ETCSsysteem leidt tot 70 uur studie p/w: buitensporig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:08

15 ects in 8 weken is gewoon teveel. In wageningen hebben we 5 blokken van 8 weken met 2 vakken van 6ects per blok en dat is prima te doen. (nou ja, inmiddels is het derde blok opgesplitst in 2 blokken van 4 weken met per blok 2 vakken halftijd van 3 ects of 1 vak voltijd voor 6 ects.)

Sadira

Re: ETCSsysteem leidt tot 70 uur studie p/w: buitensporig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:02

Ik heb mijn bachelor en master aan de UU gedaan. Het systeem daar is opgedeeld in 4 blokken, waarvan elk blok gemiddeld 8 weken studie bevat en 1 tentamenweek, met meestal nog 1 week vakantie daarna. In zo'n blok volg je dan meestal 2 vakken van elk 7,5 ects, dus in totaal 15 ects.

Ik heb dit, voornamelijk tijdens mijn bachelor, nooit ervaren als te veel. Tijdens mijn master wel, maar ik nam toen ook te veel hooi op mijn vork; toen volgde ik ipv 2, 4 vakken in een periode en schreef ik een scriptie van ca. 25,000 woorden ipv ca. 12,000 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:46

Ik ben zelf een master-student op de UvA, ik volg op dit moment 120 credits in een jaar.
Ik ken eerlijk gezegd geen studenten die werkelijk zoveel uur bezig zijn met hun studie als jij nu bent.
Wellicht zou je eens met een studieadviseur kunnen praten over mogelijkheden om de studielast voor jou te verlichten. Een master hoort natuurlijk wel uitdaging te bieden he, daar is het academisch onderwijs voor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:56

hollywood86 schreef:
Wellicht zou je eens met een studieadviseur kunnen praten over mogelijkheden om de studielast voor jou te verlichten. Een master hoort natuurlijk wel uitdaging te bieden he, daar is het academisch onderwijs voor!

De 'uitdaging' zit er nu in dat de planning zo beroerd is dat het programma van 42 weken in 32 gepropt wordt. Wat daar de meerwaarde van is ontgaat me geheel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:02

Dat wordt aangepast en zal voor masterstudenten per aankomend studiejaar wijzigen. Dan worden er 6 extra studieweken opgenomen bij veel masters.

Maar dan nog blijft het feit dat er veel studenten hier op de UvA juist erg blij zijn met de 32 weken. Ik herken de buitensporige werkdruk niet. Wellicht dat het per master zo afwijkend is dat dit tot problemen kan leiden. Hier hoor ik alleen maar zeer teleurgestelde studenten, omdat ze vakantie moeten inleveren :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:07

hollywood86 schreef:
Ik herken de buitensporige werkdruk niet. Wellicht dat het per master zo afwijkend is dat dit tot problemen kan leiden.

Het lijkt er inderdaad op dat er vaak nogal overgecrediteerd wordt - dat je veel meer ECTS krijgt dan je op grond van de inspanning zou verdienen. Oftewel: veel studies maken de vakken eigenlijk te makkelijk. Het grote niveauverschil tussen de diverse faculteiten was mij hier in Utrecht ook al opgevallen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 11:47

Bij mijn studie is het dus een probleem dat een aantal vakken niet overgecrediteerd worden waardoor je dus wel het voorgeschreven aantal studieuren moet investeren wat dus in de praktijk niet te doen is. Ik ken ook studieprogramma's die als makkelijk worden ervaren maar dat geldt zeker niet voor alle studieprogramma's.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:35

De daadwerkelijke studielast ligt ook nog heel erg aan je eigen aanleg en of je geen herkansingen hebt. Ik heb in Wageningen en in Utrecht gestudeerd. Voor mijn studie in Wageningen had ik echt wel minimaal 40 uur per week nodig en regelmatig een herkansing nodig gehad. Aan de UU had ik voor mijn studie, die me veel beter lag, in de bachelor en 1e halfjaar master maar ca. 20 uur per week nodig en geen herkansingen hoeven te gebruiken. Alleen mijn masteronderzoek en stage combineren was even zwaar, maar kon ik gelukkig tijdelijk wat minder werken.