Paspoort allang verlopen, boete bij nieuwe aanvragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:16

:j Het zat geloof ik al bijna 2 jaar in de planning, maar het is er nu eindelijk door :D (beetje banketstaaf dat ik hem net vorig jaar echt nodig had :P )

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:28

SuperAssie schreef:
Ze zullen wel wat zeuren op t gemeentehuis, ...

Waarom?? >;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:33

karuna schreef:
Bij onze gemeente vanaf 10 maart dus. Dan is het paspoort meteen 10 jaar geldig. De id kaart is een lastige het schijnt dat dat geen reisdocument meer is en je er nu alleen nog mee kan reizen omdat andere landen het ok vinden. Als zij wat wijzigen heb je meteen een probleem. En je krijgt geen boete bij een verlopen pas, als je hem maar hebt.

Mijn paspoort loopt af 4 april en dat gaat dus erg krap worden want onze gemeente verwacht een lange wachttijd met aanvragen van nieuwe paspoorten. -O-

De prijs weet ik niet, nu is ie hier 50 euro en een beetje, de nieuwe prijs staat nog nergens gemeld,

Hoezo krap?

Heb je nog een rijbewijs of ID? Dan hoef je toch niet direct een nieuwe legitimatie te hebben?

lady62

Re: Paspoort allang verlopen, boete bij nieuwe aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:39

geen gezeur hoor een ID kaart of Paspoort mag je laten verlopen.
alleen een opmerking over het rijbewijs deze geld niet altijd als ID.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:54

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ceren.html

Alweer een paar rare dingen gelezen in dit topic. Nee, je mag je niet identificeren met een verlopen ID. En ja, je mag je wel identificeren met een geldig rijbewijs.

Er is een boete verschuldigd als je je oude paspoort niet inlevert bij het aanvragen van een nieuwe. Je moet ook aangifte doen van vermissing, in dat geval. Maar je hebt de oude nog, dus die kun je gewoon inleveren. Inderdaad nog even wachten tot 10 maart is wel een goed idee. Die paar weken maakt het nu toch niet meer uit ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:05

Met een rijbewijs kun je je niet identificeren, wel legitimeren :P

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:06

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.

Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:19

Waar je wel rekening mee moet houden is als jullie eventueel een huis gaan kopen. Bij de notaris moet je wel een geldig paspoort/ID hebben. Dan is een rijbewijs of verlopen paspoort niet geldig. Ik loop daardoor het net mis. Mijn overdracht van mijn huis is 28-2 en moest dus een nieuw paspoort (die verliep 14-2). Dus pis net naast de boot qua 5 jaar en 10 jaar geldig.
Dus dat is naast het reizen naar het buitenland wel waar je een geldig paspoort/ID voor nodig hebt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:28

Wij mochten bij de notaris wel met rijbewijs!? Of komt dat omdat jullie huis onder de nationale hypotheekgarantie valt??

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:28

Maar een werkgever behoort toch een kopie te hebben van een geldig identificatiebewijs? Dus kopie paspoort/id? Niet dat alle werkgevers hun zaakjes op orde hebben...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:31

Blanket schreef:
Nee, je kan geen boete krijgen omdat je namelijk niet verplicht bent om een paspoort in je bezit te hebben. Er kan echter wel een boete worden opgelegd bij het niet inleveren van het oude paspoort.

Hmm maar hoe werkt dat dan? Ik heb mijn oude paspoort teruggekregen (met gaatjes erin) toen ik mijn eerste ID kaart (te laat :Y) ) ging halen.

Maar ik denk dat ze er gewoon vanuit gaan dat mensen zich aan de regel houden dat je je vanaf 14 jaar moet kunnen identificeren, dus dat je dan als je je paspoort komt vernieuwen gewoon ergens een ID kaart/rijbewijs hebt of zoiets.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:35

Bij mij op het werk word het rijbewijs niet geaccepteerd als ID

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:36

Maanoogje schreef:
Blanket schreef:
Nee, je kan geen boete krijgen omdat je namelijk niet verplicht bent om een paspoort in je bezit te hebben. Er kan echter wel een boete worden opgelegd bij het niet inleveren van het oude paspoort.

Hmm maar hoe werkt dat dan? Ik heb mijn oude paspoort teruggekregen (met gaatjes erin) toen ik mijn eerste ID kaart (te laat :Y) ) ging halen.

Maar ik denk dat ze er gewoon vanuit gaan dat mensen zich aan de regel houden dat je je vanaf 14 jaar moet kunnen identificeren, dus dat je dan als je je paspoort komt vernieuwen gewoon ergens een ID kaart/rijbewijs hebt of zoiets.

Dan is die dus ongeldig gemaakt en mag je hem weer meenemen (wil ik ook, want ik heb een paar mooie reizen gemaakt met bijbehorende visums + stempels). Volgens het systeem van de gemeente heb jij gewoon je paspoort ingeleverd en mag je deze dus houden. Sommige gemeentes doen heel moeilijk om een ongeldig paspoort weer mee te geven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:37

Susanne_ schreef:
Maar een werkgever behoort toch een kopie te hebben van een geldig identificatiebewijs? Dus kopie paspoort/id? Niet dat alle werkgevers hun zaakjes op orde hebben...

Klopt!
Wij hebben vorig jaar een 'inval' van de vreemdelingen politie gehad. We kregen een waarschuwing voor de enkele rijbewijzen die wij als ID hadden van een paar werknemers, maar het moet een volgende keer wel op orde zijn :P
Het is de laatste tijd ook stukken strenger met het naleven van dit soort dingen. op verschillende werken komen collega's niet eens het terrein op als ze wel een rijbewijs hebben en geen ID/paspoort....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:42

Het wordt krap in de zin van dat we het paspoort veel gebruiken, we wonen bijna tegen de duitse grens aan en er woont familie daar. De wachttijd in de gemeente verwachten ze nu dat het weken is. Het aanvragen zelf duurt al een week tussen aanvraag en afleveren. Tel daar weken bij op en de kans is groot dat ik met een verlopen paspoort de grens overmoet. Niet dat er ooit om gevraagd is maar toch.

Legitimeren, tsja dat is een ander verhaal. Meestal niks bij me, ga niet slepen met papieren bij paard of met de honden uitlaten. :') en als ik al iets bij me heb is het een rijbewijs.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:03

Waarom is alles zoveel makkelijker in Nederland dan in België :') voor mijn id kreeg ik een brief voor een rechtszaak omdat ik deze nog niet had aangevraagd.

Word tijd dat ik mijn Nederlandse papieren ook maar eens ga regelen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:09

Kreeg je een brief i.v.m. een rechtszaak dat je ID nodig had, of een rechtszaak aan je broek als je geen geldige aanvraagd?? :D

de mijne was ook járen verlopen. Heb voor het verlopen ervan wel een brief van de gemeente gehad dat ie bijna ging verlopen en later nog een herinnering.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:19

Kentaro schreef:
Kreeg je een brief i.v.m. een rechtszaak dat je ID nodig had, of een rechtszaak aan je broek als je geen geldige aanvraagd?? :D

de mijne was ook járen verlopen. Heb voor het verlopen ervan wel een brief van de gemeente gehad dat ie bijna ging verlopen en later nog een herinnering.

Ik kreeg een brief voor een rechtzaak omwille van mijn id omdat ik het wel had aangegeven bij de politie maar hem nog steeds niet was gaan aanvragen. Daardoor hield ik mij niet aan mijn plichten enz :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:40

Hou er rekening mee dat als je ooit een paspoort hebt die verlopen is en je wil een id kaart aanvragen, dat je niet alleen je oude id kaart moet inleveren, maar ook je verlopen paspoort. Dus nooit weggooien, ook al zou je voor een id kaart gaan.

Ik kon geen nieuwe id kaart aanvragen voordat ik ook m'n paspoort ingeleverd had. Dus dat was even zoeken :-)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:42

Kentaro schreef:
Wij mochten bij de notaris wel met rijbewijs!? Of komt dat omdat jullie huis onder de nationale hypotheekgarantie valt??

Klopt, ik heb een huis gekocht met NHG