opnieuw beginnen met wedstrijdsport op 18 jarige leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:21

JJane schreef:
Maar waarom wedstrijden in het paardrijden dan niks voor je? Endurance en eventing zijn toch behoorlijk pittige disciplines.

Nou de 2 haflingers die ik rijd vinden het buitenrijden heel erg leuk. Als ze alles kennen. Het zijn echt 2 enorme schijterds. In hun eigen bak schrikken ze nog 10x van iets wat er al 3 jaar staat bijv. Daar komt nog bij dat de eigenaar zelf niet meer zo mobiel is (al op vrij hoge leeftijd) en ik dus nooit ergens kom. Ik kan zelf ook autorijden en mag dus ook met 1,5 paards trailer rijden maar wij hebben geen auto met trekhaak :+

Maar als iemand in de buurt van Winschoten woont, met ervaring op endurance, trek of whatever dan meld ik mij bij deze om een keer een training mee te doen!

Het bovenstaande is ook precies de reden waarom ik nog nooit wedstrijden heb gereden in de paardensport.

GDG

Re: opnieuw beginnen met wedstrijdsport op 18 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:27

En waarom lijkt de voltige je niets? Dat lijkt mij nou juist zo'n geweldige combi: paarden en turnen in één! Ik ben wel erg benieuwd waarom je aangaf dat je verwacht dat je dat niet serieus zou doen (oid).
Ik zou gewoon eens een proefles gaan draaien als ik jou was!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:06

ja dat is waar. Maar het turnen wat je bij voltige doet en het turnen wat je gewoon 'met jezelf' doet is toch wel een heel verschil. Zo doen ze bij voltige veel andere oefeningen die je bij turnen niet tegenkomt ( ja ja, ik heb me er al eens in verdiept :p ). En sowieso spreekt voltige mij niet echt aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:58

Nee, het is inderdaad heel anders, maar je kunt wel gebruik maken van je kracht en lenigheid. Maar als het je niet aanspreekt houdt het natuurlijk snel op, het moet wel leuk zijn!
Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:04

Cubone schreef:
Roller derby!

Idd een vet Stoere sport om naar te kijken, lef dat moet je zekers hebben

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 16:33

NiFallor schreef:
Nee, het is inderdaad heel anders, maar je kunt wel gebruik maken van je kracht en lenigheid. Maar als het je niet aanspreekt houdt het natuurlijk snel op, het moet wel leuk zijn!
Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Precies, daar ben ik het mee eens :) Ik ben me al een beetje gaan verdiepen in de endurance. Dat lijkt me erg leuk om te doen. Misschien dat ik daar wat meer mee kan gaan doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:45

Wat ik niet helemaal kan matchen is het fanatisme waarin je (nieuwe) dingen wilt aanpakken, maar het schrikkerige van de paarden niet als uitdaging ziet?

Zeker met trec kan een haflinger ver komen, het instapniveau is niet zo hoog, je kunt individueel of in team starten, zo fanatiek zijn als je wilt maar toch is er een groot gezelligheidsaspect. :)

Overigens moest ook ik direct denken aan roeien...
Ook hardlopen is iets waar je makkelijk snel resultaat boekt en waar je gericht mee bezig kunt zijn - of het een gezonde sport is, is een tweede. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:50

rapunzelx schreef:
En voetbal dan? Daar hoef je niet perse als 7 jarig kind aan te beginnen. :j

ik ben op mijn 12e begonnnen, maar kreeg die achterstand toch echt niet meer bijgewerkt hoor!
Ik ben gestopt omdat ik er zo slecht in was :=

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 16:57

TurdusMerula schreef:
Wat ik niet helemaal kan matchen is het fanatisme waarin je (nieuwe) dingen wilt aanpakken, maar het schrikkerige van de paarden niet als uitdaging ziet?

Zeker met trec kan een haflinger ver komen, het instapniveau is niet zo hoog, je kunt individueel of in team starten, zo fanatiek zijn als je wilt maar toch is er een groot gezelligheidsaspect. :)

Ook hardlopen is iets waar je makkelijk snel resultaat boekt en waar je gericht mee bezig kunt zijn - of het een gezonde sport is, is een tweede. :)

Je hebt helemaal gelijk in je eerste regel. Maar soms twijfel ik heel erg of paardrijden wel mijn sport is. Ik heb vaak het idee dat ik er niks van bak, ook mede doordat één van de twee paarden enorm eigenzinnig is en het aantal keren dat ik eraf ben gevallen al boven de 100 ligt gok ik. Mede daardoor loop ik nu rond met scoliose, wat ook een reden is waarom turnen bijvoorbeeld niet meer geschikt zou zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:06

Wielrennen (of mountainbiken) misschien? Je moet er wel van houden :)

Ik wilde vroeger graag ijshockey doen, maar dat kon helaas niet in de buurt. Heel jammer, want dat is best een gave sport! :j Roller Derby lijkt mij trouwens ook wel grappig.

En sporten als tennis/badminton? Ik roep maar wat hoor :+

Edit: Ik doe trouwens zelf aan wielrennen :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:37

Wat mij de eerste vraag lijkt: wil je een teamsport, of juist een individuele sport? Dat zou wat mij betreft namelijk echt cruciaal zijn: of je vindt het leuk om als groep naar een doel te werken (denk hockey, voetbal, Lacrosse, je kunt het zo gek niet bedenken) of je wil juist zelf, in je eigen tijd en op je eigen tempo, of dat nu snel is of minder snel, ergens naartoe werken.

Lijkt mij echt belangrijk: het is het verschil tussen ijshockey of individueel snelheidsschaatsen, zeg maar; of waterpolo vs. wedstrijdzwemmen.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:40

Hanmar schreef:
Wat mij de eerste vraag lijkt: wil je een teamsport, of juist een individuele sport? Dat zou wat mij betreft namelijk echt cruciaal zijn: of je vindt het leuk om als groep naar een doel te werken (denk hockey, voetbal, Lacrosse, je kunt het zo gek niet bedenken) of je wil juist zelf, in je eigen tijd en op je eigen tempo, of dat nu snel is of minder snel, ergens naartoe werken.

Lijkt mij echt belangrijk: het is het verschil tussen ijshockey of individueel snelheidsschaatsen, zeg maar; of waterpolo vs. wedstrijdzwemmen.

Ik was in eerste instantie naar het kijken naar individuele sporten. Alhoewel lacrosse ook erg leuk is, maar dat komt denk ik doordat ik polocrosse heb gespeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:44

TurdusMerula schreef:

Je gaat toch niet beweren dat turnen gezonder is dan hardlopen? Als je hardlopen goed opbouwt, dan is daar niets ongezonds aan hoor.
En ook daar kun je nog vele kanten mee op, van wegwedstrijden over diverse afstanden, tot de color run, tot crossen en obstacle runs :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:46

Kan ik inkomen hoor, zelf ben ik ook meer van de individuele sport. :j

Vanuit je posts maak ik op dat je het geen probleem zou vinden als een 'stevige' sport betreft, maar mocht je het in een heel andere hoek willen zoeken; ballroom dansen, daar heb je wel eens waar een partner voor nodig, maar er zijn zat wedstrijden/niveaus en als je eenmaal een fanatieke partner hebt gevonden ontzettend leuk (en een stuk sportiever dan je wellicht op het eerste gezicht denkt; vooral de latin dansen).

En anders; atletiek? Of is dat te belasten ivm de scoliose die je noemt?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:52

Zwemmen? Waterpolo?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:58

Snollygoster schreef:
Ik heb altijd gehoord dat paardrijden en turnen niet goed samengaat. Misschien iets in de richting van gevechtssporten?

haha klopt. Ik had eerst ook geturnt en toen er vanaf en begonnen met paardrijden. Na een paar jaar wou ik toch wel weer turnen. Nou me rug was toch stijf. :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:35

Wendy schreef:
TurdusMerula schreef:

Je gaat toch niet beweren dat turnen gezonder is dan hardlopen? Als je hardlopen goed opbouwt, dan is daar niets ongezonds aan hoor.
En ook daar kun je nog vele kanten mee op, van wegwedstrijden over diverse afstanden, tot de color run, tot crossen en obstacle runs :j

Ik schrijf helemaal níks over turnen, dus nee, daar beweer ik niets over. :D

Bedenk dat hardlopen een relatief eenzijdige, belastende sport is, zeker als je van jezelf weet dat je behoorlijk fanatiek kunt zijn. Dat vind ik niet zo heel gezond.
Dat het mogelijk geschikt is ben ik eens, daarom noem ik het ook. :)

Citaat:
Je hebt helemaal gelijk in je eerste regel. Maar soms twijfel ik heel erg of paardrijden wel mijn sport is. Ik heb vaak het idee dat ik er niks van bak, ook mede doordat één van de twee paarden enorm eigenzinnig is en het aantal keren dat ik eraf ben gevallen al boven de 100 ligt gok ik. Mede daardoor loop ik nu rond met scoliose, wat ook een reden is waarom turnen bijvoorbeeld niet meer geschikt zou zijn.

Paardrijden is een moeilijk sport, en in die zin misschien wat gecompliceerder dan een individuele sport waarbij je vooral jezelf traint. :)

Wat zou er moeten gebeuren om te weten of paardrijden hét is dat je toch zoekt? :)

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 08:56

Opzich zou atletiek kunnen. Alleen ik heb daar niet echt het figuur voor :') daar moet je lang en overal dun zijn. Wat ik dus niet ben :')

Dansen kan ik totaal niet. Ik schaam me dood als ik alleen moet dansen. Dat heb ik ook een tijdje gedaan namelijk.

Wat er voor paardrijden nodig is? Ik heb net gister sinds lange tijd weer contact gehad met mij rijmaatje. Zij traint voor de endurance en het leek haar en mij leuk om daar samen voor te gaan trainen. Dan zal ik ook zien of dat iets is voor mij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:19

Ik zat te denken aan kunstschaatsen, alleen lees ik hierboven dat dansen niets voor je is, en daar zit ook weer een beetje dans in.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:37

Dat is waar. Mijn zusje opperde ook al om te gaan kunstschaatsen. Zodra het dansen enorm strak is lukt het vaak wel.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:08

Om iedereen op de hoogte te houden, ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb weer contact opgenomen met het turninstituut waar ik trainde. Ik kreeg een enorm 'warm' berichtje terug, dit gaf de doorslag. Ik heb besloten weer te gaan turnen/ of acro. Ik blijf ook paardrijden, ik zou de paarden zeker niet zomaar in de steek laten, echter zal paardrijden voor mij nu echt een hobby gaan worden in plaats van een wedstrijdsport waarvan ik altijd dacht dat het dat zou worden.

Iedereen bedankt voor zijn of haar berichtjes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:39

Leuk! Hopelijk post je over een tijdje nog eens hoe het je bevalt!

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:41

Super dat je eruit bent! GEniet er van! en heel veel plezier :D

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:01

Ik had dit topic eerder moeten lezen! Absoluut zou ik kiezen voor acro, zeker omdat je een goede turnachtergrond hebt. Zo heb je al direct een streepje voor en kan je hoger in de sport beginnen. Ik heb zelf ook altijd geturnd, topsport gedaan zelfs, en ben op mijn 12e hiermee gestopt. De dingen van vroeger kan ik nog, maar meer ook niet; beter zal ik nu niet meer worden zeker gezien turnen best allround is. Binnen de acro hebben we alleen een vloer, dus dat is de enige mogelijkheid waarop je jezelf zou kunnen verbeteren. Het geeft uitdaging, voldoening, kracht, coordinatie, vriendschap.. Wat kan ik je nog meer vertellen haha, ik ben in ieder geval heel blij dat ik die overstap destijds heb gemaakt naar de acrogym. De top hoef ik hierin niet te bereiken, dat is ook niet mogelijk gezien het aantal trainingsuren wat mijn vereniging bied, maar het is reuzegezellig :+:

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:37

Super leuk! :D
Ik ben ook weer gaan turnen afgelopen september. Vind het zo leuk om te doen! Ik ben op m'n 12e gestopt en op m'n 24e weer begonnen, terwijl al die meiden het al jaren doen. Daardoor heb ik flink wat achterstand, maar ik vind het een hele uitdaging om het ook te leren. En soms wat frustrerend als het me niet lukt zoals hun en ik dan vergeet dat zij die oefening al 3 jaar doen en het mijn eerste keer is :))