Hoe kick ik af van snoepen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:45

LadyMadonna schreef:
Als ik op de bank hang ;) vooral 's middags. Zit nu nog werkeloos thuis (met een beetje mazzel laatste week), dus echt op de dode momenten zeg maar...

Misschien kun je op die momenten je drang om iets te eten vervangen door wat gezonds. Ik heb te weinig verstand ervan om je advies te geven voor gezonden tussendoortjes ;)
Zodat je toch wat eet op die moment, maar niet de snoep zoals je zelf niet wilt. Of juist tijdens die momenten dat je normaal op de bank hangt iets gaan doen zodat je ook geen trek krijgt in wat lekkers :)

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:47

Anders inkopen? Lijkt me de enige optie...

Als je dan zin aan iets hebt is het er niet. Zorg wel voor vervangers zodat je iets tussendoor kan nemen.

En hang anders informatie bij de snoep. Zoals hoeveel calorieën erin zitten enzo. Je wordt dan geconfronteerd met hoeveel erin zit, en dan smaakt het waarschijnlijk ook minder.
Laatst bijgewerkt door melvinrandy op 16-02-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:49

Hoi hoi,

Ik zit er ook al een tijd over te denken om af te kicken van suikers, want ik kan het net als jij prima hebben qua gewicht, maar ik wil toch wat gezonder gaan doen :o

Ik heb dus alleen geen idee waar ik mee moet beginnen..... Snoepen enzo niet meer snap ik, maar in bvb brood, zit daar niet ook suiker in? Of zo weinig dat je dat door kan blijven eten?

Bij mij gaat er gemiddeld (verschild per dag, in het weekend snoep ik heel veel door de week weinig, koffie drink ik eigenlijk alleen wo-do en soms ook di en vr, maar voornamelijk veel op wo-do)

6-8 sneetjes brood met hagelslag en boter (gewone boter, geen margarine/roomboter gewoon uit die kuipjes :+) (ik weet het chocola verslaafd, laatste tijd soms 2 sneetjes daarvan met speculaas)
Ong 50-100 gram melkchocolade (of het nou chocola of M&M zijn, gewoon dat ongeveer)
Avondeten (door de weeks altijd gezond door mn moeder, vrijdag friet, za. en zo wisselt heel erg, waar we zin in hebben)
20 gram nootjes (?) uit de chocola en m&m
50 gram chips
1 kopje koffie (zwart)
1/2 blikje cola
1 liter water/thee

Wie kan me helpen? Meer fruit weet ik, probeer ik ook meer te eten maar vergeet ik gewoon heel snel...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:57

Goed eiwitten eten.
Brood blijf ik ook de hele dag eten doordat mijn suikerspiegel dan van slag raakt.
Goed eiwitten en gezonde vetten toevoegen en zorgen dat je constant gevuld bent.
Beter een gekookt eitje extra wat goed vult als snoepen.
Ik ontbijt met 2 a 3 eieren per dag en genoeg vetten, klinkt gek maar daar val je echt van af als je verder dus minder suikerdips hebt hierdoor.
Streef erna zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, als je snaaitrek hebt kan je beter een handje noten nemen als een koekje of suikerrijke mueslireep.
Fruit krijg ik zelf enorme trek van, als ik het in een smoothie doe met groente en vetten in de vorm van chiazaadjes gaat het wel goed. Zelf doe ik er nog erwtenproteine bij dat is helemaal super.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:58

LadyMadonna schreef:
Nadeel is dat snoep véél goedkoper is dan fruit...

Ik hou opzich wel van fruit, maar goed fruit is best aande prijs

lust je olijven?

Die van huismerk uit pot zijn helemaal niet duur. Ik vind het altijd wel geslaagd, want ik heb er na een paar ook genoeg van. Hoef ook niet de hele pot op te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:46

carr_friesje schreef:
TS, serieus? :+

Hier gaat in 1 dag:

2 chocoladepaashazen.
rolletje rolo.
1 hele metworst.
200g nootjes.
3 of 4 mandarijnen.
heel bakje eiersalade met bacon. (blijf gewoon net zo lang brood smeren en eten tot 't bakje leeg is.)
ijs toe na het eten.

En dan nog heb ik snaaizin :')
-

Dat is heel makkelijk te verklaren! Door al die suikers stijgt je bloedsuikerspiegel enorm, en als die daarna weer daalt wil je weer snaaien!
Als je gewoon gezond eet en niet snaait heb je ook veel minder snaaizin

Als ik dat zou eten zou ik 150 kg wegen denk ik!

Bhriseis

Re: Hoe kick ik af van snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:50

Dat fruit te duur is maar frisdranken en koek en snoep en andere rotzooi niet, is echt een heel flauw excuus. Je kan prima seizoensfruit eten, of wat in de aanbieding is. Bovendien is water echt heel wat goedkoper dan al die vieze limonade-drankjes.
Bekijk het ook even op de langere termijn: je spaart vast heel wat uit aan dokterskosten als je gezond en clean eet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:59

Hoi in koffie doe ik ook twee suiker maar weet je wat een tegenhanger zou zijn, zumba, dat is dansen en daar verbrand je zon 1000 kalorien mee in een uur en dan is het nog leuk ook, hele leuke muziek zoek maar op en je kan dan met wat minder schuldgevoel suiker blijven gebruiken. Een tip als je een kop thee zonder suiker drinkt daalt je suikerniveau wer tot normale waarde , heb ik van een suikerpatient, dus die kan het weten. Op you tube staan ook meerder nummers, een ervan is indian moonshine of light uit mn hoofd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:00

Dank je Marlinde, zo bedoelde ik het inderdaad :)

Aangezien ik van kindsbeen af voor een patiënte met een extreme vorm van diabetes gezorgd heb, denk ik dat ook ik een en ander af weet van suikerziekte. In plaats van me te baseren op zo'n non-argument ('ik heb het van een diabetespatiënt, dus heb gelijk'), baseer ik me liever echter op feiten.

Ik snap dat je TS goede raad wilde geven, maar de stelling dat je door Zumba alle negatieve effecten van suiker ongedaan maakt én dat een kop thee jouw suikerspiegel weer hupsakee normaliseert, vind ik zo gevaarlijk dat ik er even op wil reageren.

Ja, elke dag zo'n hoop suiker is ongezond. Voor iedereen. En neen, met een uur Zumba ga je geen flessen cola en anderhalve zak Milkyways 'neutraliseren'.

Nu ga ik even mijn neus zoeken, want die heb jij er af gebeten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:20

Ten eerste suiker is geen nicotine of heroine, het is gewoon een voedingsstof. Je kunt het teveel eten van suiker niet vergelijken met verslaving aan dergelijke substanties. En spreken van "cold turkey" afkicken is belachelijk.
Ten tweede suiker is suiker. Honing is voor het allergrootste deel suiker (en het bevat geen magische suikerneutralisatie stof). Hetzelfde geld voor rozijnen, dadels, agavesiroop, en al die andere "natuurlijke" suikeralternatieven).
Je hebt suiker nodig, je krijgt het sowieso binnen door het eten van zetmeel (yep, ook als de bron hip biodynamisch spelt is).
Mijn advies, vind je dat je teveel suiker eet (en uiteraard is dat niet gezond), "gewoon" minderen. Daar gaat je lichaam écht geen rare dingen van doen (tenzij je dat natuurlijk heel hard geloofd....).

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:23

Gewoon minderen, ik moest het toevallig omdat mijn tanden eraan gingen en als jij zo doorgaat zal dat ook gebeuren. Ik denk trouwens wel dat 'light producten zijn vies' in je hoofd zit want dat valt echt wel mee. Meeste smaakt niet eens anders vind ik en ik moest ook ineens van heel veel suiker drinken naar alles light. Als je koffie zoet niet lust gewoon geen koffie meer drinken, verder niet zo veel snoep in huis halen. Je zegt dat je het kan hebben maar dat is ook echt niet voor eeuwig hoor. :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:38

Termen als 'cold turkey' afkicken is niet belachelijk Kuggur. Als je effectief verslaafd bent aan ongezonde suikers (en je hoeft niet heel hard je best doen om verslaafd te zijn), dan voel je je een week hongerig, koortsig, tril je, heb je hoofdpijn en ben je heel chagrijnig. Jep, ik heb het zelf ondervonden, als je het niet gelooft kan je het altijd eens proberen :)

Met af en toe iets lekkers is helemaal niets mis, maar als TS nu van haarzelf vindt dat ze te veel ongezonde suikers eet, dan is het haar goed recht om daar iets aan te veranderen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:10

naomi_1998 schreef:
Je zegt dat je het kan hebben maar dat is ook echt niet voor eeuwig hoor. :j

K ben geen 16 meer ;)

Eens zien wat ik voor gezondere snacks kan verzinnen.
Betreft fruit: ja, fruit is gewoon duur, zéker dingen als aardbeien en kersen (lust ik niet trouwens)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:20

Maar meestal vult fruit wel meer... een appel of een banaan is niet echt super duur... dingen als aarbeien en kersen zijn als het seizoen er is ook nog wel te doen.
Prijs van snoep lijkt misschien goedkoper maar ga maar eens goed tellen. Denk dat je voor de prijs van al je zoetigheid best een tas fruit kan vullen (maar dan wel seizoensfruit en tja het is nu wel winter ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:40

Denk dat dat best mee valt. Qua snoep kom ik op een euro of vijf. Wil ik dat vervangen door vers fruit, dan red ik dat echt niet.
Maar goed, gezond eten is nu eenmaal duur... Kennelijk...

Ik hoef trouwens niet compleet suikerloos ofzo hoor, wil alleen minderen wat ik nu doe.
En light produkten heb ik geprobeerd (drinken) maar nee, dat wil echt niet.
In de zomer drink ik ook veel groene ijsthee, maar weet eigenlijk niet hoe dat in de suikers zit. Energy blijf ik ver vandaan ;) (vind ik ook echt niet te drinken trouwens ;) )

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:47

Ook met je cola ;) want glaasje water of kopje thee ...

Voor €5,- heb je deze week 8 appels en een bak witte druiven bij de AH

Ik zou je dingen ook niet door light vervangen... dan krijg je ipv suiker echte rotzooi binnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:09

Bhriseis schreef:
Termen als 'cold turkey' afkicken is niet belachelijk Kuggur. Als je effectief verslaafd bent aan ongezonde suikers (en je hoeft niet heel hard je best doen om verslaafd te zijn), dan voel je je een week hongerig, koortsig, tril je, heb je hoofdpijn en ben je heel chagrijnig. Jep, ik heb het zelf ondervonden, als je het niet gelooft kan je het altijd eens proberen :)

Inderdaad, daar is ook een term voor, dat omgekeerde placebo effect; het nocebo effect.

Ik heb trouwens de hoeveelheid suikers in mijn dieet (nogmaals suiker is suiker) na afgelopen kerstperiode vrij radicaal verminderd, en nee, die rits symptomen doe je daar opnoemt heb ik niet ondervonden nee.
Ben wel afgevallen naar mijn normale gewicht :D .

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

@Kuggur: Als je de slechte suikers radicaal verminderd hebt, heb je ze niet verbannen, en dan ga je niet 'cold turkey', en dan voel je niet de bovengenoemde verschijnselen. En nogmaals, er zit wel degelijk verschil in de suikers.

Maar volgens mij doet deze discussie verder niets ter zake voor de TS. Blijkbaar verschillen wij van mening over gezonde voeding.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:22

Och, leg het me dan eens uit hoe een chemisch exact dezelfde stof in de ene context "goed" is en in de andere "slecht"...
Veel succes.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:25

ik vind het dus wel heel veel..
ik snoep helemaal niet meer, maar hou ook niet van hartige dingen als worst en kaas..
ik drink mijn thee en koffie beide zonder suiker nu.. vind met suiker zelfs vies

en dat voor iemand die verslaafd was aan zo zoet mogelijk ben echt stapel gek op marsepein etc..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:28

Kuggur, als je denkt dat je me nu uit mijn schulp lokt, moet je met zwaarder geschut aankomen. Ik vind jouw reactie heel erg offtopic; de TS vraagt om tips of en hoe ze kan minderen met suikers. Volgens mij zijn er meer dan genoeg onderzoeken die uitleggen waarom sommige suikers slecht zijn, en andere niet. Jouw pc heeft ook google.
Om een of andere reden kan ik prima begrijpen waarom jij een andere mening hebt dan ik (mooi toch, elk zijn eigen ding?), maar is dat omgekeerd niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:30

Alle zoetigheidjes vervangen door iets gezonds, ik heb ook snel de neiging om wat mee te graaien, dus sinds kort pak ik dan maar een appel of eem mandarijn

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:32

Monosacchariden (enkelvoudige suikers)
(o.a. Glucose, Fructose, Ribose en Galactose)

Disacchariden (moleculen opgebouwd uit twee monosacchariden)
(o.a. Saccharose, Maltose en Lactose)

Polysacchariden (macromoleculen bestaande uit lange ketens opgebouwd uit sacchariden)
(o.a. Cellulose, Zetmeel en Glycogeen)

Hier Kuggur.. Al 3 verscchillende soorten ;)
Trek je scheikunde boek nog eens open zou ik zeggen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:52

Ja... Willen jullie hier een ander topic voor maken? Ik wil gewoon minder suiker, welke zal me een worst wezen...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:53

Dan heeft t ook geen nut ;)