Facebook en privacy issues

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: Facebook en privacy issues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:16

Ik denk zelfs dat ze zeggen zonder fB geen Whats app maar goed dat is afwachten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:35

Ik denk niet dat je je eeuwig kunt blijven verzetten tegen dit soort dingen helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:50

Volgens mij ben ik een van de weinigen die zich daar totaal niet aan stoort.

Ze mogen al mijn berichten gerust lezen. Het is niet interessant en zeker niet staatsgeheim.
Daarnaast is het niet zo dat Facebook een paar duizend man (wat waarschijnlijk niet voldoende zal zijn) in dienst heeft om je berichten door te spitten. Dit wordt allemaal gewoon gescand. En zoals al genoemd hoogstwaarschijnlijk voor marketingdoeleinden en het bepalen van de toekomst van Facebook.

Ik heb er geen problemen mee. Als ik dan ook zie dat mensen ineens een andere app willen gebruiken in plaats van Whatsapp, denk ik dat het probleem massaal verplaatst wordt en men over een paar jaar (wat waarschijnlijk een wel heeeeeeeeeeel ruime voorspelling is) loopt te mekkeren dat ze daar geen privacy meer hebben.

Wil je dat je gegevens niet worden gebruikt, rest je tegenwoordig weinig meer dan social kluizenaar te worden.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:53

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het eens ben met Janine1990, je ontkomt er in deze tijd niet meer aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:54

Mensen die weg willen bij whatsapp: er zijn alternatieven en Telegram is er een van die wel veelbelovend lijkt :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:01

Janine1990 schreef:
Volgens mij ben ik een van de weinigen die zich daar totaal niet aan stoort.

Ze mogen al mijn berichten gerust lezen. Het is niet interessant en zeker niet staatsgeheim.
Daarnaast is het niet zo dat Facebook een paar duizend man (wat waarschijnlijk niet voldoende zal zijn) in dienst heeft om je berichten door te spitten. Dit wordt allemaal gewoon gescand. En zoals al genoemd hoogstwaarschijnlijk voor marketingdoeleinden en het bepalen van de toekomst van Facebook.

Ik heb er geen problemen mee. Als ik dan ook zie dat mensen ineens een andere app willen gebruiken in plaats van Whatsapp, denk ik dat het probleem massaal verplaatst wordt en men over een paar jaar (wat waarschijnlijk een wel heeeeeeeeeeel ruime voorspelling is) loopt te mekkeren dat ze daar geen privacy meer hebben.

Wil je dat je gegevens niet worden gebruikt, rest je tegenwoordig weinig meer dan social kluizenaar te worden.

Mee eens hoor!

Alsof ze het werkelijk interessant vinden wat er precies in je berichten staat.. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:11

Janine1990 schreef:

Dit, precies dit.
Toen ik het had over voorwaardes doorlezen van apps, had ik het meer over dit doorlezen voor de grap. Want zoals ik al zei, bijna (nagenoeg) alle apps hebben minimaal 1 voorwaarde erin staan die grandioos tegen je gebruikt kan worden, en dit ook zo bij whatsapp voor facebook hem had overgekocht.

Ja, je kunt whatsapp nu gaan boycotten omdat het van facebook is. Maar wil je daarmee een punt maken dan moet je ook je facebook deactiveren, want ook daar halen ze gegevens over je weg. En als je dan toch bezig bent, ja ook instagram is al enige tijd van facebook. En gooi ook meteen je Iphone maar weg, want het is bekend dat de Amerikaanse regering die ook als spionagemateriaal gebruikt.

Ja, je wordt gespioneerd op facebook, ja, er is een aanwezige kans dat ook in Nederland telefoongesprekken worden afgeluisterd. Vind ik dat terecht? Nee. Doe ik er als eenling wat aan? Nee. Sterker nog, apps als telegram willen ook je contactkaart lezen, je precieze locatie weten via gps, je sms berichten ontvangen. Dat zijn op zich hele normale voorwaardes ter functioneren van de app -net als de voorwaardes die in de OP genoemd zijn-, maar kunnen ook grandioos tegen je gebruikt worden. Dus facebook boycotten? Nah, ze hebben nog genoeg andere mogelijkheden om mijn informatie af te tappen als ze dat willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:15

RusselNuwell schreef:
Dus facebook boycotten? Nah, ze hebben nog genoeg andere mogelijkheden om mijn informatie af te tappen als ze dat willen.

Ik boycot facebook niet als statement tegen de NSA maar ook vooral als statement tegen Facebook. Ik vind het een zeer onaangenaam bedrijf, niet alleen vanwege de toegang tot gegevens, maar ook hun vreemde beleid over wat wel mag en wat niet (van die pestpagina's die eindeloos door kunnen gaan, maar een te blote vakantiefoto en je bent de klos), het gesjoemel met likes enzo.
En omdat ik niet van monopolisten hou.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:49

Ondertussen heb ik de fb app nog steeds en ben ik een beetje in denial..

Heb wel telegram geinstalleerd, maar heb daarmee ook niet de illusie dat je privacy helemaal beschermd is. Wat iemand hierboven zegt is waar: zou je echt privacy willen dan moet je gewoon geen social media gebruiken.

Ik heb vrienden die dit ook niet doen, en nog verder gaan, o.a. een anonieme ov chipkaart gebruiken. Dit hele gedoe heeft me wel aan het denken gezet; er wordt zoveel gecontroleerd.
Alleen vaak negeren we dit gewoon en maken we er ons niet druk om, omdat we er toch geen last van hebben (denken we.)

Hoeveel verder zal dit nog gaan in de toekomst en is er wel aan te ontkomen?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:56

Ja. Maar heb je enig idee wat voor gegevens whatsapp toegang toe heeft? Alles! En dar word ook van facebook dus zou ik maar snel die app ook verwijderen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:58

dwaallicht schreef:

Heel ver. Maar ik vind het niet erg.
Omdat ik niets te verbergen heb en geen dingen doe die niet mogen.

Ik ben er juist blij om dat mensen die wel dingen doen die niet mogen ook in de gaten worden gehouden en dat er op die manier dingen worden voorkomen en er een veiligere maatschappij wordt gecreëerd.

Althans, zo zie ik het. Ik geloof namelijk niet in complottheorieën op hogerhand.

Maar ik heb er geen problemen mee dat andere mensen daar wel waarheden in zien. En ik kan ook begrijpen dat andere mensen hun privacy wel gewaarborgd willen zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:59

Iinge_ schreef:
Ja. Maar heb je enig idee wat voor gegevens whatsapp toegang toe heeft? Alles! En dar word ook van facebook dus zou ik maar snel die app ook verwijderen

Ik zal maar snel je smartphone weggooien ;)
Ohja en facebook. En ik zou ook je Bokt account weg laten halen ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:01

Janine1990 schreef:
Iinge_ schreef:

idd,

misschien is dit wat: http://www.speld.nl/2014/02/21/whatsapp ... t-privacy/ :+

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:02

Janine1990 schreef:
Iinge_ schreef:

Ja, en dan in een hutje op een berg gaan leven :)
nee ik zeg het ook niet voor mezelf, maar als je dat dan toch erg vind moet je eens kijken naar al je apps en waar ze toegang tot hebben. Wel vind ik dat facebook echt te ver gaat want ze verkopen je info ook aan bedrijven.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:03

dwaallicht schreef:

Heel ver en nee.
Dus ik maak me er niet druk over want we zullen er uiteindelijk toch niet aan kunnen ontkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:03

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:04

Telegram is wel van de Russische Facebook, dus of je daar zo 'safe' mee bent is ook nog maar te betwijfelen :)

Shadow0

Janine1990 schreef:
Ik ben er juist blij om dat mensen die wel dingen doen die niet mogen ook in de gaten worden gehouden en dat er op die manier dingen worden voorkomen en er een veiligere maatschappij wordt gecreëerd.

Dat is een misverstand. Er zijn absoluut geen aanwijzingen dat de maatschappij veiliger wordt.

Maar het risico is wel dat je, zelfs als je niets fouts doet, wel ten onrechte verdacht wordt. Dat kan je dus overkomen terwijl je onschuldig bent! En daarom is het verstandig dat we allemaal wel een beetje voorzichtig doen. Monopolies zijn altijd gevaarlijk.

Iinge_

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:05

Courses schreef:
Telegram is wel van de Russische Facebook, dus of je daar zo 'safe' mee bent is ook nog maar te betwijfelen :)

Bovendien is het een open source programma, waardoor de versleuteling van de berichten vrij makkelijk te achterhalen is voor mensen met verstand van programmeren/ICT. Heb alleen geen idee hoe dat met andere alternatieven zit. Misschien is het kiezen tussen kwaden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:08

Bij de update van FB staat ook dat ze kalenderevents lezen en vertrouwelijke informatie lezen, en emails verzenden aan gasten zonder medeweten van de eigenaren.
Ik ga de nieuwe update niet downloaden. Ze kunnen me wat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:09

Viber is ook leuk ipv whatsapp. Kun je ook nog eens mee bellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:09

Szan schreef:
Bovendien is het een open source programma, waardoor de versleuteling van de berichten vrij makkelijk te achterhalen is voor mensen met verstand van programmeren/ICT.

Da's absoluut incorrect! Juist goede encryptie gebeurt met een berekening die, zelfs als je 'm kent, toch niet te kraken is. En hoe opener dat mechanisme is, hoe meer mensen zich erover hebben gebogen om dat wiskundig te bewijzen, of juist proberen om er wiskundig gaten in te schieten zonder dat dat gelukt is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:11

Szan schreef:
Courses schreef:

Bovendien is het een open source programma, waardoor de versleuteling van de berichten vrij makkelijk te achterhalen is voor mensen met verstand van programmeren/ICT. Heb alleen geen idee hoe dat met andere alternatieven zit. Misschien is het kiezen tussen kwaden.

het is geen open source, maar de codes die zij gebruiken zijn wel inzichtelijk zodat mensen precies weten hoe die app werkt. en ook hoe de encryptie werkt. Goede encryptie zorgt ervoor dat berichten niet te hacken zijn. Telegram biedt zelf 200.000 dollar aan voor degene die het wel weet te hacken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:11

Shadow0 schreef:
Szan schreef:
Bovendien is het een open source programma, waardoor de versleuteling van de berichten vrij makkelijk te achterhalen is voor mensen met verstand van programmeren/ICT.

Da's absoluut incorrect! Juist goede encryptie gebeurt met een berekening die, zelfs als je 'm kent, toch niet te kraken is. En hoe opener dat mechanisme is, hoe meer mensen zich erover hebben gebogen om dat wiskundig te bewijzen, of juist proberen om er wiskundig gaten in te schieten zonder dat dat gelukt is.

Wat vreemd, ik heb vanmorgen 3 verschillende blogs (van verschillende auteurs) gelezen waarin dit gezegd werd, waarin heel uitgebreid werd uitgelegd hoe het werkte. Zal kijken of ik de links nog kan achterhalen, maar dat zal wel niet lukken (ik was aan het doorklikken op internet).

Maar goed, excuus dan voor de incorrecte informatie.