Skiles geven op school aan beginners. Welke oefeningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Re: Skiles geven op school aan beginners. Welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 15:08

Ik weet dat je je dalski hebt. Das de onderste ski. Dan krijg je nog je bergski. Die ski staat naar de berg toe. Het bergopwaarts skien is dat je meer gewicht zet op je bergski en iets naar boven gaat. Dan rem je ook af,

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:11

Ik rem met skiën eigenlijk net als met schaatsen, een been bij draaien en gewicht op zetten. Als ik pizzapunt doe ga ik sowieso onderuit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:14

Sky_As schreef:
Hannanas schreef:
Bij mij komen de volgende skie les herinneringen naar boven:

Scheenbenen hangen in de schoenen, gewicht voorop!

Bochten uitleggen door:
Armen wijd zonder stokken.. En dan rechter hand recht naar beneden naar rechter knie is vanzelf bocht naar links. Als je zo als een vogel met je armen wijd links en rechts naar de knieën beweegt gaan de bochten vanzelf. Voorkomt zo ook onnodig gedraai met het bovenlijf (want draaien met bovenlijf werkt nou juist niet met skiën)

Daarna kun je ze leren dat de eerste helft van de bocht is "up" en dan "down" iets door de knieën.. "Up".. Halverwege bocht.."down" uit bocht "up" inzet bocht "up" en "down".

Belangrijk:
stoppen liever door bergopwaarts/horizontaal te skiën dan door pizza punt.
Belangrijk:
Grote brede bochten door middel van horizontale S bochten voorkomen acceleratie in het tweede deel (down deel) van de bocht.
Iets te hard? Heel simpel.. Meer horizontaal/bergopwaarts gebruik maken van de piste. Geen paniek! Geen gekke pizza punten.

Kun je eens uitleggen hoe je bedoeld dat je beter bergopwaarts kunt skiën om te stoppen?
Ik heb 2 keer geskied, dus ben nog een echte beginner, maar moet eerlijk zijn, dat ik bang ben om de berg op te skiën. Als je dan achterstevoren komt te staan, dan glij je pas lelijk naar beneden (dat is mijn angst tenminste), volgens mij is dat ook vrij moeilijk toch? pizzapunt leren al je skileraren?

Even in paardentaal uitgelegd :D :

Stel een bak voor. A is de berg, C is het dal.

Je skiet bergop door bv een halve grote volte B-E te maken, je gaat dus tot E en niet helemaal weer richting A. Bergop is dus niet steil tegen de berg aan maar doordat je iets naar boven je laat glijden raak je je snelheid kwijt.

Maureen, goede oefeningen zijn naast de befaamde pizzapunt, het skieën met de stokken in 1 hand en dan bochten leren draaien door het gewicht te verplaatsen van bergski naar dalski en de schouders goed door te draaien.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:14

Ik zou zeggen: leer ze eerst heeel goed remmen. 2 weken geleden ben ik in een indoorhal tot 2 keer toe op de EHBO beland doordat de beginners niet goed leerden remmen. Beneden aan de piste wachten was met gevaar voor eigen leven omdat merendeel gillend recht naar beneden de piste af racete om vervolgens op stilstaande mensen te botsen omdat ze geen idee hadden waar ze mee bezig waren.
Probeer dit dus iig te voorkomen. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:18

Precies!
Denk aan de slangevoltes in de bak!
Niet volledig omhoog skien.. je zult zien op ene groene piste is even een rechte S skien al genoeg om bijna niet vooruit te komen..

Pistes zijn breed.. gebruik ze!
Bocht.. horizontaal aan de berg... bocht... horizontaal aan de berg...
Relax! Zo ga je nooit te snel, wel te snel? dan gewoon meer de berg op en ff stoppen.
En weer opnieuw een ruimte bocht in zetten.

Wanneer ga je te snel? Als je dit soort bochten maakt als beginner: > ipv S
Dan accelereer je rete snel in de tweede helft van de bocht.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:21

Ik vind het een super leuk tijdverdrijf om mensen enthousiast te krijgen die nooit zijn wezen skieen en die daarna ook ieder jaar gaan en de smaak te pakken hebben. Want als je het nooit gedaan hebt weet je niet waar je het over hebt.

Ben ik nou de enige die dit vanuit school een beetje onvernatwoord vindt om leerlingen skiles te gaan laten geven? Er zijn niet voor niks opleidingen tot skileraar. Je kan het beter in een keer goed aanleren door iemand die er ervaring in heeft om les te geven, want foute techniek afleren is het moeilijkste! Ik heb zelf ook ervaring was 2,5 toen ik op de latjes stond en heb redelijk lang wedstrijdskieen gedaan maar als ik mensen mee op wintersport neem dan drop ik ze toch bij de skiles voor de basis en daarna help ik ze verder ervaring op te bouwen. Maar dat is mijn menig.

Ik vind 5 jaar ervaring ook weinig, wat zegt dat nou? 5 weekenden, 5 weken of seizoenen? Mijn vriend gaat al 4 jaar mee maar om nou te zeggen geweldige skieer nee zeker niet!
Verder kan ik je weinig tips geven.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:07

Hannanas schreef:
Pistes zijn breed.. gebruik ze!
Bocht.. horizontaal aan de berg... bocht... horizontaal aan de berg...
Relax! Zo ga je nooit te snel, wel te snel? dan gewoon meer de berg op en ff stoppen.
En weer opnieuw een ruimte bocht in zetten.

Nee nee nee nee nee niet de hele piste in beslag nemen met je klasje! Er zijn nog meer mensen die naar beneden willen en sneller gaan :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:34

Hoezo niet? Zijn meestal de minst moeilijke pistes.. Daar is een gemiddelde skiër echt niet te vinden..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:13

Lafayette schreef:
Ik vind het een super leuk tijdverdrijf om mensen enthousiast te krijgen die nooit zijn wezen skieen en die daarna ook ieder jaar gaan en de smaak te pakken hebben. Want als je het nooit gedaan hebt weet je niet waar je het over hebt.

Ben ik nou de enige die dit vanuit school een beetje onvernatwoord vindt om leerlingen skiles te gaan laten geven? Er zijn niet voor niks opleidingen tot skileraar. Je kan het beter in een keer goed aanleren door iemand die er ervaring in heeft om les te geven, want foute techniek afleren is het moeilijkste! Ik heb zelf ook ervaring was 2,5 toen ik op de latjes stond en heb redelijk lang wedstrijdskieen gedaan maar als ik mensen mee op wintersport neem dan drop ik ze toch bij de skiles voor de basis en daarna help ik ze verder ervaring op te bouwen. Maar dat is mijn menig.

Ik vind 5 jaar ervaring ook weinig, wat zegt dat nou? 5 weekenden, 5 weken of seizoenen? Mijn vriend gaat al 4 jaar mee maar om nou te zeggen geweldige skieer nee zeker niet!

Nee, je bent niet de enige, ik vind dit ook zeer bizar... En idd vanaf 5 'jaar' skiervaring, dat is echt niks geen ervaring.
Zelf heb ik van mijn 4e tot mijn 18e op allerlei soorten skiles gezeten, maar om nou te zeggen dat je goed bent, en het ook een ander kan leren... Echt skieen leer je m.i. echt van een doorgewinterde oostenrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:14

verootjoo schreef:
Lafayette schreef:

Nee, je bent niet de enige, ik vind dit ook zeer bizar... En idd vanaf 5 'jaar' skiervaring, dat is echt niks geen ervaring.
Zelf heb ik van mijn 4e tot mijn 18e op allerlei soorten skiles gezeten, maar om nou te zeggen dat je goed bent, en het ook een ander kan leren... Echt skieen leer je m.i. echt van een doorgewinterde oostenrijker.

Nee hoor, dat vind ik ook niet kunnen maar aan de andere kant, liever zo begeleiding geven aan beginners dan dat je ze zo loslaat op de piste. Dat vind ik altijd nog onverantwoorder.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:10

Uit eigen ervaring weet ik dat ze op een doordeweekse dag gaan in een gebied met een paar liftjes, op deze dag zijn daar dus bijna alleen skieers van deze school te vinden. Dus niet te vergelijken met beginners los laten in de alpen of bergen van frankrijk en oosterrijk