Walging voor... mezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:19

Als ik jou was zou ik dagen of halve dagen inplannen waarop je naar school gaat om aan je scriptie te werken.
1. Je gaat sneller aan het werk, omdat je op school zit en niet thuis.
2. Je zult minder snel gaan snoepen omdat je dat niet bij de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:20

Renee1991 schreef:
Klinkt allemaal goed... Ik ben echt blij met jullie reacties. Superlief.
Morgen ga ik het gelijk 'doen', ik ga een schema maken, een uur aan m'n scriptie werken, 's middags hardlopen, etc etc. Thanks allemaal!!

Nu ga ik wel slapen (regelmatige nachtrust is goed voor 't lichaam, haha), morgen lees ik verder!

Ik doe met je mee :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:21

Wauw hier zie ik een aantal dingen van mezelf terug. Ik zit sinds september thuis (mag pas in maart beginnen aan mijn 10 maanden stage vanwege te weinig studiepunten) en voel me echt lonely. Mijn "vrienden" zijn of op stage of met andere dingen druk. En als ik al wat kan doen is het in de avond maar dan ben ik zo aan mijn duster gewend dat ik vaak geen zin heb. Mijn vriend gaat rond 7 de deur uit is rond 5 thuis, en ik zit dan een hele dag alleen. Ik heb een aantal toetsen te maken en heb dus zeeën van tijd om te leren.. Nou ik kan je zeggen daar komt niks van in. Mezelf voorgenomen lekker te sporten want tja tijd zat maar het komt er niet van. Ben heel blij als ik over 2 weken eindelijk kan beginnen met stage maar denk dat ik gauw terug verlang naar die nutteloze dagen als afgelopen halfjaar. Ik kan mezelf wel voor me kop slaan dat ik deze 6 maanden heb gebruikt voor iets nuttigs. Ben ook van mening dat je in een neerwaartse spiraal komt wat alleen maar erger wordt. Oke, bekijk het positief ik ben lekker veel series gaan kijken, iets wat ik vroeger veel deed maar door tijdsgebrek niet meer kon. Dit heb ik nu wel gedaan en zie het als een pauze waarin ik mezelf wat rust heb gegeven om de laatste 2 jaar van me studie te kunnen knallen. Ik weet niet zo goed waarom ik dit hier neerzet waarschijnlijk heb je er niks aan. Naja je weet dat je iig niet de enige bent. Tips heb ik niet echt, daarvoor ga ik meelezen. Misschien 1 tip: probeer sommige dingen om te draaien in iets positiefs, alles gebeurt met een reden. :j

Laughy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:22

Waar in Weert zit je?
Ik woon ook in Weert en we krijgen toevallig binnekort ook een pup (2 maart kunnen we hem bij de fokker ophalen) misschien vind je het leuk om dat een keer samen te wandelen, of een keer samen te gaan rijden? dan kan ik je eventueel ook leuk plaatsen in Weert aan de hand doen ;)
Verder kan ik me ook invoelen in je situatie, al die tijd maar alleen zitten in een huis is niks, en dan moet je je zelf inderdaad echt aansporen om wat nuttigs te doen, ik heb der hier door omstandigheden ook vaak last van, paard staat in de tuin, maar moet af en toe echt mezelf een schop onder mijn kont geven om te gaan rijden enz.( zeker met dit weer! dat helpt ook niet echt...)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:29

Om niet te walgen van jezelf om wat voor reden dan ook.... Stel realistische doelen en doe ze. Niet iets onrealistich proberen.

Jij wilt afvallen? Weeg je elke dag. Stel voor elke dag een doel van 50 tot 100 gram. Met het minimum van 0,5 kilo per week. Trakteer jezelf 1 dag in de week met iets wat niet extreem is. En ga erna bv de badkamer schrobben.

Laat een hond uit de buurt uit en ga ook! Meld je aan als vrijwilliger. Oke je bent zogenaamd druk, maar je kunt ook ergens voldoening en energie van krijgen.

En een troost, niemand is perfect. Jij zult vast geen hopeloos geval zijn. En dun zijn hoeft niet perse geluk te zijn hoor.

Dit kan ook met je scriptie. Stel jezelf een realitsch doel. Beter iets te laag ingesteld dan te hooh waardoor jij toch weer je faalangst tegenkomt.

En sta op tijd op. Lees en boek...beweeg.

En succes. Je eerste hobbel is genomen, namelijk erkenning waar jij vastloopt. Wees dan ook even trots op je eerst gehaalde punt!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 13-02-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:31

DonCamillo schreef:
Ik herken dat wel een beetje: werkontwijkend gedrag. Wat kan werken is, dat je met jezelf afspreekt dat je om, zeg, 10.00 uur een half uur gaat werken aan je scriptie. Dan zet je de kookwekker over een half uur. Een uur mag natuurlijk ook, maar maak het vooral niet te lang. Je MOET beginnen, en laten we wel wezen: het is maar een half uurtje en dan ben je er weer van af. Dit maakt de drempel lager om te beginnen. Als het halve uur voorbij is, MOET je stoppen en je mag wat leuks gaan doen.
Vervolgens spreek je met jezelf het volgende tijdstip af om weer een half uur te gaan werken.

Hiermee voorkom je dat je stopt omdat je aan een moeilijk of vervelend deel van je scriptie moet gaan beginnen, waardoor de drempel om het later weer op te pakken hoger wordt.

Verder ga je elke avond bij jezelf na wat je die dag voor leuks of nuttigs hebt gedaan, iets waar je zelf een tevreden gevoel over hebt. Dat kan het werken aan je scriptie zijn, maar ook een lastige klus, een grote poetsbeurt of een mooie buitenrit. Het mogen ook meerdere dingen zijn. Schrijf ze eventueel op. Ben daar trots op!

Inderdaad, heel herkenbaar! Ontwijkend gedrag....Ik zie het bij mijn studenten en ook bij mijzelf en collega's als we weer eens een lastig stuk aan het schrijven zijn. Die grijze cellen zijn gewoon liever lui dan moe. Dus ten eerste: je bent niet de enige :D ik hoop dat dit al een beetje helpt. Verder is een scriptie schrijven erg eenzaam. In een normale werk- of studiesituatie zie je regelmatig mensen en kun je wat kletsen. Kijk of je via chat of telefoon toch regelmatig wat menselijk contact kunt hebben.

Ten tweede: zo'n scriptie is een groot onding. Hak hem in mootjes, dan kun je hem beter aan. Heb je een goede outline gemaakt? (dus wat wil je in elk hoofdstuk behandelen, wat komt er in elke paragraaf?). Heeft je onderzoeksvraag deelvragen (daar zijn die mootjes weer)? De antwoorden op al die deelvragen zouden je hoofdvraag moeten beantwoorden. Dus zorg voor een logische lijn.

En ten derde: werk ofwel met een kookwekker ofwel met doelen. Dus bijvoorbeeld ik ga nu 10 minuten werken en dan mag ik 10 minuten iets leuks doen (zonder te specificeren wat je in die 10 minuten werk af moet hebben). De kans is vrij groot dat je al snel merkt dat je je ergert omdat die domme kookwekker alweer afgaat. Dan wordt het tijd om wat langere stukken te werken! Alternatief is met doelen te werken: dan blijf je zitten totdat je een bepaalde paragraaf of zin afhebt. Ik werk liever met de kookwekker. Het is ook handig om je begeleider te beloven dat je over een week hoofdstuk 1 afhebt: de stok achter de deur.

En als laatste: laat je creatieve proces en je corrigerende proces niet door elkaar lopen. Schrijf eerst lekker op zonder na te denken over de zinsbouw en de structuur. Dat doe je pas in tweede instantie. Als je elk woord al op een goudschaaltje legt voordat je het zelfs maar hebt geschreven dan blijft je blaadje blanco! Maar om uberhaupt wat te kunnen schrijven met je wel weer die outline hebben die je wat structuur en focus geeft.

succes

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:35

Ik weet niet wat je drinkt maar ik moet zo min mogelijk suiker drinken vanwege mijn tanden en ik ben alleen daardoor al een paar kilo afgevallen. :j Misschien dat je je ook hier kunt melden? Dit schijnt ook heel erg te helpen en is, afhankelijk van wat je kiest, een halfuurtje per dag. [MW] Jillian Michaels workouts - deel 3!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:44

Renee1991 schreef:
Thanks Anne, lief van je :)

Maflinger_S; Bedankt, toch heel fijn als iemand je heel concreet even een spiegel voorhoudt. Wat je schrijft had ik zo zelf kunnen schrijven, alleen zie ik het zelf niet in. Inderdaad is een schema wel een goed idee! Stom hè, dat ik daar dan zelf niet op kom.
Ik weet dat ik het vooral zelf moet doen, daarom zei ik er ook al bij dat m'n vriend absoluut niet af hoeft te vallen, maar voor mij is het toch heel fijn als hij 's avonds niet voor m'n neus een zak chips leeg zit te kanen :')

@ tones; Tja, in dat opzicht moet ik gewoon even doorbijten. Als ik afgestudeerd ben kan ik hopelijk een baan vinden in mijn favoriete richting en kan ik m'n ei kwijt in m'n werk. En is het ook leuk om naar m'n werk te gaan.

@lieveli Ja, dat lijkt me nu echt heerlijk :P Bedankt voor je oppeppende woorden!

@femo Omgeving Weert, hoezo?

@pluisje88 Ja dat is zeker zo.. Klinkt zo makkelijk hè :P Ik moet ook even doorbijten.. Maar ik ben zo iemand die dan gelijk alles erbij haalt wat niet goed gaat.. ;)

Oh, ik dacht, anders gaan we samen sporten! dat is toch anders dan alleen! ;) kan ik je er een beetje doorheen helpen. maar ik woon in utrecht.. dus dat gaat 'm niet worden! :(

ik herken het ook wel een beetje. toen ik nog op school zat lukte het allemaal niet zo omdat k alles voor me uit schoof.. ach, doe ik morgen wel. en als ik dan aan het eind van de dag keek wat ik gedaan had, was dat: tv gekeken, en naar de paarden geweest! vreselijk gevoel! :S

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:47

Eerst en vooral: give yourself a break! Wees niet zo hard met jezelf :(:)

Ik herken het heel erg, toen ik zelf net was afgestudeerd en op zoek was naar werk had ik ook hele dagen die alleen maar bestonden uit werk zoeken, computer, op de bank zitten, films kijken, gewoon niksen. En op het einde van de dag had ik naar mijn gevoel geen ruk uitgevoerd, terwijl ik wél bv. 10 sollicitaties had verstuurd. Zo ben ik ervan overtuigd dat je niet niéts uitvoert op een dag: je schrijft dat je boodschappen doet, kookt, je vriend werkt dus je onderhoudt het huis waarschijnlijk? Dat zijn ook flinke taken hoor! Give yourself some credit!

Ik kan mezelf ook heel erg opfokken door boos te worden op mezelf. Zondag is bijvoorbeeld standaard een dag dat ik met het hoofd op onweer rondloop, want het is zo'n dag dat ik maar wat rondhang en niks uitvoer en aan het einde van de dag lig ik in bed en denk ik "goh, weer een dag verspild aan nutteloze dingen". Maar de laatste tijd heb ik dus gemerkt dat ik alleen maar slechtgezind word doordat ik op mezelf boos ben. Dus de laatste tijd probeer ik dat heel erg te vermijden, als ik bv. een dagje films heb liggen kijken of alleen maar heb gelezen, dan duik ik niet in bed met een "bah, heb weer niks gedaan" gedachte, maar dan denk ik net "leuk, ik heb een heel dagje voor mezelf gehad en kunnen ontspannen!". Dus gun jezelf ook wat, afvallen betekent niet dat je jezelf alle pleziertjes in het leven moet ontzeggen. Ook een scriptie schrijven is mentaal zwaar, dus beloon jezelf met iets leuks (bv. een aflevering van een serie kijken, even naar buiten gaan). Probeer een goede planning van je dag te maken, sta op tijd op, doe in de voormiddag alle dingen die moéten en ontspan in de namiddag. En als je tijd voor jezelf neemt, geniét er dan van en voel je er niet zo schuldig om! Schrijf bv. enkele bladzijden aan je scriptie en neem als beloning een heerlijke douche of een warm bad. :)

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:48

Heel herkenbaar! Door omstandigheden ben ik nu al meer dan een jaar bezig met mijn scriptie (zaten wel 5 maanden stage tussen) maar pas na mijn stage komt het pas goed op papier.
Ik heb mij zó moedeloos gevoeld dat het niet lukte dat ik op een gegeven moment ook slecht sliep. Daarbij was mijn vriend voor 4 maanden weg en voelde ik mij dus ook behoorlijk alleen.

Wat mij erg hielp was het stellen van kleine, behapbare doelen en blijven zitten tot dat klaar is. Meestal doe ik dan zelfs meer dan mijn doel. Een beloning met bijvoorbeeld lekkere, gezonde lunch werkt voor mij niet. Dan ben ik uit mijn zone en lukt het niet meer om aan de slag te gaan.

Misschien dat het helpt om 's ochtends aan je scriptie te werken en daarna je boodschappen te doen als je doel voor die dag bereikt is, dan ga je ook met een fijner gevoel boodschappen doen!

En natuurlijk lukt het ook wel eens een dag niet, kan gebeuren! Bij mij is de spanningsboog ook even op na een paar dagen ;-)

Succes, we gaan die (rot)scriptie afmaken!

Anoniem

Re: Walging voor... mezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:23

Wat een hoop bruikbare tips weer...!
1) Ik heb nu als doel gesteld dat ik twee paragrafen van het vierde hoofdstuk af moet hebben.
2) Mijn wekker staat aan, over een uur mag ik even op bokt kijken (tijd gaat zometeen in :P)
3) Rond het middaguur ga ik een half uurtje wandelen
4) Daarna ga ik weer een uur aan m'n scriptie, om de laatste paragraaf van hoofdstuk 4 en dan de discussie te schrijven
5) Als ik dat klaar heb ga ik strijken (dat geeft voldoening voor mij, omdat ik dan iets aan het opruimen ben)
6) Dan ga ik weer een uur aan mijn scriptie werken om de conclusie en aanbeveling te schrijven.
7) Daarna ga ik het laatste muurtje in de slaapkamer schilderen.
8) Dan komt als het goed is mijn vriend wel thuis en ga ik 's avonds boodschappen halen.
Toppie! Hopelijk blijft dat gevoel ook even wat langer positief :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:27

Eerlijk? Ik denk dat je een schop onder je kont nodig hebt en je wilskracht eens moet verhogen. Als je later een baan hebt kun je ook niet even 'tijdens dat rapport schrijven naar de kast rennen om wat lekkers te pakken.' Daarnaast: Als je de behoefte hebt aan wat lekkers heb je vaak een tekort aan een bepaalde voedingsstof. Tip: verdiep je in ongezouten noten, hier zitten veel voedingsstoffen in en laten de drang naar 'iets lekkers' ook wat meer verdwijnen.

Met het zitten van een aantal ochtenden in de bieb kun je al een groot gat slaan. Je bent dan vaak gemotiveerder om bezig te zijn omdat anderen dat ook doen. (stukje 'controle'). Ga eventueel kijken of je een hardloopgroepje kan vinden (Dan ga je ook in slecht weer onder het mom 'mezelf niet laten kennen, meerdere mensen, goed bezig, mensen leren kennen.')

Maar: Doe niet alles in 1 keer, je moet nu dingen om gaan gooien en pak dan de zaken die nú belangrijk (scriptie) zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:30

Uhuh, ergens is dat ook wel zo hoor! Ik heb een slechte zelfdiscipline, dat weet ik ook dondersgoed.
Ik zal eens gaan kijken hoe dat hier in de bibliotheek is. :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:36

Ik leea heel veel herkenning in je verhaal, het had die van mij kunnen zijn met uitzondering van mijn werk waar ik wel veel plezier heb. Ik heb echter hulp gezocht. Op de universiteit heb je bij ons verschillende cursussen onder leiding van psychologen voor studenten die hulp nodig hebben met structuur motivatie planning en uitvoering. Bij mij helpt dit heel goed en die groepen zitten altijd vol dus je bent niet de enige met zilke problemen. Ook tips zoals de kookwekker internetban en niet te veel in 1x willen kwamen daar aan bod. Misshien kun je eens informeren naar deze mogelijkheden. Je zou ook samen met andere studenten kunnen afspreken om bijv inde bieb aan de studie te gaan, of een nieuwe bieb zoeken in je woonplaats.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:46

Winged schreef:
Eerlijk? Ik denk dat je een schop onder je kont nodig hebt en je wilskracht eens moet verhogen. Als je later een baan hebt kun je ook niet even 'tijdens dat rapport schrijven naar de kast rennen om wat lekkers te pakken.' Daarnaast: Als je de behoefte hebt aan wat lekkers heb je vaak een tekort aan een bepaalde voedingsstof. Tip: verdiep je in ongezouten noten, hier zitten veel voedingsstoffen in en laten de drang naar 'iets lekkers' ook wat meer verdwijnen.

Met het zitten van een aantal ochtenden in de bieb kun je al een groot gat slaan. Je bent dan vaak gemotiveerder om bezig te zijn omdat anderen dat ook doen. (stukje 'controle'). Ga eventueel kijken of je een hardloopgroepje kan vinden (Dan ga je ook in slecht weer onder het mom 'mezelf niet laten kennen, meerdere mensen, goed bezig, mensen leren kennen.')

Maar: Doe niet alles in 1 keer, je moet nu dingen om gaan gooien en pak dan de zaken die nú belangrijk (scriptie) zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat voor Renee is, maar voor mij is werk en aan de studie werken echt niet te vergelijken. M'n studie heb ik alleen mezelf mee als ik t blijf uitstellen.
Op t werk (wat voor werk dan ook,of bijvoorbeeld stage) ben ik juist vaak de eerste die dingen af heeft.
Terwijl ik met mijn scriptie zo heb lopen worstelen op de zelfde manier als Renee nu. Zo erg dat ik uiteindelijk mijn scriptie pas om op 31 augustus om 23.25 heb ingeleverd omdat t echt niet later kon dan dat.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:19

Als je een scriptie moet schrijven zit je vast op HBO/uni?
Daar zit vast een bibliotheek of studieruimtes. Ik zou echt daar gaan zitten voor je scriptie. Het is zoveel rustiger, al die studerende mensen werken motiverend en je kunt alleen opeten wat je meeneemt. Ik leerde eerst altijd thuis maar sinds ik dat op de uni doe ben in echt veel productiever geworden.

Jillian michaels is ook een goede tip. Ikzelf houd dit niet vol omdat mijn dagen te druk zijn maar als je veel vrije tijd hebt is dit echt geweldig voor het afvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:24

Ja, ik zag het al 2x voorbij komen.. Ik ga me daar morgen eens in verdiepen.
Bibliotheek van school is geen optie, mijn school staat 160 km verderop, maar ik ga binnenkort even kijken in de stadsbibliotheek hier :-)

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:30

Misschien is het ook leuk om op een 'club'te gaan? Rijles op de manege, op Zumba, of een teamsport, of....dan heb je ook eens iets buiten de deur. Daar knap je vaak van op. Bij mij werkt afvallen aardig goed, als ik suikers beperk tot één keer per dag. Snoepen plan ik dan dus. max 200 kkal per dag. Bijvoorbeeld een koekje en een handje chips. Als ik overdag alleen gezonde dingen pak, beloon ik mezelf 's avonds met een klein stukje chocola (heel puur) of neem een hartige snack. Zo hou je het goed in de hand en frustreer je jezelf ook niet.

Succes! Enne, een puppy is zó leuk!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:56

Lieve Renee..

Als jij straks je Fritsje hebt, komt het allemaal echt wel goed. Dan moet je naar buiten, dan moet je hem dingen aanleren, dan kan je niet binnen blijven nietsdoen en eten..

Mbt je eten. Vind je niet "gezonde" dingen ook lekker? Dan kan je dat gewoon in huis halen. Teveel is nooit goed, maar als je teveel gezond eet, is het iig beter dan ongezond.
(note to self... moet ik ook eens gaan doen :') )

Maar weet je, je kan altijd appen/bellen,mailen of als je wel in de buurt bent, langskomen. De deur staat altijd open, dat weet je!

Houd je zelf aan het schema, een schema werkt vaak echt goed, en dan voel je je aan het einde van de dag ook een stuk fijner omdat je je lijstje gedaan hebt! Houd dat vooral vol!!

Kop op!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:19

Thanks Wen.. Is ook wel zo, maar het is soms een beetje moeilijk om dat in 't achterhoofd te houden. Gezond eten, ja, Rob zei het gisteren ook. We eten niet super ongezond, maar ook niet gezond. Dus we hebben nu een aantal weekmenu's afgedrukt en gaan daar komende week mee beginnen. En anders slurp ik gewoon zes fruitzakjes naar binnen, toch Wendy? :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:29

_O- Zoiets ja.. In mijn ogen altijd gezonder dan 2 zakken chips, spekjes, friet met veel snacks en snoep :')

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:31

oh dat is echt vervelend!
ik kan je niet zo goed helpen, maar weet wel dat het super leuk en gezellig is met een hondje in huis! en je kan hem ook wat leuke dingetjes aanleren (high five, omrollen etc) en ik word er altijd heel blij van als mijn hond weer een kunstje snapt!
en natuurlijk het wandelen is ook fijn, je moet er elke dag weer even uit, en hij kan ook gezellig mee met hardlopen enzo!
ik denk dat het hondje wel echt een goede keuze is van jullie!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:38

Ik denk dat de tips die hier gegeven worden je erg goed gaan helpen :)
Een hondje zal ook al veel schelen. Die moet ook uitgelaten worden, je kan met hem op cursus gaan of je gaat zelf dingen met hem oefenen. :)

Daarnaast woon ik ook in Weert. Dus als je nog een sportmaatje zoekt, of gewoon iets gezelligs wil doen dan hou ik me aanbevolen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:28

wendy1987 schreef:
_O- Zoiets ja.. In mijn ogen altijd gezonder dan 2 zakken chips, spekjes, friet met veel snacks en snoep :')

Ach ja, als wij samen zijn gaat het ook niet goed :P Chips na de lunch :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:29

Robin schreef:
Daarnaast woon ik ook in Weert. Dus als je nog een sportmaatje zoekt, of gewoon iets gezelligs wil doen dan hou ik me aanbevolen :)

Daar sta ik natuurlijk voor open! :D Ik stuur je even een pb.