Te veel spijbelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:24

labyrinth schreef:
zonnebloem18 schreef:
Je school is wettelijk verplicht bij 10 uur verzuim in 10 dagen melding te maken bij de leerplichtambtenaar, boven de 18 wordt er bij 16 uur in 20 dagen een melding gemaakt bij het RMC.

Niet dat ik spijbelen wil aanmoedigen hoor, maar boven de 18 kunnen ze je toch niets maken? Ik meende dat ik destijds een papiertje moest ondertekenen van mijn School dat ik me aan de schoolregels moest houden. In die zin dat zij mij sancties op konden leggen, maar dat ze me rechtelijk niets konden maken of iets dergelijks. Ten slotte ben je dan niet meer leerplichtig. Maar goed, dat is ook al een tijdje terug :')

Je bent kwalificatieplichtig tot je 23ste maar inderdaad als je niet meewerkt kunnen ze je niets maken.
Echter krijg je zonder startkwalificatie bij geen enkele gemeente zomaar een uitkering dus zal je hoe dan ook weer naar school moeten en dar geldt het tot je 27ste.

IngridM

Leuk topic want wat doe ik: ik ben zo'n gezellig verzuim medewerker op een MBO :-)

Ik moet melden bij DUO na 16 uur ongeoorloofd verzuim in 4 weken tijd.
Boven de 18 melden wij wel degelijk als je nog geen startkwalificatie hebt ! En heb je die wel dan kun je niet gemeld worden maar je hebt wel getekend voor het volgen van onderwijs. Je kunt ook geen arbeidsovereenkomst tekenen en vervolgens niet op komen dagen :-)

Brainless

Floriske schreef:
Bij ons moet je na 3 uur spijbelen of 9x te laat in een heel schooljaar (dus eens in de 1,5 maand te laat moet je nog naar halt) naar halt. Pas goed op dus, had het bijns te pakken met te laat, ookal had ik nog nooit gespijbeld. Vind het persoonlijk onzin bij zo weinig taakstraf, maarja, wat doe je er tegen? Hoop dat het bij jullie soepeler is, succes!

Alle regels in Nederland zijn hetzelfde en de ambtenaar beslist wat er moet gebeuren (en is daar ook aan regels gebonden).
Eerst heb je een gesprek met de ambtenaar, als dit niet voldoende werkt worden er andere maatregelen genomen.
School kan dat niet beslissen.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:25

brechtje122 schreef:
Jullie zijn wel lekker bezig :=
Eerst open je dit topic over je broertje: xEmily @ [LZP] Kan school dit maken?

En nu vraag je wat er gebeurd wanneer je spijbelt. Waarom zou je gaan spijbelen :')

Je kan toch gewoon nieuwschierig zijn...?

Het antwoord heb je al gekregen :)
Ik vind het overigens erg overdreven, al die regeltjes en straffen.... :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:27

zonnebloem18 schreef:
Je bent kwalificatieplichtig tot je 23ste maar inderdaad als je niet meewerkt kunnen ze je niets maken.
Echter krijg je zonder startkwalificatie bij geen enkele gemeente zomaar een uitkering dus zal je hoe dan ook weer naar school moeten en dar geldt het tot je 27ste.

Tot je 18de.
Citaat:
Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... wwoddEoAJw

IngridM

Re: Te veel spijbelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:29

Nee Brainless, je bent leerplichtig tot je 18e maar kwalificatieplichtig tot je 23e. Zonnebloem18 heeft het er goed neergezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:31

IngridM schreef:
Nee Brainless, je bent leerplichtig tot je 18e maar kwalificatieplichtig tot je 23e. Zonnebloem18 heeft het er goed neergezet.

Toch lees ik dat niet terug op de site van de rijksoverheid.

Daar staat dat je tot je 16de leerplichtig bent en tot je 18de een kwalificatieplicht hebt, dat laatste vervalt als je 18 bent geworden.
Citaat:
De kwalificatieplicht komt na de leerplicht. Die loopt tot en met het einde van het schooljaar waarin je 16 jaar wordt. De kwalificatieplicht duurt tot de dag dat je een startkwalificatie hebt gehaald. Of duurt tot de dag dat je 18 jaar wordt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:41

brechtje122 schreef:
Jullie zijn wel lekker bezig :=
Eerst open je dit topic over je broertje: xEmily @ [LZP] Kan school dit maken?

En nu vraag je wat er gebeurd wanneer je spijbelt. Waarom zou je gaan spijbelen :')

Dat topic heeft er werkelijk niks mee te maken, dat ging alleen om mijn broertje _O-

Bedankt voor de reacties iedereen (:
Ben weer heel wat wijzer ^^

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:43

Brainless: Het is een beetje krom inderdaad, officieel zal het vast ook niet kwalificatieplichtig heten, maar tot je 23ste ben je "verplicht" je best te doen een startkwalificatie te halen.

IngridM

Re: Te veel spijbelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:49

ja ik zet het er ook krom op inderdaad :-)

anyway; wij melden iedereen onder de 18 en tussen de 18 en 23 zonder startkwalificatie !
Alleen de mensen boven de 23 jaar melden wij nooit

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:02

Brainless schreef:
Floriske schreef:
Bij ons moet je na 3 uur spijbelen of 9x te laat in een heel schooljaar (dus eens in de 1,5 maand te laat moet je nog naar halt) naar halt. Pas goed op dus, had het bijns te pakken met te laat, ookal had ik nog nooit gespijbeld. Vind het persoonlijk onzin bij zo weinig taakstraf, maarja, wat doe je er tegen? Hoop dat het bij jullie soepeler is, succes!

Alle regels in Nederland zijn hetzelfde en de ambtenaar beslist wat er moet gebeuren (en is daar ook aan regels gebonden).
Eerst heb je een gesprek met de ambtenaar, als dit niet voldoende werkt worden er andere maatregelen genomen.
School kan dat niet beslissen.

Dan zal dat in heel NL wel zo zijn denk ik? Bij dat gesprek met de leerplichtambtenaar vertelde ze me iig dit :7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:14

Bij 9 x te laat ga je naar de leerplichtambtenaar, daar wordt besproken waarom je vaak te laat was.
En worden er afspraken gemaakt.
Bij de 12de x te laat zal de leerplichtambtenaar je doorsturen naar bureau Halt.

Bron: site Halt
Citaat:
Wanneer naar Halt?
Voor verwijzing naar Halt bij schoolverzuim geldt een
onder- en een bovengrens. Vanaf 9 uren verzuim of vanaf
12 keer te laat komen, verwijzen leerplichtambtenaren naar
Halt. Leerlingen die meer dan 60 uur hebben verzuimd of
meer dan 60 keer te laat komen, kunnen niet meer naar
Halt worden verwezen.
Jongeren komen pas bij Halt als de school en de
leerplichtambtenaar
verschillende maatregelen hebben
getroffen zonder dat die resultaat hebben opgeleverd.
Scholen moeten een regeling voor verzuim en te laat
komen in hun reglement hebben opgenomen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:19

IngridM schreef:
Leuk topic want wat doe ik: ik ben zo'n gezellig verzuim medewerker op een MBO :-)

Ik moet melden bij DUO na 16 uur ongeoorloofd verzuim in 4 weken tijd.
Boven de 18 melden wij wel degelijk als je nog geen startkwalificatie hebt ! En heb je die wel dan kun je niet gemeld worden maar je hebt wel getekend voor het volgen van onderwijs. Je kunt ook geen arbeidsovereenkomst tekenen en vervolgens niet op komen dagen :-)

Dan kun je toch gekort worden op je stufi, of terug moeten betalen? Dit hoorde ik laatst. :j

edit: Als je 18+ bent en een startkwalificatie hebt bedoel ik.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:22

Bij mijn vorige school werd na 4, 10, en 15 keer te laat of afwezig een brief naar de ouders gestuurd. Bij al deze aantallen kreeg je ook een gesprek met de aanwezigheids-coordinator.
Bij 19 keer te laat of afwezig kwam er een gesprek met de ouders en de teamleider. Hierbij raakte je ook de helft van de herkansingen kwijt.
Bij 23 keer te laat of afwezig kwam er een gesprek met de leerplichtambtenaar en alle ongeoorloofde verzuim uren hierna zorgde ervoor dat je bij bureau HALT terrecht kwam.