Wie werkt er op het vliegveld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:47

Leuk Kentaro, mijn vader is ook gwk bij de KLM, alweer 44 jaar.

De halve familie werkt zowat op Schiphol. M'n zusje werkt in de beveiliing en m'n oom in een taxfree winkel. M'n opa is tot z'n pensioen ook gwk'er geweest.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:49

He wat leuk! Hij heeft dit jaar 25 jarig jubileum :D (ook bij de KLM!)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 17:49

Beveiliging zou helemaal mijn ding zijn denk ik! Wat voor opleiding heeft jouw zusje daar voor gedaan?
En in een winkel staan zou me ook wel passen :D Moet jouw oom dan ook elke dag eerst door de douane?

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:56

ik werk zelf niet op het vliegveld..
maar heb er elke dag mee te maken.

Ben expediteur en zorg er dus voor dat de import en export afgehandeld word per luchtvracht.
Dit is zowel van levende dieren }:0 ( heel soms maar hoor) als gevaarlijke goederen zoals benzine maar ook dood simpele pakketjes met kleding, bouten en moeren.

Heel erg divers en je kunt dit werk vanuit heel het land doen :-)
ik zelf zit in zuid holland op kantoors en mijn vervoerders brengen dus dagelijks alles naar voornamelijk Amsterdam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:57

Ik lees even mee. Ik ben zelf helemaal verslaafd aan Schiphol, ik zou er mijn bed neer kunnen zetten. Helaas zit er een degelijke functie daar niet voor mij tussen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:59

GamblersCup schreef:
Beveiliging zou helemaal mijn ding zijn denk ik! Wat voor opleiding heeft jouw zusje daar voor gedaan?
En in een winkel staan zou me ook wel passen :D Moet jouw oom dan ook elke dag eerst door de douane?

Om beveiliger te worden heb je geen diploma nodig, je wordt intern opgeleidt. G4S, Securitas en Trigion zijn grote beveiligers op Schiphol.

Om in 1 van de taxfree winkels te werken heb je ook geen specifieke opleiding nodig.

Wij als personeel gaan niet door de douane, wij hebben een personeelsfilter waar we indien nodig worden gecontroleerd.

Met de douane heb je als passagier zijnde pas te maken als je het land inkomt. Douane gaat over de invoer en uitvoer van goederen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 18:18

Oeps, weer wat (belangrijks) geleerd! :D
Schiphol zou niet het vliegveld zijn waar ik zou kunnen werken, daarvoor woon ik te ver weg (Duitsland) en ik ben niet van plan daarvoor te verhuizen (kom juist vlakbij Schiphol weg :D ). Maar ik vind het super boeiend wat men daar allemaal doet en hoe dat gaat, waar je mee te maken krijgt. Het zal niet veel verschillen met vliegvelden hier in Duitsland denk ik.
Die beveiliging is iets waar ik hier eens achteraan kan gaan, als 36 niet al meteen als "te oud" wordt gezien.

Maar ik ben ook nieuwsgierig naar nog andere functies. Het lijkt me heerlijk om tussen de drukte van een vliegveld te werken, mensen behulpzaam te zijn, of juist achter de schermen te werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:20

Nee hoor, je bent daar niet te oud voor hihi

(Mijn vriend krijgt ook nog regelmatig het aanbod of ie de beveiliging in wil gaan, maar hij is meer een echte arbeider)

Ben destijds bij een oude collega van mijn moeder geweest; hij was eigenaar van kleinere vliegtuigen voor zakelijke vluchten. Hartstikke boeiend om een te zien! Is helaas failliet gegaan, aangezien bedrijven ook geld moesten besparen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 18:27

Lach niet :D Ik zie zo vaak vacatures waar bij staat dat je max. 20 mag zijn, wel een universitaire opleiding moet hebben gedaan maar ook al 10 jaar werkervaring moet hebben. Bij wijze van ;) Dan lig ik er natuurlijk al uit :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:35

Zelfs mijn broer is aangenomen als 40+'er met 0,0 ervaring of opleiding daarin haha dus heb hoop :D

Mijn vriend is ook geen broekie meer en krijgt nog steeds de vraag of ie echt niet in de beveiliging wil. Uiteraard wordt er voor de opleiding gezorgd door het bedrijf :)

Ja, voor de supermarkt ben je inderdaad al bejaard }>

purny

Re: Wie werkt er op het vliegveld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:19

Mij leek het altijd leuk om passagiers te assisteren van en naar de gates. Maar ik ben helaas te klein voor deze functie.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:11

Hoe groot moet je daar voor zijn dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:12

purny schreef:
Mij leek het altijd leuk om passagiers te assisteren van en naar de gates. Maar ik ben helaas te klein voor deze functie.

Mag je dan niet met zo'n paraplu lopen? :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

Mette1998 schreef:
Hoe groot moet je daar voor zijn dan?

1.73 en ik ben maar 1.61

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:25

Ik werk niet op het vliegveld maar voor het vliegveld. Ik en nog wat collega's werken voor een aannemer die een contract heeft met schiphol om verhardingen en riolering op airside aan te leggen en onderhouden. Wij doen dan de voorbereiding van die projecten, zoals tekeningen en werkomschrijvingen maken enz.
Meestal 1 dag in de week zit ik wel echt op schiphol. We komen ook tussen de vliegtuigen etc als we bv gaan bekijken hoe iets in elkaar steekt, wel grappig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:27

Weet je wat mijn droom is? Een keer met die sticks vliegtuigen naar binnen loodsen als marshaller, lijkt mij echt geniaal :D

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:30

vuurneon schreef:
Weet je wat mijn droom is? Een keer met die bordjes vliegtuigen naar binnen loodsen, lijkt mij echt geniaal :D

Dat is idd een hele leuke job :j Heb 1x getwijfeld om er intern op te solliciteren. Echter het marshallen wordt niet zo veel meer gedaan aangezien vrijwel elke gate een automatisch systeem heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:32

Klopt, dan moet je echt op een wat minder geavanceerd vliegveld zitten en een defect in het systeem veroorzaken. Zag in Portugal alleen maar van die mannen (weer die mannen! :+)
Maar gewoon voor 1 keer zo'n monster van een vliegtuig te voet begeleiden <3
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-02-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:32

saroanda schreef:
GamblersCup schreef:

Om beveiliger te worden heb je geen diploma nodig, je wordt intern opgeleidt. G4S, Securitas en Trigion zijn grote beveiligers op Schiphol.

Om in 1 van de taxfree winkels te werken heb je ook geen specifieke opleiding nodig.

Wij als personeel gaan niet door de douane, wij hebben een personeelsfilter waar we indien nodig worden gecontroleerd.

Met de douane heb je als passagier zijnde pas te maken als je het land inkomt. Douane gaat over de invoer en uitvoer van goederen.

Niet alleen als passagier hoor... op airside ben je in principe ook achter de douane dacht ik. Ik moet mn paspoort en schipholpas laten zien, ga door de scanner, schoenen uit, riem af etc, auto wordt gecheckt en dan pas ben je op airside...

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:33

Mijn moeder werkt ook op schiphol. Ze zit op kantoor bij de mannen die de vliegtuigen tanken. Kijkt zo uit op het platform. Leuke verhalen altijd.
Tanken gaat ook 24 uur door natuurlijk dus altijd ploegendienst voor die mannen. Als er geen vluchten zijn hebben ze mazzel en kunnen ze lekker slapen haha....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:40

Mijn vriend werkt ook alweer jaren op Schiphol, tis zn bijbaan naast studie.

Hij zit in de ict, storingen lopen bij alles wat met computers etc te maken heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:45

Wat leuk, zijn echt al heel verschillende dingen die voorbij komen!

ict bemoei ik me maar niet tegen aan, voor het behoud van het vliegveld en de vliegtuigen :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:48

Oamaru schreef:
Heb op Schiphol gewerkt als gate agent voor KLM. Nu ben ik cabin crew in het midden oosten. :')

Verslavend wereldje, gebeurd altijd wat en ik hou van alle stress spanning en sensatie. Denk niet dat ik ooit nog wat anders kan doen. :)

Ohja? Grappig, dat had ik niet ingeschat. Als reiziger vind ik het allemaal saai, maar wij zien de spannende dingen vast niet.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:46

Ben een tijd geleden aangenomen bij HMSHost, zij exploiteren de horecapunten en restaurants op Schiphol. Had daar een baantje voor een restaurant achter de douane. Heb het zelf uiteindelijk niet gedaan.

maaike1991Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:04

Mij lijkt het leuk om als host voor bijvoorbeeld viking te werken... Iemand daar ervaring mee?