Ik weet het niet meer? School of toch werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:27

@ gypsy: ik woon nog bij mijn ouders, ik zou gewoon het kindergeld moeten betalen (want dat valt weg als ik niet meer naar school ga). Dat is al besproken. Ik ga ook pas uit huis als ik zelf door heb dat ik het kan 'bolwerken'. :)

@ Elienee: Ik heb nog geen secundair diploma. Ik heb 6 jaar in het middelbaar gezeten, en ben maar tot het 3e geraakt. Daarna via Syntra een deeltijdse opleiding gaan doen, dus 1 dag naar school en 4 dagen 'werken'/stage voor een kleine vergoeding.

Dus dat is eigenlijk al iets of wat gecombineerd, alleen moet mijn werk/stage wel gelijk zijn aan mijn opleiding.

Verder heb ik ook al wat opgezocht en ik zou wel zelfstudie kunnen doen, voor mijn diploma dan te halen. Dat kan ik eventueel doen in combinatie met werk.

Ik ben er nog niet uit :=

@ little_king: weet ik, ben ik mij bewust van hoe de paardenwereld in elkaar zit, maar om dat elke keer aan te horen, dat is iets anders. Dat is ook niet dé hoofdreden waarom ik wil stoppen.
Qua rotklusjes, het is te zien wat, als ik moet dwijlen en stofzuigen in het huis vd baas, dat vind ik niet echt een toevoeging geven aan mijn opleiding? Dat is ook de reden dat ik daar ben gestopt. Op mijn nieuwe plek zit ze constant te roepen op mij voor een kruiwagen die 1cm te veel naar links staat. Ik laat ook niet over mij lopen en ik antwoord rustig terug, maar om den duur ga ik ook 'in den aanval' waardoor het een spelletje om het luidst roepen wordt.

Ik kan er tegen, maak mij er ook niet druk in, maar het is gewoon niet leuk, begrijp je? :)

wat voor contract het is, weet ik niet. Zoals in mijn reacties ook is gezegd: ik ga volgende week eens navragen wat ze zoeken en wat er van een nieuwe werknemer verwacht wordt. :)

Bedankt voor je antwoord

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Ik weet het niet meer? School of toch werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:08

Ts daar zit nu juist de pijn, van een parttime baan in een winkel valt er helaas niets te bolwerken. Maar geloof me, ik deed ook een paarden opleiding. Door een beetje paar jaar te werken heb ik geleerd dat een diploma een zegen is en doe ik nu met plezier een opleiding die ik vroeger als suf en te zwaar bestempeld zou hebben.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:10

Als je al gaat werken zou ik je aanraden om halftime te werken en dan in avondschool oid iets te studeren dat je echt interesseer en haalbaar is.
Geen diploma om dit moment is echt zó riskant, dat is een van de grootste knelpunten van onze economie vandaag.
Ik zou het niet durven, zeker als je weer dat je tot je 65e zal moeten gaan werken...
Ik breek er mijn kop al over of ik een goede job ga hebben en doe unief...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:32

Maar TS, je bent nog 17 toch? Dan ben je (ook in belgië ;) ) nog leerplichtig.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:38

@Maartje1990: klopt, eind maart ben ik 18, en niet meer leerplichtig :)

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:23

Probeer je diploma te halen! Ik heb het zelfs met secundair diploma erg moeilijk om (gepast) werk te vinden. Weten dat je meer kan, maar de kans gewoon niet krijgt en met een administratief diploma als arbeider gaan werken, ik vond dat erg frustrerend. Ik kan gelukkig nu aan een bacheloropleiding beginnen en wat ben ik daar dankbaar voor. Het is gewoon geen tijd meer waarbij je makkelijk aan mooie jobs geraakt of waarbij je een waaier aan kansen en doorgroeimogelijkheden krijgt, jammer maar helaas!

Kan je gemakkelijk studeren, op jezelf? Zou je gemotiveerd zijn thuis te studeren? Heb je het karakter om jezelf aan het werk te zetten? Als je op deze vragen ja kan antwoorden, heb je al eens gedacht over examens doen voor de examencommissie?

Als je er echt genoeg van hebt kan je natuurlijk wel beter (even) gaan (proberen) werken. Hopelijk wil je dan snel genoeg terug studeren! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:54

Laat heel duidelijk zijn dat je bij heel wat meer banen begint met de rotklusjes waarvan je in jouw ogen niets leert. Je bent nu eenmaal een 0 als je begint, en dus moet je het doen met gezag van bovenaf.

Naar mijn idee kan je het beste meteen stoppen met de paarden opleiding (sterker nog, liever gisteren dan vandaag), want als ergens geen toekomst in zit, dan is het wel in de paarden.
Kies zo snel mogelijk een andere opleiding; niet alleen een waarvan je denkt, goh wat leuk, maar ook eentje waar je wat aan hebt in de toekomst en dat je perspectief geeft op een baan.

Als je eenmaal gaat werken en geld gaat verdienen dan ga je moeilijk terug naar de schoolbanken ivm inkomsten en een bepaald uitgave patroon.
Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:56

Ik zou deze opleiding niet afmaken, wat betreft werk zal het je toch niet zoveel opleveren en je bent pas net begonnen, dus je zou nog heel lang moeten afzien.

Wel zou ik eens kijken wat je nog kan leren van de stage. Ga ook eens naar je stagebegeleidster: wat vindt zij jouw grootste leerdoel? Waar vindt ze dat je al in vooruit bent gegaan? Wat zijn je sterke punten/werkpunten?
Ik ben op m'n 18e ook gestopt met school (middelbare), 2 jaar gaan werken, maar merkte toen dat ik toch echt wel m'n hoofd aan het werk moest gaan zetten. Ben toen een versnelde studie gaan doen, daar ook bijna mee gestopt, toch doorgezet en ben er nu heel blij mee. Heb nog steeds wel dingen in te halen, maar ook het vertrouwen dat dat gaat lukken.

Orienteer je ondertussen ook op opleidingen: welke sector? wat voor baan zou je willen? wat zoek je in een opleiding?
Zo lijkt online studeren ook heel mooi, maar je moet echt veel discipline hebben, veel zelf uit kunnen zoeken etc.
Werken moet je je hele leven nog, dus kun je maar beter een opleiding gedaan hebben, zodat je tenminste leuk werk kan gaan doen de rest van je leven ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:00

Ga verder met je opleiding! Ik ben heul lang geleden ook gaan werken ipv mijn diploma te halen, kon toen aan iedere vinger tien bazen krijgen maar heb er echt spijt van. Je zal zien, als je besluit om je diploma te gaan halen, je over een paar jaar blij bent dat je het gedaan hebt.
Succes met je beslissing!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:14

Succes met je beslissing! Ik vind het moeilijk voor te stellen, omdat studeren voor mij altijd zo'n natuurlijk pad is geweest.
Maar omdat je geen concrete situatie wbt. werken in de paardenwereld/ werken zonder opleiding buiten de paardenwereld hebt, wil ik even mijn verhaal doen. Ik zeg absoluut niet dat dit bij elke werkgever het geval is, maar het geeft je misschien een idee en betere informatie om je besluit op te baseren :)

Ik werk naast mijn studie (lange zomer- en winter vakanties omdat het een internationale opleiding is) in de zomer altijd op een stoeterij/ manege die bij een hotel hoort, in Oostenrijk. Hier werk ik die maanden fulltime, als instructrice en om de jonge paarden te trainen. Het is een team van ongeveer 13 mensen in het hotel in totaal (serveersters, barman, koks, kamermeisjes, stalmensen), die allemaal seizoensgebonden werken, omdat dat het Oostenrijks toerisme eenmaal is. Tijdens het seizoen is het gewoon afzien, en dat is daar algemeen geaccepteerd.

Ons schema op stal: 3 instructrices/ trainers, een stalmeester en stagaire. 16 rijpaarden, 2 merries met veulens en een dekhengst. Ca. 100 rijdende gasten elke week, die (bijna) elke dag 1 tot 3 keer komen rijden. Hotel ligt op een berg, de 3 rijbakken liggen over de berg verdeeld, net als de weides, dus je bent de hele dag aan het bergwandelen op de koop toe.

Begin: 06.15/06.30- stalwerk
07.30 - ontbijt
08.00 - eerste les
12.15 - lunch
12.45 - paarden opzadelen en weer door
Tussen 17.30 en 19.30 is de laatste les afgelopen
Hierna: paarden wassen, verzorgen, voeren, evt. zelf nog de hengst of jonge paarden rijden.

Dan het hotel in, drinken en avondeten halen, nabespreking met collega's, schema voor morgen schrijven (les indeling + paarden). Dan kun je naar huis, en heb je nog tussen de 2 en 3 uur voordat je echt moet gaan slapen omdat de wekker weer om 06.00 gaat.

Geen weekend, 1 vrije dag en vrije middag per 6 weken, als het kan vaker maar is meestal niet mogelijk.

Nu ben ik hier als studente, ik ben niet van suiker, en ik vind het werk heerlijk - te lang en te veel - maar in principe OK. Verder ben ik in de bergen, tussen de paarden en de mensen, dus ik geniet er alsnog van, ook al sta ik 's ochtends met lood in mijn schoenen op. Omdat we gratis onderdak en eten bij het hotel krijgen geef ik in die maanden niets uit, dus mijn loon van ca. 1600 per maand (wel netto hoor) is meer dan genoeg, want dat kan ik allemaal sparen voor collegegeld en huur.
Mijn andere collega's in dit hotel, serveersters etc., hebben gedeeltelijk opleidingen, gedeeltelijk niet. Maar zij moeten ook dezelfde (of nog langere) uren maken voor een loon vergelijkbaar met het mijne. Het is keihard werken, maar ze hebben met hun opleidingen (or lack thereof) eigenlijk geen andere optie.

Een voorbeeld: mijn collega doet dit werk en heeft een werkeloze man, 2 kinderen, een auto en een appartement. Zij moet van dit salaris een familie onderhouden, en heeft nauwelijks tijd om met haar familie door te brengen. Ik hoop dat zij meer verdient dan ik, ik denk het wel, maar weet het niet zeker.
Denk je dat eens in. Nu ben je 17, dus als je een baan (in de paardenwereld of niet) krijgt, zul je hoogstwaarschijnlijk niet veel meer dan dit verdienen. Dat lijkt op dit moment veel geld, maar dat is het niet, je komt hier nauwelijks van rond.

Wat ik me altijd weer realiseer als ik van de stoeterij terug ga naar mijn studie is "wat ben ik gelukkig dat dit niet mijn fulltime leven is. Dat ik lekker terug naar de wetenschap mag en door mijn opleiding meer kansen heb."

Sorry voor de lange post. Nogmaals, ik zeg niet dat dit op elke werkplek het geval is, maar wat ik je hiermee duidelijk wil maken is dat een opleiding in de paarden je hoogstwaarschijnlijk een zware baan gaat bezorgen. En dat je het niet hebben van een opleiding je meestal ook alleen de kansen tot lange uren met lage lonen geeft.

Dus mijn advies: wat je ook doet, stop niet met leren. Misschien in september een andere opleiding beginnen en tussen maart en september werken, maar haal een diploma! Het gaat je zo veel meer opties geven! Succes :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:33

In jou geval, zou ik zeggen, stop tijdelijk met school.
Ik ben een grote grote voorstander van opleiding/leren of enige scholing what so ever, maar...
Ik denk niet dat je gedoemd bent als je nu een baan aanneemt, hoewel ik denk dat het dan misschien verstandig is om full time te gaan werken (financieel gezien wel handig) en daar bij bijvoorbeeld alvast een online cursus te blijven doen, gewoon allerlei deelcertificaten gaan halen online, die kan je ook gewoon mooi op je CV zetten en je blijft nog een beetje in de leer-modus, doe dit een jaartje en ga in dat jaar ook lekker op onderzoek uit wat je wel wilt.
Ik zou daarna, deeltijd of voltijd, zeker wel een studie op pakken.
Ik blijf erbij dat je een stuk verder komt en je leven een stuk makkelijker is als je een opleiding hebt.

Dus ik zou zeggen geef niet op, zet het allemaal even in pauze, lekker geld verdienen en ervaring op doen, nadenken en dan het verdiende geld in een nieuwe opleiding stoppen :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:48

Nu gaan werken klinkt nu leuk en aantrekkelijk, en je zult ook je hoofd boven water kunnen houden op het moment dat je nog thuis woont. Maar besef wel dat je zonder afgesloten opleiding voor de rest van je leven als jobstudent voor een laag salaris zult gaan moeten werken, en als je ooit eens op jezelf wilt, dan blijkt dat riante salaris toch ineens maar bar weinig te zijn. En je wordt ouder, de jobstudent baantjes zijn dan ineens voor jou niet meer weggelegd. Voor andere functies wil men diploma's zien. En tja, daar sta je dan met je verkeerde beroepskeuze. Of je weggegooide mogelijkheden.

Als de opleiding waar je nu mee bezig bent je niets lijkt, stop daar dan mee en laat je testen. Er zijn genoeg professionele organisaties die je kunnen helpen met kijken hoe jij in elkaar steekt, en die je kunnen adviseren in een andere studierichting. En geloof me, werken en daarnaast een studie doen (en nog een paardje erbij) is zwaarder dan fulltime studie en je paardje.

Kortom: school, en niet werken. Maar desnoods wel van studie veranderen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:01

Maartje1990 schreef:
Het is in België inderdaad anders, net even opgezocht, jij bent tot je 18e leerplichtig. In nederland moet je een havo of mbo 2 (volgens mij 2?) diploma hebben óf je moet 21 zijn.

Dat is niet waar. In NL heb je een havo, vwo, of minimaal een MBO 2 diploma nodig, óf je moet minimaal 18 zijn. Niet 21. :-)

Ik raad aan je opleiding af te maken of een nieuwe opleiding gaan volgen en een diploma behalen. Je hele leven kassiere zijn is ook geen pretje.. Ik ben 3 jaar geleden gestopt met mijn opleiding (paardenhouderij niveau 4). 1,5 jaar geleden de opleiding weer opgepakt, en verder gegaan waar ik geëindigd was. En nu bezig met afstuderen. Werk zoeken zonder diploma is lastig. Al helemaal als je geen 16 meer bent, want dan ben je meestal te oud voor kassiere.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:07

Ik weet niet hoe het in België werkt, maar hier in Nederland heb je vooral in de zorg werk/leer combinaties. Je bent dus in dienst van een stichting, werkt 4 dagen en 1 dag school en je krijgt fulltime betaald. Misschien dat zoiets wel meer voor jou geschikt is?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:42

LZP -> STW

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:27

@ Lynn_Noname: De examencommissie heb ik al bekeken ja, en is zeker een optie,bedankt!

@ Rowdine: Daar ben ik me zeker van bewust. Maar als ik 4 maanden steeds hetzelfde moet doen, wordt het wel een beetje saai, en zonde van het geld wat mijn ouders in de opleiding hebben gestoken.

@ Sassol: Het probleem is dat mijn stagemeester/bazin mij niet kan uitstaan (botsende karakters) en ze vertrouwt me voor geen haar. Zit constant op mijn vingers te kijken en als ik iets vraag snauwt me ze af alsof ik stront ben. := Dus ik doe gewoon wat er van me verwacht wordt en voor de rest praten we niet met elkaar..

Zeer jammer dat het op zo'n manier moet gaan, maar nu wordt de rust wel bewaard.

@ schuimpie: Ik zit in een soortgelijke zaak. Ik werk fulltime (38u/w, waarvan 8u op school) maar krijg echt niet fulltime betaald hoor :')

---

Bedankt iedereen voor de posts! Ik heb er gisteren met mijn leerkracht over gepraat, nadat ik een folder over Grafisch Vormgever zag, ze is dan met me naar het sectretariaat gegaan en je moet geen diploma hebben om die opleiding te kunnen volgen. 3dagen/w naar school en de overige dagen zou ik gewoon kunnen werken (totaal onafhankelijk van de opleiding). Meteen ook verder over geïnformeerd, aan de ouders voorgesteld, ... Kortom: ik moet nog 'volhouden' tot het einde van het schooljaar, daarna stop ik en start ik in september de opleiding Grafisch Vormgever. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:31

Als je zelf je eigen verhaal terug leest, zie je dat jezelf het antwoord al gegeven hebt....

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:31

Zo, dat heb je snel besloten! Persoonlijk zou ik op basis van een folder niet zo'n grote beslissing nemen. Ga eerst eens naar een open dag, en kijk er goed naar.
Denk er ook aan dat het een zeer gewilde opleiding is, met relatief weinig banen!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:44

Idd haha :+ 26 april is er een infodag bij mij op school, ik schrijf me volgende week maandag al in, en 26 april kan ik mijn inschrijving definitief maken, ofwel afzeggen. :) Maar doordat ik al me heb voor-ingeschreven heb ik wel zoiezo kans op een stoel in de opleiding. :j

Het duurt 1 jaar, en wil ik er misschien nog 1 jaar 'Fotografie' bij nemen. Qua banen ben ik niet van op de hoogte. Op de infodag zal alles wel duidelijk worden :))

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:53

LOLLYwood, ik wil je niet ontmoedigen, maar ga je grafisch vormgever ook bij Syntra volgen? Vriendin van me heeft die opleiding daar ook gevolgd, opleiding trok zacht gezegd op niets, en ze werkt nu in een winkel, kon er helemaal geen werk in vinden.

Als het echt jouw ding is, zeker doen he! Maar ik denk dat de baankansen bij zowel grafisch vormgeving als fotografie erg laag liggen...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:01

Op het eerste zicht ga ik het daar volgen ja. :j Qua werk, opleiding zelf, ... weet ik nog niks, ik weet pas 26/04 meer, en dan weet ik het ook 100% of ik het ga doen. :j

Qua werk, goh, ik weet eigenlijk nog niet wat ik later wil doen, zoiezo zelfstandig, een klein iets :+ Waar ik werk na mijn opleiding(en), maakt me niet veel uit, al is het een dierenwinkel of kledingzaak waar ik eigenlijk niet voor naar school ben gegaan, om het zo te zeggen. Nu is het gewoon iets doen, wat ik leuk vind en waar ik 200% voor wil gaan, de eerste les in de richting die ik nu doe, vond ik al een flop, 't volk is niet zo mijn keuze van vrienden :+

Ook kan ik altijd bij mijn ouders beginnen werken, als ik echt geen werk zou vinden, later. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:04

Ok, ik weet niet of de opleiding verandert is, maar hier dus een slechte ervaring gehoord over de opleiding zelf. Weinig leerstof voorhanden, leerkracht die constant afwezig was, geen stageplek vinden/krijgen, amper iets bijleren,... Maar goed, je kan best zelf gaan kijken en je een mening vormen :)

Als je qua werk niet erg vind in een winkel terecht te komen, dan heb ik verder niks gezegd :D want daar werkt die vriendin namelijk ook en daar heeft ze het echt naar haar zin!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:05

Als je zelf een bedrijf wil starten, dan raad ik je aan om een opleiding richting small business/retailmanagement te toen. Er komt meer bij kijken dan je denkt! :j

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:07

Allesinds bedankt voor de ervaringen mee te delen! Ik ga het eens navragen op school. Inschrijfgeld is toch €900,- en da's niet niks natuurlijk.

xSwanHeart: Idd, dat had ik ook al in mijn hoofd om te doen! :) als Grafische niks wordt, daar eens voor kijken, ofwel dat doen, na Fotografie. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:09

Ik zou niet afwachten of grafisch wat wordt. Oriënteer je op beide (bvb door naar een open dag te gaan) en maak dan je keuze! Het is zonde om weer een jaar te verspillen.