Wat kunnen wij volgende generaties leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Wat kunnen wij volgende generaties leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:52

Jaaa in de basisschool nog zo'n gigantische tv in een kast op wieltjes, met videorecorder!
Gebeurde maar 2x per jaar dat hij de klas werd ingerold maar jeeee wat was dat toen spannend :))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:53

Tieneke schreef:
Gezond verstand en een goede attitude ontbreekt meer en meer, de jeugd wordt steeds beïnvloedbaarder (bv. Syriëstrijders van bij ons).

"Niets nieuws onder de zon": vroeger had je de internationale brigades, die probeerden de dictatuur van Franco tegen te houden.
Ofwel: die vochten in de Spaande burgeroorlog (1936 - 1939, volgens sommigen was dit het echte begin van de tweede wereldoorlog).
iedereen die daar vocht, is zijn nederlanderschap kwijtgeraakt.
(Iets, waar ik me boos over kan maken: een dictator stoppen door je eigen leven in de waagschaal te stellen is nogal iets anders dan "in vreemde krijgsdienst gaan".)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:56

chocobroodje schreef:
Dat is niet de vergeten generatie, dat zijn de "babyboomers" ;) Zij hebben ervoor gezorgd dat NL weer echt begon op te bouwen i.p.v. puin te ruimen zeg maar. Hub hebben dit weer allemaal mogelijk gemaakt ;)

Joltsje schreef:
hmm ik denk inderdaad dat de opkomst van internet onze generatie beinvloed.
de oneindige mogelijkheden die het bied, maar ook de gevaren die het met zich meebrengt.

dat er informatie over de hele wereld komt. ook uit delen van de wereld waar je nu veel meer de werkelijkheid van kan zien.

@ts je hebt het nu over de mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt. daarna is er voor mijn gevoel ook nog een generatie geweest. de vergeten generatie (ff googlen). en tegenwoordig zitten we in generatie einstein.. een echte computer generatie innd. maakt je manier van leven heel anders.

ik weet dus niet of wij heel veel te vertellen hebben later, maar weet wel dat wij in een grote ontwikkeling zitten met internet en zo

Babyboomers en de vergeten generatie zijn wel dezelfde generatie qua leeftijd, maar een andere groep mensen. De Babyboomers zijn de kinderen die na de oorlog geboren zijn. Die hebben een groot aandeel geleverd in de opbouw van europa na de oorlog inderdaad.

De vergeten generatie (zoals ik hem ken dan) was oa in Australie en bij de Joden. In het Engels 'the stolen generation'. Omdat de Joodse kinderen en de kinderen in Australie door blanke mannen verwekt bij de aboriginal vrouwen vermoord of afgevoerd werden tijdens de oorlogen. Daar mist dus eigenlijk een generatie omdat er toen in een paar jaar tijd veel kinderen vermoord of verdwenen zijn.

Bij de babyoomers is het precies andersom, maar dat speelt een paar jaar later natuurlijk. De babyboomers werden na de oorlog geboren, the stolen generation verdween tijdens de oolog.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:59

billionache schreef:
Jaaa in de basisschool nog zo'n gigantische tv in een kast op wieltjes, met videorecorder!
Gebeurde maar 2x per jaar dat hij de klas werd ingerold maar jeeee wat was dat toen spannend :))

Haha ja en 1 keer in de week keken we dan met alle klassen in de aula huisje boompje beestje. Spannundddd!! 8-)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:03

Ik heb dat in mijn auto, de origniele radio van 23 jaar oud. Had ik een tijdje terug een vriendinnetje in de auto:
"Waar is de USB aansluiting? Oh die heb je niet, bluetooth dan? Ook niet? Hoe luister je dan muziek? WTF! Gaan daar casettebandjes in?! Mag ik eens zien?!"

Nu gebruik ik altijd mijn bluetoothboxen, maar ik had nog wel een casettebandje liggen wat ze kon bekijken. Arme kind is wat jonger dan ik, en had nog nooit zo'n ding gezien. Helemaal te gek toen we dat bandje in de radio deden en we nog muziek hadden ook. Hilarisch!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:06

Wat het was toen iedereen nog aan de etikette moest doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:20

Ik denk dat digitalisatie, globalisatie en individualisatie de belangrijkste ontwikkelingen zijn voor onze generatie. Van videoband naar dvd, online downloaden, on demand, internet, mobiele telefoons, 24/7 bereikbaar, social media en middelen die erbij zijn gekomen: van cd speler naar ipod, laptops, tablets, smartphones...

Daarnaast is onze generatie gericht op eigen ontwikkeling, minder gericht op de omgeving maar tegelijkertijd héél erg op zoek naar feedback en bevestiging. Het zal aan de volgende generatie liggen of we daar iets spannends over kunnen vertellen of niet.

Globalisatie is voor onze generatie vrij normaal, maar heeft de afgelopen 10/20 jaar echt wel grote sprongen gemaakt. De hele wereld zien, bereik hebben tot wereldwijd nieuws en een veel groter zicht (en invloed!) op wat zich internationaal afspeelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:20

Ik ben ook van de generatie dat er nog geen mobiele telefoons waren en mensen niet in paniek raakten omdat je een middag niet bereikbaar was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:34

Cayenne schreef:
Ik ben ook van de generatie dat er nog geen mobiele telefoons waren en mensen niet in paniek raakten omdat je een middag niet bereikbaar was :)

Nou, mijn moeder was anders geregeld in de stress als ik bij een vriendinnetje ging spelen en vergeten was om vanaf haar huis naar huis te bellen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:55

Oh de gulden ^^ , stomme euro :P

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:03

de gebeurtenis met Koninginnedag in apeldoorn een aantal jaren terug misschien?

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:51

Heel veel dingen zijn hier inderdaad al genoemd. Wat ik hier eventueel nog aan toe wil voegen:

- De langzame acceptatie van het homohuwelijk, en de verschillen in tolerantie tussen samenlevingen.
- De energiewending; de langzame en moeizame overstap van fossil fuels naar renewables.
- Puur op Nederland gericht: het weer krijgen van een koning.