Wat voor moeder-dochter relatie heb jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Re: Wat voor moeder-dochter relatie heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:21

3. :') En het zal nooit beter worden en het interesseert me eigenlijk ook niet veel om het te beteren. x)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:27

4. Omdat het een psychische aandoening betreft kan ik helaas niet zeggen dat er ook positieve kanten aanzitten. Het contact is minimaal en erg beladen, door alles wat er over de jaren gebeurd is. Ik ben daar heel verdrietig om geweest maar heb het inmiddels geaccepteerd voor wat het is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:28

Meestal 3 en in vlagen 2. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:29

Botsend. Ik heb natuurlijk ook wel een standvastige mening, maar als er bv. iemand op televisie is die huilt omdat er iets stuk is of gestolen is (bv. opsporing verzocht ofzo), dan gaat ze die persoon na zitten doen en belachelijk zitten maken onder het mom van 'koop dan een nieuw *item*'.

Laat dat mens toch huilen als zij daar verdrietig over is, denk ik dan, maar als ik dat zeg ho maar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:36

Hmm lastig, geen van de opties past wat mij betreft.
Mn moeder is mn moeder, en niet mijn vriendin of zus, of wat dan ook.

Ik ben zelfverzekerd, en heb een duidelijk eigen mening. Door familieproblemen aan mn moeders kant kan mijn moeder zich ontzettend storen aan mijn eigenschappen en kan een simpele opmerking op handeling er al voor zorgen dat we weer knallende ruzie hebben en de hele dag niet meer tegen elkaar praten.

Het zal vanzelf beter gaan als ik op mijzelf woon, maar helaas kan dat de aankomende 1,5 jaar nog niet wegens een dure studie.

Ach we houden van elkaar en dat weten we van elkaar en dat is voldoende.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:39

4 helaas. Niet wegens gezondheid maar andere redenen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:06

Geen 1 eigenlijk ;)

Heb totaal geen moeder dochter relatie meer.
ik voel der weinig voor en zoek het ook niet meer, dit omdat der dingen zijn gebeurd die niet mogen.

;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:19

Ik vind het altijd een beetje eng als mensen zeggen dat hun dochters hun beste vriendinnen zijn maar ik moet zeggen dat ik gelukkig wel een hele goede band met mijn dochters heb. We kunnen overal over praten en ik filter dan weer wat ik wel of niet tegen hun vader zeg. Ze weten dat ik eerlijk ben, weleens te eerlijk maar dat accepteren ze en andersom ook. Ook met hun kinderen hebben we een hele sterke band, gelukkig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:22

Geen; mijn moeder is mijn moeder, geen vriendin of zus.
De rollen zullen wel langzaam meer worden omgedraaid gezien de leeftijd van mijn ouders, maar vooralsnog is mijn moeder écht mijn moeder. Wel heel liefdevol :)

Zou ook niet willen dat mijn moeder zich als een zus of vriendin zou gedragen, daarvoor heb ik ook vriendinnen en een zus. Mam moet gewoon mam zijn en mopperen als ik met vieze schoenen het huis binnen loop :Y)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:36

Ik mis een optie die steeds vaker speelt: Geen relatie met je moeder hebben.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:52

chanicha schreef:
Ik vind het altijd een beetje eng als mensen zeggen dat hun dochters hun beste vriendinnen zijn maar ik moet zeggen dat ik gelukkig wel een hele goede band met mijn dochters heb. We kunnen overal over praten en ik filter dan weer wat ik wel of niet tegen hun vader zeg. Ze weten dat ik eerlijk ben, weleens te eerlijk maar dat accepteren ze en andersom ook. Ook met hun kinderen hebben we een hele sterke band, gelukkig.

Mag ik vragen waarom je dat 'eng' vindt? Aangezien veel mensen in dit topic dat wel zo zien.

Roosch schreef:
Ik mis een optie die steeds vaker speelt: Geen relatie met je moeder hebben.

Die miste ik zelf ook al in het artikel. Realiseerde me inderdaad dat dit ook vaak het geval is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:58

Omdat ze met hun vriendinnen toch dingen anders of andere dingen bespreken lijkt me. Ik ga bijvoorbeeld niet stappen met mijn dochters als ze dat nu nog zouden doen. Ik heb zelf een niet zo goede band met mijn moeder, had ik wel met mijn vader maar die is helaas drie jaar geleden overleden, en ik probeer de dingen toch anders te doen als zij.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:02

eilleen333 schreef:
Mijn optie staat er niet echt bij denk ik. Tenminste, niet als ik dan naar de nadelen kijk...

Mijn moeder en ik kunnen ontzettend goed samen, dus dan zou ik voor de vriendinnen of zussen optie gaan. Maar mijn moeder is wel mijn moeder, en die 'status' heeft ze ook. Twijfel ik ergens over? Dan vraag ik het en dan luister ik naar het advies. Zij zal het weten, zij is mijn moeder ;) .
Als ik iets wil doen, waar ze wat minder enthousiast over is, dan bespreken we dat ook. Dan leg ik het uit, en dan is het mijn verantwoordelijkheid en dan is ze gewoon blij voor mij. Als het dan misgaat, dan krijg ik advies hoe het volgende keer beter kan.

Ik krijg een hoop vrijheid, maar ik heb altijd een stabiel persoon om op terug te vallen. Volgens mij echt de perfectie moeder-dochter relatie...

Had dit ook geschreven kunnen hebben.

Ben dan wel echt het vaderskind van onze familie - mijn vader en ik lijken nou eenmaal het meest op elkaar. Maar m'n moeder is de meest fantastische vrouw die ik ken, en heb ook het gevoel dat hoe ouder ik word, hoe beter we elkaar leren kennen. :)

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:04

3. Heb vaak ruzie/discussies met mijn moeder. Ik vertel haar eigenlijk bijna niks, over school niet, over vrienden/vriendinnen niet, gewoon niks. Heb er geen behoefte aan om haar dat te vertellen, omdat ik weet dat ze dan gaat doorvragen en als ik ergens een hekel aan heb dan is dat het wel. Als we een dagje gaan shoppen ofzo, eindigt het ALTIJD in ruzie. Ik heb eigenlijk met beide ouders geen goede relatie. Misschien omdat ze vroeger al weinig thuis waren en ik erg op mezelf was/ben. Nu zijn ze ook nog eens gescheiden. Ik ben iemand die veel voor zichzelf houd en alles liever zelf wil doen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:11

kriistellx schreef:
3. Heb vaak ruzie/discussies met mijn moeder. Ik vertel haar eigenlijk bijna niks, over school niet, over vrienden/vriendinnen niet, gewoon niks. Heb er geen behoefte aan om haar dat te vertellen, omdat ik weet dat ze dan gaat doorvragen en als ik ergens een hekel aan heb dan is dat het wel. Als we een dagje gaan shoppen ofzo, eindigt het ALTIJD in ruzie. Ik heb eigenlijk met beide ouders geen goede relatie. Misschien omdat ze vroeger al weinig thuis waren en ik erg op mezelf was/ben. Nu zijn ze ook nog eens gescheiden. Ik ben iemand die veel voor zichzelf houd en alles liever zelf wil doen.

Dit inderdaad. Mijn moeder vraagt soms wel hoe het was op school, "Goed." Einde gesprek.
Ik kan ook niet overweg met mijn moeder der 'karakter' echt vreselijk. Kan je niet eens normaal mee praten zonder dat ze der stem moet verheffen of uit moet vliegen, dus ik praat gewoon nooit met der.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:43

Mijn optie staat er ook niet tussen.
Mijn moeder is gewoon mijn moeder. Als ik wat kwijt wil bel ik haar op en halverwege het gesprek besef ik dan dat dat misschien niet zo'n goed idee was :')
ze probeert er altijd voor me te zijn maar we verschillen zo enorm van mening dat ik maar braaf luister en ja / amen zeg en vervolgens toch maar mijn eigen ding doe :o

Mijn ouders zijn gewoon mijn ouders en die taak vervullen ze goed.
Voor vrienden en geliefden heb ik anderen :D

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:04

.
Laatst bijgewerkt door BlueSun op 06-07-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:09

Mijn optie staat er ook niet bij. Mijn moeder en ik hebben vooral een afstandelijke/zakelijke relatie. We praten over de zaken waarover we moeten praten, maar dat is het dan ook. Als ik bij mijn ouders ben, ben ik meestal na een kwartiertje wel uitgepraat.
Ik houd wel van mijn moeder (en vader) hoor, maar een echte moeder/dochter-relatie hebben we niet.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:42

Optie 1 <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:46

Ik heb een hele goede band met mijn moeder (en ook met m'n vader hoor). Een labeltje aan onze relatie hangen vind ik lastig. Ik denk dat 'vriendinnen' het meest van toepassing is.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:34

Voor mij is het de derde optie, want we zijn echt tegenpolen qua temperament, communicatiestijl, organiseren, meningen, manier van doen.
Alleen, het woord 'bullebak' zou ik liever niet in die beschrijving zien want dat is mijn moeder echt niet. Maar er zijn wel veel dingen die ik aan haar zou willen veranderen soms. Tegelijkertijd denk ik: "Dat is jouw zaak helemaal niet, het komt gewoon omdat je als twintiger nog thuis woont. Dan moet je hier ook maar niet wonen."
Maar uh, ik denk dan bijvoorbeeld... "Vertel eens wat meer over je dag!" (ze is heel gesloten), "Zullen we éven plannen hoe we het met koken doen?" (wie, wat, welke tijd) Ik moet echt moeite doen om te weten wat er in haar hoofd omgaat, ik ben veel meer van het delen. Ik loop overal maar een beetje achteraan omdat ik veel meer behoefte hebben aan structuur en ik ben meer organisatorisch ingesteld. Zelfs winkelen (supermarkt, kleding) doen we op een totaal verschillende manier! En tuurlijk respecteren we dat wel van elkaar, maar dan zou ik echt meer autonomie willen. In sommige situaties ben ik zo op discipline gefocust dat het voor mijn moeder lijkt alsof ik dwingend ben, maar dat heeft te maken met hoe sterk ik in dingen opga... Dan verdedigt zij zich en ga ik het weer rechtstellen, wil ik uitleggen hoe ik het werkelijk bedoelde, maar vaak gaat ze er niet echt op in. Verbale communicatie is superbelangrijk voor mij en ik voel me machteloos als ik misverstanden niet verbaal kan oplossen met iemand omdat die persoon (mijn moeder dus) niet antwoordt. Echt, argh... Sorry hoor, dan niet. Maar dan nog wel mokkig doen, daar kan ik niet tegen. Hoe kan ik dan nog helpen? Ik wil gewoon alles doen wat het mogelijk uit de weg kan helpen. :j That's it.
Ook als ik bijvoorbeeld een echt interactief gesprek wil, dan kan ik beter bij m'n vader zijn (voor zover ik die zie; ouders zijn gescheiden). Soms heb ik het gevoel dat ik hier alles op gang moet brengen en dat kan tamelijk vermoeiend en demotiverend zijn... Als opgegroeide 20-jarige kijk ik er ook nog eens anders tegenaan dan als 15-jarige. Eerst maar eens een financieel plan opstellen wat betreft 't uit huis gaan, want da's nog niet zo makkelijk met een serieuze liefde in het buitenland. :oo

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:59

Botsende karakter zou ik zeggen, maar niet zoals het daar staat. Mijn moeder en ik hebben een goede en fijne band. Echter zijn we heel anders, we hebben andere levensopvatting en denken over alles anders. Zij gelooft in alternatieve geneeswijze en ik in wetenschap bijvoorbeeld. Toch kan ik altijd bij haar terecht. We hebben totaal niet de zelfde interesses en daarom doen we niet veel samen. Maar onze band is wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:51

We kunnen goed met elkaar maar niet teveel op elkaars lip dan botsen de karakters

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:53

Botsende karakters, maar kunnen toch goed met elkaar overweg :+.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:06

botsende karakters is het dan denk ik, we hebben namelijk een hele slechte band