En toen stond de trein stil...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:33

Bah, ik heb nog geen aanrijding meegemaakt en ik hoop het ook nooit mee te maken. Ik heb ook echt wel respect voor die conducteurs en machinisten.

Een paar maand eerder hadden we ook al een incident. Liep er ook iemand langs het spoor, maar de machinist wist niet waar, dus voor de zekerheid ging hij langzamer rijden. Was er zo'n figuur die dat achterlijk vond en dat hij zijn aansluiting zou missen... Ik heb toen ook maar gezegd: liever een aansluiting missen zonder dat er iemand aangereden is, dan hard rijden, iemand aanrijden en een paar uur stilstaan...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:36

Ojaa zat een keer op zondag in de trein en ineens reed de trein langzamer. Conducteur riep om dat er een suïcidaal persoon langs spoor liep. Politie was bezig hem daar weg te halen...
Pfoe dan schrik je ook wel. Was langs stukje waar treinen naar zwolle & winschoten splitsen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:38

Brrr die hebben geluk gehad! Ik werd laatst aangehouden door een wielrenner op de invoegstrook (!!) van de autobaan, of hij wel goed ging richting (..), meneer zag er heel normaal uit en wist niet waar hij het had toen ik hem vroeg wat hij in godsnaam op de autobaan deed... Hij was niet van deze regio stamelde hij nog. Heel raar en gevaarlijk dit soort mensen.

Fireheart

Re: En toen stond de trein stil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:24

Wat een geluk hebben die gehad zeg jeetje...

Ik heb ook wel eens gehad dat ik in de trein van Zwolle naar Emmen zat en deze op een gegeven moment stil bleef staan omdat er mensen naast het spoor liepen. Gelukkig is dat snel opgelost.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:27

Zelf nooit een aanrijding meegemaakt gelukkig, maar in de winter van 2012 is er bij Obdam een oude vrouw van eind zeventig/begin tachtig voor de trein gesprongen. Het was stormachtig en regenachtig weer en ze is in het pikkedonker eerst een heel stuk door het weiland gelopen en langs het spoor om een punt te zoeken waar de trein nog genoeg snelheid maakt. Heel erg triest. Het is natuurlijk altijd triest wanneer iemand voor de trein springt, maar dat zo'n oud mensje het doet, pffff..

En jaren geleden is er ook een jongen voor de ogen van zijn klasgenoten voor de trein gesprongen op het station. Verschrikkelijk. Heeft toen ook nog op bokt gestaan.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:49

heidy_wilco schreef:
Bah, ik heb nog geen aanrijding meegemaakt en ik hoop het ook nooit mee te maken. Ik heb ook echt wel respect voor die conducteurs en machinisten.

Een paar maand eerder hadden we ook al een incident. Liep er ook iemand langs het spoor, maar de machinist wist niet waar, dus voor de zekerheid ging hij langzamer rijden. Was er zo'n figuur die dat achterlijk vond en dat hij zijn aansluiting zou missen... Ik heb toen ook maar gezegd: liever een aansluiting missen zonder dat er iemand aangereden is, dan hard rijden, iemand aanrijden en een paar uur stilstaan...

Het zijn niet alleen de conducteurs en machinisten die er mee te maken krijgen. ;)

Ik heb nu in 6 maanden 2 springers meegemaakt, vrij veel vergeleken met mijn collega's. Vind het wel mooi om te zien dat de meeste mensen er begripvol op reageren. We hebben er namelijk ook wel eens andere mensen tussen zitten die heel asociaal kunnen reageren.

TS, gelukkig is er in deze geen slachtoffer gevallen en ik hoop dat de fietsers flink geschrokken zijn en eventueel beboet zodat ze dit nooit meer zullen doen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:52

lucifertje schreef:
Ik heb in een trein gezeten die wel degelijk een persoon heeft aangereden.

Nieuwe hype :roll:

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:56

Horror.

Ik ben echt blij dat ik het nog nooit heb meegemaakt. Langzaamrijdende treinen ivm met spoorlopers heb ik wel gehad en ook treinen die plots op de rem sprongen, maar gelukkig geen aanrijdingen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:59

Nanne schreef:
Het zijn niet alleen de conducteurs en machinisten die er mee te maken krijgen. ;)

Ik heb nu in 6 maanden 2 springers meegemaakt, vrij veel vergeleken met mijn collega's. Vind het wel mooi om te zien dat de meeste mensen er begripvol op reageren. We hebben er namelijk ook wel eens andere mensen tussen zitten die heel asociaal kunnen reageren.

TS, gelukkig is er in deze geen slachtoffer gevallen en ik hoop dat de fietsers flink geschrokken zijn en eventueel beboet zodat ze dit nooit meer zullen doen.

Correct me if I'm wrong, maar jij bent machinist van beroep? Kreeg een beetje die indruk :D
Een vriendin van mij (zit ook op bokt trouwens, dus ze doet hier misschien nog haar verhaal) was zelf ook machinist en had binnen korte tijd ook meerdere springers. Toen is ze overspannen thuis komen te zitten. Na bijna driekwart jaar weer aan het werk en geloof het of niet, tijdens haar eerste rit was het opnieuw raak. Toen heeft ze ontslag genomen want ze kon de beelden niet van zich afzetten en ging iedere keer met zenuwen weer aan het werk. Volgens haar is de blik van de mensen die de trein recht aankijken nog het ergste.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:09

Mijn vader is machinist, en hij heeft al eens een botsing met een andere trein gehad, beide machinisten hadden niets, mijn vader was WEL degene die oplette, heeft het voorpaginanieuws nog gehaald toendertijd geloof ik.. en een aantal mensen van mijn school (middelbare, puberteit dus..) zijn al voor de trein gesprongen of er 'per ongeluk' ondergekomen, zo dacht ook mijn 'meester van de basisschool' dat hij het nog wel zou halen om over te steken. niet dus. en mijn school ligt vlak aan het spoor. liep ook eens iemand langs het spoor of was fietser/wandelaar aangereden.. 3 klassen hebben het zien gebeuren (ong. 70 leerlingen en 3 leraren) er gebeurt hier best wel wat... helaas..

[edit] ik was een van de leerlingen die het heeft zien gebeuren.. had er een nachtmerrie over.. werden toen zomaar 3 van mn lievelingspaarden aangereden die totaal in paniek de weg op waren gekomen.. ik kwam er dus zeg maar met de schrik vanaf..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:11

Nee, ik ben geen machinist. Ben wel werkzaam bij de NS en wij worden opgeroepen als er een aanrijding is om de conducteur en machinist bij te staan, mensen te informeren en eventueel te evacueren.

Maar ook wij ontkomen er niet aan dat we het slachtoffer zien.

Je kan dit ook niet van je afzetten. Je moet het een plekje geven, maar vergeten doe je het echt niet. Gelukkig ben ik er tot nu toe vrij nuchter in en kan ik het makkelijk een plekje geven. Maar aan de eerste, die leefde, nog heb ik wel wat over gehouden.

Moet ook eerlijk zeggen dat de hulp die je krijgt binnen de NS erg fijn is. Maar dat is voor een ieder verschillend natuurlijk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:21

DeEenhoorn schreef:
Mijn vader is machinist, en hij heeft al eens een botsing met een andere trein gehad, beide machinisten hadden niets, mijn vader was WEL degene die oplette, heeft het voorpaginanieuws nog gehaald toendertijd geloof ik.. en een aantal mensen van mijn school (middelbare, puberteit dus..) zijn al voor de trein gesprongen of er 'per ongeluk' ondergekomen, zo dacht ook mijn 'meester van de basisschool' dat hij het nog wel zou halen om over te steken. niet dus. en mijn school ligt vlak aan het spoor. liep ook eens iemand langs het spoor of was fietser/wandelaar aangereden.. 3 klassen hebben het zien gebeuren (ong. 70 leerlingen en 3 leraren) er gebeurt hier best wel wat... helaas..

[edit] ik was een van de leerlingen die het heeft zien gebeuren.. had er een nachtmerrie over.. werden toen zomaar 3 van mn lievelingspaarden aangereden die totaal in paniek de weg op waren gekomen.. ik kwam er dus zeg maar met de schrik vanaf..

Ja de lijn tussen Hoorn en Obdam/Heerhugowaard/Alkmaar zijn erg veel springers. Dat is ook de lijn waar ik eerder al over schreef.
Is hier in de omgeving ook vrij berucht omdat je vrij gemakkelijk op het spoor kunt komen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:23

En laat dat nou net onder mijn werkgebied vallen..

Heiloo is ook favoriet, bij het Heilooërbos..

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:24

Cayenne schreef:
DeEenhoorn schreef:

Ja de lijn tussen Hoorn en Obdam/Heerhugowaard/Alkmaar zijn erg veel springers. Dat is ook de lijn waar ik eerder al over schreef.
Is hier in de omgeving ook vrij berucht omdat je vrij gemakkelijk op het spoor kunt komen.

inderdaad, je komt echt heel makkelijk onder de trein, als je wil of niet... op 1 plek is het niet zo overzichtelijk of de trein er al aan komt, en voor de machinist niet, of er een springer is. dat zou moeten veranderen vind ik (bocht in het spoor)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:24

Zit op dezelfde lijn geloof ik? Wist het niet zeker.
(Ik kom uit Obdam, vandaar. Woon inmiddels in Den Bosch maar reis nog geregeld die kant op.)
Er staan daar volgens mij wel steeds meer hekken en waarschuwingsborden naast het spoor, maar als ze echt willen vinden ze toch wel een manier om ervoor te springen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

Ja klopt. Alkmaar - Heiloo - Castricum... Die richting op.

Nee, je houdt het inderdaad niet tegen. Ze springen ook van perrons of viaducten af.
Als mensen echt niet meer willen, vinden ze wel een manier.

Maar je komt niet zonder dat je het wil makkelijk onder een trein als je de spoorwegovergangen gebruikt en netjes wacht tot de bomen omhoog zijn en de waarschuwingslichten en/of signalen uit zijn.

Mensen denken vaak oh ik kan nog wel even. Dat kan gewoon niet. Laatst ook iemand die dacht dat ie nog wel wat uit het spoor kon pakken omdat de eerst volgende trein pas over 20 minuten zou komen. Die heeft het ook met z'n leven moeten bekopen. Er rijden ook intercity's, die stoppen niet op elk station wat ze passeren, en er rijdt ook leeg materieel rond. Soms doen mensen hele domme dingen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:34

Cayenne schreef:
Zit op dezelfde lijn geloof ik? Wist het niet zeker.
(Ik kom uit Obdam, vandaar. Woon inmiddels in Den Bosch maar reis nog geregeld die kant op.)
Er staan daar volgens mij wel steeds meer hekken en waarschuwingsborden naast het spoor, maar als ze echt willen vinden ze toch wel een manier om ervoor te springen.

obdam is voor mij een halfuur treinreis, vanuit hier naar den bosch kom ik misschien wel langs obdam, maar stop er dan niet. niet hetzelfde traject in ieder geval gok ik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:38

Nanne schreef:
Mensen denken vaak oh ik kan nog wel even. Dat kan gewoon niet. Laatst ook iemand die dacht dat ie nog wel wat uit het spoor kon pakken omdat de eerst volgende trein pas over 20 minuten zou komen. Die heeft het ook met z'n leven moeten bekopen. Er rijden ook intercity's, die stoppen niet op elk station wat ze passeren, en er rijdt ook leeg materieel rond. Soms doen mensen hele domme dingen.

Ja, het 'grappige' is dat ik op m'n normale traject die voorbijrazende treinen eigenlijk nooit zie wanneer ik op het station sta, maar een paar weken geleden stond ik op station Rosmalen en kwam er -volgens mij- een intercity voorbij knallen. Pfff, je zou maar voor zo'n trein nog even proberen over te steken. Wat een snelheid.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:39

Op Uitgeest is het ook goed merkbaar.. Ze rijden vaak gewoon 130 km per uur en werkelijk alles in je lijf schreeuwt dat je aan de kant moet gaan.

Je vertelt het gewoon echt niet na.. :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:43

Nee, moet er niet aan denken dat ik -of een ander- gegrepen word door zo'n raket :=
Een paar weken geleden was er op RTL4 nog een programma waarbij ze lieten zien hoe de mensen aan het werk gaan na een aanrijding tussen een trein en een persoon. Ze lieten natuurlijk niet de aangereden persoon zien maar het was wel duidelijk wat daar mee gebeurd was. Respect voor de mensen zie het aankunnen om de stukjes mens bij elkaar te zoeken en de trein schoon te spuiten. Ik zou het niet kunnen :n Hoop dat die mensen -en de personen die het zien gebeuren- goede begeleiding krijgen voor de mentale verwerking.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:45

Weet je wat het rare is? Alles gaat op de automatische piloot.

Je doet wat er van je verwacht word en je denkt er niet bij na. Een ding is elke keer weer moeilijk en dat is lucht.. Het ruikt zo raar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:46

Over de lucht had ik nog nieteens gedacht :x Het beeld lijkt me al gruwelijk genoeg.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:48

Het ruikt niet naar lijkenlucht hoor! Absoluut niet.

Kan niet eens beschrijven hoe het ruikt. Heel apart.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:52

Door al die gevallen ben ik gewoon bang geworden van treinen := Tenminste, als ik bij een slagboom sta, en er komt een trein voorbij.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:53

Gewoon netjes afstand houden en dan is er niets aan de hand ;)