Een Wajong-uitkering en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:53

Op naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Een Wajong-uitkering en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:54

De ervaring en de voldoening die je meekrijgt met werken is niet in waarde uit te drukken :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:58

Ik vind het jammer dat ik door velen wordt neergezet als iemand die maar lekker de hele dag thuiszit en profiteert van andermans belastingscenten door lekker lui te wezen.

Ik volg een studie en wordt hier bij bemiddeld naar een baan toe, deze heb ik bijna afgerond, dus nee ik zit absoluut niet maar lekker op mijn luie billen thuis.
Verder is er een reden dat ik deze uitkering ontvang, omdat ik een beperking heb welke mij in het dagelijks leven en functioneren belemmerd.

Ik vraag enkel hoe het zit dat je er klaarblijkelijk niet op vooruit gaat, en ja ik wil werken om meer geld te verdienen, is dat zo'n vreemde instelling dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:00

Ik vind van wel :)

Als je erop achteruit gaat, zou ik het inderdaad onlogisch vinden. Maar als het gelijk blijft, is de ervaring die je opdoet niet in geld uit te drukken ;) dus je gaat er wel op vooruit :)

Maar ja, ik werk zelfs gratis om ervaring op te doen; dat is voor mij ongelooflijk veel waard! T is ook een kwestie van je eigen instelling en arbeidsethos.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:13

Volgens mij wordt hier niet gezegd dat je een hele dag lui zit te wezen. Er wordt gereageerd op je stelling over thuisblijven dat erg makkelijk wordt gemaakt en werken minder aantrekkelijk.
Het is niet vreemd dat je wil werken om meer te verdienen, alleen denk ik dat je ook moet kijken naar de voordelen die werken oplevert; ook als je er geldelijk gezien niet op vooruit gaat. Je doet werkervaring op en dat kun je weer meenemen naar volgende jobs. Ook is het eenvoudiger om ander of beter betaald werk te vinden vanuit een bestaande arbeidssituatie dan vanaf de bank ;-).

Dus, als je de kans hebt ondanks dat je inkomen vrijwel gelijk blijft, zou ik zeggen: huppetee, werken :-).
Laatst bijgewerkt door chevax op 10-02-14 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:14

Ts, zie dit als een springplank :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:17

Bedankt voor jullie reacties. :j
Momenteel solliciteer ik me ook suf, omdat ik wel graag uit de wajong wil komen, niet afhankelijk wil zijn van een inkomen welke onzeker is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:32

Aardbeitje_, helaas lopen topics over wajong vaker die kant op. Ik vind het volkomen logisch dat je het frustrerend vindt om er op achteruit te gaan als je werkt. Of zelfs om er niet op vooruit te gaan.

Vaak wordt niet gezien dat mensen die in de wajong zitten en gaan werken wel degelijk ook inleveren. Zeker, ervaring, waardering en contacten via het werk zijn heel waardevol, maar vaak betekent het ook dat iemand moeilijker het huishouden kan volhouden of minder contacten buiten het werk om kan onderhouden. Veel mensen bekijken dat toch vanuit hun eigen perspectief, en realiseren zich niet hoeveel ze buiten het werk nog doen - en dus ook niet hoe anders het kan liggen voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Als je zo makkelijk even werk erbij zou kunnen doen heb je immers geen wajong.

Ik hoop dat je snel iets vindt! :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:37

Ik ben chronisch ziek zonder uitkering en ja lever op sociaal vlak in. Dat klopt. Ook paardrijden is niet meer als voorheen. Maar wat je terug krijgt om te werken vind ik toch veel waardevoller.
En ik verdien helaas geen vetpot en ga dat ook nooit doen hierdoor.
Maar ik ben geweldig blij dit nog te kunnen tegenover mensen die dit ook niet meer volhouden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:28

Shadow0 schreef:
Aardbeitje_, helaas lopen topics over wajong vaker die kant op. Ik vind het volkomen logisch dat je het frustrerend vindt om er op achteruit te gaan als je werkt. Of zelfs om er niet op vooruit te gaan.

Vaak wordt niet gezien dat mensen die in de wajong zitten en gaan werken wel degelijk ook inleveren. Zeker, ervaring, waardering en contacten via het werk zijn heel waardevol, maar vaak betekent het ook dat iemand moeilijker het huishouden kan volhouden of minder contacten buiten het werk om kan onderhouden. Veel mensen bekijken dat toch vanuit hun eigen perspectief, en realiseren zich niet hoeveel ze buiten het werk nog doen - en dus ook niet hoe anders het kan liggen voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Als je zo makkelijk even werk erbij zou kunnen doen heb je immers geen wajong.

Ik schrijf ook juist vanuit dat perspectief (natuurlijk wel mijn eigen). Want het gaat ook voor mij op, alleen heb ik geen uitkering (nooit bij stil gestaan om die überhaupt aan te vragen ook, ben nooit gezond geweest dus moet mijn hele leven al inleveren dus t is bijna vanzelfsprekend := )
Ik verdien niet veel, maar het voelt ongelooflijk goed om mijn eigen geld te verdienen (en omgang met collega's etc; het gevoel dat je écht zinvol bezig bent en een ritme hebt natuurlijk) dat ik het zelf het waard vind om op andere vlakken dan enorm in te leveren.

(Het is goed dat je Wajong er is, maar nog mooier is het als iemand weer zelfredzaam kan worden. Iets dat de ts ook graag wil en ik wens je er ook veel succes bij! Gaat vast wel goedkomen meid +:)+ Wajong is mooi ter ondersteuning en ik hoop echt dat je geschikt werk te vinden. )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:04

vuurneon schreef:

Als je erop achteruit gaat, zou ik het inderdaad onlogisch vinden. Maar als het gelijk blijft, is de ervaring die je opdoet niet in geld uit te drukken ;) dus je gaat er wel op vooruit :)

Maar ja, ik werk zelfs gratis om ervaring op te doen; dat is voor mij ongelooflijk veel waard! T is ook een kwestie van je eigen instelling en arbeidsethos.

Lieve vuurneon,

Het blijft niet gelijk.
Voor mij tellen alle voordelen zwaarder, dus al het werk wat ik kan vinden wat past dat doe ik vol overgave.

Maar als we bij de context van de openingspost blijven: werken loont niet.

Succes met het vinden van werk TS!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 10-02-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:05

Shadow0 schreef:

Ik hoop dat je snel iets vindt! :j

Prachtig gezegd shadow.
Hartelijk dank voor je mooie warme bericht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:09

Hannanas schreef:
vuurneon schreef:

Lieve vuurneon,

Het blijft niet gelijk.
Voor mij tellen alle voordelen zwaarder, dus al het werk wat ik kan vinden wat past dat doe ik vol overgave.

Maar als we bij de context van de openingspost blijven: werken loont niet.

Lieve hannanas,
Hoe bedoel je dat het niet gelijk blijft? Ik zie niemand niet dat ze er financieel op achteruit gaat namelijk. Als dat stabiel blijft (en ts geeft ook aan graag te willen werken en er ook actief mee bezig is om te solliciteren.) dan loont het wel. Vaak is het makkelijker om vanuit een baan, ander werk te zoeken. Is goed voor je cv en ervaring. Dus in dit geval zeg ik; werken loont wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:12

vuurneon schreef:
Lieve hannanas,
Hoe bedoel je dat het niet gelijk blijft? Ik zie niemand niet dat ze er financieel op achteruit gaat namelijk. Als dat stabiel blijft (en ts geeft ook aan graag te willen werken en er ook actief mee bezig is om te solliciteren.) dan loont het wel. Vaak is het makkelijker om vanuit een baan, ander werk te zoeken. Is goed voor je cv en ervaring. Dus in dit geval zeg ik; werken loont wel.

Sla je mijn Posts over?
Ik zeg toch dat een wajonger er op achteruit gaat? Per maand minder inkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:14

Ja heb ik gelezen, maar heb het de ts niet zien schrijven. Alleen dat ze er niet op vooruit gaat.
Want ik ken ze ook die met behoudt van uitkering werken en er niet vooruit gaan en niet op achteruit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:20

vuurneon schreef:
Hoe bedoel je dat het niet gelijk blijft? Ik zie niemand niet dat ze er financieel op achteruit gaat namelijk.

Dat kan dus wel. Het kan zeker met de oude wajong, mogelijk met de nieuwe, en het kan ook ontstaan als je voor je werk kosten moet maken (bv reiskosten, die niet altijd vergoed worden.) De uitwerking op belastingen durf ik zo niet te voorspellen. Dat zou in principe gelijk moeten blijven - behalve dan dat je de loonheffingskorting maar 1 keer kunt toepassen en dus in eerste instantie meer betaalt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:37

Precies. Dus over je wajong gaat korting, over je loon 37% belasting. Uiteindelijk kan daar Max. 708€ weer van terug.
Dik dat je keldert dan per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:29

Ik lees mee , ik heb een (op het randje oude) wajong ben druk op zoek naar werk maar is onmogelijk lijkt het wel . Ik werk op zaterdag 2 uurtjes puur voor wat contacten en meer is er niet echt als je ongeschoold bent en geen ervaringen hebt , ik heb PDD-NOS dus ben zelfs na die 2 uurtjes moe maar dat is ook van 8 tot 10 en de hele week ben ik niet bepaald vroeg.. Ik kan makkelijk bijverdienen tot 200 euro en daarna wordt ik gekort en niet een beetje ook vindt ik.. Ik had vorige maand 260 euro verdiend en moet 200 inleveren ...

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:20

Bedankt voor de mooie woorden Shadow0. :)