Woningbouw negeert uitspraak rechter, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:32

Charaz schreef:
Liggen de woningen bij jullie zo voor het oprapen dat je binnen een maand een woning hebt dan?

Met urgentieverklaring wellicht. Maar als er bij die wb daar de politie voor aan de pas moet komen. :7

imd

Re: Woningbouw negeert uitspraak rechter, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:53

Er zijn plaatsen/steden waar je inderdaad binnen 1 à 2 maanden ook zonder urgentie een woning kunt hebben hoor. Alleen niet in Adam, Utrecht etc. :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:05

benangelique schreef:
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Dan is het verstandig om hen in te schakelen. Daarnaast moet je je gaan oriënteren op een woning buiten de betreffende wbv om, anders heb je aan het einde vd maandeen groot probleem

We gaan er ook niet vanuit dat we hier een woning krijgen binnen deze periode, dus zijn allang verder aan het zoeken.
Ze werken hier nu op basis van loting, dus in principe kunnen we ook vlot een woning hebben, daarbij staan we ook al langer ingeschreven omdat we wisten dat we hier weer uit moeten na verloop van tijd.

Het gaat mij erom dat zij zelf niet transparant zijn geweest en het op een rechtzaak aan hebben laten lopen en zich nu zelf niet aan de uitspraak van de rechter willen houden.
Ik heb daar op kantoor al laten vallen dat het wel lijkt of we ons moeten inkopen voor we in aanmerking kunnen komen voor een woning. Nou dat viel niet zo best want dat was toch echt hoe zij werkten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:23

anneliesdj schreef:
Het gaat mij erom dat zij zelf niet transparant zijn geweest en het op een rechtzaak aan hebben laten lopen en zich nu zelf niet aan de uitspraak van de rechter willen houden.

Da's toch logisch? Hun bedoeling was nooit zozeer om het op een rechterlijke uitspraak aan te laten komen of het redelijk op te lossen, alswel om jullie zo te intimideren dat jullie voor de gemakkelijkste weg kiezen en toch maar betalen.

Het is dus logisch dat ze dat nu gewoon weer proberen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:25

En laat ik daar nu net niet van houden :+
Of we nu wel of niet een huis vinden middels hen, ik ben niet van plan het hierbij te laten zitten.
Het juridisch loket was zeer verbaasd dat ze dit zo doen, maar toen had ik de brief nog niet dus ik moet ze maandag even terugbellen en kijken wat ze dan zeggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:38

Heel goed, ik hou er ook absoluut niet van! Pak ze! ~~}>
Maar ik bedoel vooral: hun actie van nu past goed bij hun houding van eerder, en in dat opzicht is het dus helaas niet verbazend.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:45

Zo te lezen zit die woningbouwvereniging helemaal fout.
Maar wil je wel een woning via hun krijgen? Als ze dit soort geintjes uithalen, zich niet aan gerechtelijke uitspraken houden, dan zijn ze gewoon onbetrouwbaar.
Ook al krijg je deze 600 euri weggeregeld, dan nog zullen ze je later op een andere manier willen belazeren.
Heb je zin om continu op je hoede te zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:51

nouja, we willen nu vooral graag een huis :+
En we zijn van plan om uiterlijk 2015 zelf iets te gaan kopen dus dan zijn we er zowieso vanaf.
Het probleem is dat zij de monopoliepositie hebben hier, als we niet bij hen kunnen huren moeten we naar een andere woonplaats wat ook betekend dat de kinderen naar een andere school moeten ed. En ik wil helemaal niet naar een andere woonplaats, het bevalt me hier nog prima. Als we zelf iets kopen komt dat wel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:32

Kun je ze niet een nette brief sturen waarin je ze er op wijst dat de uitspraak van de rechter beslissend is (als dit ook daadwerkelijk zo is).

Verder zou ik de brief afsluiten met iets van "Ik hoop jullie hiermee op de hoogte te hebben gesteld en ga er vanuit dat jullie nu correct zullen handelen. Wanneer jullie wederom niet correct handelen ben ik genoodzaakt om de Rijdende Rechter in te schakelen".

Ik kan me niet voorstellen dat een woningbouw het leuk vind om hun naam op nationale televisie door het slijk te zien gaan. Wellicht is dat al genoeg om ze net dat laatste zetje te geven.

Anders is een sociale woningbouw onderdeel van "iets". Van de gemeente bijvoorbeeld. Informeer eens bij hen en stel ze op de hoogte van deze praktijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:31

Dat heb ik gedaan maar de gemeente zegt dat het los staat van hen, ik vraag me af in hoeverre dat zo is want ik heb altijd begrepen dat het een semi-overheidsinstelling is, dat de gemeente zorgt dat zoiets er komt en er blijft.
Maar zoals ik al eerder zei, de gemeente zegt letterlijk 'laat dat sociale er maar af' als het over deze woningbouw gaat, die willen wel, maar kunnen er ook niets mee.

Ik weet niet in hoeverre de uitspraak van de rechter bindend is, dat ben ik dus aan het uitzoeken.
Ik had gehoopt dat hier iemand zou zijn die kon vertellen hoe dat zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:41

Dat heeft Prrrr gedaan. Misschien niet in zoveel woorden, maar een uitspraak van de rechter IS bindend. Anders heeft de hele functie van het rechtssysteem geen nut, als een dergelijke uitspraak zo makkelijk naast je neergelegd kan worden. De wb (en jij) had in beroep kunnen gaan, dat hebben ze (en jij ook niet) niet gedaan dus is de 'wil' van de rechter 'wet' (geworden).

Dat zal 't loket ongetwijfeld ook wel bevestigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:44

Maar er staat niet in de uitspraak van het bindend is?
Als dat wel zo is, moet er dan niet ook een consequentie zijn voor wie zich er niet aan houd?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:47

Uitspraken van de rechter zijn voor zo ver ik weet altijd bindend. Tenzij een partij in beroep gaat, dan is de nieuwe uitspraak bindend. Dacht ik hoor..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:57

Je bedoelt een soort van dwangsom? Dat ligt dan weer een beetje aan wat voor soort uitspraak het is. Maar dat is volgens mij in deze zaak niet van toepassing? Lees anders het papierwerk nogmaals door? Jij bent veroordeeld voor het betalen van x bedrag. En de kosten van het proces moest ieder voor zich dragen. Belangrijker is in dit geval is dat tegen de wb is gezegd jullie kosten zijn te hoog. Dat hoeft mevr. niet te betalen. Díe uitspraak is bindend. Er is immers geen hoger beroep aangetekend.

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/P ... NL_web.pdf

De volgende stap die jij zal moeten maken is een klacht indienen bij de wb (en juridisch advies inwinnen voor onderbouwing van je klacht). Die klacht zal weinig uitmaken, maar het is wel belangrijk om de juiste stappen te ondernemen. Dus klacht indienen bij de wb, de gemeente, brief schrijven. Melden dat de rechter zus en zo heeft bepaald, dus deze kosten hoef je niet te betalen en wil je niet betalen en dan is het afwachten hoe zij reageren. En dan kun je idd met de eerdere uitspraak van de rechtbank, deze brief en hun reactie op je klacht bijv. een advocaat of simpeler kassa/radar en dat soort bedrijven/programma's benaderen (als je dat wil). Ik zou daar niet in de eerste brief/reactie mee dreigen. In je eerste brief is het (imo) belangrijk om netjes aan te geven dat wat zij doen niet mag en dat jij dat weet en veel belangrijker dat zij deze kosten dus niet nogmaals mogen eisen. Blijven ze zo stug doen kun je altijd nog iets er achter aansturen dat je nogmaals verwijst naar de wet/uitspraak en dat als ze niet meewillen werken je x inlicht/inschakelt/ wil laten bemiddelen.

En afhankelijk van hoe hard je het wil maken/ver je wil gaan is een kort geding een optie.

Anders stuur je prrrr een pb'tje met wat ze precies bedoelde?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:16

Die uitspraak is bindend maar het maakt niet de wb onmogelijk om iets te doen dat ze niet mogen. Als jij je auto ergens parkeert en je krijgt een boete omdat het niet mag, dan kun je dat alsnog wel negeren en de auto er de volgende dag weer neerzetten. Daar kunnen dan wel weer opnieuw consequenties aan zitten... maar dan moet er ook weer een nieuwe boete uitgeschreven worden.

Dat is hier ook zo. De uitspraak is juridisch wel bindend, maar jij moet je gelijk daarin afdwingen. Zij bluffen, hopen dat je je laat intimideren. Wil je dat niet, dan is de enige weg om duidelijk te maken dat je je niet laat intimideren en dat je bereid bent om het zo hoog te spelen als nodig, desnoods weer naar de rechter te stappen. Maar ja, dat moet jij doen, het gaat niet automatisch.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:08

Maar dan, ga ik opnieuw naar de rechter en die zegt dat zij het niet mogen doen en dan?
Wat als ze daarna opnieuw doodleuk zeggen; wij willen eerst geld van je?
En stel je voor dat we nu een woning kunnen krijgen maar dat zij die weggeven aan iemand anders omdat wij die rekening niet eerst willen betalen, wat dan?
Wij ondervinden daar serieuze problemen van dus het is voor ons ook zaak dat het vlot afgehandeld kan worden.
Kan ik van ze 'eisen' dat zij binnen enkele dagen reageren?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:19

Eisen kan je het natuurlijk altijd, maar ik heb zo maar het idee dat als ze ook met het idee komen dat je de resterende kosten nog moet betalen ze het expres niet zullen doen.
Is er geen optie om particulier te huren zodat je ze niet nodig hebt?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:24

Ik denk dat als jij even tussen neus en lippen roept dat dit geschil dan maar via een kort geding "uitgevochten" moet worden met de uitspraak als bijlage erbij, dat ze dan erg snel een toontje lager zullen zingen, en dat je vrij vlot een huis hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:47

Dan zegt de rechter vermoedelijk dat die eis van hen onrechtmatig is en dat ze verplicht zijn je wel op de lijst moeten zetten / het huis toewijzen. En dan kan er wel een dwangsom worden opgelegd eventueel, of eventueel aantoonbare schade (bv omdat jullie elders moeten huren) kan worden opgelegd aan hen. Maar (dan nog kan het betekenen dat je daarvoor moet strijden.)

En een kort geding kan heel snel. (Maar... ja, je staat als individu tegen zo'n organisatie altijd op flinke achterstand, want zij kunnen het zo lang proberen te rekken als mogelijk is, terwijl het voor jullie haast heeft en een grote impact heeft. Ontzettend frustrerend is dat. Het is een hele ongelijke strijd)

Maar raadpleeg het juridisch loket en neem rechtshulp in de hand :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:48

Charaz schreef:
Is er geen optie om particulier te huren zodat je ze niet nodig hebt?

Niet in de woonplaats waar we nu wonen, in de omgeving zijn we druk op zoek maar is ook bijzonder weinig te krijgen.

Ik heb nog even gegoogled en ze hebben idd een vertrouwenspersoon/geschillencomissie, maar die behandelen een klacht niet als het al naar de rechter is gegaan.
Dus ik ga even een brief opstellen voor de woningbouw, een voor de geschillencomissie en een paar dagen daarna ga ik door met de wethouders, huurcomissie en dergelijke. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 22:51

Shadow0 schreef:
Dan zegt de rechter vermoedelijk dat die eis van hen onrechtmatig is en dat ze verplicht zijn je wel op de lijst moeten zetten / het huis toewijzen.

De toewijzing van huizen gaat in een paar dagen. Als ze ons de keuze geven en wij zeggen nee we betalen niet, dan hebben ze hooguit de volgende dag een andere huurder.
Dus daar valt niet zoveel af te dwingen denk ik, dan is het huis namelijk al weg. (je kunt toch moeilijk de andere huurders er weer uit halen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:53

Dit is wel een klacht die nog niet naar de rechter is geweest hè. :)

Ik zou aansturen op een kort geding. Imo gaan ze die 100% dik verliezen. Kort geding is echter dan weer nier perse bindend.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:11

Ow, dan heb ik daar toch ook niets aan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:18

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:39

De reden dat de uitspraak van een rechtbank doorslaggevend is, heet 'kracht van gewijsde': als niemand binnen de termijn in hoger beroep is gegaan, is de uitspraak tussen partijen bindend. Daar kan je voor een andere rechter beroep op doen, en die gaat die eerdere uitspraak klakkeloos overnemen.

In een kort geding kan je eisen dat de woningbouwvereniging je inschrijft. De rechter zal dat vermoedelijk toewijzen (mits je ook aan alle andere voorwaarden voldoet), juist vanwege de kracht van gewijsde van de eerdere uitspraak en de publieke taak van de woningbouwvereniging. Een kort geding levert alleen een ordemaatregel op: als een van beide partijen het niet eens is met de uitspraak, kan die een bodemprocedure opstarten. Dat duurt dan weer, en in de tussentijd moet de uitspraak van de kortgedingrechter wel gewoon nageleefd worden (daar kan je bijvoorbeeld ook een dwangsom op laten zetten). Pas als in de bodemprocedure blijkt dat de bodemrechter anders beslist dan de kort gedingrechter, dan heb je het probleem dat je de consequenties van die eerste uitspraak ongedaan moet maken. Leuk voor later...

Procederen kost alleen wel geld. Je kan je afvragen of die kosten in dit geval opwegen tegen de oorspronkelijke kosten... Eerst maar 'es overleggen met het Juridisch Loket. Misschien kom je ook wel in aanmerking voor een toevoeging, scheelt ook weer in het risico.