meerderjarig, school zonder toestemming ouders gebeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:36

Gini schreef:
Maar waarom is die absentie zo een probleem? Ik heb ook wel eens wat hoorcolleges en lessen geskipt, geen haan die er naar kraait. Lessen volgen is niet verplicht. Zat personen in mijn studie "gekend" die je pas de eerste keer zag op de examens.

Bij veel opleidingen heb je dus wel een aanwezigheidsplicht.

volgens mij mogen ze niet zomaar contact opnemen als jij meerderjarig bent. Ik vraag me alleen wel heel erg af waarom je ouders perse niet mogen weten dat je er niet was, en wat dan de reden van je afwezigheid is.
Ik vind het alleen maar goed dat er sociale controle is, maar wellicht hadden ze beter eerst contact met jou zelf op kunnen nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:37

paf schreef:
Maar mijn vraag was eigenlijk meer of ik hier iets mee kan doen, zodat het niet weer gebeurt. (behalve een goed gesprek met mijn mentor, wat ik ook zeker ga doen)

@Gini ik ben nog wel leerplichtig, omdat ik mijn havo niet gehaald heb.

Misschien is het een idee om aanwezig te zijn bij de lessen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:39

eilleen333 schreef:

En als je daarop afwezig was, kreeg je gewoon een nul op de opdracht, taak of een nul onder het hoofdstuk participatie of bij een echt belangrijk vak gewoon geen toegang tot het examen. Maar dat ze je ouders bellen, is echt zotjes.

Edit: ik lees nu de reactie van TS. Ik weet niet wat Havo precies inhoudt, gek Nederlands systeem. :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:39

paf schreef:
Maar mijn vraag was eigenlijk meer of ik hier iets mee kan doen, zodat het niet weer gebeurt. (behalve een goed gesprek met mijn mentor, wat ik ook zeker ga doen)

wat wil je hiermee bereiken dan? Een standje voor de mentor? Ik denk niet dat de verhouding op school er beter op zal worden.

Goed gesprek zou ik zeker doen, verder laten rusten.

ArGieVai

Re: meerderjarig, school zonder toestemming ouders gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:42

Als je je havo, vwo of mbo4 niet hebt ben je tot je 21ste leerplichtig, en mogen ouders.gewoon gebeld worden. Zij hebben tot je 21 bent of een fulltime salaris hebt gewoon verantwoordelijk

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:44

Gini schreef:
eilleen333 schreef:

En als je daarop afwezig was, kreeg je gewoon een nul op de opdracht, taak of een nul onder het hoofdstuk participatie of bij een echt belangrijk vak gewoon geen toegang tot het examen. Maar dat ze je ouders bellen, is echt zotjes.

Edit: ik lees nu de reactie van TS. Ik weet niet wat Havo precies inhoudt, gek Nederlands systeem. :+

TS doet dus de HAVO, dat is de middelbare school. En daarvoor geldt dus blijkbaar dat wanneer je nog geen 21 bent je ouders verantwoordelijk zijn, dus mogen ze dan ook gewoon bellen.

Ik blijf het wel een beetje een gek verhaal vinden, omdat TS al wel op zichzelf woont... Ik vind dat wanneer je 18+ bent, je gewoon verantwoordeijk moet zijn voor je eigen acties, maar dat zit dus blijkbaar anders.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:45

Maar wij weten de problemen van TS ook helemaal niet. Voor hetzelfde geld zijn deze dusdanig dat iemand zich daar terecht zorgen om maakt!?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:48

Onderwijspersoneel heeft bij mijn weten geen beroepsgeheim zoals bv. een arts.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:49

eilleen333 schreef:
Gini schreef:

TS doet dus de HAVO, dat is de middelbare school. En daarvoor geldt dus blijkbaar dat wanneer je nog geen 21 bent je ouders verantwoordelijk zijn, dus mogen ze dan ook gewoon bellen.

Ik blijf het wel een beetje een gek verhaal vinden, omdat TS al wel op zichzelf woont... Ik vind dat wanneer je 18+ bent, je gewoon verantwoordeijk moet zijn voor je eigen acties, maar dat zit dus blijkbaar anders.

Nee, ik doe nu een mbo opleiding omdat ik mijn havo niet gehaald heb, en daarom ben ik nog leerplichtig. Mijn insteek is, ik zorg voor mezelf en ik regel alles voor mijzelf, wat mij dus ook zelf verantwoordelijk maakt, en ik los dan ook zelf problemen op als ik die heb. Ik vind dat mijn mentor naar mij toe kan komen, en kan zeggen wat ze wil en het probleem met mij kan oplossen omdat het ook om mij gaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:51

Ik ben het met je eens. Vind het erg gel dat ze niet naar jou toe komen. Wellicht staan de gegevens van je ouders in het systeem bij contactgegevens?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:52

Maar aangezien je er niet was, kon ze dat dus niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:54

Het is duidelijk dat je mentor er anders over dacht. Als je jezelf verantwoordelijk houdt, prima en het lijkt een volwassen instelling, maar probeer het probleem dan ook volwassen op te lossen. Ga dat gesprek aan met je mentor aan en vraag erachter. Ik vind het persoonlijk overdreven om dit via een andere weg te willen aanpakken, tenslotte had de mentor het beste met je voor. Bovendien maak je volgens mij weinig kans, met wat je ook wilt proberen behalve een gesprek.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:56

Ik denk dat je er dan goed aan doet om je contactgegevens in te zien die school van jou heeft en dan te verzoeken om het telefoonnummer van je ouders te verwijderen. Je afwezigheid zal zijn redenen wel hebben maar als je geen telefoontjes naar je ouders wil kun je weinig anders dan hun gegevens laten verwijderen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:04

Dat je 18+ bent, betekent het niet dat je altijd in staat bent om goed voor jezelf te zorgen. Een vraag aan het netwerk rondom die persoon vind ik helemaal niet raar.
Het idee van 'iedereen moet en kan altijd voor zichzelf zorgen' slaat hier en daar door in onze samenleving. Je hebt andere mensen nodig; ook als volwassene.

TS, ik vraag mij af in hoeverre jij goed gecommuniceerd hebt. Blijkbaar heb jij school niet laten weten waarom jij afwezig was of heb je de indruk gewekt dat je dreigde weer af te haken. Wees eens eerlijk....?!
Ik zou zeggen; wees blij met een mentor die tijd en moeite in jouw steekt om jou te helpen je diploma te halen. Als je zo volwassen bent als je zegt, gedraag je daar ook naar.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:10

Ayasha schreef:
Ik krijg het ide dat TS "op kot" zit waarmee ze dus officieel wel nog thuis zou wonen..

Is dat in Belgie zo? In Nederland niet. Wanneer je op kamers woont, kun je jezelf inschrijven op het plekje waar je woont. Het zou wat zijn als ik nog officieel woon bij ouders terwijl ik al lang meerderjarig ben en al jaren op mezelf woon op kamers en ik gewoon ben ingeschreven op de huidige adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:12

paf schreef:
Nee, ik doe nu een mbo opleiding omdat ik mijn havo niet gehaald heb, en daarom ben ik nog leerplichtig. Mijn insteek is, ik zorg voor mezelf en ik regel alles voor mijzelf, wat mij dus ook zelf verantwoordelijk maakt, en ik los dan ook zelf problemen op als ik die heb. Ik vind dat mijn mentor naar mij toe kan komen, en kan zeggen wat ze wil en het probleem met mij kan oplossen omdat het ook om mij gaat.

Los van of iemand volwassen genoeg is, wat de problematiek is, of TS nu wel of niet op zichzelf zou moeten wonen etc. etc. want dat is immers aan de TS en haar ouders, niet aan mij/ons.

TS, wat gebeurd is is gebeurd en voor zover ik heb gelezen wil je nu ook een oplossing bereiken zodat deze situatie zich niet meer voordoet, toch?

In dat geval zou ik een rustig genuanceerd gesprek aan gaan met je mentor, vragen wat haar beweegredenen waren om je ouders ondanks jouw wens toch te benaderen. Je kan daar dan op reageren en jouw kant van het verhaal uitleggen en dus met argumenten komen waarom je ouder niet ingelicht hoeven/mogen worden.
Daarna kun je je mentor vragen of zij in het vervolg jouw wensen honoreert.

Indien je een goed gevoel hebt over dat gesprek dan laat je het daarbij, indien jullie er niet uitkomen/het weer gebeurt kun je het met de directeur/directrice bespreken om te kijken of je er met hem/haar nog uit kunt komen.

Ik weet niet hoe het wettelijk geregeld is maar ik neem aan dat als je gewoon alles bespreekbaar maakt en open kaart speelt er vast wel een afspraak te maken valt. Al denk ik dan wel dat het met name van je eigen situatie en jouw argumenten af hangt. Maar daar ga ik niet over oordelen, dat zijn mijn zaken niet en wil ik ook helemaal niet weten :)

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:17

Sophie2013 schreef:
paf schreef:

Los van of iemand volwassen genoeg is, wat de problematiek is, of TS nu wel of niet op zichzelf zou moeten wonen etc. etc. want dat is immers aan de TS en haar ouders, niet aan mij/ons.

TS, wat gebeurd is is gebeurd en voor zover ik heb gelezen wil je nu ook een oplossing bereiken zodat deze situatie zich niet meer voordoet, toch?

In dat geval zou ik een rustig genuanceerd gesprek aan gaan met je mentor, vragen wat haar beweegredenen waren om je ouders ondanks jouw wens toch te benaderen. Je kan daar dan op reageren en jouw kant van het verhaal uitleggen en dus met argumenten komen waarom je ouder niet ingelicht hoeven/mogen worden.
Daarna kun je je mentor vragen of zij in het vervolg jouw wensen honoreert.

Indien je een goed gevoel hebt over dat gesprek dan laat je het daarbij, indien jullie er niet uitkomen/het weer gebeurt kun je het met de directeur/directrice bespreken om te kijken of je er met hem/haar nog uit kunt komen.

Ik weet niet hoe het wettelijk geregeld is maar ik neem aan dat als je gewoon alles bespreekbaar maakt en open kaart speelt er vast wel een afspraak te maken valt. Al denk ik dan wel dat het met name van je eigen situatie en jouw argumenten af hangt. Maar daar ga ik niet over oordelen, dat zijn mijn zaken niet en wil ik ook helemaal niet weten :)

Bedankt voor je reactie en ook daadwerkelijke antwoord op mijn vraag! Ik zal dit zeker gaan doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:23

Storm schreef:
wat wil je hiermee bereiken dan? Een standje voor de mentor? Ik denk niet dat de verhouding op school er beter op zal worden.

Goed gesprek zou ik zeker doen, verder laten rusten.

Wellicht is er ook een andere mentor beschikbaar, aan een mentor die je niet niet (meer) vertrouwd heb je niet zoveel ik kan me wel voorstellen dat dat nu een probleem is voor TS. Want ze geeft duidelijk aan dat ze iets niet wil en hij doet het toch. Goede intenties of niet als ik TS was zou ik hem niet zo gauw meer in vertrouwen nemen en imo moet dat met een mentor wel kunnen.
Je hoeft misschien niet perce een klacht in te dienen tegen je eigen mentor om een andere te krijgen, dat hangt denk ik een beetje van je opleiding af.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:24

Luister, mentoren op school hebben in principe geen zwijgplicht maar de meeste houden dingen toch wel voor zichzelf als dit in vertrouwen wordt besproken. Echter, kan een mentor altijd waarschuwen richting het ouderlijk front als hij/zij denkt dat er iets heftigs aan de hand is, en dat is denk ik in sommige gevallen ook goed.
Maar zeker omdat jij hebt aangegeven dat je dit niet wilt, vind ik het banketstaaf dat school dit toch heeft gedaan. Als mentor zijnde had hij/zij jou beter even bij zich kunnen roepen voor meer info(zodat meer inzicht in de situatie verkregen kan worden)..
Op die manier ben je denk ik beter de helpen dan door je ouders in te lichten.

Ik denk dat je er wettelijk gezien niets tegen kunt doen want docenten hebben volgens mij geen zwijgplicht en wordt van verwacht dat ze ouders inlichten als zij dit nodig achten. Je bent inderdaad 18 en dus niet meer leerplichtig, en eigenlijk horen ze dan niet meer naar ouders te bellen ivm abcentie..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:28

Ik zou duidelijk tegen haar zeggen dat dit je niet aan stond.

Zo heeft mijn vorige mentor ooit eens mijn ARTS gemaild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:39

MarlindeRooz schreef:
Ik zou duidelijk tegen haar zeggen dat dit je niet aan stond.

Zo heeft mijn vorige mentor ooit eens mijn ARTS gemaild.

:wow: :oo

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:05

Hoe komt die mentor überhaupt aan de contactgegevens van je ouders? Mijn hogere scholen wisten dat niet hoor, want ik woonde ook al op mezelf.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:53

ArGieVai schreef:
Als je je havo, vwo of mbo4 niet hebt ben je tot je 21ste leerplichtig, en mogen ouders.gewoon gebeld worden. Zij hebben tot je 21 bent of een fulltime salaris hebt gewoon verantwoordelijk

MBO2 diploma is al voldoende..

Ik geloof dat je ''wettelijk'' geen poot hebt om op te staan, omdat je geen contract hebt getekend.
Wel vind ik dit niet netjes van je mentor. Heb je al wel gesprekken gehad met haar/hem over je absentie?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 03:05

paf schreef:

nog geen 21 en leerplichtig, ja dan mag ze zonder jou toestemmming je ouders in lichten