Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SAKKIA schreef:Waarom is het dan logisch dat ze het terug moet betalen? Ze heeft toch zorg gehad op de zorgboerderij in de periode die ze nu moet terug betalen?
SAKKIA schreef:Ah op die manier. Maar ligt daar ook niet een taak voor haar financiële begeleider?
TS heeft een beperking en ik kan me voorstellen dat dit soort dingen voor haar niet makkelijk zijn om te regelen en dat ze daarom een financieel begeleider heeft.
Daarom vroeg ik ook naar de rol van die persoon. Want als hij bewindvoerder/curator is, dan is er voor hem nu werk aan de winkel. SAKKIA schreef:Waarom is het dan logisch dat ze het terug moet betalen? Ze heeft toch zorg gehad op de zorgboerderij in de periode die ze nu moet terug betalen?
Brainless schreef:SAKKIA schreef:Waarom is het dan logisch dat ze het terug moet betalen? Ze heeft toch zorg gehad op de zorgboerderij in de periode die ze nu moet terug betalen?
Zij is degene die als eerste verantwoordelijk wordt gesteld, want de PGB was voor haar.
Helaas blijkt de zorgboerderij vanaf 1 januari niet meer te voldoen om je PGB te mogen gebruiken.
TS is degene die het geld moet terugbetalen.... maar zij kan natuurlijk wel de zorgboerderij aansprakelijk stellen.
Het moeilijke is: wat heeft de ZB verkeerd gedaan, (was het bv bekend bij TS, of had TS dit kunnen weten bv misschien heeft de ZB wel bekend gemaakt dat de PGB niet meer gebruikt mag worden voor hun zorg), daarnaast heeft ze wel zorg gehad en dit wil de ZB natuurlijk gewoon betaald krijgen.
Wendy schreef:He? Hoezo mag het PGB niet gebruikt worden voor hun zorg? Met het PGB mag je toch doen wat je wilt, zo lang je het maar besteedt aan zorg? Als de verantwoording maar klopt, en het geld besteed wordt waarvoor het bedoeld is...
Brainless schreef:Wendy schreef:He? Hoezo mag het PGB niet gebruikt worden voor hun zorg? Met het PGB mag je toch doen wat je wilt, zo lang je het maar besteedt aan zorg? Als de verantwoording maar klopt, en het geld besteed wordt waarvoor het bedoeld is...
Nee dus.
De zorgboerderij moet voldoen aan bepaalde eisen, speciaal voor mensen die zorg nodig hebben.
Zo moet er een zorgplan opgesteld worden, moet er voldoende gekwalificeerd personeel aanwezig zijn.
Ook moeten ze een vergunning hebben van oa de gemeente.
Is dit niet het geval, dan mag het PGB dus niet worden aangesproken.
Net zoals de kinderoppas een diploma moet hebben (ja, ook oma's en opa's) voordat je recht hebt op een tegemoetkoming.
Wendy schreef:Ik snap niet waar je dat op baseert. Voor zorg in natura geldt dat inderdaad wel, maar met een PGB kun je zelfs bij je moeder gaan wonen en daar het PGB voor gebruiken, zo lang de verantwoording maar klopt.
Brainless schreef:Wendy schreef:Ik snap niet waar je dat op baseert. Voor zorg in natura geldt dat inderdaad wel, maar met een PGB kun je zelfs bij je moeder gaan wonen en daar het PGB voor gebruiken, zo lang de verantwoording maar klopt.
Dat is PGB uit de AWBZ, als je de PGB uit WMO gaat gebruiken (voor oa een zorgboerderij) dan mag de gemeente daar eisen aan stellen, hoe en aan wie je dit geld besteed.
Je kan bv ook (fulltime) in een AWBZ instelling verblijven en daarbinnen gebruik maken van de WMO.
We hebben de verantwoording gedaan en dat had mijn moeder al opgezocht dus was zo gepiept. Dus effe gebeld ivm een brief die ik kwijt was en moest nog 3 maanden verantwoorden maar nee dat hoefde niet meer , dus ik heb even gevraagd wat er met de resterende 1700 op de pgb rekening moest gedaan worden. Blijkt niet van zorgkantoor te zijn , ik vermoed van het pgb bureau maar die is onbereikbaar dus nu het dubio wat moet ik doen met die poen

, maar ik hoop dat ze er wat mee doen gaan als het er jaren staat straks..