En nu...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:27

Waarom is het dan logisch dat ze het terug moet betalen? Ze heeft toch zorg gehad op de zorgboerderij in de periode die ze nu moet terug betalen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:28

SAKKIA schreef:
Waarom is het dan logisch dat ze het terug moet betalen? Ze heeft toch zorg gehad op de zorgboerderij in de periode die ze nu moet terug betalen?

Tja, zij is verantwoordelijk voor de verantwoording. Dat is niet goed gegaan, blijkbaar, en daarom moet zij terugbetalen. Hoe l*llig het ook is. -O-

SAKKIA

Re: En nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:30

Ah op die manier. Maar ligt daar ook niet een taak voor haar financiële begeleider?
TS heeft een beperking en ik kan me voorstellen dat dit soort dingen voor haar niet makkelijk zijn om te regelen en dat ze daarom een financieel begeleider heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:31

SAKKIA schreef:
Ah op die manier. Maar ligt daar ook niet een taak voor haar financiële begeleider?
TS heeft een beperking en ik kan me voorstellen dat dit soort dingen voor haar niet makkelijk zijn om te regelen en dat ze daarom een financieel begeleider heeft.

:j Daarom vroeg ik ook naar de rol van die persoon. Want als hij bewindvoerder/curator is, dan is er voor hem nu werk aan de winkel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:35

SAKKIA schreef:

Zij is degene die als eerste verantwoordelijk wordt gesteld, want de PGB was voor haar.
Helaas blijkt de zorgboerderij vanaf 1 januari niet meer te voldoen om je PGB te mogen gebruiken.

TS is degene die het geld moet terugbetalen.... maar zij kan natuurlijk wel de zorgboerderij aansprakelijk stellen.
Het moeilijke is: wat heeft de ZB verkeerd gedaan, (was het bv bekend bij TS, of had TS dit kunnen weten bv misschien heeft de ZB wel bekend gemaakt dat de PGB niet meer gebruikt mag worden voor hun zorg), daarnaast heeft ze wel zorg gehad en dit wil de ZB natuurlijk gewoon betaald krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:45

Brainless schreef:
SAKKIA schreef:

Zij is degene die als eerste verantwoordelijk wordt gesteld, want de PGB was voor haar.
Helaas blijkt de zorgboerderij vanaf 1 januari niet meer te voldoen om je PGB te mogen gebruiken.

TS is degene die het geld moet terugbetalen.... maar zij kan natuurlijk wel de zorgboerderij aansprakelijk stellen.
Het moeilijke is: wat heeft de ZB verkeerd gedaan, (was het bv bekend bij TS, of had TS dit kunnen weten bv misschien heeft de ZB wel bekend gemaakt dat de PGB niet meer gebruikt mag worden voor hun zorg), daarnaast heeft ze wel zorg gehad en dit wil de ZB natuurlijk gewoon betaald krijgen.

He? Hoezo mag het PGB niet gebruikt worden voor hun zorg? Met het PGB mag je toch doen wat je wilt, zo lang je het maar besteedt aan zorg? Als de verantwoording maar klopt, en het geld besteed wordt waarvoor het bedoeld is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:48

Als ik het goed begrepen heb, is er op TS haar naam geld ontvangen wat voor een ander persoon bestemd was!?
Dan is het logisch dat er terug betaald moet worden, maar dit maakt het voor TS natuurlijk niets 'leuker' dat ze nu ineens zo'n hoog bedrag voor haar kiezen krijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:57

Wendy schreef:
He? Hoezo mag het PGB niet gebruikt worden voor hun zorg? Met het PGB mag je toch doen wat je wilt, zo lang je het maar besteedt aan zorg? Als de verantwoording maar klopt, en het geld besteed wordt waarvoor het bedoeld is...

Nee dus.
De zorgboerderij moet voldoen aan bepaalde eisen, speciaal voor mensen die zorg nodig hebben.
Zo moet er een zorgplan opgesteld worden, moet er voldoende gekwalificeerd personeel aanwezig zijn.
Ook moeten ze een vergunning hebben van oa de gemeente.
Is dit niet het geval, dan mag het PGB dus niet worden aangesproken.

Net zoals de kinderoppas een diploma moet hebben (ja, ook oma's en opa's) voordat je recht hebt op een tegemoetkoming.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:04

Brainless schreef:
Wendy schreef:

Nee dus.
De zorgboerderij moet voldoen aan bepaalde eisen, speciaal voor mensen die zorg nodig hebben.
Zo moet er een zorgplan opgesteld worden, moet er voldoende gekwalificeerd personeel aanwezig zijn.
Ook moeten ze een vergunning hebben van oa de gemeente.
Is dit niet het geval, dan mag het PGB dus niet worden aangesproken.

Net zoals de kinderoppas een diploma moet hebben (ja, ook oma's en opa's) voordat je recht hebt op een tegemoetkoming.

Ik snap niet waar je dat op baseert. Voor zorg in natura geldt dat inderdaad wel, maar met een PGB kun je zelfs bij je moeder gaan wonen en daar het PGB voor gebruiken, zo lang de verantwoording maar klopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:09

takkie_muis schreef:
Dat zag ik pas nadat ik van de zorgboerderij was , toen zijn we als een gek het bureau gaan proberen te bereiken zonder resultaat

Wat is er dan met deze bedragen gebeurd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:12

Maar als je wist dat je dat geld eigenlijk niet moest krijgen waarom heb je het dan niet teruggestort? want dan zou je dat niet opgemaakt moeten hebben maar nog moeten hebben...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:12

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:21

Wendy schreef:
Ik snap niet waar je dat op baseert. Voor zorg in natura geldt dat inderdaad wel, maar met een PGB kun je zelfs bij je moeder gaan wonen en daar het PGB voor gebruiken, zo lang de verantwoording maar klopt.

Dat is PGB uit de AWBZ, als je de PGB uit WMO gaat gebruiken (voor oa een zorgboerderij) dan mag de gemeente daar eisen aan stellen, hoe en aan wie je dit geld besteed.

Je kan bv ook (fulltime) in een AWBZ instelling verblijven en daarbinnen gebruik maken van de WMO.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:27

Brainless schreef:
Wendy schreef:

Dat is PGB uit de AWBZ, als je de PGB uit WMO gaat gebruiken (voor oa een zorgboerderij) dan mag de gemeente daar eisen aan stellen, hoe en aan wie je dit geld besteed.

Je kan bv ook (fulltime) in een AWBZ instelling verblijven en daarbinnen gebruik maken van de WMO.

Hoe kom je erbij dat ze een PGB vanuit de WMO zou hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:16

Ben ik weer , veel gedubt en dub nog. Heb uitstel tot maandag , contract is onvindbaar en bel morgen nog het juridisch loket en die bezoek ik vrijdag . Ook nog het zorgkantoor bellen , het pgb hebben ze in januari opgezegd en heb het nog 2 keer (en januari ook nog dus 3 x) ontvangen dat klopt niet en ik wil weten waarom. Dan nog het UWV die lopen te poedersuiker , had in december meer verdiend en heb duidelijk uitgelegd dat dat eenmalig was maar ze hebben poep in de oren en denken dat ik dat nu ook verdien dus wordt mega gekort en dan kan gewoon niet. En maandag dus bellen met de deurwaarder en een regeling treffen , er staat nog wat op de PGB rekening maar het gaat klote worden aangezien het een fiks bedrag is en dan vermoed ik dat ik voor de boodschappen rond de 25 overhoudt. De konijnen doen mijn ouders financieel en dan heb ik nog poes , maar mijn ouders kunnen altijd bijspringen.

Ben vooral boos om alles , ik leg me er bij neer maar het vreet aan me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:24

Mega update , nouja groots nieuws in klein jasje

Vorige maand paar keer juridisch loket bezocht , ik heb een advo gekregen en die heeft het teruggedingt naar 20 euro *\o/* We hebben de verantwoording gedaan en dat had mijn moeder al opgezocht dus was zo gepiept. Dus effe gebeld ivm een brief die ik kwijt was en moest nog 3 maanden verantwoorden maar nee dat hoefde niet meer , dus ik heb even gevraagd wat er met de resterende 1700 op de pgb rekening moest gedaan worden. Blijkt niet van zorgkantoor te zijn , ik vermoed van het pgb bureau maar die is onbereikbaar dus nu het dubio wat moet ik doen met die poen :')

Maar echt helemaal top hoef gewoon bijna niks te dokken :):)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:31

Fijn dat het zo goed als opgelost is TS +:)+ Is er nu ook duidelijk geworden voor je waar het fout gegaan is? Dat je daar evt. bij een nieuwe instelling alert op kunt zijn?

Het bedrag wat over is op de rekening zou ik op die rekening laten staan. Mochten ze toch een fout hebben gemaakt, met een naheffing komen of wat dan ook, dan is dat geld niet opgegaan aan dagelijks gebruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:59

Het is bij het PGB bureau verkeerd gegaan , zij deden de verantwoording niet en zo ontving ik de post niet. De advo heeft gelijk dat bureau weggecijferd uit het geheel en alles gaat naar mij , wel is de pgb gestopt met september dus dan zou ik het opnieuw moeten aanvragen. Ik ben bezig om andere begeleiding te zoeken dan heb ik het weer nodig

Maar 20 euro ipv 9000 en de kosten van de advo ach dat doet me even niks , het was zo simpel nadat de advo zich er mee bemoeide binnen 2 weken was ze klaar met alles :')

Ja is lastig heb de pinpas niet ofzo maar soms heb ik de neiging :P , maar ik hoop dat ze er wat mee doen gaan als het er jaren staat straks..