Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

josje4 schreef:Ik heb een tarwe allergie en moet ook altijd op letten op wat ik eet.
Boodschappen doen is altijd moeilijk maar inmiddels weet ik wat ik wel en niet mag!
In restaurants zeg ik altijd dat ik een glutenallergie heb, anders moet ik weer alles gaan uitleggen en ze weten meestal wel wat een glutenallergie is...
Vind die vragen zoals ''maar je mag wel pasta toch?'' altijd zo dom
Vond ik echt niet te eten en heb ik weggegooid. (En da's niet iets dat ik snel doe.)
) Dan moet je dus niet meer denken aan een exacte kopie, maar het 'klopt' nog wel qua smaak. (Er schijnt ook een recept voor bloemkoolpizzabodem te zijn.) En verder gewoon nieuwe maaltijden ontdekken / herontdekken. (Linzen, kapucijners, dat soort dingen.) Nieuwe wegen, anders, maar beslist de moeite waard
Ik moet nog wat meer experimenteren met hoe het het makkelijkst gaat, ik denk inderdaad voorkoken. Heb het zelf een keer met pastasaus en gehakt gewoon in de oven gedaan, maar dan moet het wel heel lang voordat het gaar wordt.
(En nu ik het erover heb, ik moet nodig weer eens de falafelballetjes van de natuurwinkel moet scoren.) Annick75 schreef:Da's inderdaad een extra uitdaging Shadow! Ben wel ergens rijstpasta tegengekomen, maar weet niet meer waar. Gelukkig zijn er in elk geval ook wel losse melen te krijgen die geen mais bevatten. Ik probeer de meelsoorten af te wisselen. De universele mix van Peak's bevat trouwens geen maïs, wel glutenvrij gemaakt (gewassen) tarwemeel, dus voor wie echt heel gevoelig reageert ook geen optie. Ik gebruik het niet vaak en verdraag het wel goed.
Maj0, als mensen niet weten wat gluten zijn en waar het in zit, mag je ineens heel veel niet meer. Vlees en vis schijnt ook gevaarlijk te zijn soms. Bepaalde groentes schijnen dan ook ineens problematisch te zijn, fruit idem.
Was onlangs met de buren in Den Bosch en daar liep een medewerker van een bakkerij brood te promoten. Liep dus met een bord met twee soorten brood buiten en beweerde stellig dat spelt brood wél glutenvrij is. Heb geadviseerd dan nog maar eens op de site van de patiëntenvereniging te kijken. Ja maar veel mensen met glutenallergie kunnen wel tegen spelt hoor. Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan hoef ik het nog niet te riskeren....
), dus ik stuurde het terug naar de keuken met de vraag/opmerking dat het waarschijnlijk niet gv was? Kreeg een aantal minuten later opnieuw mijn carpaccio zonder brood, maar met broodkruimels precies op de plek waar het brood eerst gelegen had. Ik kreeg dus precies hetzelfde bord weer maar dan zonder brood, wederom teruggestuurd en gezegd het maar te laten zitten, zus had gerecht nl inmiddels al op en ik vertrouwde het niet meer.