Glutenvrij dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Re: Glutenvrij dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:26

Ik heb inderdaad een pot groentebouillon van Knorr die glutenvrij is. De rest van de blokjes en poeders van Knorr heb ik nog niet bekeken. Gebuik ook vaak gewoon een pot bouillon als ik soep wil maken. De poeder gaat door pastasauzen en dat soort dingen, of gewoon als drinkbouillon.

Ik ben echt blij met de Jumbo hier. Kruidenmixen bekijk ik gewoon per potje als ik ze in huis haal. Vaak gooi ik gewoon zelf e.e.a. bij elkaar. heb een redelijk gevuld kruidenkastje.

Shadow, de Jumbo heeft een glutenvrije lijn van Peak's met o.a. boekweitgrutten en -meel en teffmeel, maar ook brood en cakemixen en een meer algemene mix voor koekjes en pizzadeeg. Ideaal. Ze hadden ook grote zakken consenza broodmix, maar die zijn er nu uit. Moet nog eens gaan rekenen wat duurder is, een zak van 5 kg of de pakken van Peak's die ze nu hebben.

Moet zeggen dat ik glutenvrij eten, nu ik de slag te pakken heb, niet zo heel moeilijk vind. Nu heb ik wel het geluk met een flinke Jumbo en een kleine AH en een Lidl, zodat ik GV spul bij de 'duurdere' supers kan halen en andere dingen gewoon lekker bij de Lidl. En dan periodiek online een bestelling.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:31

wat ik wel weet is dat de Jumbo xl in breda een enorm groot assortiment aan glutenvrij heeft :)

zelf heb kan ik gewoon gluten eten maar ik doe een opleiding met voeding en o.a. glutenvrij wordt enorm veel behandeld,

ook de rede waarom glutenvrij duurder is. En als je dat allemaal weet, kun je het wel begrijpen ( ondanks dat het balen is als je het echt moet kopen omdat je niet zonder kan)
ik kan dus zelf gluten hebben maar o.a. doordat ik geleerd heb dat gluten ook voor de mensen die er tegen kunnen niet altijd super is, kijk ik wel eens naar glutenvrij
en ik moet zeggen, sommige producten zijn echt lekker! :9

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:33

Ik heb een tarwe allergie en moet ook altijd op letten op wat ik eet.
Boodschappen doen is altijd moeilijk maar inmiddels weet ik wat ik wel en niet mag!
In restaurants zeg ik altijd dat ik een glutenallergie heb, anders moet ik weer alles gaan uitleggen en ze weten meestal wel wat een glutenallergie is...
Vind die vragen zoals ''maar je mag wel pasta toch?'' altijd zo dom _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:35

Annick: ik doe voor het gemak ook gewoon maisvrij, dat houdt het spannend :D (Dan vallen vrijwel alle meelmixen en pastasoorten af.)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:44

josje4 schreef:
Ik heb een tarwe allergie en moet ook altijd op letten op wat ik eet.
Boodschappen doen is altijd moeilijk maar inmiddels weet ik wat ik wel en niet mag!
In restaurants zeg ik altijd dat ik een glutenallergie heb, anders moet ik weer alles gaan uitleggen en ze weten meestal wel wat een glutenallergie is...
Vind die vragen zoals ''maar je mag wel pasta toch?'' altijd zo dom _O-

Ik krijg altijd te horen dan mag je ook geen noten he. Jawel heb geen noten allergie hahz _O-

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:21

Da's inderdaad een extra uitdaging Shadow! Ben wel ergens rijstpasta tegengekomen, maar weet niet meer waar. Gelukkig zijn er in elk geval ook wel losse melen te krijgen die geen mais bevatten. Ik probeer de meelsoorten af te wisselen. De universele mix van Peak's bevat trouwens geen maïs, wel glutenvrij gemaakt (gewassen) tarwemeel, dus voor wie echt heel gevoelig reageert ook geen optie. Ik gebruik het niet vaak en verdraag het wel goed.

Maj0, als mensen niet weten wat gluten zijn en waar het in zit, mag je ineens heel veel niet meer. Vlees en vis schijnt ook gevaarlijk te zijn soms. Bepaalde groentes schijnen dan ook ineens problematisch te zijn, fruit idem.

Was onlangs met de buren in Den Bosch en daar liep een medewerker van een bakkerij brood te promoten. Liep dus met een bord met twee soorten brood buiten en beweerde stellig dat spelt brood wél glutenvrij is. Heb geadviseerd dan nog maar eens op de site van de patiëntenvereniging te kijken. Ja maar veel mensen met glutenallergie kunnen wel tegen spelt hoor. Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan hoef ik het nog niet te riskeren....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:46

Ik heb een keer rijstpasta geprobeerd maar die was ZO VIES := Vond ik echt niet te eten en heb ik weggegooid. (En da's niet iets dat ik snel doe.)

Maar wat bv wel werkt is koolraap als pastavervanger. (Ja echt :j ) Dan moet je dus niet meer denken aan een exacte kopie, maar het 'klopt' nog wel qua smaak. (Er schijnt ook een recept voor bloemkoolpizzabodem te zijn.) En verder gewoon nieuwe maaltijden ontdekken / herontdekken. (Linzen, kapucijners, dat soort dingen.) Nieuwe wegen, anders, maar beslist de moeite waard :j

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:56

Ik laat idd ook vaak de koolhydraatcomponent in de avondmaaltijd weg en vervang dan door linzen, capucijners, kikkererwten en dat soort dingen. Zit me nu ineens af te vragen of met gemalen kikkererwten uit een blikje en eventueel een meelsoort naar keuze een pizzabodem zou kunnen maken. Je hebt tenslotte ook kikkererwtenmeel.

Peulvruchten gebruik ik ook wel al vleesvervanger trouwens, omdat ik niet alle dagen vlees of vis hoef te eten.

Koolraap als pastavervanger moet ik ook eens proberen, zie ik. Toch eens meenemen die dingen. Snij je ze dan gewoon in reepjes en kook je ze in wat water met zout?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:11

Ik ben lui en koop ze voorgesneden :o Ik moet nog wat meer experimenteren met hoe het het makkelijkst gaat, ik denk inderdaad voorkoken. Heb het zelf een keer met pastasaus en gehakt gewoon in de oven gedaan, maar dan moet het wel heel lang voordat het gaar wordt.

Kikkererwtenpizza moet kunnen :j (En nu ik het erover heb, ik moet nodig weer eens de falafelballetjes van de natuurwinkel moet scoren.)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:30

Oeh, falafelballetje *gaat zoeken naar goede natuurlijkwinkel*

Lol, wellicht ooit eens een glutenvrije (en weet ik wat nog meervrije meeting) houden, kunnen we leuk ideetjes uitwisselen ;).

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:50

Annick75 schreef:
Da's inderdaad een extra uitdaging Shadow! Ben wel ergens rijstpasta tegengekomen, maar weet niet meer waar. Gelukkig zijn er in elk geval ook wel losse melen te krijgen die geen mais bevatten. Ik probeer de meelsoorten af te wisselen. De universele mix van Peak's bevat trouwens geen maïs, wel glutenvrij gemaakt (gewassen) tarwemeel, dus voor wie echt heel gevoelig reageert ook geen optie. Ik gebruik het niet vaak en verdraag het wel goed.

Maj0, als mensen niet weten wat gluten zijn en waar het in zit, mag je ineens heel veel niet meer. Vlees en vis schijnt ook gevaarlijk te zijn soms. Bepaalde groentes schijnen dan ook ineens problematisch te zijn, fruit idem.

Was onlangs met de buren in Den Bosch en daar liep een medewerker van een bakkerij brood te promoten. Liep dus met een bord met twee soorten brood buiten en beweerde stellig dat spelt brood wél glutenvrij is. Heb geadviseerd dan nog maar eens op de site van de patiëntenvereniging te kijken. Ja maar veel mensen met glutenallergie kunnen wel tegen spelt hoor. Dat kan misschien wel zo zijn, maar dan hoef ik het nog niet te riskeren....

Ja klopt, of dat zonder gluten niet lekker is haha. Was keer met vrienden bij de cafetaria zei ik zo jammer dat de satesaus niet glutenvrij is. Kreeg ik van mijn vriendin te horenze hoeven niet altijd rekening met jou te houden, ik zo nee klopt, maar daar proef jij niets van hoor. Ooh was het antwoord haha

en speltbrood heb ik ook permanent geweigerd volgens zon natuurkundige arts kon mijn lichaam dat hebben, moest ik maar proberen. Nee dankje vertrouw het niet toe.

Glutenvrije high thee is misschien wel keer leuk om te houden :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:56

Nou ben ik niet zo dol op satésaus, dus dat scheelt, maar idd soms is het wel jammer/onhandig dat je niet zomaar overal binnen kunt wippen om een hapje te eten. Zelfs soepen zijn lang niet altijd glutenvrij, omdat ze de 'verkeerde' bouillon gebruiken.

Veel restaurants verstaan ook de kunst van het weglaten; dressing van de salade niet glutenvrij, ach, laten we die toch gewoon weg. Hallo, gewoon olie, azijn en wat peper en zout is nog altijd beter. Gelukkig zijn er ook steeds meer restaurants die wel goed kunnen omgaan met dieetkoken, of dat nu glutenvrij, lactosevrij, vega of wat anders is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:14

Anneniek80 in Uitgeest en purmerend zit een jumbo. In heemskerk komt in april een jumbo. Bij c1000/jumbo krijgen we zeer binnenkort ook glutenvrij brood. Een bakkerij word omgebouwd omdat te realiseren.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 07:44

@Ipsilonka, ik weet dat er inderdaad een Jumbo in Purmerend zit maar ik kom echt zelden in Purmerend... iig niet in het winkelcentrum en om nu speciaal met openbaar vervoer te gaan om wat gv spul te halen vind ik wat té, glutenvrij brood vind ik sowieso niet echt geweldig dus eet ik zelden.
Als ik een online bestelling doe bestel ik wel altijd wat afbakbroodjes mee, maar bestel maar 1x per half jaar oid, dan wel gelijk groot (ivm vermijden verzendkosten)

Improba heb ik gisteren even nagekeken bij de AH. De normale ketjap manis variant is glutenvrij en het staat ook op de voorkant van het etiket, de ketjap manis 'van natuurlijk ingrediënten' (fantastische reclamekreet lol) is daarentegen niet glutenvrij, inderdaad opletten dus. De AH verkocht de asin variant niet dus die kon ik niet nakijken, misschien hebben ze het wel bij de AHXL.

Dat spelt zogezegd glutenvrij is heb ik inderdaad ook al vaker gehoord, ook door medewerkers van biowinkels die ip beter zouden moeten weten. Ik sta wel altijd ernstig te kwijlen bij de mooie broden op de markt. Bakkerij het Stoepje heeft tegenwoordig een tweede kraam ernaast staan waar ze met name 'speciale broden' verkopen, vooral van spelt (spelt stokbrood, spelt beschuit enz), heb al eens daar nagevraagd maar glutenvrij verkopen ze niet. En die man wist wel degelijk waar hij het over had lol, was niet zomaar een verkoper blijkbaar want hij wist me helemaal uit te leggen waarom dat niet kon (wat ik zelf ook wel wist maar oké)

Het toppunt op het gebied van onkunde heb ik meegemaakt bij een sterrenrestaurant, inmiddels heeft deze geen ster meer trouwens lol (net even nagelezen op wiki). Bij boeken vermeld, bij binnenkomst (en naar tafel begeleiden) vermeld, nogmaals aan bediening gemeld (ander als gastvrouw nl) zodat het doorgegeven kon worden aan de keuken.
Voorgerecht was een prachtig uitziende carpaccio met een aantal stukjes brood er bovenop, na grondige bestudering van mijn kant zag het er toch echt hetzelfde uit als het brood wat mijn zus bij haar carpaccio had en smaakte het ook hetzelfde vlgs haar (heb maar niet geprobeerd :P), dus ik stuurde het terug naar de keuken met de vraag/opmerking dat het waarschijnlijk niet gv was? Kreeg een aantal minuten later opnieuw mijn carpaccio zonder brood, maar met broodkruimels precies op de plek waar het brood eerst gelegen had. Ik kreeg dus precies hetzelfde bord weer maar dan zonder brood, wederom teruggestuurd en gezegd het maar te laten zitten, zus had gerecht nl inmiddels al op en ik vertrouwde het niet meer.

Hoofdgerecht:
Nav het voorgerecht had ik extra vermeld dat als er eventueel saus bijzat ik deze niet over het vlees wilde hebben.
Krijg ik mijn hoofdgerecht uitgeserveerd met een triomfantelijke opmerking van de serveerster:
Alstublieft, kijkt u eens, groentenvrij voor u.... -O- -O- -O-
... en inderdaad geen groenten te bekennen, ook geen apart schaaltje met groente, ook geen saus (in een apart schaaltje).
Komt de serveerster weer aanlopen, dus ik kijk hoopvol op in de verontstelling de rest van mijn hoofdgerecht geserveerd te krijgen... krijg ik een schoteltje met een beetje kruidenboter... want de saus was niet groentenvrij -O- -O-

We hebben er op dat moment niet teveel opmerkingen meer over gemaakt want we begonnen al vrij krap in de tijd te zitten omdat het uitserveren van de gerechten wat langer duurde dan we van te voren hadden ingeschat en we hadden kaartjes voor een voorstelling dus een 'deadline'
2 dagen later wel uitgebreid erover gebeld en klacht ingediend, ze wilde me een gratis diner aanbieden als vergoeding want zo hoorde het niet te gaan vonden ze zelf ook lol, maar ja ik had er geen vertrouwen meer in.
(later dacht ik dat ik het natuurlijk had kunnen aannemen en weggeven maar daar dacht ik helaas op dat moment niet aan)

Wat ik qua uit eten gaan nog wel mis is Chinees, ik was echt dol op chinees maar met alle voorgeprepareerde ingrediënten waarmee ze werken is het helaas geen optie meer

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:56

Mijn broertje heeft dit ook al langere tijd, gelukkig voor hem wisten we het al toen hij 1 was, dus hij weet niet beter. Mijn moeder bakt altijd zelf zijn brood, lekkerder en veel goedkoper vooral. Daar zijn ook genoeg recepten over te vinden.

Ze besteld ook altijd via een website die goedkoper is als je voor 50 euro of meer besteld. Omdat het zo lang houdbaar is doet ze dat 2-3 keer per jaar, ik kan die website voor je navragen als je wilt?

Daarbij, ik neem aan dat je weet dat je dit bij de belastingen kunt melden en dat je dan extra geld krijgt?
Ik weet ook niet precies hoe dit zit, maar meer geld lijkt me nooit een straf :+