Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:25

Ik let net als lieveli op mijn ecologische voetafdruk en verder probeer ik te helpen waar ik kan. Grote stichtingen zijn mij ook te onduidelijk, dus daar doneer ik eigenlijk al niks aan. Ik heb een vaste stichting in Roemenie die draait op vrijwilligers waar ik wel eens wat aan doneer. Zij maken door middel van social media hun werk ook 'levend', dus ik weet veel preciezer waar zij donaties voor gebruiken. Verder koop ik wel eens een straatkrant, ik kan niet doorlopen als ik iemand in de kou zie staan met 2 jassen aan en 3 sjaals om, terwijl ik die twee euro gewoon in m'n zak heb. Dan vreet ik wel een zakje snoep minder.
Daarnaast geef ik moral support aan 2 gevangenen in de Verenigde Staten door het schrijven van brieven. Voor iemand met weinig geld vind ik dat ik het best goed doe (al voelt het ook een beetje als een plicht)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:25

upendo schreef:
En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?

Waarom zou ik? Dan is er ergens in the middle of nowhere een put, en dan? Zoals iemand als zei, de derde wereldlanden lijken/zijn nu eenmaal een bodemloze put.

Bovendien kan ik daar wel leuk gaan staan bivakkeren, maar arm betekent niet gehandicapt dus dat kunnen ze zelf ook prima.

Het enige wat ze dan nog nodig hebben is een klein budget om het daadwerkelijk een werkende put te maken; En dat geld is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de regering van het betreffende land. En dat geld is er daar echt wel, het gaat alleen naar verkeerde dingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:29

naomi_g1998 schreef:
Frederieke_ schreef:
Ik doneer aan het wereld natuur fonds en Greenpeace. Misschien klinkt het raar, maar ik vind het steunen van natuur en milieu belangrijker dan de mensheid... er zijn al meer dan genoeg mensen op deze wereld en we planten ons voort als konijnen....

Ben ik het ook mee eens. Ik zie eigenlijk alleen maar mensen om me heen die aan mensendoelen etc geld doneren maar niks voor het milieu, waar we ten slotte wel in moeten leven, of voor de dieren die ook heel belangrijk voor ons zijn. Je mag niet voor niks nog maar één kind in China hebben, dat is omdat de wereld nu al overbevolkt is. Ik denk niet dat dit nog lang goed gaat op deze manier. Alle bomen worden maar gekapt voor papier, woonplaatsen en weet ik het wat en daardoor kunnen de dieren waar we ook veel nut aan hebben nergens meer wonen.

Ik denk dat je dan beter bewuster om kan gaan met wat je koopt dan waarnaar je doneert. Ik probeer mijn ecologische voetafdruk (wat heb ik een hekel aan dat woord :o ) zo klein mogelijk te maken: geen vlees en vis, zo min mogelijk verspilling, recyclen waar mogelijk, producten kopen van organisaties die bewust omgaan met het productieproces en hen daarmee steunen. Maar bovenal vertel ik mijn omgeving erover: om geen druppel op de gloeiende plaat te zijn, is het zo belangrijk om het er met je omgeving over te hebben. Mijn ouders, mijn vriend en enkele van mijn vrienden zijn naar aanleiding van mijn vegetarisme ook (veel) minder vlees gaan eten. En nee, dat is niet omdat ik ze eindeloos heb verveeld met filmpjes over sielughe dieren ;)

Denk trouwens dat een dorp in Afrika er meer aan heeft als jij daar een waterput gaat slaan dan wanneer jij van dat geld op vakantie naar Hawaii gaat. Wat de motieven ook zijn, het gaat om het resultaat toch?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:30

Ik sluit mijn ogen niet maar in Nederland zijn ook meer dan genoeg gezinnen die hulp kunnen gebruiken. Voor kinderen proberen wij altijd veel te doen, zoals een dagje mee uit nemen. En de kinderen van de voedselbank geven wij met de kerst een Bart Smit cadeau bon. Mensen die het moeilijk hebben in de buurt daar maak ik dan een kerstpakket voor.

In de zomer hebben wij een gast kind uit Berlijn, en dat is ook heel dankbaar werk om te doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:31

BaileyMix schreef:
Het enige wat ze dan nog nodig hebben is een klein budget om het daadwerkelijk een werkende put te maken; En dat geld is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de regering van het betreffende land. En dat geld is er daar echt wel, het gaat alleen naar verkeerde dingen.

Ga je daar dan zeggen "Ja, jammer joh, maar je overheid wil het geld niet geven dus wil ik het ook niet voor je doen?"
Hebben die mensen weinig aan :)
Die put zullen ze niet weghalen, en op die manier verbeter je gewoon de levensomstandigheden van een grote groep mensen. Waarom zou je dat niet willen?

Urbanus

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:33

Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.

Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:37

lieveli schreef:
Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.

Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

Precies. En ik zou dus niet weten waarom je dat niet zou doen... Ook al is het zodat je het leuk op facebook kan zetten, dat zal de ontvangers een rotzorg wezen denk ik zo :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:39

Schoenmaatjesproject doe ik inderdaad ook aan mee. En ik breng kleding naar de kledingbank, of ik doe het in de ondergrondse container. En dingen die zij niet willen (dekbedden, kussens) heb ik kort geleden meegegeven aan winterhulp voor Hongarije. :)
Ik denk dat spullen vaak beter terecht komen dan geld. :j

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:42

Tja, maar als je geld doneert worden spullen daar gekocht en stimuleer je de lokale economie..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:43

Mooi topic TS!

Zelf ben ik mij erg bewust van ons milieu en de wereld waarin we leven. Helaas ga ik wel met het vliegtuig op vakantie en heb ik de auto nodig voor mijn paarden/werk. Maar dingen zoals eten weggooien, water uit de waterkoker wat niet gebruikt is wegspoelen, kraan openlaten staan met tandenpoetsen, dat doe ik allemaal niet :) Vriend en ik steunen samen zo'n 8 goede doelen waarvan er 7 voor het milieu en de dieren zijn. Cordaid is de enige stichting voor mensen die ik steun en deze ga ik opzeggen. Ik word namelijk al 3 weken lastiggevallen door medewerkers om mij te bedanken voor mijn steun :? Daar hoeft mijn geld niet voor gebruikt te worden..

Wij steunen de milieu- en dieren doelen inderdaad omdat zij lijden onder de mensheid die maar blijft groeien en vernietigen. Alle grote roofdieren worden bedreigd op deze aarde. Ik zie mijzelf al lopen tijdens een expositie over dieren met een kindje en uit moeten leggen wat een beer of een leeuw is. Dat lijkt mij verschrikkelijk. Alleen al de 1000 neushoorns die zijn gedood om hun hoorn maken mij echt intens verdrietig. Waarom is de mensheid zo wreed? Het is niet meer mogelijk om trots te kunnen zijn op ons "ras". We hebben nog veel te leren, zeker de mensen in landen die een ontwikkelingsachterstand hebben t.o.v. een land als Nederland. Maar wij kunnen hun niet kwalijk nemen dat zij nog "geloven" in de heilzame werking van ivoorn bijvoorbeeld, wij waren 150 jaar geleden net zo.

Graag zou ik d.m.v. mijn werk helpen de wereld iets mooier te maken, helaas kun je daar geen geld mee verdienen en dat is wel nodig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:44

Konstantine schreef:
upendo schreef:
En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?

Ik heb op school een vak waarbij het o.a. gaat over dit "voluntourism" en de conclusie is dat veel mensen dit om de verkeerde redenen doen. Om goede indruk te maken (staat mooi op je cv en op facebook) en/of om hun geweten af te kopen. Net als gewoon doneren eigenlijk. Veel mensen doen dat ook alleen maar om hun geweten te sussen.
Natuurlijk is dit wel al iets beter dan klakkeloos geld doneren aan van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het ook gewoon een druppel op de gloeiende plaat.

Het nadeel van dat persoonlijke liefdadigheidsgedoe is dat, stel dat 10 mensen daarnaartoe afreizen, er alleen al (minstens) E 6000 aan tickets wordt uitgegeven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:46

lieveli schreef:

Ben ik het mee eens :j

Margrathea; Ik zou die €1000,- niet geven omdat ik gewoon niet geloof dat het daar aan komt. Er wordt altijd geld opgehaald om waterputten te slaan in een Afrikaans land, maar als al dat geld daar echt naartoe zou gaan zou iedere vierkante meter van Afrika ondertussen een waterput hebben. En zelf er naartoe gaan (om toe te kijken wat er met het geld gebeurt?) kost ook weer klauwen vol geld.

Dan let ik liever op mijn meer directe omgeving zoals milieu/natuur en dierenleed. Als je je om alles druk moet maken heb je geen tijd meer om je druk te maken over je eigen leven ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:46

Selka schreef:
Mooi topic TS!

Zelf ben ik mij erg bewust van ons milieu en de wereld waarin we leven. Helaas ga ik wel met het vliegtuig op vakantie en heb ik de auto nodig voor mijn paarden/werk. Maar dingen zoals eten weggooien, water uit de waterkoker wat niet gebruikt is wegspoelen, kraan openlaten staan met tandenpoetsen, dat doe ik allemaal niet :) Vriend en ik steunen samen zo'n 8 goede doelen waarvan er 7 voor het milieu en de dieren zijn. Cordaid is de enige stichting voor mensen die ik steun en deze ga ik opzeggen. Ik word namelijk al 3 weken lastiggevallen door medewerkers om mij te bedanken voor mijn steun :? Daar hoeft mijn geld niet voor gebruikt te worden..

Wij steunen de milieu- en dieren doelen inderdaad omdat zij lijden onder de mensheid die maar blijft groeien en vernietigen. Alle grote roofdieren worden bedreigd op deze aarde. Ik zie mijzelf al lopen tijdens een expositie over dieren met een kindje en uit moeten leggen wat een beer of een leeuw is. Dat lijkt mij verschrikkelijk. Alleen al de 1000 neushoorns die zijn gedood om hun hoorn maken mij echt intens verdrietig. Waarom is de mensheid zo wreed? Het is niet meer mogelijk om trots te kunnen zijn op ons "ras". We hebben nog veel te leren, zeker de mensen in landen die een ontwikkelingsachterstand hebben t.o.v. een land als Nederland. Maar wij kunnen hun niet kwalijk nemen dat zij nog "geloven" in de heilzame werking van ivoorn bijvoorbeeld, wij waren 150 jaar geleden net zo.

Graag zou ik d.m.v. mijn werk helpen de wereld iets mooier te maken, helaas kun je daar geen geld mee verdienen en dat is wel nodig.

Helemaal mee eens, goed verwoord :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:49

Inderdaad thuis een beetje opletten wat betreft het milieu, afval scheiden, kraan dichtdraaien, kijken wat voor materiaal je koopt, tot aan een boodschappentas meenemen met boodschappen doen ipv steeds plastic tasjes kopen. Hier wordt regelmatig kleding, beddengoed etc ingezameld door het rode kruis voor buitenland, daar gaat het ook aan mee ipv weggooien of verkopen. Ze zetten dan van die emmers voor de deur. Daar gooi ik rustig lederen jassen, laatst nog nieuwe schoenen in. Maar geld doneren doe ik alleen aan de ezelopvang in Nederland. Daarvan weet ik waarvoor het gebruikt wordt, wordt op de hoogte gehouden, 100% vrijwilligers dus niemand steekt het in eigen zak en ik vind het een belangrijke zaak, gaat me aan het hart. Ik zal nooit geld doneren aan projecten voor mensen in het buitenland. Gewoon omdat ik niet weet wat er daadwerkelijk met het geld gebeurt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:04

F_Orumster schreef:
Mijn ogen rolden ook uit de kassen in vermoedelijk hetzelfde topic.

De mijne ook inderdaad, maar ik heb inmiddels geleerd om daar niet tegenin te gaan dat heeft weinig nut en leidt alleen maar tot frustraties.

Soms denk ik wel eens dat ik te naïef ben, als ik een topic op bokt lees of mensen hoor praten over ontwikkelingshulp en goede doelen in het algemeen. Natuurlijk weet ik dat er dingen fout zijn gegaan, dat er nu dingen fout gaan en dat er in de toekomst ook nog wel misstanden zullen zijn, maar toch blijf ik geld geven. Geen 1000en euros, maar kleine beetjes wat ik kan missen.

Ik vind dit een mooi doel: http://www.cordaidmicrokrediet.nl/ Onder het motto geef een mens 1 vis en hij eet 1 dag, leer hem vissen en hij kan altijd eten. Voor mijn gevoel is het beter om mensen te leren geld te verdienen en daarmee te helpen, dan ze gewoon gewoon geld te geven en ik heb het idee dat Cordaid vrij transparant is. Tevens doet Cordaid ook projecten in Nederland tegen armoede, maar daar ben ik dan weer niet zo'n voorstander van omdat ik vind dat je in Nederland altijd op de overheid terug kan vallen en dat geen vetpot zal zijn, maar je zult altijd overleven en hulp krijgen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:19

F_Orumster schreef:
Konstantine schreef:
Ik heb op school een vak waarbij het o.a. gaat over dit "voluntourism" en de conclusie is dat veel mensen dit om de verkeerde redenen doen. Om goede indruk te maken (staat mooi op je cv en op facebook) en/of om hun geweten af te kopen. Net als gewoon doneren eigenlijk. Veel mensen doen dat ook alleen maar om hun geweten te sussen.
Natuurlijk is dit wel al iets beter dan klakkeloos geld doneren aan van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het ook gewoon een druppel op de gloeiende plaat.

Het nadeel van dat persoonlijke liefdadigheidsgedoe is dat, stel dat 10 mensen daarnaartoe afreizen, er alleen al (minstens) E 6000 aan tickets wordt uitgegeven.

Dus is het ook weer heel slecht voor het milieu. Leuk zo'n put, maar het schiet niet op als er geen of zwaar verontreinigd water uit komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:23

Het verschil is dat wij gezonde sterke mensen zijn, en die mensen daar misschien wel niet (omdat ze geen waterput hebben).

Ik wil jullie er verder op wijzen dat vliegen echt niet zo slecht voor het milieu is als almaar gedacht wordt... Per persoon per km is de uitstoot van een vliegtuig vele malen lager dan een auto... Ga maar na, een B747 kan zijn eigen gewicht in passagiers/vracht meenemen, moet je eens proberen met een personenauto :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:27

Dat hangt er neem ik aan ook wel vanaf hoe ver je vliegt en met wat voor vliegtuig... Als in de Afrikaanse rimboe een vliegveld ligt met de voorzieningen voor het ontvangen van een 747 heeft die rimboe mijn hulp niet meer nodig denk ik.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:31

ik vind dit een ontzettend moeilijk onderwerp, heb ook al op upendo gereageerd in het andere topic.
zodra ik tijd heb zal ik hier ook even reageren :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:33

upendo schreef:

Vind dit wel erg idealistisch. Hoe stel je het dan voor? Ik kom met 1000 euro in Afrika aan, en dan? Moet ik gaan graven? ;)
Gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor, maar ik zou met die 1000 euro mensen moeten vinden die met materialen en menskracht aan het werk gaan om die put te slaan. En natuurlijk op een plek dat het ook zin heeft. Ik denk dus in de praktijk dat als ik met het geld ga wapperen en daar vraag om hulp, ik snel van mijn geld af ben en er nog steeds geen waterput is.
Dus ben je afhankelijk van instanties die weten welke wegen ze moeten bewandelen, en ja, dan is er natuurlijk altijd weer het risico dat een deel van mijn geld niet komt waar het nodig is. Of dat ze het gebruiken om mij tig keer te bedanken voor mijn gave, zoals iemand al eerder schreef.
Denk dat willen helpen niet zo makkelijk is als het lijkt, behalve dan of goede doelen steunen, of zelf gaan verhuizen en daar werken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:34

Konstantine schreef:
Dat hangt er neem ik aan ook wel vanaf hoe ver je vliegt en met wat voor vliegtuig... Als in de Afrikaanse rimboe een vliegveld ligt met de voorzieningen voor het ontvangen van een 747 heeft die rimboe mijn hulp niet meer nodig denk ik.

Dat is wel erg kortzichtig. Omdat hier in Nederland villa's staan betekend dat toch niet dat er hier geen mensen zijn die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen en naar de voedselbank gaan?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:39

Het is daar niet veel anders dan hier eigenlijk: geld genoeg, maar allemaal op de verkeerde plek. Daar misschien in iets extrere mate dan hier, vanwege de corruptie en de uitbuiting, maar aan de basis hetzelfde.

En dan noemt iemand in dit topic de sociale voorzieningen in Nederland, maar die zijn ook om van te janken hoor. Niet genoeg om te leven, niet genoeg om dood te gaan. We kunnen inderdaad beter eerst eens kijken naar de ellende dichtbij, want die is er genoeg.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:42

Wat me vooral stoort is dat veel mensen menen dat ze tegenwoordig alles kunnen zeggen wat ze denken en vinden (ook vooral online). Vaak zijn dit dan ook dingen waar ze eigenlijk niets vanaf weten, maar wat ze door (social) media of via-via 'iets' over hebben gehoord. Deze mensen zijn dan ontzettend bot, lomp, kortzichtig, vernederend, generaliserend en niet ruimdenkend.

Daarnaast lijkt het voor mij dat de maatschappij inderdaad steeds meer 'ik' wordt. Niet dat we niet meer samenwerken of geen tijd meer hebben voor elkaar, maar dat we onszelf belangrijker vinden dan een ander. Natuurlijk is het goed om van jezelf te houden, maar we moeten toch echt samen de maatschappij/samenleving/democratie maken. We kunnen niet meer zonder elkaar om te kunnen leven, al is het maar omdat je eten nodig hebt wat een ander verbouwd.

Ik zelf probeer bewust te leven, maar ik ga niet tot in de puntjes afval scheiden, koukleumen in mijn huis omdat ik verwarming een graadje lager zet en ik gooi ook gewoon wel eens boodschappen weg die over datum zijn. Over goede doelen wíl ik niet eens in discussie gaan: als je de boel niet vertrouwd geef je niks of draag je op een andere manier bij.

Ik maak me soms ook zorgen over mijn privacy. Ik wil liever niet men alles van me weet, ik wil geen preventief DNA afstaan en eigenlijk ook geen vingerafdruk voor een paspoort: dan liever een irisscan. Ik wil geen Appie of Kruidvat die alles van me registreert.

Ik geloof in een wereld voor iedereen, waar je verantwoordelijk bent voor jezelf én anderen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:51

Iemand hier bekent met http://www.kiva.org/ ?

Dit vind ik persoonlijk het mooiste 'goede doel' voor ontwikkelingshulp wat ik ben tegen gekomen.
Je leent geld uit aan iemand in een ontwikkelingsland en die persoon start met jouw (en anderen) geld een bedrijfje oid. Van het geld wat ze daarmee verdienen betalen ze jou terug.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:06

Eerlijk? Ik kan m'n geld zelf goed gebruiken dus geef zo weinig mogelijk uit aan anderen. Derde werelden staan dus ook ergens onder aan m'n lijstje.
Ik moet ook gewoon werken voor m'n geld, en zonder geld heb ik geen eten, zo simpel is dat.
Naast eten heb ik nog een auto, deze auto rijd helaas niet op lucht of water dus moet daar diesel voor kopen. Zonder auto geen boodschappen = ook geen eten.
Dan zit ik hier in een huis waar eigenlijk alles vernieuwd moet worden. Ook dit moet gedaan worden. De tijd die ik hier in steek kan ik niet werken, niet werken = geen geld, geen geld = geen eten.
Ook moeten er spullen gehaald worden om te kunnen bouwen. Meer spullen = minder geld = minder eten

Etc etc.

Dus nee, ik geef niet aan goede doelen.
Niet voor zielige mensen, honden, paarden, oerangoetangs, haaien, reuzenschildpadden of wat er wel allemaal niet zielig kan zijn.

Ik weet echter wel dat ze er zijn.