Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
upendo schreef:En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?
naomi_g1998 schreef:Frederieke_ schreef:Ik doneer aan het wereld natuur fonds en Greenpeace. Misschien klinkt het raar, maar ik vind het steunen van natuur en milieu belangrijker dan de mensheid... er zijn al meer dan genoeg mensen op deze wereld en we planten ons voort als konijnen....
Ben ik het ook mee eens. Ik zie eigenlijk alleen maar mensen om me heen die aan mensendoelen etc geld doneren maar niks voor het milieu, waar we ten slotte wel in moeten leven, of voor de dieren die ook heel belangrijk voor ons zijn. Je mag niet voor niks nog maar één kind in China hebben, dat is omdat de wereld nu al overbevolkt is. Ik denk niet dat dit nog lang goed gaat op deze manier. Alle bomen worden maar gekapt voor papier, woonplaatsen en weet ik het wat en daardoor kunnen de dieren waar we ook veel nut aan hebben nergens meer wonen.
) zo klein mogelijk te maken: geen vlees en vis, zo min mogelijk verspilling, recyclen waar mogelijk, producten kopen van organisaties die bewust omgaan met het productieproces en hen daarmee steunen. Maar bovenal vertel ik mijn omgeving erover: om geen druppel op de gloeiende plaat te zijn, is het zo belangrijk om het er met je omgeving over te hebben. Mijn ouders, mijn vriend en enkele van mijn vrienden zijn naar aanleiding van mijn vegetarisme ook (veel) minder vlees gaan eten. En nee, dat is niet omdat ik ze eindeloos heb verveeld met filmpjes over sielughe dieren
BaileyMix schreef:Het enige wat ze dan nog nodig hebben is een klein budget om het daadwerkelijk een werkende put te maken; En dat geld is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de regering van het betreffende land. En dat geld is er daar echt wel, het gaat alleen naar verkeerde dingen.
lieveli schreef:Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.
Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

Vriend en ik steunen samen zo'n 8 goede doelen waarvan er 7 voor het milieu en de dieren zijn. Cordaid is de enige stichting voor mensen die ik steun en deze ga ik opzeggen. Ik word namelijk al 3 weken lastiggevallen door medewerkers om mij te bedanken voor mijn steun
Daar hoeft mijn geld niet voor gebruikt te worden.. Konstantine schreef:upendo schreef:En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?
Ik heb op school een vak waarbij het o.a. gaat over dit "voluntourism" en de conclusie is dat veel mensen dit om de verkeerde redenen doen. Om goede indruk te maken (staat mooi op je cv en op facebook) en/of om hun geweten af te kopen. Net als gewoon doneren eigenlijk. Veel mensen doen dat ook alleen maar om hun geweten te sussen.
Natuurlijk is dit wel al iets beter dan klakkeloos geld doneren aan van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het ook gewoon een druppel op de gloeiende plaat.
lieveli schreef:Ik geef geen geld aan de derdewereldlanden omdat ik gewoon niet overtuigd ben van het feit dat het aankomt. Maar wat ik leuke projecten vind zijn schoenendozen vullen met schoolspullen en ik gooi ongedragen kleding nooit weg maar doe het in kledingcontainers of geef het aan projecten.
Je hoeft niet per definitie geld te geven, je kunt ook op andere manieren helpen. Zeker in landen waar de regering heel anders is dan hier.

Selka schreef:Mooi topic TS!
Zelf ben ik mij erg bewust van ons milieu en de wereld waarin we leven. Helaas ga ik wel met het vliegtuig op vakantie en heb ik de auto nodig voor mijn paarden/werk. Maar dingen zoals eten weggooien, water uit de waterkoker wat niet gebruikt is wegspoelen, kraan openlaten staan met tandenpoetsen, dat doe ik allemaal nietVriend en ik steunen samen zo'n 8 goede doelen waarvan er 7 voor het milieu en de dieren zijn. Cordaid is de enige stichting voor mensen die ik steun en deze ga ik opzeggen. Ik word namelijk al 3 weken lastiggevallen door medewerkers om mij te bedanken voor mijn steun
Daar hoeft mijn geld niet voor gebruikt te worden..
Wij steunen de milieu- en dieren doelen inderdaad omdat zij lijden onder de mensheid die maar blijft groeien en vernietigen. Alle grote roofdieren worden bedreigd op deze aarde. Ik zie mijzelf al lopen tijdens een expositie over dieren met een kindje en uit moeten leggen wat een beer of een leeuw is. Dat lijkt mij verschrikkelijk. Alleen al de 1000 neushoorns die zijn gedood om hun hoorn maken mij echt intens verdrietig. Waarom is de mensheid zo wreed? Het is niet meer mogelijk om trots te kunnen zijn op ons "ras". We hebben nog veel te leren, zeker de mensen in landen die een ontwikkelingsachterstand hebben t.o.v. een land als Nederland. Maar wij kunnen hun niet kwalijk nemen dat zij nog "geloven" in de heilzame werking van ivoorn bijvoorbeeld, wij waren 150 jaar geleden net zo.
Graag zou ik d.m.v. mijn werk helpen de wereld iets mooier te maken, helaas kun je daar geen geld mee verdienen en dat is wel nodig.

F_Orumster schreef:Mijn ogen rolden ook uit de kassen in vermoedelijk hetzelfde topic.
F_Orumster schreef:Konstantine schreef:Ik heb op school een vak waarbij het o.a. gaat over dit "voluntourism" en de conclusie is dat veel mensen dit om de verkeerde redenen doen. Om goede indruk te maken (staat mooi op je cv en op facebook) en/of om hun geweten af te kopen. Net als gewoon doneren eigenlijk. Veel mensen doen dat ook alleen maar om hun geweten te sussen.
Natuurlijk is dit wel al iets beter dan klakkeloos geld doneren aan van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het ook gewoon een druppel op de gloeiende plaat.
Het nadeel van dat persoonlijke liefdadigheidsgedoe is dat, stel dat 10 mensen daarnaartoe afreizen, er alleen al (minstens) E 6000 aan tickets wordt uitgegeven.
upendo schreef:En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?
Konstantine schreef:Dat hangt er neem ik aan ook wel vanaf hoe ver je vliegt en met wat voor vliegtuig... Als in de Afrikaanse rimboe een vliegveld ligt met de voorzieningen voor het ontvangen van een 747 heeft die rimboe mijn hulp niet meer nodig denk ik.