Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:23

Ik ben eerlijk gezegd maar wat blij dat mensen niet massaal hiervan op de hoogte zijn :=

En ik als webshophouder zet het expres ook niet groots op mijn website om mensen niet op het idee te brengen dat ze maar in het wilde weg kunnen bestellen op mijn risico / kosten zeg maar :P

Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik dagelijks pakjes terug zou krijgen van mensen die zomaar zonder op te letten voor de lol wat bestellen, voor de lol weer terugsturen...en ik heb er als verkoper dan op allerlei manieren werk aan gehad en vervolgens heeft het me geen euro opgeleverd maar zelfs nog geld gekost....dat deugt eigenlijk ook niet en is ook niet zo heel erg eerlijk -O-

De klant neemt het initiatief en het is dan ook zijn / haar risico om iets ongezien te bestellen.
Wanneer een klant gewoon niet goed kijkt / nadenkt en daarmee een webshop op kosten jaagt, vind ik dat niet fair :n

Aan de andere kant, wanneer een webshop iets opstuurt dat anders is dan de klant mocht verwachten n.a.v. de omschrijving van het artikel, dan is het natuurlijk wel terecht dat de klant niet opdraait voor het terugsturen van iets dat diegene graag had gewild...als het gewoon was geweest zoals omschreven.

Dus wat dat betreft begrijp ik wel dat deze regel ingevoerd is, en hopelijk geeft dat aanleiding voor webshops om eens wat betere foto's / info online te zetten want het is bij de meeste webshops vaak ook wel super lastig om een beetje een duidelijk beeld van te koop staande artikelen te krijgen hoor, pfffft -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-01-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:25

Ik had vorige jaar ook een gewone winkel die de regels aan hun laars lapten.
Ik bracht een trui terug naar een grote winkelketen. Toen schreef ze een bon uit van de winkelketen... uuuh volgens de wet mag ik mijn geld terug en geen bon.
Ja maar dat staat in onze voorwaarden. Dus ik zei dat ik daar niks mee te maknen had ik wilde mijn geld terug en dat ze haar manager moest halen.... toen bleek ze de manager.... inmiddels was het druk geworden en door die druk heeft ze mij denk ik mijn geld terug gegeven... maar ik wil gewoon geld ipv zo'n stomme bon waar ik niks aan heb... ik kom daar nooit :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:25

pmarena schreef:
Ik ben eerlijk gezegd maar wat blij dat mensen niet massaal hiervan op de hoogte zijn :=

En ik als webshophouder zet het expres ook niet groots op mijn website om mensen niet op het idee te brengen dat ze maar in het wilde weg kunnen bestellen op mijn risico / kosten zeg maar :P

Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik dagelijks pakjes terug zou krijgen van mensen die zomaar zonder op te letten voor de lol wat bestellen, voor de lol weer terugsturen...en ik heb er als verkoper dan op allerlei manieren werk aan gehad en vervolgens heeft het me geen euro opgeleverd maar zelfs nog geld gekost....dat deugt eigenlijk ook niet en is ook niet zo heel erg eerlijk -O-

De klant neemt het initiatief en het is dan ook zijn / haar risico om iets ongezien te bestellen.
Wanneer een klant gewoon niet goed kijkt / nadenkt en daarmee een webshop op kosten jaagt, vind ik dat niet fair :n

Aan de andere kant, wanneer een webshop iets opstuurt dat anders is dan de klant mocht verwachten n.a.v. de omschrijving van het artikel, dan is het natuurlijk wel terecht dat de klant niet opdraait voor het terugsturen van iets dat diegene graag had gewild...als het gewoon was geweest zoals omschreven.

Dus wat dat betreft begrijp ik wel dat deze regel ingevoerd is, en hopelijk geeft dat aanleiding voor webshops om eens wat betere foto's / info online te zetten want het is bij de meeste webshops vaak ook wel super lastig om een beetje een duidelijk beeld van te koop staande artikelen te krijgen hoor, pfffft -O-

ja maar dat doe je ook niet als consument... want het terugsturen moet je dus wel betalen...en dat kost wel iets van 7 euro :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:26

Laatst bijgewerkt door Amaris op 23-01-14 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:26

Pmarena: maar ze dragen zelf ook een risico (zij moeten de retourkosten dragen), dus waarom zou je daar bang voor zijn?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:27

Amaris schreef:
Ik vraag me dat dus af. Volgens mij zijn winkels (helaas) niet verplicht geld terug te geven.

nou volgens mij wel....

ik ga ff googlen...
hoorde het van een vriendin die rechten studeert... dus dacht dat gebruik ik maar wil geen stomme bon..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:28

@ pmarena
Dat begrijp ik zeker hoor, maar als je als koper de verzending terug al moet betalen (en dat hoef je ook niet te vergoeden als webwinkel) dan zou ik niet zomaar alles kopen wat los en vast zit en terug sturen.
Ik denk dat daarom fifty/fifty wel heel netjes is. Verzendkosten winkel - naar klant zijn voor de winkel en verzendkosten van koper naar de winkel terug voor de koper.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:28

Het terugsturen moet je idd zelf betalen. Dus "voor de lol" terugsturen doe je niet zo snel.

Gewone winkels zijn niet verplicht geld terug te geven.
Webshops wel binnen de termijn van koop op afstand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:28

Anne_mieke88 schreef:
Toen schreef ze een bon uit van de winkelketen... uuuh volgens de wet mag ik mijn geld terug en geen bon.

Ruilen bij een gewone winkel is een service van de winkel en geen plicht. Ze mogen dus bonnen geven en eisen stellen. Alleen als het product ondeugdelijk is mogen ze dat niet oplossen met een tegoedbon als je daar niet mee instemt. (Dat is of een vervangend product dat wel voldoet, of geld terug.)

http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev ... accepteren

Anne_mieke88

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:30

lees het nu ook inderdaad....

Nou dan heb ik geluk gehad :)
mja wat moet ik met zo'n stomme bon... ik kom daar nooit :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:32

Anne_mieke88 schreef:

Ach ja.... ik heb laatst ook die fout gemaakt. Loop al 1,5 jaar met een bon van 80 euro van een winkel waar ik nooit kom (althans, kom er nu regelmatig, maar kan er niks leuks vinden).
Weer een leermoment om altijd ff te checken of je geld terug krijgt als je iets koopt wat je misschien nog wil terugbrengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:33

Zover ik weet zijn fysieke winkels inderdaad niet verplicht om geld terug te geven, is vast ook wel ergens online regelgeving over te vinden :)

Annemieke & Shadow: ik ben bang dat er toch zat mensen zijn die wat "makkelijker" in het wilde weg bestellingen plaatsen als ze het koekje voorgehouden krijgen dat ze altijd mogen terugsturen en maximaal 1 keer verzendkosten hoeven te betalen.

Wat ik overigens ook raar vind: Bestelt een klant 1 hoofdstel en sturen ze dat terug, dan krijgt de klant zowel het aankoopbedrag van het hoofdstel als de betaalde verzendkosten teruggestort.

Echter, bestelt de klant een hoofdstel en daarbij nog een paar teugels, en wordt alleen het hoofdstel teruggestuurd, dan wordt alleen de betaling van het hoofdstel teruggestort.

Daarmee werk je volgens mij een beetje in de hand dat de klant liever alles terug zal sturen i.p.v. 1 dingetje te houden. Waardoor het zich ook nog eens op die manier tegen de webshophouder keert -O-

Maarja, goed, als het dan ervoor gaat zorgen dat de informatievoorziening over artikelen verbetert dan ben ik helemaal voor :P

manzano

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:35

Nou ik heb echt nog nooit zo nagedacht :o
Als je die teugels besteld hebt, dan heb je ze nodig neem ik aan.....

Maar ja, elk vak heeft z'n nadelen. Zo ook het hebben van een webshop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:36

manzano schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Ach ja.... ik heb laatst ook die fout gemaakt. Loop al 1,5 jaar met een bon van 80 euro van een winkel waar ik nooit kom (althans, kom er nu regelmatig, maar kan er niks leuks vinden).
Weer een leermoment om altijd ff te checken of je geld terug krijgt als je iets koopt wat je misschien nog wil terugbrengen.

Voor mij een reden om bijv niet of nauwelijks bij de plaatselijke ruitershop te kopen, die geven alleen bonnen.

Helaas moest ik laatst wel want ik had er een kadobon van gekregen. Dus toch maar rijlaarzen gekocht, waarvan ik twijfel of ze niet te hoog zijn, maar ik hou ze toch maar. Wil geen bon van 170 die krijg ik nooit meer op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:37

pmarena schreef:

Als jij in je advertentie zet dat een item op ELK zadel past heb je geen recht van spreken door daarna te roepen ja dat ligt dan aan uw zadel. Zeg dan niet dat het op elk zadel past.

Jij biedt de mogelijkheid aan om via internet je winkel te houden. Dan horen de risico’s er ook bij. Als je cob maat besteld en je hebt een Shire vind ik dat inderdaad niet slim. Maar als je een cobmaat bestelt en je ontvangt een full dan ligt die fout ook bij de ruiterzaak.

Ik ga er overigens van uit dat de meeste mensen die iets bestellen dit doen omdat ze het echt willen hebben. De groep die in het wilde weg maar lukraak besteld mag klein zijn hoop ik. Als ik iets bestel google ik op opmerkingen over pasformaat en andere ervaringen. Zo heb ik dus laatst een broek maar een maat kleiner besteld omdat het meest gehoorde commentaar is hij zit best groot/ruim. Ik heb mij er niet mee miskocht. Terwijl als ik dus standaard maat van de winkel had aangehouden, dan had ik ‘m terug kunnen sturen onder het mom ik verzuip erin..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:37

@ Pmarena
Ik denk dat de meeste klanten bij bijna 7 euro verzendkosten ook wel weerhoud om alles zomaar te bestellen en terug te sturen.
Het zou mij niet weerhouden om gewoon de teugels bij wijze van te houden, maar je hebt altijd bijzondere erbij zitten natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat er giga veel retour zendingen binnen komen gezien de extra kosten.

Ik bestel binnenkort wel weer bij je hoor, maar het komt niet terug :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:38

pmarena schreef:
Annemieke & Shadow: ik ben bang dat er toch zat mensen zijn die wat "makkelijker" in het wilde weg bestellingen plaatsen als ze het koekje voorgehouden krijgen dat ze altijd mogen terugsturen en maximaal 1 keer verzendkosten hoeven te betalen.

1 keer per bestelling lijkt me. Je kunt niet eindeloos blijven ruilen. Verder: is dat gebaseerd op werkelijke cijfers?

En wat je ook niet moet vergeten, het overtreden van de wet creeert oneerlijke concurrentie. De regels zijn helder. De risico's daarvan moet je als verkoper gewoon meeberekenen in je prijzen. De klant betaalt dat immers nog steeds. Alleen nu op een ondoorzichtige manier door stiekeme voordeeltjes te gebruiken die niet mogen. Ik vind dat een verkeerde manier van doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:39

Andersom werkt het net zo goed. Stel je koopt een hoofdstel van 60 euro. Verzendkosten heen 6,75 en terug 6,75.
Dan heb je dus 73,50 uitgegeven en krijg je 60 euro terug. Dan heb je dus 13,50 uitgegeven aan "niks".

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:40

manzano schreef:
Andersom werkt het net zo goed. Stel je koopt een hoofdstel van 60 euro. Verzendkosten heen 6,75 en terug 6,75.
Dan heb je dus 73,50 uitgegeven en krijg je 60 euro terug. Dan heb je dus 13,50 uitgegeven aan "niks".

verzenkosten heen moeten dan ook worden vergoed... dus 6,75 aan niks... ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:40

Anne_mieke88 schreef:
manzano schreef:

verzenkosten heen moeten dan ook worden vergoed... dus 6,75 aan niks... ;)

Ik ging nog even door op de post van Pmarena

Edit: zaten allemaal posts tussen inmiddels, dus niet zo duidelijk haha. Sorry.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:02

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

1 keer per bestelling lijkt me. Je kunt niet eindeloos blijven ruilen. Verder: is dat gebaseerd op werkelijke cijfers?

En wat je ook niet moet vergeten, het overtreden van de wet creeert oneerlijke concurrentie. De regels zijn helder. De risico's daarvan moet je als verkoper gewoon meeberekenen in je prijzen. De klant betaalt dat immers nog steeds. Alleen nu op een ondoorzichtige manier door stiekeme voordeeltjes te gebruiken die niet mogen. Ik vind dat een verkeerde manier van doen.

Dit dus... en zei ik ook in mijn eerdere post, in principe stel je als verkoper een marge op/in om bepaalde risico's en kosten op te vangen.
Dat doet een reguliere winkel net zo, de grootste kostenpost is niet zozeer ruilen/terugbrengen daar maar diefstal, dat is iets wat je met een webshop in verhouding natuurlijk veel minder hebt natuurlijk.

btw, ik bedoel dit niet persoonlijk hoor pmarena maar in het algemeen, ook zeer grote winkels/winkelketens/webshops die niets met de paardenwereld (toch vrij beperkte doelgroep) hebben lappen bepaalde regels consequent aan hun laars

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:10

Faniek schreef:
@ Pmarena
Ik denk dat de meeste klanten bij bijna 7 euro verzendkosten ook wel weerhoud om alles zomaar te bestellen en terug te sturen.
Het zou mij niet weerhouden om gewoon de teugels bij wijze van te houden, maar je hebt altijd bijzondere erbij zitten natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat er giga veel retour zendingen binnen komen gezien de extra kosten.

Ik bestel binnenkort wel weer bij je hoor, maar het komt niet terug :))

Faniek: jaja, dat gaan we zien! Belofte maakt schuld... :P

Ik heb er persoonlijk gelukkig ook weinig last van dat spullen retour gestuurd worden, ben daar heel erg blij mee +:)+

Denk dat dat ook wel komt omdat ik zelf ontzettend veel info met maten en alles, en foto's op mijn website en in de shop geplaatst heb, juist om klanten (en mezelf := ) te behoeden voor bestellingen die bij voorbaat al gedoemd zijn om weer terug te komen als er geen goede omschrijving / foto's / maten bij zouden staan :o

Op 1 of andere manier heb ik 99% leuke klanten en al die zeursnorren waar ik concullega's over hoor die komen bij mij niet of ik heb er geen problemen mee, dat kan ook :P

Natuurlijk krijg ik ook wel eens een enkele keer wat terug, maar ik waardeer het dan altijd wel dat een klant het fatsoen heeft om te zeggen "sorry ik vind het toch niet echt passen bij mijn paard, mag ik het terugsturen?" Gewoon lekker beleefd en wat inlevingsvermogen in elkaars situatie is altijd fijn :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:11

Ik hoor wel van veel mensen dat ze bij kledingwinkels als Zalando een bepaald stuk in een drietal maten tegelijk bestellen om te passen en vervolgens de minst goede maten gratis retour sturen. Bij een ruitershop kan ik me toch niet voorstellen dat het in diezelfde mate gebeurt als bij bv. Zalando. Dus, mensen zullen op die manier wel wat "lukraak" bestellen en profiteren van gratis of goedkope verzending, maar ik kan me niet voorstellen dat je daar in de ruitersportzaken echt heel veel last van hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:13

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Shadow: gewoon gezond verstand dat minder kosten = makkelijker een gokje wagen, zo werkt het bij mij zelf ook en ik ben dan vaak wel een beetje anders dan anders, maar echt niet bijzonder uniek :)

Uiteraard bedoel ik "altijd" niet als "oneindig"... maar gewoon "om welke reden dan ook" :)

Waar doel je precies op eigenlijk, met overtreden van de wet / oneerlijke concurrentie...?
Vertaal dat eens in een praktisch voorbeeld als je wilt? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:14

manzano schreef:

Manzano: ik vind het eigenlijk ook gewoon heel erg terecht dat degene die de "fout" maakt, de kosten van het verzenden draagt :j

Wat mij betreft mogen de volledige verzendkosten (heen en terug) door de webshop gedragen worden wanneer deze iets stuurt dat afwijkt van de omschrijving waarop de klant het besteld heeft :)

Maar wanneer een klant een hoofdstelletje maat Cob besteld, dat gewoon valt als Cob, en er precies zo uitziet als op de foto maar de klant bij nader inzien ineens de wit onderlegde neus- en frontriem toch niet leuk vindt.... dan vind ik het eigenlijk niet eerlijk / fatsoenlijk dat de verkoper dan voor niks:

Met de klant bezig is geweest, sommige klanten daar ben je gerust een uur mee bezig voordat ze bestellen. Geen probleem natuurlijk, maar als je een uur bezig bent met een klant, vervolgens een factuurtje maakt, nog een keer een adres verandert of iets aanpast voor de klant, de factuur en betaling verwerkt, een adressticker aanmaakt, pakket inpakt, klant bedenkt zich dat er nog iets bij moet, weer nieuwe factuur maken / aanpassen, pakket weer openmaken en opnieuw verzendklaar maken, pakket wegbrengen, klant berichten dat het pakket onderweg is en de pakketcode doorgeven, het hele spul netjes verwerken in de administratie. Normaal heeft het je dan iets opgeleverd na dit riedeltje :)

Maar bij een retourzending komt er nog werk bij: weer contact over het terugsturen, pakket in ontvangst nemen van de bezorger, de boel weer uitpakken, alles controleren of het weer terug te voorraad in kan en zo niet zal het met korting de verkoop in moeten, terugbetalings-gegevens die er niet bij gedaan zijn achterhalen, terugbetaling doen, alles weer rechttrekken in de administratie, voorraadlijst weer corrigeren.... en al dat gepruts heeft je dan niet alleen tijd maar ook nog eens verzendkosten gekost omdat je klant ineens geen zin meer had in een wit onderlegd hoofdstel :=

Ik vind het echt niet zo gek dat webshophouders het er daarom niet mee eens zijn en het niet eerlijk vinden en mensen dus waarschuwen dat het terugzenden voor hun eigen risico is (2x verzendkosten betalen) want als je wèl regelmatig met zulke grillige retouren te maken hebt...ik denk dat niemand daar vrolijk van wordt :=

Het is volgens mij dan vooral de vraag wat je als klant doet: respecteer je de verkoper en ga je akkoord met zijn voorwaarden (en bestel je er dan wellicht niet als men zegt geen verzendkosten te vergoeden) of negeer je de melding en dwing je de verkoper om zich aan te passen?

Ik vind het ergens best wel raar om niet gewoon mee te gaan in wat mensen bij voorbaat al netjes aangeven als hun voorwaardes, je weet het vantevoren en dan kun je toch gewoon akkoord gaan daarmee en bestellen, of niet ermee akkoord gaan en dus niet bestellen :o