Met m'n handen in het haar, ik weet het niet meer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:02

Giolli: Dat snap ik... Maar ik zou dan toch verder kijken en kiezen voor een combinatie die en leuk is en waar je in de toekomst wat aan hebt. Je bent nog maar 17. Je hebt nog tijd. Je kan altijd een jaar er tussenuit even even gaan werken, zodat je alles op een rijtje kan zetten en je ruim de tijd hebt om te kiezen.

Ik wilde ook van alles altijd... En dan dit en dan dat. Ik ben nu 23 en weet nu pas wat ik wil. Ik heb een opleiding gekozen waarvan, grappig genoeg als je mij vorig jaar zou vragen of ik die richting uit wilde ik zou lachen en zeggen "Ben je gek!" en ik vind het nu ge-wel-dig. Ik heb tussendoor gewerkt en dat heeft toch wel geholpen. Ik heb toen verder gekeken dan mijn neus lang was en mijn zoektocht breder gemaakt. Opleidingen waarvan ik dacht, dat is niets, toch heen gegaan voor een open dag en voila, ineens bevond ik me bij een opleiding die precies in mijn straatje paste, waar ik zelf nooit eerder aan had gedacht.

Ik had gewoon die extra tijd nodig om te ontdekken en daarom was werken wel handig.

Ik was ook bang dat ik na het werk niet meer zou gaan studeren, maar als je alleen maar een Havo diploma hebt en rotbaantjes moet doen, dan wil je wel weer studeren hoor :D.

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:03

Ik doe equine sport therapy en zit nu in het eerste jaar. Het is super interessant! Het eerste stuk is vooral stampen (anatomie) maar van de modules die je daarna krijgt wordt je echt blij ;)
De banen op het paramedische vlak liggen op dit moment ook goed, er is veel vraag naar!
Het is alleen wel een particuliere deeltijd opleiding, maar dan kan je wel je tijd (en financiële plaatje) zelf indelen, voor mij werkt het erg fijn!

http://www.equinestudies.nl/

Als je vragen hebt kan je altijd even een pb sturen :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:03

Joh, studeren kun je ook later nog doen. Ik heb geen ervaring in werken in de paarden, maar het is inderdaad algemeen bekend dat dat een lastige sector is omdat er veel aanbod is maar weinig vraag. Ik ben zelf een aantal jaren gaan werken na twee studie-pogingen en daarna op mijn 24ste alsnog begonnen met een studie die ik op mijn 18e zeker weten niet had volgehouden omdat er veel over jezelf wordt gevraagd, heel veel reflectie.
En even een kleine opmerking: werken is lang niet altijd leuk! Ik zit op dit moment totaal niet op mijn plek, heb veel te weinig uitdaging etc. Maar ik ben blij dat ik een baan heb waardoor ik andere dingen kan doen die ik leuk vind, zoals mijn paard hebben, uit eten kunnen, leuke dingen doen. Uiteindelijk zal ik hier niet blijven, maar geen enkele baan is alleen maar leuk (een uitzondering daar gelaten, maar vb: zelfs mijn zadelmaker baalt van het administratieve deel dat erbij komt) terwijl het wel een middel is om andere doelen te kunnen behalen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:04

LiVetime schreef:
Temeraire schreef:
CAH lijkt me best een goede optie voor je. Waarom staat die je tegen?
Zit echt wel veel paard in de opleiding, en verder word je breed opgeleid, dus als je dan geen baan in de paarden kunt vinden dan kan je ook ergens anders aan de slag.

Ik denk dat zij zo'n beetje vrijstelling krijgt van alle paardenvakken en dus alleen nog economie overhoudt.
Tenminste, ik heb ook een tijdje naar de CAH gewild, maar bij de open dag zeiden ze dat ik de opleiding versneld kon volgen, omdat alle ik paardenvakken kon laten vallen.
Toch.. als je echt graag HBO wilt doen, dan is de enige optie even over de drempel heen te stappen. Je hebt dan wel een breed diploma op zak. In deze tijd is er toch weinig werk te vinden, dus kun je maar het beste even door blijven leren :j

De CAH is niet zo makkelijk met vakken laten vallen hoor. En ze heeft, meen ik, geen paarden(sport) opleiding gedaan maar management.

Ik denk dat je de CAH, als je management niets vindt, niet eens moet proberen. Je moet er toch wel enige interesse in hebben. En Het is zeker geen makkelijke opleiding. Mocht je vragen hebben over de opleiding oid, dan mag je me altijd een berichtje sturen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:09

Giolli schreef:
Bedankt !
ik ben alleen bang dat ik dan straks helemaal niet meer naar school wil.

cursussen kunnen misschien ook een oplossing zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik was ook heel bang dat als ik een jaar ging werken ik helemaal niet meer naar school zou willen. Maar ik wilde na dat jaar werken juist super graag weer naar school! Vond mn werk leuk hoor, dat wel, maar zag mezelf dat niet tot mn 67ste doen en dat maakte mij heel bewust van het feit dat ik TOCH een opleiding moest gaan doen.

Ik heb trouwens van InHolland de paardenhouderij opleiding op HBO niveau gedaan.

Best veel praktijk en de theorie is ook heel erg op paarden, verzorging enz. gericht.

Mungbean

Re: Met m'n handen in het haar, ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:16

Waarom zoek je niet eerst een baan (evt als paardenmeisje), ga ondertussen lesgeef diploma's halen, haal daar dan vast een bijverdienste mee en kijk dan of je dat echt ziet zitten.
Je kunt ook denken aan cursussen of opleidingen die je een zelfstandig beroep geven: paarden massage, grondwerk diploma's, zadelmaker etc.
Paardenhouderij leren en vervolgens alleen stallen vegen is ook zonde van je tijd en geld.
Ook kun je natuurlijk kiezen voor een jaar werken met paarden in het buitenland.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:18

Giolli schreef:
Open dag weet ik, en ga ik ook heen.

Ik werk al in de paarden. Ook bij heel veel verschillende bedrijven. Al mijn stages ook.

dat het dan een kwestie van mentaliteit is, dat kan dan wel zo wezen. Maar ik ken mezelf ook, en weet dat als ik iets doe waar ik niet 100% achter sta, ik er met de pet naar gooi. (Net als mijn huidige opleiding)

ik heb nu 6 jaar iets gedaan wat ik vreselijk vind en met heel veel tegenzin, dus nu word het tijd iets te gaan doen wat ik wél leuk vind.

Edit, mijn opleiding nu richt zich op Management groene detailhandel. Dus sta in een winkel of bvb tuinier etc.
Dat vind ik dus niet leuk.

Je vind dus niets leuk behalve wanneer er veel paarden bij betrokken zijn. Weet je, het grote geheim wat veel 17jarigen nog niet weten is het feit dat werk niet altijd leuk is maar wel een noodzakelijk iets is om later zonder pa en ma jezelf te redden. Je hebt doorzettingsvermogen anders was je met deze opleiding allang gekapt. Gebruik dat doorzettingsvermogen eens om te kijken naar een hbo opleiding buiten de paarden en bedank wat je later in je leven wilt. Goed leven, eigen paard(en) eigen huis. Dan moet je niet beroepsmatig de paarden in gaan of je moet zo verschrikkelijk goed zijn. En dat weet je nog niet als 17jarige. Als je de paardenwereld in gaat dan is het heel hard werken voor weinig meestal. En nu vind je dat niet erg, over tien jaar misschien ook nog niet maar dan komen er andere dingen, gezin, huis enz en is het niet zo leuk meer.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:27

Heb je je al georienteerd op opleidingen buiten de paarden om dmv opendagen en meeloopdagen?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:28

Bigone _/-\o_
En zelfs bedenken wat een baan je straks überhaupt oplevert is wel handig. geld boeide me nooit, maar nu mijn vriend een keer zoveel als ik verdient, blijkt het toch wel erg handig te zijn. Het niet hebben van geld geeft gewoon stress. Zeker als er onverwachte dingen gebeuren is het fijn dat je dat op kunt vangen zonder allerlei moeilijkheden. En terwijl ik gewoon HBO heb gedaan, heb ik echt een tijdje aan de grond gezeten.
Misschien is een tijdje naar het buitenland geen verkeerd idee. Heb je een eigen paard? Dat maakt het misschien wat lastiger.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:31

Wat mij een super HBO-opleiding met paarden lijkt is de opleiding tot equitherapeut! Dat is zeg maar het geven van therapie aan mensen door middel van paarden. Het enige probleem is... dat wordt je niet zomaar. Je moet geloof ik een relevante HBO-opleiding hebben (dus zoiets als SPH/MWD) en daarnaast nog een opleiding of cursus gevolgd hebben die bewijst dat je verstand van paarden hebt, maar die heb je dus al. Ik weet helemaal niet of de therapiekant je ligt en of er veel werk in is, maar het is eens wat anders dan de standaard paardenhouderij opleiding en je hebt volgens mij niet zoveel te maken met management. Alleen je moet dan dus wel heeeeeel lang studeren haha. Op deze site kun je meer informatie vinden (mocht het je aanspreken): http://www.equitherapie.org/page/SHPE-NL-in-het-kort

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 12:31

Het niet hebben van geld geeft stress. Ik denk dat ik daar het levende voorbeeld van ben. :D
Ik weet heus dat werken niet altijd leuk is, dat er een grote kans is dat ik straks alleen maar sta te mesten.
Maar er is gewoon iets dat zegt dat ik het toch moet proberen.

Bedankt voor al jullie tips en ideeën. Ik ga er mee aan de slag.
Edit, nee. Ik heb geen andere meeloop dagen gedaan of naar open dagen geweest van andere opleidingen. Simpelweg omdat ik niet genoeg gemotiveerd ben om wat anders te gaan doen.

Ik heb 2 eigen paarden, een jaar naar het buitenland is inderdaad lastig..
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-01-14 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:32

Als je echt in de paarden wil werken, waarom ga je dat dan niet gewoon doen nu?
Daar heb je echt geen opleiding voor nodig!
En mocht je over x jaar toch andere interesses hebben gekregen, dan kan je altijd die hbo-opleiding nog gaan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:35

Dan ga je toch na de examens een jaar naar het buitenland, rondreizen en ondertussen werken voor je geld. Hou wel rekening met studiebeurzen, het is er nog steeds niet door maar voor hetzelfde geld moet je straks een hbo helemaal zelf betalen en met een studieschuld van duizenden euro's de paardenwereld in betekend nog veel minder verdienen.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:35

VHL Wageningen heeft 2 richtingen, equine, business & ecomics en equine, Leisure & Sports. Misschien is die laatste wat voor je? Ik zit nu in mijn derde jaar en de opleiding is op zich leuk, paard gerelateerde vakken als voeding, breeding, sport psychology en een beetje business. Baangarantie is niet heel groot denk ik maar dat is per persoon verschillend. Ik zat in hetzelfde schuitje als jij, liever iets doen wat ik leuk vind dan iets wat ik niet leuk vind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:38

Maar nogmaals de vraag, voegt een diploma echt veel toe als je de werkervaring al hebt? Ik bedoel het serieus hoor, ik weet dat echt niet. Ik heb gewoon vaak het idee uit de reacties hier dat ervaring vele malen belangrijker is dan dat hele diploma. En het zou zonde zijn als je 4 jaar een opleiding doet terwijl je zonder die opleiding hetzelfde werk had kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:40

44Myrthe44 schreef:
Als je echt in de paarden wil werken, waarom ga je dat dan niet gewoon doen nu?
Daar heb je echt geen opleiding voor nodig!
En mocht je over x jaar toch andere interesses hebben gekregen, dan kan je altijd die hbo-opleiding nog gaan doen.

Idd, als je dan toch in de paarden wilt gaan werken bespaar je dan de opleiding, die heb je echt niet nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 12:41

Dani schreef:
Maar nogmaals de vraag, voegt een diploma echt veel toe als je de werkervaring al hebt? Ik bedoel het serieus hoor, ik weet dat echt niet. Ik heb gewoon vaak het idee uit de reacties hier dat ervaring vele malen belangrijker is dan dat hele diploma. En het zou zonde zijn als je 4 jaar een opleiding doet terwijl je zonder die opleiding hetzelfde werk had kunnen doen.

Wat ik van al mijn stage plekken heb gehoord en mijn huidige werk (springstal)
Nee. Het voegt niets toe.
Mijn huidige bazin heeft geen paardenopleiding gedaan, haar dochter zit nu op het Groenhorst MBO paardenhouderij.
Mijn Stage begeleider (manege/pensionstal) heeft de opleiding timmerman gedaan. :=
Alleen mijn ouders willen wel graag dat ik nog even doorleer. Wat ik heus kan begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-01-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:41

Waarom wil je het dan?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:42

Als je je niet oriënteert kun je in mijn ogen ook niet weten of er andere opleidingen zijn die bij je passen.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:43

Dat ligt er aan welke kant je op wilt denk ik. Ik heb echt wel vakken die erg nuttig zijn, dingen die je niet leert door ervaring alleen. Als je op stallen wilt gaan werken (rijden, mesten, verzorging etc.) dan ben ik het er mee eens dat je niet persé een opleiding nodig hebt. Wil je in het hogere segment terecht komen, marketing, event management of onderzoek doen dan is het zeker wel nuttig.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:43

Wat vind je zo leuk aan het werken met/bij paarden? Is dit iets wat om te buigen is naar een andere sector? En weet je al wat je zou willen doen met paarden als je afhankelijk bent van het salaris? Je kan veel kanten op; hoefsmid, gezondheidszorg, manege & pensionstal al dan niet inclusief het trainen van paarden, enz.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 12:45

noviceh schreef:
Wat vind je zo leuk aan het werken met/bij paarden? Is dit iets wat om te buigen is naar een andere sector? En weet je al wat je zou willen doen met paarden als je afhankelijk bent van het salaris? Je kan veel kanten op; hoefsmid, gezondheidszorg, manege & pensionstal al dan niet inclusief het trainen van paarden, enz.

Alles! Het kijken naar paarden, zien bewegen, volgen van lessen, meer leren, thuiskomen en dan mijn eigen meiden nog verzorgen.
Op stal werken, gezondheid van het paard, het meegaan op concoursen, de parcoursen opbouwen, voeren.
Ik vind echt alles leuk. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:45

Als je de paarden in wilt, heb je geen opleiding nodig. Ga dan fulltime werken op een stal en kijk een jaar later of je dit nog 30/40 jaar wilt doen of dat je een opleiding wil volgen.

Misschien is dier en veehouderij een leuke opleiding voor jou als je hbo wilt studeren. Hier komen paarden ook in terug

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:58

Je zou ook een paardgerelateerde opleiding kunnen volgen (evt hbo-niveau) die je iets minder leuk vind en daarna gaan werken bij een stal die je aanspreekt. Mocht je dan meer willen, heb je in ieder geval je papiertje op zak.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:00

Ik wist toen ik 17 was ook 100% zeker dat ik met paarden wilde werken. Totdat een vriendin van mijn moeder vroeg; zeg, is journalistiek niet iets voor jou? Dat is een openbaring geweest die me heeft gebracht waar ik nu ben. Ik was op de open dag verkocht en studeer nu bijna af :)

Dus laat de paarden even los. Wat vind je leuk? Wat zijn je hobby's? Waar ben je goed in? Laat vriendinnen of familieleden eens oordelen zonder aan paarden te denken. Wat denken zij dat bij je past? Waarvan denken ze dat je het leuk gaat vinden? Bezoek websites, open dagen, informatieavonden. Ga desnoods een jaartje werken (in de paarden) en neem de tijd om te kijken of écht niks anders leuk genoeg vind. Ja, ook ik vond een aantal dingen aan mijn opleiding niet leuk. Maar het merendeel vond ik ontzettend leuk om te leren. En ook ik ben iemand die er echt passie voor moet hebben om door te zetten :j