Studietwijfels, verdorie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:14

Ik doe dus zo'n opleiding waar je tekent, fotografie beetje leert en photoshop moet kunnen. Doe namelijk grafisch ontwerp. Er zit echter bij dit soort opleidingen ook theorie verbonden aan de praktijkvakken en de praktijkvakken zelf vergen enorm veel tijd omdat je ook creatieve opdrachten moet doen en dan nog de theorie erbij moet leren. Ik dacht vroeger ook van oh leuk joh tekenen maar nu is het iedere week 4 uur naakt model en dan de ene tekening na de andere maken. Op A0 formaat een zelfportret maken is dan zo'n opdracht die je moet inleveren na een semester. Fotografie gaan ze niet diep op in op de opleiding omdat je 'dat toch niet zelf hoeft te kunnen na school' omdat ze er professionele voor inhuren bij een bureau. Alle programma's zijn zelf studie (photoshop dus ook). Om je even een inzicht te geven van wat dat soort opleidingen inhouden. En de lesuren zijn van half 9 tot half 6 's avonds, bijna dagelijks (op mijn school in ieder geval).
Wat wel weer een groot voordeel is is dat je bij mijn school in 3 jaar je bachelor hebt en de keuze krijgt nog een master jaar te doen en dan heb je direct een master diploma erbij op een jaar tijd. Maar ik doe de opleiding graag en buiten m'n hekel aan tekenen nu ben ik enorm vooruit gegaan in de 3 jaar dat ik op de school zit nu. Dus als je zoiets echt leuk vindt ik kan het op zich wel aanraden.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:17

chimello schreef:
Ik doe dus zo'n opleiding waar je tekent, fotografie beetje leert en photoshop moet kunnen. Doe namelijk grafisch ontwerp. Er zit echter bij dit soort opleidingen ook theorie verbonden aan de praktijkvakken en de praktijkvakken zelf vergen enorm veel tijd omdat je ook creatieve opdrachten moet doen en dan nog de theorie erbij moet leren. Ik dacht vroeger ook van oh leuk joh tekenen maar nu is het iedere week 4 uur naakt model en dan de ene tekening na de andere maken. Op A0 formaat een zelfportret maken is dan zo'n opdracht die je moet inleveren na een semester. Fotografie gaan ze niet diep op in op de opleiding omdat je 'dat toch niet zelf hoeft te kunnen na school' omdat ze er professionele voor inhuren bij een bureau. Alle programma's zijn zelf studie (photoshop dus ook). Om je even een inzicht te geven van wat dat soort opleidingen inhouden. En de lesuren zijn van half 9 tot half 6 's avonds, bijna dagelijks (op mijn school in ieder geval).
Wat wel weer een groot voordeel is is dat je bij mijn school in 3 jaar je bachelor hebt en de keuze krijgt nog een master jaar te doen en dan heb je direct een master diploma erbij op een jaar tijd. Maar ik doe de opleiding graag en buiten m'n hekel aan tekenen nu ben ik enorm vooruit gegaan in de 3 jaar dat ik op de school zit nu. Dus als je zoiets echt leuk vindt ik kan het op zich wel aanraden.

Ik vind het fijn dat je me deze informatie geeft, bedankt :j
Maar ik denk zelf niet dat dat wat voor mij zal zijn, omdat ik tekenen alleen leuk vind op momenten dat ik daar zin in heb. Ik zou daar niet mijn werk van kunnen of willen maken, maar dit zal een hobby blijven.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:23

lucifertje schreef:
Stop als het even kan voor februari en zoek dan in een half jaar in je gemak uit wat je wel leuk lijkt. Dat je in februari weer ergens kan instromen is ook niet vanzelfsprekend. Veel opleidingen starten alleen in september.
Zet gewoon op een briefje wat jij leuk vind om te doen, laat je informeren door eventuele familieleden, vrienden, vage kennissen, de buren etc. Ik hoor dan via via van opleidingen waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die mij ook erg leuk leken.

Bedankt :) , ja de moeder van mijn vriend is loopbaanbegeleider en wil mij helpen, daar ben ik heel blij mee!
Ik ben gewoon heel erg bang dat mijn vader straks geld moet neertellen voor iets wat ik zelfs na een jaar misschien wel niet leuk ga vinden of dat ik me er echt toe moet zetten. Als ik voor februari stop krijg ik nog wel studiegeld terug... Maar een overhaaste beslissing maken is ook niet goed en daar ben ik me van bewust, al denk ik wel dat ik me daar dus druk om maak. Ik wil het gewoon weten, ik wil niet zo onzeker zijn en niet weten wat ik wil. Ben echt enorm jaloers op mensen die met plezier hun opleiding afmaken omdat ze het kunnen, willen en leuk vinden. Ik wou dat ik wist welke opleiding dat bij mij zal doen...

Mintgroen

Re: Studietwijfels, verdorie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:00

Voor mij is het een goede keuze geweest om een stapje terug te doen naar het mbo.. Het was heel erg doorbijten, want de opleiding was verschrikkelijk (ik leerde er gewoon echt niks!! Verkeerde school gekozen), maar ik kon wel gelijk stage gaan lopen (ben een praktijkmens) en heb nu een super leuke baan waar ik zo ontzettend veel leer!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:08

Ik ben een februari-instromer. :)
Na 2,5 jaar op de uni mezelf steeds meer tegenwerken ben ik 31 januari uitgeschreven op de uni en 1 februari meegegan met de februaristroom op de hogeschool.

Omtrent jouw opleiding, daar kan ik niks over zeggen, ik studeer pedagogiek dus een hele andere richting dan jij volgt.

Wat ik echter wel heb gemerkt in mijn bewustwording op de uni is dat ik mezelf niet tot mijn 67'ste zag werken in dat werkveld. Veel teveel bureauwerk en daar word ik op den duur doodongelukkig van. Ik denk dat het voor nu voor jou belangrijk is om te bedenken of die opleiding past in je toekomst. Wat ik er zo van lees is dat niet het geval, al denk ik dat je wel een kokervisie hebt wat betreft het vak verpleegkunde. Wat ik gezien heb in het ziekenhuis is dat er heel erg veel verschillende mensen lopen met allemaal hetzelfde pakkie aan, die dus allemaal vallen onder de opleiding 'verpleegkunde'. En inderdaad. Sommigen werken op een afdeling waar dood iets onontkoombaar is, maar anderen werken op een kraamafdeling.. Of een plastisch chirurgie afdeling.. Of of of... :) Het is niet zo eenzijdig en ik denk dat dood altijd en overal voorkomt. Het is alleen net het verschil of je er op professioneel gebied in terechtkomt of in je privésituatie.

Durf met je SLB'er te overleggen! :j Ik denk dat dat heel belangrijk is.
Mijn eerste SLB'er heeft een heel goed gesprek met mij gevoerd waardoor zij me heel goed door heeft gekregen en ondanks dat zij mijn SLB'er nu niet meer is voelt zij voor mij als eerste aanspreekpunt en helpt ze me door alle branden heen die ik tegenkom en over alle bergen.
Wat het belangrijkst is in dat gesprek is dat je je durft open te stellen. Die mensen zitten daar niet om zoveel mogelijk verpleegkundigen af te leveren aan het eind van de vier jaar dat je daar op school zit. Die mensen zitten daar om mensen af te leveren die hart en passie hebben voor het vak wat ze willen gaan uitoefenen.

Maak er wat van meis. Stoppen met je studie is niet opgeven, het is uitkijken naar wat nieuws. :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 14:06

upendo schreef:
Ik ben een februari-instromer. :)
Na 2,5 jaar op de uni mezelf steeds meer tegenwerken ben ik 31 januari uitgeschreven op de uni en 1 februari meegegan met de februaristroom op de hogeschool.

Omtrent jouw opleiding, daar kan ik niks over zeggen, ik studeer pedagogiek dus een hele andere richting dan jij volgt.

Wat ik echter wel heb gemerkt in mijn bewustwording op de uni is dat ik mezelf niet tot mijn 67'ste zag werken in dat werkveld. Veel teveel bureauwerk en daar word ik op den duur doodongelukkig van. Ik denk dat het voor nu voor jou belangrijk is om te bedenken of die opleiding past in je toekomst. Wat ik er zo van lees is dat niet het geval, al denk ik dat je wel een kokervisie hebt wat betreft het vak verpleegkunde. Wat ik gezien heb in het ziekenhuis is dat er heel erg veel verschillende mensen lopen met allemaal hetzelfde pakkie aan, die dus allemaal vallen onder de opleiding 'verpleegkunde'. En inderdaad. Sommigen werken op een afdeling waar dood iets onontkoombaar is, maar anderen werken op een kraamafdeling.. Of een plastisch chirurgie afdeling.. Of of of... :) Het is niet zo eenzijdig en ik denk dat dood altijd en overal voorkomt. Het is alleen net het verschil of je er op professioneel gebied in terechtkomt of in je privésituatie.

Durf met je SLB'er te overleggen! :j Ik denk dat dat heel belangrijk is.
Mijn eerste SLB'er heeft een heel goed gesprek met mij gevoerd waardoor zij me heel goed door heeft gekregen en ondanks dat zij mijn SLB'er nu niet meer is voelt zij voor mij als eerste aanspreekpunt en helpt ze me door alle branden heen die ik tegenkom en over alle bergen.
Wat het belangrijkst is in dat gesprek is dat je je durft open te stellen. Die mensen zitten daar niet om zoveel mogelijk verpleegkundigen af te leveren aan het eind van de vier jaar dat je daar op school zit. Die mensen zitten daar om mensen af te leveren die hart en passie hebben voor het vak wat ze willen gaan uitoefenen.

Maak er wat van meis. Stoppen met je studie is niet opgeven, het is uitkijken naar wat nieuws. :)

Ah super fijne reactie :).
Ik heb volgende week gelukkig een gesprek met mijn SLB'er inderdaad.
Ik plaats het hier inderdaad als kokervisie maar ik weet dat verpleeg kunde heel breed is, alleen zoals jij verteld over je toekomst... Dat idee heb ik met verpleegkunde.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:54

Dan denk ik dat je er goed aan doet dit te overleggen en te kijken wat je verdere mogelijkheden zijn (om eventueel in februari ergens anders in te stromen).

Weet je welke werkvelden je zouden trekken? :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:03

upendo schreef:
Weet je welke werkvelden je zouden trekken? :)

Nee, dat is het probleem haha.... ik weet het écht niet... ;(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:12

Een goede beroepskeuzetest gaan doen, dus. En ga maar eens een eerste schifting maken. Zoek een hogeschool en ga kijken welke opleidingen ze aanbieden. Maak een lijstje met wat je zéker niet wil, en als dat lukt eentje met opleidingen die je wel aanspreken. Dat geeft je misschien al iets meer houvast. Lastig hoor, als je echt geen flauw idee hebt wat bij je past..

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:15

Dani schreef:
Een goede beroepskeuzetest gaan doen, dus. En ga maar eens een eerste schifting maken. Zoek een hogeschool en ga kijken welke opleidingen ze aanbieden. Maak een lijstje met wat je zéker niet wil, en als dat lukt eentje met opleidingen die je wel aanspreken. Dat geeft je misschien al iets meer houvast. Lastig hoor, als je echt geen flauw idee hebt wat bij je past..

Ja dat ga ik zeker doen!
Het is enorm lastig, ik weet gewoon niet wat ik moet, zit een beetje met mn handen in t haar zegmaar.
Als ik mensen vraag wat voor beroep ze bij mij voorstellen dan staan ze me tien minuten aan te gapen en geven het meest gevreesde antwoord: wauw moeilijk, geen idee, haha.
Niet dat ik mijn keuze moet maken vanuit anderen ofzo hoor, maar blijkt maar weer dat ik een apart en lastig persoon ben :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:22

Nee hoor, dat ben je niet, verreweg de meeste mensen hebben geen idee wat ze willen worden op jouw leeftijd. Het zijn echt uitzonderingen die al vanaf hun 12e weten dat ze brandweerman willen worden, of dokter, bij wijze van spreken. :+

Een goede beroepskeuzetest lijkt me een strak plan. Ga daarnaast eens bij jezelf na; wat vind jij interessant? Niet aan beroepen denken, maar bijv. aan vakken op school die je wel leuk vond? Bepaalde onderdelen van een vak? Waar ben je goed in - ben je organisatorisch heel sterk, goed met getallen of juist met taal, vind je schrijven leuk of juist vreselijk, werk je graag met mensen (ouderen? kinderen? Jongeren?). Probeer een lijstje voor jezelf te maken wat je wel leuk vindt, maar zonder dat je daar meteen beroepen aan 'vastplakt'.

Pas als het lijstje af is, ga je eens nadenken wat voor beroepen daarbij zouden passen. Ga desnoods eens praten met een studieadviseur, neem dat lijstje dan eens mee naar andere mensen die je kent. Vraag hen wat voor studies of beroepen er in ze opkomt. Misschien dat je zo iets kan vinden!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:47

Hanmar schreef:
Nee hoor, dat ben je niet, verreweg de meeste mensen hebben geen idee wat ze willen worden op jouw leeftijd. Het zijn echt uitzonderingen die al vanaf hun 12e weten dat ze brandweerman willen worden, of dokter, bij wijze van spreken. :+

Een goede beroepskeuzetest lijkt me een strak plan. Ga daarnaast eens bij jezelf na; wat vind jij interessant? Niet aan beroepen denken, maar bijv. aan vakken op school die je wel leuk vond? Bepaalde onderdelen van een vak? Waar ben je goed in - ben je organisatorisch heel sterk, goed met getallen of juist met taal, vind je schrijven leuk of juist vreselijk, werk je graag met mensen (ouderen? kinderen? Jongeren?). Probeer een lijstje voor jezelf te maken wat je wel leuk vindt, maar zonder dat je daar meteen beroepen aan 'vastplakt'.

Pas als het lijstje af is, ga je eens nadenken wat voor beroepen daarbij zouden passen. Ga desnoods eens praten met een studieadviseur, neem dat lijstje dan eens mee naar andere mensen die je kent. Vraag hen wat voor studies of beroepen er in ze opkomt. Misschien dat je zo iets kan vinden!

Hier ga ik zeker wat mee doen! :)
Het is inderdaad ook een kwestie van interesses zoeken en niet meteen naar een beroep zoeken.
Heel erg bedankt voor je reactie!

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:49

Dani schreef:
Kan het niet dat je alles nu flink uitvergroot omdat het gewoon tegenvalt? Het leren is stom, de toetsen zijn stom, de vakken zijn stom, ze hebben je niet goed voorgelicht en dat is stom, het beroep is stom..en toch kan dat vast niet allemaal kloppen, anders had je die opleiding niet gekozen. Wat je over jezelf schrijft is misschien wel veel belangrijker: je bent stressgevoelig en perfectionistisch. Daarmee kan je jezelf behoorlijk in de weg zitten - bij elke opleiding. Probeer voor jezelf na te gaan of je echt de opleiding zelf stom vindt, of dat je het misschien niet leuk meer vindt omdat je te perfectionistisch en gestrest raakt. In dat geval kan je beter aan jezelf gaan werken dan aan een andere opleiding.

Ik denk dat Dani een heel sterk punt heeft :j

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:50

Haha heb een gesprek gehad met loopbaanbegeleider en keuze is om de hele zorgsector uit te gaan.
Ben het ook eens met wat jullie zeggen natuurlijk, maar ik denk dat dit beter is haha.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:54

Heb je ook een iets beter idee gekregen van wat je wel zou willen?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:57

Ja, richting de communication & multimedia design waarschijnlijk. Ben nu ook toevallig dat topic hier even aan het spammen haha :=

Maar ik ben nog wel bezig met opleidingen uitpluizen, wil het echt zeker weten, echt t JAAAA dit is het factor krijgen hahah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:15

Suzz14 schreef:
Ja, richting de communication & multimedia design waarschijnlijk. Ben nu ook toevallig dat topic hier even aan het spammen haha :=

Maar ik ben nog wel bezig met opleidingen uitpluizen, wil het echt zeker weten, echt t JAAAA dit is het factor krijgen hahah.

Nou ja, ik kreeg die JAAA-dit-is-het-factor pas toen ik al bezig was met mijn opleiding. Dus verkijk je daar niet op :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:22

Jouw opleiding klinkt precies hetzelfde als mijn opleiding, terwijl ik Media&Entertainment Management doe en het dus niks met elkaar te maken heeft.. Een HBO opleiding is gewoon pas HBO waardig als er veel theorie gegeven wordt. Als jij meer praktijk wil krijgen, kijk dan voor een MBO-opleiding. Ik heb overigens nooit de JAAAAA factor gehad en denk ook niet dat ik die ga krijgen. Ik ben goed in het organiseren van evenementen enz. maar ik zou veel liever in een asiel hondjes vertroetelen ofzo.. Alleen daar ga ik een stuk minder mee verdienen later, dus ik heb gewoon een geschikte opleiding gezocht.

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:24

Bizzybijtje schreef:
Suzz14 schreef:

Nou ja, ik kreeg die JAAA-dit-is-het-factor pas toen ik al bezig was met mijn opleiding. Dus verkijk je daar niet op :)

Precies.. Ik herken je twijfels TS.
Na een stop, andere opleiding en weer terug naar de eerste opleiding, doe ik nu Maatschappelijk werk en dienstverlening. En raad eens, nog steeds geen 'JAAAA factor'. Ik hoop het voor je hoor, maar reken er niet op.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:34

Dat het factor er nooit komt is ergens wel logisch, ik denk ook niet dat je tot je 67e denkt JA LEKKER WERKEN :+

Theorie blijf je inderdaad houden, ben ik me ook volledig van bewust.
Bij de ene opleiding is dit wel minder dan bij de andere.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:36

ElanJV schreef:
Na een stop, andere opleiding en weer terug naar de eerste opleiding, doe ik nu Maatschappelijk werk en dienstverlening. En raad eens, nog steeds geen 'JAAAA factor'. Ik hoop het voor je hoor, maar reken er niet op.

Wat grappig dat je terug bent gegaan. Waarom was je in eerste instantie gestopt ?

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:14

lieke123 schreef:
ElanJV schreef:

Wat grappig dat je terug bent gegaan. Waarom was je in eerste instantie gestopt ?

Nou, was ook 17 en bij die opleiding gaat het altijd om: 'Wie ben ik?', 'Hoe handel ik'? etc.
Je krijgt continu een spiegel voor en vond dat behoorlijk spannend en stiekem ook niet zo leuk en een beetje zweverig.
Toen HBO rechten gaan doen, veilig in de boeken dacht ik ;) Helaas ben ik ook geen super studiebol en ben ik vooral goed in het contact met mensen en gesprekken voeren. Dus toen maar weer gaan doen waar ik goed in ben. En zit nu in mijn laatste toetsweek van het 2e jaar en ga 1 februari naar het 3e jaar.

Nog steeds vind ik het niet altijd leuk en vaak onzin en gelul. Maar ik wil wel m'n HBO papiertje. En heb ingezien dat de opleiding heel breed is en ik vast nog wel ontdek wat ik wil. Dan heb ik tenminste wel dat papiertje :o

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:15

Ja dat is waar :)

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:19

lieke123 schreef:
Ja dat is waar :)

Ik zat trouwens even in je profiel te spieken :+
Wat heb jij al gave reizen gemaakt zeg en veel gedaan. Daar ben ik best jaloers op. Heb die droom ook; de wereld zien, gaan en ervaren. Wat stoer dat je dat hebt gedaan! Mijn studie, paard, vriend, werk e.d. houden me helaas een beetje tegen. Hoop mijn minor in februari 2015 in het buitenland te kunnen doen.

Zo, nu weer on-topic :)

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:20

Thanks haha! :D dat heb ik dus in mijn tussenjaar gedaan! Lastig dat je zoveel verantwoordelijkheden hebt... Ik wil misschien mijn minor ook wel in het buitenland doen. Ik ga iig na mijn studie op een grote reis :D