Wegenbelasting vanaf 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:23

SuSem schreef:
Hallo,

Voor onze auto moeten we vanaf dit jaar wegenbelasting gaan betalen. Deze auto was daar tot vorig jaar van vrijgesteld. We waren er uiteraard van op de hoogte dat we nu wel moesten gaan betalen.

Nu kreeg ik vrijdag de brief met de bedragen, en nu was dit veel minder dan ik dacht?!

De gegevens op de brief (kenteken, brandstof, gewicht, etc) kloppen.
Op de brief staat een bedrag per kwartaal van 65 euro. ( per maand 22, 22 en 21 euro).

Vul ik dezelfde gegevens in op de site van de belastingdienst, kom ik op zo'n 250 euro per kwartaal uit.

Vanavond wil ik sowieso even de belastingtelefoon bellen, maar ik dacht, wie weet zijn er bokkers die hier meer vanaf weten?
Is er misschien een soort overgangsregeling oid?

Je hebt niet per ongeluk op de site van de belastingdienst gekeken naar het jaarbedrag? 4x65 = 260, dat kom aardig overeen met "zo`n 250 euro" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:34

Per kwartaal bedoel ik :D niet per maand :+ 120 per kwartaal voor de ibiza, kan dat? Hij weegt ongeveer 100 meer dan de mijne en ik betaal 75

Edit; Heb het maar even nagevraagd: 106 per kwartaal betaalt hij. Zuid-Holland is duur. Schoonvader betaalt voor de Altea inderdaad 180, ook Zuid Holland. En ik in Utrecht voor een 855kg betaal ik 74.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:37

SuSem schreef:
Nee absoluut niet. Het stond zelfs als onderdeel van het totaal bedrag genoemd.

Daarbij, alleen auto's met minder dan 50 gr Co2 uitstoot zijn nog wegenbelasting vrij. En daar zitten wij boven.

We hebben een Seat Ibiza diesel, 1100 kg.
Ik heb momenteel ook die ervaring idd, dat je niet eens doorverbonden wordt. Asociaal!

Niet kunnen doorverbinden is simpelweg omdat de wachttijd te lang is. Doen ze het wel, wordt je er ook uit geknikkerd. Als je gelijk naar 08000749 belt en niet 08000543 krijg je direct de MRB en hoef je ook niet te worden doorverbonden. Hopelijk kunnen ze je daar helpen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:40

Hier ook nog geen brief maar zal zo'n 19 euro p/m zijn.
Je geeft aan dat je vanavond wilt bellen.. Houd er wel rekening mee dat Belastingtelefoon Auto maar tot 17.00u geopend is.

Ik wacht inmiddels al 16 minuten om iemand aan de lijn te krijgen over onze andere auto :z

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:42

Dat nummer is helemaal niet bereikbaar, heb ik al een paar keer geprobeerd vandaag. Krijg geeneens een bandje van de belastingdienst.

Over de wachttijd, ik heb ook op een callcenter gewerkt, maar daar werd echt niet zomaar de verbinding verbroken hoor, ook al was de wachttijd een uur, dan nog had je gewoon zelf de keuze om te wachten of niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:43

Rianne_ schreef:
Ik wacht inmiddels al 16 minuten om iemand aan de lijn te krijgen over onze andere auto :z

-O- Fantastische voorbereiding in Apeldoorn dus.... sterkte!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:43

Bij doorverbinden wordt de verbinding wel verbroken daar hoor SuSem ;)

0800 0749 doet het gewoon.. :? Daar ben ik ook mee aan het bellen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:43

Rianne_ schreef:
Je geeft aan dat je vanavond wilt bellen.. Houd er wel rekening mee dat Belastingtelefoon Auto maar tot 17.00u geopend is.

Ik zag het net op de site inderdaad. Ik blijf maar ff proberen..

Anoniem

Re: Wegenbelasting vanaf 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:44

Je kan beter rond een uurtje of 2 a 3 bellen. Nu is het lunch en belt heel werkend nederland alle klantenservices ;)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:44

SuSem schreef:
Dat nummer is helemaal niet bereikbaar, heb ik al een paar keer geprobeerd vandaag. Krijg geeneens een bandje van de belastingdienst.

Over de wachttijd, ik heb ook op een callcenter gewerkt, maar daar werd echt niet zomaar de verbinding verbroken hoor, ook al was de wachttijd een uur, dan nog had je gewoon zelf de keuze om te wachten of niet.

Ik weet alleen hoe het op dit moment bij de Belastingtelefoon werkt en dat is dus dat de wachttijd boven de 5 minuten niet kan worden doorverbonden.. heel spijtig maar zo is het nu eenmaal.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:45

Rianne_ schreef:
Bij doorverbinden wordt de verbinding wel verbroken daar hoor SuSem ;)

0800 0749 doet het gewoon.. :? Daar ben ik ook mee aan het bellen.

Hier doet ie het dus niet :=

Bij de belastingdienst wordt de verbinding verbroken idd, maar op het callcenter van een verzekeraar, waar ik gewerkt heb, daar werd de verbinding niet zo maar verbroken ;)

Jans schreef:
Je kan beter rond een uurtje of 2 a 3 bellen. Nu is het lunch en belt heel werkend nederland alle klantenservices ;)

"helaas" hoor ik ook bij heel werkend Nederland :P
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 15-01-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:47

Nee klopt volgens mij zijn we daar ook zeldzaam in haha.. andere werkwijze.

wildwestwill

Peugeot 107 word 20 euro per maand ...:-(

Anoniem

Ja ik ook :)) maar ik offer dan in de middag er een koffiepauze aan op :+ heb tot nu toe altijd de belastingdienst goed kunnen bellen :)

Ik heb overigens ook een App van de bovag: kenteken + postcode invoeren en dan zie je ook wat je zou moeten betalen (ongeveer) aan wegenbelasting.

Van mij mag wegenbelasting overigens gewoon opgedoekt worden: we betalen al genoeg aan benzine, en dat is accijns afhankelijk van hoeveel je rijdt. Veel eerlijker dan iedereen betaalt per maand. Net als dat ik voor tolwegen / rekeningrijden was, Dan betaal je gewoon voor verbruik. En geen accijns / wegenbelasting.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:50

SuSem schreef:

Begrijp ik.. Komt inderdaad bijna nergens voor :=
Denk alleen wel dat de BD meer gebeld wordt dan welke verzekeraar dan ook.

Hopelijk kun je iemand bereiken.. := ik heb 21 min. moeten wachten.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:04

Rex_Rolfo schreef:
Nee, mijn reactie was op de openingspost, had toen nog niet gelezen dat ts een jonge diesel had. Maar jij krijgt ook een aardige verhoging voor de kiezen zeg, zowel de polo als de 7 flink omhoog :( Je weet overigens dat een geschorste auto niet op de openbare weg mag staan (inclusief openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages, waarbij een eigen erf zonder hek schijnbaar ook "openbaar toegangkelijk" is)?

En het schorsen zelf is ook al niet gratis, voordeel is wel dat dan ook de verzekeringsplicht komt te vervallen.

Ja weet dat ie niet op openbare weg mag staan. Hij staat bij de buurman op het erf, wel een hek maar zit nooit dicht naja ik ga er maar vanuit dat het goed is zo hij staat helemaal achteraan achter een schuur :P. Schorsen voor een oldtimer is gelukkig wel redelijk goedkoop, hij was al een tijdje geschorst omdat hij maar niet door de apk kwam, was hij er eindelijk door werd deze nieuwe regel definitief... En worden zelfs 3dubbel getroffen want blijkbaar kan je een oldtimer op lpg of diesel al niet eens meer als oldtimer verzekeren maar zul je gewoon de volle pond moeten betalen.

Ben heel erg benieuwd hoe het met verhaal van ts zit, misschien kun je de brief ff inscannen of fotootje van maken en hier laten zien. Natuurlijk prive gegevens even zwart maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:06

Hier een Fiat 500 die tot op heden ook wegenbelasting vrij was... maar nu dus niet meer.
Heb nog geen brief met tarieven gehad, alleen een brief of ik A.I. wilde. Eeh ja maar graag eerst even weten voor hoeveel ze willen incasseren....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:06

Jans schreef:
Per kwartaal bedoel ik :D niet per maand :+ 120 per kwartaal voor de ibiza, kan dat? Hij weegt ongeveer 100 meer dan de mijne en ik betaal 75

Edit; Heb het maar even nagevraagd: 106 per kwartaal betaalt hij. Zuid-Holland is duur. Schoonvader betaalt voor de Altea inderdaad 180, ook Zuid Holland. En ik in Utrecht voor een 855kg betaal ik 74.

MRB scheelt per auto, brandstof én per provincie :) Randstad is het duurst, heb je ook meer wegen ook :))

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:08

Brief ziet er niet spannend uit hoor, gewoon een opsomming van de autogegevens, een opsomming van de onderdelen waar de MRB uit bestaat met een totaalbedrag per kwartaal a 65 euro en daaronder een verdeling hoe het per maand geincasseerd wordt; maand 1: 22 euro, maand 2: 22 euro, maand 3: 21 euro.

Ik kwam er net "doorheen", alleen werd de verbinding dus weer verbroken.
Wel werd er gezegd dat je de brief met tarieven uiterlijk voor 1 april 2014 krijgt :roll: en dat je nog geen actie hoeft te ondernemen als je de brief nu nog niet gehad hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:08

SuSem schreef:
Rianne_ schreef:

Ik zag het net op de site inderdaad. Ik blijf maar ff proberen..

*vraagt zich toch af waarom SuSem graag meer belasting betaalt dan in de brief staat :+

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:09

Omdat SuSem niet graag achteraf een naheffing krijgt van 700 euro.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:12

Inderdaad.. als de BD vind dat je het zelf had moeten aanpassen krijg je straks nog een vergrijpboete ofzo erbij :+

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:12

Precies, en ik heb nu de defintieve aanslag inkomstenbelasting liggen, waarvoor ik ook krom moet liggen :=
Daar moet ik ook nog over bellen, maar dat kan wel vanavond :)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:13

Patty91 schreef:
Hoi,

Ik moet ook vanaf 2014 wegenbelasting betalen voor mijn Citroen C1. Ik hoor er al meer mensen over die een brief hebben gehad met de bedragen. Ik heb alleen nog maar een brief gehad met de vraag of ik automatische incasso wil.

Ik ben benieuwd..

Klopt ik ook, ik zit maar te wachten op een factuur.. Maar nog steeds niks gekregen.
Hier ook een Peugeot 107!

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:23

Laatst bijgewerkt door McThirsk op 13-01-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt