agressie in verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: agressie in verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:30

Ja, en als je genoeg afstand houdt op de linkerbaan dan vindt bijna iedereen dat wel reden om zijn auto er tussen te doen, op een net iets te lage snelheid en dan blijf je steeds een beetje moeten remmen.

Zo wordt je ook wel afgeleerd om voldoende afstand te houden.

Zo erger ik me ook best wel aan die mensen die zichzelf o zo veel belangrijker vinden dan een ander, en bij een rotonde niet gewoon netjes aansluiten in het goed doorrijdende baantje van rechts, maar speciaal even de linkerbaan pakken zodat ze een autootje of 5 voor kunnen piepen.

Het lukt mij dan eerlijk gezegd niet altijd om de neiging te onderdrukken om ze maar héél weinig ruimte te geven om er tussen te komen :=

Je gaat in de rij voor de kassa toch ook niet andere wachtenden voorbij lopen en jezelf er verder naar voren tussen persen >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:53

Niet in de auto maar op de scooter erger ik me meer aan automobilisten die denken dat ze me wel gewoon van de weg af kunnen drukken en niet opletten..
Ik heb nu al 3 keer in de afgelopen weken gehad dat ik stopte voor een zebrapad omdat er iemand over wilde steken en auto's om mij heen gaan..
1 keer was dit het geval toen er iemand in een rolstoel overstak, 10 seconden later en hij had haar aangereden.
Ik snap dat echt niet, ik stop toch niet voor niets? Zeker niet bij een zebrapad, ik kan er echt niet bij dat er dan automobilisten zijn die dan om mij heen rijden..
Heb het ook eens gehad toen er eenden overstaken (buiten het zebrapad) auto zou mij ook voorbij en kon toen plat om de rem, tsja misschien moet je even kijken waarom ik stop?
Verder gebeurd het hier vaak genoeg dat ze mij inhalen terwijl daar geen ruimte voor is, vorige week nog vlak voor een rotonde waar we moesten wachten, ik zie ineens een auto in mijn ooghoeken vlak langs mij die voorbij wil, heb toen ook getoeterd en ben er voor gaan staan, ik heb net zoveel recht om daar te staan als hij, hij reed al eerder achter me dus heeft mij wel gezien.
Eerder al bij een drukker kruispunt. Ik stond te wachten met auto achter mij, ik moest links en hij ook, ik kon oversteken dus ik doe dat ook en ineens getoeter achter mij van diezelfde auto en gebaren maken terwijl hij gewoon fout zat.. Ik was voor hem, dus waarom zou ik moeten wachten en hem voor laten gaan? Vreemde logica had die man..
Op sommige momenten ga ik dan ook meer midden op de weg rijden om te voorkomen dat ik van de weg af gedrukt word, is misschien ook asociaal maar ik beland liever niet in de berm omdat iemand anders in wil halen waar dat niet kan..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:12

anneliesdj schreef:
Vraag me ook af wat je met petje bedoeld.

Ik heb één keer zoiets gehad, ik kwam vanaf een afrit en voegde in op een 80 km weg. Ik trok op, reed al ergens rond 70 toen ik mijn achterligger wel heel dicht op mijn achterruit zag komen, hij flitste met lichten, drukt hem bijna in de koffer enz. Ik maar snel optrekken en wegwezen maar hij bleef achter me drammen, flitsen, in de koffer kruipen, vond het maar griezelig.

Als ik zo iemand achter mij heb ga ik echt alleen maar langzamer rijden en rustiger aan doen! Ik ga echt niet sneller rijden voor zo een asociaal, drammend iemand.

LoveUggs schreef:
Ik weet zeker van mijzelf dat ik aggressief in het verkeer ben, maar zou nooit uitstappen. :n
Ik kan me mateloos iriteren als iemand op een 1 baans weg waar je 50 mag, 35/40 gaat rijden. Of onnodig vroeg al bijna stil staat voor een stoplicht, terwijl ze nog 10m verder door kunnen rijden.

Jup daar irriteer ik mij dus ook mateloos aan.. Beter rij je gewoon de snelheid die je mag rijden..

Spreekt elkaar wel een beetje tegen, maar als ik gewoon 50 rij op een 50 weg en iemand gaat achter mij drammen zou ik zo af gaan zakken naar 45, gewoon om even te laten zien dat drammen helemaal nergens op slaat..

Ik heb nu ook bijna een jaar mijn rijbewijs, maar ik kan mij af en toe zo verbazen over bestuurders!
Op de snelweg worden auto's gewoon voor andere auto's gegooid waardoor die eerste auto keihard op de rem moet trappen wat gewoon donders gevaarlijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:18

Mensen die 60 rijden op een 60 weg waar iedereen minstens 70 rijdt...zijn toch best wel een beetje irritant :P

Prima dat zo'n oude van dagen -type nergens naartoe hoeft, maar er zijn ook mensen die wel een drukke dag hebben. Ik rij dan vaak expres ook wel een beetje door, wil niet die sufknuppel zijn die iedereen op zit te houden met zo'n heel lint auto's er achteraan :=

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:21

Avelienvd schreef:
Petjes zijn de jongens van rond de 20, opgevoerde auto, bij voorkeur iets als VW Golf of Audi.
Typetje: je ziet henzelf niet alleen het petje boven het stuur uit want hangen in de auto is zo stoer...

Ontopic: ja je merkt wel dat in de afgelopen jaren het gedrag in het verkeer anders is geworden

Nou ben ik dan ook een petje :o bij mij zie je alleen de zonnebril en een redelijk pittige en lowrider volkswagen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:36

Zelf ben ik ook behoorlijk agressief in het verkeer. Maar zou 'm nooit ergens voor gooien, als ik zeker weet dat ik het andere verkeer der mee belemmer. Ik word pas agressief in het verkeer op het moment dat mensen onder het toegestane snelheid gaan rijden, of mensen indd mij afsnijden, voor me gooien wanneer ze weten dat het eigenlijk niet gaat, en dat soort dingen. Maar ik zou pas uitstappen, op het moment dat iemand bijna een ongeluk veroorzaakt heeft om er toch even wat van te zeggen. En ik ben een pittige rijdster, in een simpele corsa (dan wel verlaagd etc. :') )

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:11

ivy_power89 schreef:
Hallo medebokkers.

De laatste tijd heb ik nu al 3x met een heel boos "petje" te malen gehad.
Een maakte het zo bont dat deze uitstapte voor mn auto kwam staan en de beweging van doodschieten maakte.
Ik ben hiervoor naar de politie geweest en er zijn maatregelen getroffen.
En dat alleen omdat ik toeterde omdat ik keihard gesneden werd en meneer over verdrijvingsvlak mij inhaalde.

De tweede keer reed ik in onze nieuwe auto, een automaat wat ik niet gewend was. Ik stond per ongeluk op de rem ipv koppeling.
Ik veronderschuldigde mij aan de persoon achter mij en zag plots dat hij aan het zwaaien was met een stok en onwijs boos was. Aantal keer voor stoplichten stapte hij uit maar kon optijd weg rijden.

Vanmiddag reed ik van stal naar huis en werd op de rotonde ingehaald door een petje. Prima ga maar voor dacht il nog.
Zonder te kijken kwakt hij de auto voor me en moest ik bovenop mn rem. Ik schude mijn hoofd en mn vriend tikte tegen zn voorhoofd. Schijnbaar zag hij dat. We rijden nog een paar 100 meter en wij waren het al weer vergeten.
Stapte de jongen uit en komt naar ons toe.
Heb deur op slot gedaan, eer aan mijzelf houden......

Ik snap al die agressie niet.
Hoe kan iemand zo boos worden en tot zulke acties over gaan.
Bumperkleven, snijden etc, ik snap het niet......

Vat ik het te zwaar op of merken jullie er ook wel wat van?

# frustratie modus weer uit

Om te beginnen: ik ben tegen agressie in het verkeer. Toch merk ik dat ik na het lezen van jou post denk: waarom overkomt het jou zo vaak? Kan het zijn dat je onbewust in de weg rijdt/onduidelijk bent met je richtingaanwijzers? Het klinkt namelijk alsof deze mensen zich allemaal al een tijdje hebben lopen opwinden, vóórdat ze je inhaalden (of met hun stok begonnen te zwaaien :D ). Ik merk zelf in de auto dat ik heel vergevingsgezind ben bij een eenmalig onhandigheidje. Maar soms zie je iemand drie keer vlak achter elkaar iets onhandigs en gevaarlijks doen en als je ze dan bij het passeren een boze blik toewerpt, merk je gewoon aan hun reactie dat ze jou op dat moment pas voor het eerst zien. :')

Hoewel ik de manier waarop absoluut onacceptabel vind, vraag ik me wel af of deze mensen je niet iets duidelijk proberen te maken, waar je jezelf nog niet van bewust bent. Bijvoorbeeld dat je erg langzaam rijdt?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:25

En al rijdt iemand erg langzaam, dat is nog geen reden om een gevaarlijke situatie te creeeren door te gaan bumperkleven, scherp in te halen, af te snijden, seinen en weet ik wat voor een ongein. Misschien rijdt iemand voor de eerste keer in deze auto, weet hij niet precies waar hij heen moet, is hij niet zo lekker, is het regenachtig en beseft iemand zich dat hij een langere remweg heeft... Er zijn legio legitieme redenen te bedenken waarom iemand niet de maximum snelheid rijdt. Is het dan zo moeilijk om gewoon even op je tong te bijten en te denken: joh, die slaat zo wel ergens af, dan ben ik er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:28

Ik maak het zelf ook mee, en ik rij echt niet onhandig oid.. Maar bijvoorbeeld van een andere snelweg afkomen (a27) naar a12 richting utrecht, hele korte invoegstrook en dan met middelvinger naast je blijven rijden puur voor de lol.. Gewoon niet in kunnen voegen.. Gebeurd bij de a2 ook vaak, invoegen bij oprijden snelweg ik versnelde om in te voegen, deed hij naadt me mee versnellen, ik afremmen: deed hij dat ook..zat daardoor eens bijna op de vangrail, moest heel hard remmen om alsnog in te voegen vanaf de vluchtstrook voor ik de tunnel in kon, puur pesten was dat.. Inderdaad door stoere mannetjes in een audi..

Hier zijn het overigens de dikke auto's die snijden, asociaal rijden/kleven, onnodig seinen en opjagen. En er dan op de vluchtstrook inhalen terwijl ik al met 110 waar je 100 mag een vrachtwagen passeer.. Idioten. En dan vervolgens je dik afsnijden.

Kleven heeft bij mij geen nut want ik ben zelf ook een doorrijder.. Waarom dan kleven..

Ik maak altijd melding bij de politie tenzij ik weet dat ik het zelf 'uitgelokt' heb, maar ik doe dat bewust niet omdat ik een schijthekel heb aan verkeersidioten..

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:36

Kaka schreef:
En al rijdt iemand erg langzaam, dat is nog geen reden om een gevaarlijke situatie te creeeren door te gaan bumperkleven, scherp in te halen, af te snijden, seinen en weet ik wat voor een ongein. Misschien rijdt iemand voor de eerste keer in deze auto, weet hij niet precies waar hij heen moet, is hij niet zo lekker, is het regenachtig en beseft iemand zich dat hij een langere remweg heeft... Er zijn legio legitieme redenen te bedenken waarom iemand niet de maximum snelheid rijdt. Is het dan zo moeilijk om gewoon even op je tong te bijten en te denken: joh, die slaat zo wel ergens af, dan ben ik er vanaf.

Langzaam rijden en onzeker rijden doordat je voor het eerst in een auto rijdt of omdat je niet precies weet waar je heen gaat of ziek bent kán ook heel gevaarlijk zijn hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:37

Ik rij ook niet als ik ziek ben, je moet alert blijven. Niet weten waar ik heen moet heb ik of een stomstom of ik laat mn bijrijder navigeren / zet auto even stil op veilige plek.

Ik erger me al dood genoeg aan gevaarlijk weggebruik dat ik zelf koste wat kost daar niet aan bij wil dragen, blijf graag nog even leven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:53

Herkenbaar! Ik vind het eigenlijk best raar dat er in dit topic mensen zijn die toegeven dat ze agressief in het verkeer zijn, maar dat schijnbaar wel acceptabel vinden? Het wordt in ieder geval behoorlijk goedgepraat.

Ik snap zelf niks van al die boosheid en haast, maar vind het wel heel vervelend. Het is me inmiddels opgevallen dat mensen vaker boos worden als je je netjes aan de verkeersregels houdt dan wanneer je dat niet doet. :+ Zo lees ik dat hier ook, dat mensen die 60 rijden op een 60-weg irritant zijn omdat alle anderen 70 rijden. Dat is toch de omgekeerde wereld?

Ik houd me ook meestal aan de snelheid, ik vind boetes namelijk zonde van het geld en ik wil geen ongeluk op mijn geweten hebben. En ook ik ben zo'n irritant mens die de auto uit laat rollen ipv op het laatste moment remmen. Dat rijd veel fijner, is voor de auto en mijn portomonnee beter en meestal heb ik dieren bij me, waarvoor hard remmen en vlot optrekken ook niet prettig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:58

Ik zie zo vaak agressie op de baan.

Paar weken terug nog een mooie: Ik sta in een straat te wachten voor rood licht. Op het kruispunt voor me is het erg druk, en het vak dat ik moet oversteken gaat amper voorruit omdat ze in 2vaksbaan aankomen en 100m voorbij de lichten moeten ritsen naar een 1vaksbaan waarvan de lichten ook niet top afgestemd zijn. Maw, die grote baan zit wel eens strop. Zij passeren mij van links naar rechts dus (andere richting gaat veel vlotter, want van 1vak naar 2vakken).

Het wordt voor hen oranje, en er rijdt nog een jonge snol door met bwm met naast haar zo'n kereltje met de pet op het piekhaar, ding zweefde echt boven z'n hoofd :') Het wordt rood voor hen, ze zijn nét voorbij het stoplicht maar staan met hun motorkap nog netjes links van me. De auto voor hen (rechts van me) rijdt stukje door, ik heb groen dus ik wil gewoon het kruispunt op, kon er ook perfect tussen. Rijdt die snol gvd door tot tegen de bumper van haar voorligger! Had ik niet de reflex gehad om alles dicht te gooien, haar passagier had een kusje gehad van mijn motorkap. Heb toen toch ook ff keihard op de toeter gestaan, steken ze middelvinger op en zwaaien even. GSM genomen, foto gemaakt waar incl. het groene verkeerslicht op stond + hen die de toegang tot het verder vrije kruispunt ontzeggen, ook even gezwaaid en toen me achter hun door gewurmd.
Hun gezichten waren niet meer zo vrolijk na die foto 8-) Heb er achteraf ook niks meer mee gedaan maar goed.

Er is al een tijdje een filmpje te zien op youtube van een chauffeur die via een dashcam ofzoiets een aso bmw-rijder filmt. Is ook hele heisa rond hier in België, in het nieuws geweest etc.

Als ik boos word dan maak ik wel eens een gebaar en vloek keihard in de auto maar uitstappen doe ik niet. Gaan ze écht zat irritant bumperkleven, dan zal ik de 1e keer licht op de rem gaan staan. Geeft het geen reactie, dan rem ik wat ruwer. En houdt het dan nog niet op, dan zet ik mijn ruitensproeier aan. Die gaat een beetje over mijn autodak heen en meestal is dat uiteindelijk wel effectief genoeg om duidelijk te maken dat ik hun gedrag echt niet waardeer.
Ik kan veel hebben maar als de sensoren van mijn achterbumper gaan piepen zitten ze op max. 50m afstand, en vanaf 20cm hoor je gewoon 1 langgerekte fluittoon. Helaas hoor ik die echt vaak afgaan en dan voel je je echt niet meer veilig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:02

Kaka schreef:

Onder andere dit. Ik rijd een Canta. Die trekt niet zo snel op, en gaat niet harder dan 50.
Wat een boze blikken ik om me heen zie, niet normaal. Op 50 wegen rijd ik op de weg, en ja dat houdt de boel soms wat op. Maar meer dan een minuut vertraging zal je door mij echt niet hebben hoor! Zodra er plaats is om in te halen ga ik netjes opzij.
Naast 70/80 wegen rijd ik op het fietspad. Wettelijk toegestaan. Waarom wordt iedereen dan boos en gaat roepen dat ik op de weg zou moeten (terwijl ik genoeg afrem en half door de berm ga om ze voorbij te laten)...

Laten we allemaal wat verdraagzamer zijn!
Zen in het verkeer is niet alleen veel veiliger, maar ook veel prettiger voor iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:02

Ik rij ook altijd de maximale snelheid, alleen als ik inhaal geef ik vaak wat gas bij zodat ik ook sneller weer op de rechterrijstrook zit en alle doorduwers in audi's etc er weer langs kunnen.. :=

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:06

Heb er gelukkig nauwelijks last van, zelfs niet in m'n Hyundai i10. Kleinere auto die ook veel door ouderen en vrouwen wordt gereden.
Heb er wel een iets zwaardere motor in, dus ik zit altijd vlug op snelheid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:08

Ik tref ze gelukkig bijna nooit, maar denk dan bij mezelf: die heeft vast een heel klein piemeltje en wil dat compenseren op de een of andere manier" :o :D
Zaterdag maakte ik nog een bijzondere actie mee, ik naderde een rotonde waar ik rechtsaf wou slaan. Uit dat weggetje rechtsaf naderde een auto, die wilde blijkbaar 3 kwart rond…Ik bleef even wachten omdat dat weggetje erg smal is en het dus handiger is om pas af te slaan als diegene de rotonde op is gereden. Dat was mijn mazzel…die domme doos ging dus niet om de rotonde heen maar reed voor mij langs linksaf!! Ik dacht nog…huh??? d'r klopt iets niet. Hetzelfde moment dat ik opzij kijk naar wie er in vredesnaam in die auto zit, zie ik die mevrouw vol schrik met d'r hand voor d'r mond voorbij rijden. Blijkbaar hevig geschrokken van haar eigen fout _O-
Had zij ff mazzel dat het in the middle of nowhere was en dat er verder geen verkeer was.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:11

RedPassion schreef:
Herkenbaar! Ik vind het eigenlijk best raar dat er in dit topic mensen zijn die toegeven dat ze agressief in het verkeer zijn, maar dat schijnbaar wel acceptabel vinden? Het wordt in ieder geval behoorlijk goedgepraat.

Ik snap zelf niks van al die boosheid en haast, maar vind het wel heel vervelend. Het is me inmiddels opgevallen dat mensen vaker boos worden als je je netjes aan de verkeersregels houdt dan wanneer je dat niet doet. :+ Zo lees ik dat hier ook, dat mensen die 60 rijden op een 60-weg irritant zijn omdat alle anderen 70 rijden. Dat is toch de omgekeerde wereld?

Ik houd me ook meestal aan de snelheid, ik vind boetes namelijk zonde van het geld en ik wil geen ongeluk op mijn geweten hebben. En ook ik ben zo'n irritant mens die de auto uit laat rollen ipv op het laatste moment remmen. Dat rijd veel fijner, is voor de auto en mijn portomonnee beter en meestal heb ik dieren bij me, waarvoor hard remmen en vlot optrekken ook niet prettig is.

Helemaal mee eens. Begint al bij de TS, die verbaast is dat mensen agressief worden omdat haar vriend naar zijn voorhoofd wijst. Ik vind dat al niet kunnen, daar lok je toch ook agressie mee uit? Misschien zijn jullie het na 100 meter vergeten, degene voor wie het bedoeld was ongetwijfeld niet.

Las ook nog iets van iemand anders over groot licht, claxon, middelvinger... Wat denk je daarmee te bereiken? Worden de mensen meestal ook niet vriendelijker van. ;)

Erger me zelf ook vaak in het verkeer hoor, daar niet van, maar ik mopper dan tegen mezelf, ga geen gebaren naar een ander maken. Denk dan altijd maar: misschien hebben ze me niet gezien, zijn ze in gedachten of hebben ze gewoon haast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:14

Als mensen dat naar mij doen, in combinatie met hun rijgedrag is er dezelfde dag nog een melding neergelegd bij de politie. Dat soort gebaren maken is namelijk dreigen en dat mag niet. Net als met gevaarlijk rijgedrag mensen in gevaar brengen. Heel simpel :+

Je moet je niet verlagen naar het niveau van de aso. Daar bereik je niets mee behalve meer agressie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:14

Zo zag ik laatst een snorfiets met 2 nogal gewichtige mensen op een 100 km weg. Hoe ze er in vredesnaam gekomen zijn mag joost weten, zijn nergens andere wegen in de buurt en je rijd toch duidelijk een oprit op.
Zat nog te twijfelen of ik er de politie om moest bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:15

anneliesdj schreef:
Zo zag ik laatst een snorfiets met 2 nogal gewichtige mensen op een 100 km weg. Hoe ze er in vredesnaam gekomen zijn mag joost weten, zijn nergens andere wegen in de buurt en je rijd toch duidelijk een oprit op.
Zat nog te twijfelen of ik er de politie om moest bellen.

Altijd doen! Vaak hebben ze het of niet door of zijn ze onder invloed van een of ander.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:15

Hanafubuki schreef:
Als mensen dat naar mij doen, in combinatie met hun rijgedrag is er dezelfde dag nog een melding neergelegd bij de politie. Dat soort gebaren maken is namelijk dreigen en dat mag niet. Net als met gevaarlijk rijgedrag mensen in gevaar brengen. Heel simpel :+

Je moet je niet verlagen naar het niveau van de aso. Daar bereik je niets mee behalve meer agressie.

Meen je dat? Dan had ik dus ook een aanklacht neer kunnen leggen over de kerel die zo agressief was richting mij?

@ Jans, bel ik dan 112 of regionummer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:17

Ehm.. 0800 - 8844 tenzij het zo gevaarlijk is dat het spoed is :j

Jup daar had je melding van kunnen maken bij de politie, telefonisch of via de website. Liefst met kenteken: ze doen er echt wat mee namelijk. Heb ik al meermaals ervaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:17

Hoe weet je dan dat er iets mee gedaan wordt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:18

Eerlijk is eerlijk, ik ben ook niet de braafste in het verkeer en ik vind mensen die niet doorrijden onwijs vervelend, vooral als je niet mag inhalen. Toch vind ik het heel min vind om een middelvinger op te steken, iemand af te snijden oid. Dat zul je mij dus ook niet zien doen. Maar ik kan me wel onwijs opwinden over trage mensen in het verkeer of mensen die de verkeersregels niet helemaal snappen. Maar ik weet dit van mezelf en zet tegenwoordig dus een rustgevend muziekje op en ga ik lekker meezingen. Das toch wat gezelliger dan schelden op dat gebakje voor me wat niet aan de kant wil en met 90 km per uur een vrachtwagen wil gaan inhalen waar je 130 mag. Lukt me nog niet altijd om rustig te blijven, maar ik merk wel dat het steeds beter gaat, zelfs mijn vriendinnen viel het laatst op.