Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:14

Thats_Me schreef:
Camera = luxe. Voor zulke luxe producten ga je niet lenen. Oftewel gewoon doorsparen totdat je het je wel kunt veroorloven.

Dat is ook mijn gedachte.
Dat zou ik nooit aan mijn ouders durven vragen.
Iets wat je perse nodig hebt zoals een wasmachine vind ik wat anders.

Camera is een mooi doel om verder te sparen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:16

Ik zou het niet doen, lekker verder sparen en zelf kopen :j

Zelf heb ik het 1 keer gedaan, met mijn tv. Was een aanbieding en ik had een tv nodig, dus heeft mijn vader hem toen gekocht. Ik heb hem direct al de helft terugbetaald en de andere helft na een maand :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:16

Jep, mijn ouders hebben een grote unit voor mijn zusje gekocht, zodat ze daar haar schoonheidssalon kan beginnen. Die moet ze natuurlijk gewoon terugbetalen. Ging ook om een bedrag met drie 0'en.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:17

little_king schreef:
Thats_Me schreef:
Camera = luxe. Voor zulke luxe producten ga je niet lenen. Oftewel gewoon doorsparen totdat je het je wel kunt veroorloven.

Dat is ook mijn gedachte.
Dat zou ik nooit aan mijn ouders durven vragen.
Iets wat je perse nodig hebt zoals een wasmachine vind ik wat anders.

Camera is een mooi doel om verder te sparen.

Iedereen is anders opgevoed, de een krijgt wat meer van de ouders dan de ander.
Volgens mij gaat het in de door TS aangegeven situatie niet om lenen bij een bank door de ouders, maar gewoon om een onderhandse lening. Lijkt me niets mis mee...

little_king

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:25

Dat gaat toch niet over krijgen?
het gaat over lenen :)

Het is luxe en onnodig.
Anders dan die schoonheidssalon die je aangaf als voorbeeld.
Ik zou het weer anders vinden als die camera haar inkomen was en de oude niet meer zou voldoen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:33

Ik zie niet in waarom sommigen hier moeilijk over doen. Het zijn toch je ouders, dan moet zo'n lening toch kunnen?
Ik zou het gewoon goed overleggen ts en evenveel wat afspraken vastleggen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:36

Ik weet het niet. Zelf zou ik dat niet zo gauw doen denk ik. Ik heb ook geen idee over wat voor bedrag we praten. Vind het lastig van de ene kant zou ik denken die paar tientjes moet kunnen aan de andere kant die paar tientjes kan je zelf ook vrij snel bij elkaar sparen. Zelfde met grotere bedragen het heeft zo z'n voor en tegens maar ik weet het niet.
Ooit weleens geld geleend volgens mij was dat met m'n eerste auto. Vind het wel belangrijk om het weer zo snel mogelijk terug te betalen.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:38

Mijn ouders doen het ook wel eens inderdaad, ik heb toen een scooter gekocht om naar de paarden te gaan, zodat ik niet iedere x de auto mee hoefde. ( win win he haha) en daar hebben zij toen het grootste gedeelte van voorgeschoten omdat ze het zelf ook wel makkelijk vonden!

En mn laptop een aantal jaar geleden maar dat was bij mn oma. M'n ouders en ik hadden het over een laptop omdat dat gewoon veel handiger was voor school enzo, en toen stelde mijn oma zelf voor om hem voor te schieten wat ik nog steeds super lief van dr vind! Allemaal gewoon netjes afbetaald.

Als er goede afspraken worden gemaakt aan beide kanten zou het opzich moeten kunnen toch?!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:42

Natuurlijk alles kan. Of je het moet willen voor luxe is toch wat anders? :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:44

Ik ben ook zo opgevoed dat je eerst moet sparen en dan pas iets kunt kopen. Ik heb dan ook altijd geld op mijn spaarrekening en ken ook het gene niet dat je geld echt op is. Ookal heb ik het nu alles behalve ruim.

Het enige is met mijn auto. Ik moest op stage en wilde een tweedehands auto kopen. een kleintje maar ik moest nogal een eind rijden. daardoor moest ik een goede gebruikte auto kopen. hiervoor ben je al snel een 6 tot 8 duizend euro kwijt. toen wilden mijn ouders eigenlijk dat ik een nieuwe auto zou kopen. zelf wilde ik dat wel, maar daar had ik het geld niet voor. of ja, bijna wel, maar dan was ik door mijn reserves heen.

Mijn ouders hebben toen gezegd dat ze mij het geld wilden lenen omdat ze invloed wilden hebben op wat ik kocht. ik heb toen een nieuwe chevrolet spark gekocht waarvan ik 2000 euro heb betaald en mijn ouders 10. ze wisten dat het nog een aantal jaren zou duren voordat ze dit terug zouden krijgen en dit vonden ze prima. Ik heb me in het begin echt slecht en schuldig erover gevoeld. maar nu zakt dat een beetje af.

Ik studeer nog steeds, maar zodra ik vaste inkomsten heb gaat bijna alles naar mijn spaarrekening om binnen een paar maanden het geld aan mijn ouders terug te betalen.

Voor de rest heb ik best wel wat dure investeringen gedaan maar dit heb ik zelf allemaal gedaan. Ik zal echt geen geld lenen voor een xbox, wii, spiegelreflex camera, ligfiets e.d. Deze heb ik allemaal gekocht in de tijd dat ik nog genoeg inkomsten had (met bijbaantje en nog thuiswonend). nu heb ik een paard alleen nog maar stufi en dus geen geld meer voor dat soort grote aankopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:48

Mijn mening, als je voor iets anders dan de eerste levensbehoeften gaat lenen dan ben je fout bezig. ga zelf meer actie ondernemen, spullen op mp verkopen, oppassen en stop alles in een potje, heeft ook veel te maken met zelfbeheersing. tegenwoordig moet alles snel en wel gisteren nog gekocht zijn, fout.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:04

Met dit soort dingen had ik vroeger denk ik niet aan hoeven komen. Mij is altijd geleerd dat je pas iets koopt als je het geld ervoor hebt.
Ik had hier overigens als ouder ook niet aan meegewerkt...

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:10

Ik heb geld geleend van m'n ouders voor m'n auto, paard, zadel en waarschijnlijk voor nog wel meer dingen.
Ik wil het echt terugbetalen aan m'n ouders (al heb ik m'n auto inmiddels al 2 jaar, paard anderhalf en zadel bijna een jaar), maar ik heb er gewoon weg het geld niet voor. Maar er komt een dag dat ze het krijgen :)
Inmiddels woon ik in Zweden en wil ik eigenlijk geen geld meer van m'n ouders lenen, gewoon omdat het onhandig is, maar mocht het echt nodig zijn weet ik dat ze het willen lenen.
Zoals laatst had ik een hoge da rekening en er zit er nog 1 aan te komen, ik heb nu mijn spaarpot stuk geslagen, maar mocht ik het met dat geld niet redden weet ik dat mijn ouders zullen bijspringen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:58

Iselda schreef:
Ik heb geld geleend van m'n ouders voor m'n auto, paard, zadel en waarschijnlijk voor nog wel meer dingen.
Ik wil het echt terugbetalen aan m'n ouders (al heb ik m'n auto inmiddels al 2 jaar, paard anderhalf en zadel bijna een jaar), maar ik heb er gewoon weg het geld niet voor. Maar er komt een dag dat ze het krijgen :)
Inmiddels woon ik in Zweden en wil ik eigenlijk geen geld meer van m'n ouders lenen, gewoon omdat het onhandig is, maar mocht het echt nodig zijn weet ik dat ze het willen lenen.
Zoals laatst had ik een hoge da rekening en er zit er nog 1 aan te komen, ik heb nu mijn spaarpot stuk geslagen, maar mocht ik het met dat geld niet redden weet ik dat mijn ouders zullen bijspringen.

Dat vind ik dus ook niet kunnen, je hebt dus al die dingen op lening van je ouders gekocht maar nog niet een ding terug betaald? :oo Auto, paard en zadel, dit gaat toch wel zeker over een paar 1000,- euro. Ik vind dit dan weer een voorbeeld van je ouders uitbuiten...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:03

Ik vraag me af waarom je sowieso een paard hebt als je het niet kan betalen.... Maar goed, het zal wel aan mij liggen.
Ik snap ook niet dat ouders er zo makkelijk over doen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:05

Bedankt voor de reacties! Best wel verschillend, de 1 zou het wel doen en de andere absoluut niet. Ik ben ook zo opgevoed dat ik eerst moet sparen voordat ik wat moet kopen. Maar mijn moeder heeft gezien waar het geld van de camera heen is gegaan wat niet de bedoeling was. Dus ik moet nog een keer de helft ervan sparen, terwijl ik het gwn had.
En inprincipe zou ik de camera kunnen kopen, maar dan is al mijn spaargeld voor mijn rijbewijs op, dus dat is niet zo verstandig.
De camera die ik nu heb is niet goed meer, vandaar dat ik zo graag een nieuwe wil. Maar er zit een grote kans dat mijn moeder niet wil voorschieten/lenen. Dus dat is dan gwn pech.
Het is ook nog zo dat ik de helft al bij elkaar heb, dus het gaat alleen om de andere helft.
Ik ben iig blij zoveel verschillende ervaringen te lezen, dan weet ik iig een beetje waar ik aan toe ben :P
Laatst bijgewerkt door _xDyan op 12-01-14 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:07

Maar dat is dus leren kiezen. Wat vind je belangrijker , je rijbewijs of die camera? :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:07

Ik heb dat inderdaad wel eens gedaan.. :)

Toen ik mijn vader terug wilde betalen zei hij hou het maar, ik heb nu gezien dat je kan sparen. :D
Dus dat was toen echt een hele meevaller!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:08

Wat wil je doen met de camera? is het alleen voor de lol/luxe/hobby of haal je er geld mee binnen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:09

Ik leen geld voor mijn studie.
En heel soms voor medische kosten van mijn paard. Maar dat is
alleen bij hoge uitzondering en hoge kosten.

Voor een camera oid zou ik geen geld willen lenen. Dan maar iets langer sparen ;)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:11

pluisje88 schreef:
Wat wil je doen met de camera? is het alleen voor de lol/luxe/hobby of haal je er geld mee binnen?

In het begin nog even veel oefenen en dan wil ik er wel wat geld mee verdienen. Mijn moeder vind sowieso dat ik dat moet doen, vandaar dat ik het met deze camera ook deed.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:12

Ik ben er niet zo van... Laat ik het zo zeggen... voor "lol" dingen moet je gewoon geen geld lenen... Als je echt er niet uitkomt met hoge kosten, dan ander verhaal.. .Maar niet omdat je graag een hebbedingetje wilt hebben...

Weet trouwens niet hoe oud je bent :$ maar zou anders gewoon wat meer uren gaan werken (en als je al fulltime werkt/studeert of wat dan ook, gewoon even kijken waarop je kunt besparen.)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:14

Iedereen heeft wel eens pech in het leven. ;) Zo ben ik al twee jaar aan het sparen voor een nieuwe koets, iedere keer komt er iets tussen. Gaan samenwonen, nieuwe auto, dierenartsrekening, bril, brace etc. Als je doorspaart kom je er ook, het duurt alleen wat langer, misschien wel nog een jaar. Het kan niet altijd allemaal gaan zoals je het graag had. :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:15

KimD schreef:
Iselda schreef:

Dat vind ik dus ook niet kunnen, je hebt dus al die dingen op lening van je ouders gekocht maar nog niet een ding terug betaald? :oo Auto, paard en zadel, dit gaat toch wel zeker over een paar 1000,- euro. Ik vind dit dan weer een voorbeeld van je ouders uitbuiten...

Je word pas uitgebuit als je het toestaat, deze ouders beseffen niet dat ipv het beste met het kind voorhebben ze op deze manier kinderen opvoeden zonder zelfdiscipline die zwaar in de problemen kunnen komen wanneer de portemonnee van pa en ma niet meer beschikbaar is.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:15

Persoonlijk word ik een beetje gek van al dat lenen en afbetalen en weet ik het wat nog meer. Je hebt er nu geen geld voor, spaar en koop zelf. Waarom moet alles altijd zo gehaast met nieuwe spullen? Een hypotheek ala maar om nu in de schuld te gaan staan omdat je een hebbedingetje wilt hebben...sja ik zie het nut er niet van in. Maar ben dan ook geen fan van lenen.