Brood wat mislukt..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dejong_wever

Re: Brood wat mislukt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 13:47

Het zit nu in de oven.... nog een half uur wachten

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:00

Een 'snufje' zout is ook niet echt veel voor een brood, dus dat kan de smaak ook beïnvloeden. Bakkers gebruiken tegenwoordig 1,8% van het meel in hun brood, dus een brood dat je bakt met 500 gram meel, daar gaat bijna 10 gram zout in. Dat is heel wat meer dan een snufje. Brood zonder zout vinden de meeste mensen niet te eten, dus misschien smaakt je brood daarom ook niet lekker.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:01

Ik doe nooit zout in m'n brood. En bak toch alweer een jaar denk ik zelf m'n brood. Maar ik gebruik over 't algemeen nooit/heel weinig zout.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:11

Met het recept is niets mis.
Min. 10 minuten kneden dat moet echt anders worden de gluten niet elastisch en gaat het deeg niet genoeg rijzen. Ik gebruik altijd koud water en laat het rijzen op een koele plek voor 24 uur (doen bakkers ook).
In volkorenmeel zit ook veel minder gluten je zou het 50/50 doen met gewone bloem.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:14

Hoe zit dat dan met speltmeel? Dat gebruik ik altijd en ik kneed maar 5 minuten ofzo. Wordt prima brood vind ik zelf.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:24

Goed kneden inderdaad, mijn moeder zei altijd: 'Doe maar alsof het iemand is waar je een hekel aan hebt.' :+ Ook tussen de eerste en de tweede rijs even kort doorkneden voordat je het modelleert. Ik stel trouwens mijn oven gewoon op een lager temperatuur (40 graden) in om het deeg te laten rijzen. En ik dek het altijd af met een beet je met olie ingesmeerd plastichfolie en een met warm water vochtig gemaakte theedoek.

Volkorenmeel evt mixen met gewone bloem kan inderdaad helpen om het wat luchtiger te krijgen. Melk of water handwarm en de gist, ook gedroogde, er met een klein beetje suiker voor de voeding, er in oplossen. Zeker gedroogd gist gaat dan lekker schuimen.

Er wordt zout, bakkerszout of gewoon gejodeerd zout, in brood gedaan, niet alleen voor de smaak, maar ook omdat we jodium nodig hebben voor de werking van de schildklier (even uit mijn hoofd hoor). Ik moet glutenvrij eten en bak mijn eigen brood. Nu gebruik ik een kant-en-klare mix waar ik alleen extra vezels en gist aan toevoeg. Gejodeerd zou zit er al in.

Als je een klein broodje hebt, zou ik de oventemperatuur wat laten zakken en desnoods wat langer in de oven zetten. Je kunt testen of je brood goed is, door er even met een pollepel op te tikken op verschillende plaatsen. Het brood moet hol klinken, dan zit je over het algemeen wel goed.

Als je wilt voorkomen dat de kort te hard wordt, kun je eventueel ook een ovenvast bekertje of bakje met wat water erbij zetten met bakken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:25

Speltmeel heeft heel veel gluten dus dat hoef je niet te mengen :-), met bloem.
Probeer het deeg eens 24 uur te rijzen op een koele plek, dan het wordt nog lekkerder :-).

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:08

Hier ben ik weer, compleet mislukt! Bah, verdorie, ik ben weer net zoals anders teleurgesteld.

Hopelijk kunnen jullie het zien, hij is weer vochtig. Er hing wel een heerlijke geur in huis.
Afbeelding

Dat van de gist oplossen in handwarme melk met suiker ga ik proberen. Wellicht heb ik het te lang gekneed? Volgende keer, meel in de kom met snufje zout, in een kom handwarme melk met suiker en gist. Dit bij elkaar doen en kneden maar... Dan rusten, lucht eruit drukken, oprollen in het bakblik en weer rusten en dan bakken op 180 graden.

Of toch met water proberen? Zou bruis water, zoals spa rood, ook helpen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:14

Compleet mislukt? Valt wel mee toch := Is 't ook echt rauw van binnen? Mijn brood ziet er soms ook zo uit. Niks mis mee. Dan is 't gewoon nog wat vochtig allemaal.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:15

Te lang kneden met de hand lukt bijna je niet, dan moet je wel langer dan een half uur kneden. Dit brood ziet eruit alsof het niet lang genoeg gekneed is en alsof het niet lang genoeg gerezen heeft. Het is echt belangrijk dat je een vliesje kunt trekken van je deeg, als dit niet lukt en het te snel breekt heb je nog niet lang genoeg gekneed. Dus net zo lang doorgaan totdat je een vliesje zo dun als een kauwgombel kunt maken.

Als je gedroogde gist gebruikt is het niet nodig om dit van te voren op te lossen/te activeren. Dit kun je zo door je meel heen mengen. Gewoon brood maak je met water, melk gebruik je normaal gesproken alleen bij zachte broodjes of zoete broodjes. Gebruik je wel lauw/handwarm water? Als je water te heet is, dan gaat je gist dood dus zal het deeg ook niet mooi rijzen.

Kijk eens op deze website: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/
Hier staan een heleboel tips op mbt brood bakken en recepten. Ik heb laatst een workshop bij haar gevolgd en dus oa geleerd dat je echt 20 minuten met de hand moet kneden, in een machine ongeveer 15 minuten. Ook precisie is enorm belangrijk, weeg alles precies af, ook je water want maatbekers wijken vaak af. Ook kan de bakkersformule op haar website je helpen, dit is in principe de basis van elk brood.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:24

Tara, als ik het brood indruk veert het niet terug(dus rauw?)

NieneWiep, Het water was net iets warmer als mijn hand. Als ik het deeg gemaakt heb (met koud water), dan moet het zacht en niet plakkerig aanvoelen? Daarna dus goed kneden(met een beetje agressie in mijn lijf maar toch ook de techniek behoudend) en 24 uur laten rusten? Daarna lucht eruit en oprollen en in een cake/broodblik hoe lang moet het dan nog?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:26

Dat van mij is ook altijd heel vast brood, veert ook niet. Misschien ben ik wel te makkelijk hoor :')

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:34

Dan zit je qua warmte wel goed. In het begin met kneden mag je deeg best plakkerig zijn en aan je handen blijven plakken, maar weersta de neiging om extra bloem toe te voegen. Door te kneden wordt het deeg vanzelf minder plakkerig. Probeer ook niet om je aanrecht met bloem te bestrooien, maar gebruikt zonnebloemolie (of een andere neutrale olie) om je aanrecht en je handen mee in te vetten. Als je klaar bent met kneden en je een mooi vliesje van het deeg kunt trekken dan moet je deeg inderdaad mooi zacht aanvoelen en niet al te veel meer plakken. Het moet aanvoelen als de plakrand van een post-it.

Hoe kom je aan die 24 uur laten rusten? Dit is niet van toepassing op een normaal gistbrood. Na het kneden bol je het deeg lichtjes op en leg je het in een met olie ingevette kom. Je deeg even een paar keer keren zodat het licht met olie bedekt is. Dan dek je je kom af en laat je het net zo lang rijzen tot het ongeveer in volume verdubbeld is. Je kunt dit testen door gewoon je vinger diep in de bol deeg te prikken. Verdwijnt het gat weer, dan is je deeg nog niet klaar met rijzen. Blijft het gat mooi staan dan is je deeg klaar. Zakt je deeg in na het prikken dan heeft het te lang staan rijzen en is het niet meer te redden. Hierna stort je het deeg op je aanrecht (wederom licht met olie ingevet) en druk je de lucht eruit. Dan bol je het deeg op en laat je het afgedekt tien minuten liggen rusten. Hierdoor 'ontspant' het deeg en kun je het zo makkelijker vormen. Hierna rol je het deeg uit en rol je het op voor een busbrood. Of je bolt het op voor een boule, of je vormt een batard, wat je maar wilt. Nu laat je het weer afgedekt rijzen. Het deeg is nu goed gerezen als je er met een vinger op drukt (niet meer prikken nu) en het deeg veert zachtjes terug. Nu kun je het deeg eventueel insnijden en bakken in de oven. Ik bak zelf vloerbroden altijd op een steen, hierdoor worden ze nog knapperiger.

De rijstijd is heel lastig aan te geven. Dit hangt af van de hoeveelheid gist, de hoeveelheid water, de temperatuur van het water en de omgevingstemperatuur. Daarom kun je de rijstijd in een recept beter als richtlijn aanhouden, en verder afgaan op je gevoel en de hierboven beschreven testjes.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:39

er was iemand in dit topic die 24 uur zij toch? Heb ook een filmpje gezien van een man die het 24 uur liet staan, dus daar kan ik ook mee in de war zijn...

Zo makkelijk is broodbakken dus niet... Nou volgende week probeer ik het weer...

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:41

Het is inderdaad een hele wetenschap, en natuurlijk zijn er honderden manieren om een brood te bakken. Zo ook het 'no knead bread' waarbij je weinig gist gebruikt en je het deeg inderdaad 18-24 uur laat staan zonder te hoeven kneden. Daarna kiep je het in een pan en bak je het heel heet af.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:58

De foto ziet er niet heel beroerd uit. Vraag me net als Tara direct af of het echt nog rauw is, of vochtig/warm omdat het net uit de oven komt. Zou even kijken wat er gebeurt als het afgekoeld is.
En volgens mij ben je dicht in de buurt. Misschien als je m nu nog ietsje langer bakt (als het nu echt niet gaar is) dat het dan wel goed gaat. Brood ziet er goed luchtig uit en geen gat in het midden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:25

Heb je nog op het brood geklopt, voordat je het uit de oven hebt gehaald? Zo slecht ziet het er trouwens niet uit hoor! Kan zijn dat 'ie nog net iets langer in de oven had gemogen, zoals FuGeLiCu ook al schrijft.

Het kan zijn dat als het een maalgoed is afgekoeld, minder kleffig aan voelt. Mijn glutenvrije brood moet ik echt goed af laten koelen, voordat ik het ga snijden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:50

TS Verwarmt je oven wel goed? als je hem op 200 graden heb staan,word die dan ook 200 graden?
Ik weet niet hoe oud je oven is en of het een gasoven of heteluchtoven is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:53

in water bakken en oven op 200 zo doen ze het in amerika waar ik ben geweest :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:02

Probleem is vaak de (hetelucht) oven. Als het kan, zet het ding dan op onder/bovenwarmte of intensieve warmte of pizzastand oid. Zodat de wanden heet worden, en niet de lucht. Want, oven open -> lucht valt er uit, inclusief de warmte.

Hier bak ik de eerste 10 minuten op 210 graden voor een knapperige korst (natmaken voor het deeg de oven in gaat) en daarna pas terug naar 180 graden. En dan alsnog 40 minuten. Een brood krijg je niet gaar op 160 graden en 30 minuten...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:11

Ik verwarm mijn combi altijd voor op de heetste stand om het temperatuurverlies zoveel mogelijk te beperken. Mijn glutenvrije brood gaat op 200 graden, maar ik weet vrij zeker dat de werkelijke temperatuur van mijn oven wat lager ligt dan het dicht zelf aangeeft.

Ben nog zoekende naar een andere vrijstaande combi die wat groter is en waarbij ik ook niet perse het draaiplateau hoef te gebruiken met bakken. Is voor mijn broodjes prima, maar met de kerst wilde ik koekjes bakken en als er dan maar een stuk of 5-6 per keer in gaan, dan sta je eindeloos te prutsen.

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:18

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:33

Ben net weer thuis en zitten nu het brood te eten, dat is me toch een potje wennen! Wat een verschil met de winkel zeg. De suiker vind ik wel teveel, bah. Het is niet zo mals als in de winkel, maar daar zitten dan natuurlijk ook de broodverbeteraars in.

Mijn oven is goed(heb er twee van hetzelfde en ze bakken gelijk op..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:35

Misschien een keer een panbrood proberen? Mislukt bij ons nooit. Er zijn overal recepten van te vinden! :)

En misschien wat minder water toevoegen, gewoon experimenteren!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:39

Oke aan je oven ligt het dus niet w.b.t. de temperatuur.
Verwarm je hem wel voldoende voor?