Goed kneden inderdaad, mijn moeder zei altijd: 'Doe maar alsof het iemand is waar je een hekel aan hebt.'
Ook tussen de eerste en de tweede rijs even kort doorkneden voordat je het modelleert. Ik stel trouwens mijn oven gewoon op een lager temperatuur (40 graden) in om het deeg te laten rijzen. En ik dek het altijd af met een beet je met olie ingesmeerd plastichfolie en een met warm water vochtig gemaakte theedoek.
Volkorenmeel evt mixen met gewone bloem kan inderdaad helpen om het wat luchtiger te krijgen. Melk of water handwarm en de gist, ook gedroogde, er met een klein beetje suiker voor de voeding, er in oplossen. Zeker gedroogd gist gaat dan lekker schuimen.
Er wordt zout, bakkerszout of gewoon gejodeerd zout, in brood gedaan, niet alleen voor de smaak, maar ook omdat we jodium nodig hebben voor de werking van de schildklier (even uit mijn hoofd hoor). Ik moet glutenvrij eten en bak mijn eigen brood. Nu gebruik ik een kant-en-klare mix waar ik alleen extra vezels en gist aan toevoeg. Gejodeerd zou zit er al in.
Als je een klein broodje hebt, zou ik de oventemperatuur wat laten zakken en desnoods wat langer in de oven zetten. Je kunt testen of je brood goed is, door er even met een pollepel op te tikken op verschillende plaatsen. Het brood moet hol klinken, dan zit je over het algemeen wel goed.
Als je wilt voorkomen dat de kort te hard wordt, kun je eventueel ook een ovenvast bekertje of bakje met wat water erbij zetten met bakken.