Sparen en spaardoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:11

Konstantine, volgens mij was het inderdaad je jaarloon. DUO denkt blijkbaar dat je wel al je spaargeld aan je studie wil opmaken := Net als dat ze denken dat je ouders hun halve maandloon uitgeven aan de studie van hun kinderen :+

Ik spaar wel, weet eigenlijk niet eens waarvoor. Voor 'later'. Ik haal alle relatief kleine onverwachte kosten eigenlijk van mijn lopende rekening en dat lukt altijd wel. Probeer mijn spaargeld zo min mogelijk aan te raken, je kunt het tenslotte maar 1x uitgeven :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:11

Ik spaar niet op dit moment, sterker nog; er gaat elke maand een hele hap uit mijn spaarrekening :')
Maar dat komt omdat ik mijn spaardoel heb bereikt; een huis gekocht :) en daar moet ongelooflijk veel aan gebeuren. Maar.... Daar heb ik ook jaren voor gespaard :D dus ook al gaat het geld er sneller uit dan het binnenkomt; het is zo geweldig *\o/*

Als de verbouwing klaar is, begint het sparen weer haha; onze bruiloft deze zomer is het volgende doel!

Heb geen max met sparen, wel een minimum dat ik op de rekening wil houden.

eenitraM

Re: Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:16

Ik spaar onbewust met mijn zorgverzekering. Ik betaal maandelijks een bepaalt bedrag en 10 euro daarvan houdt de zorgverzekering. Als ik geld nodig heb, kan ik het terug vragen. Toch handig zo!

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:19

Ik spaar voor een Fries en het onderhoud daarvan en voor later een eigen huis waar ik paarden kan houden.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:29

Leuk dit! :) Ik ben sinds kort eindelijk ook toegekomen aan sparen, daarvoor was een paard + op kamer + een motor + alles qua school/levensonderhoud zelf betalen, niet echt heel erg bevorderlijk voor mn spaarrekening.

Nu staat er wat geld waarvan ik mijn master moet gaan betalen (krijg dan geen stufie meer), er komt nog wat bij waarvan ik de komende zomer 7 weken naar Azië kan, en wat er verder nog over is, is een klein beginnetje voor m'n grootse plan om ooit op de motor van Noord- naar Zuid-Amerika te gaan, wordt tenminste een jaar reizen, dus ik gok dat ik 20.000+ nodig ga hebben. Nog even doorsparen maar :Y)

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:04

Ik spaar niet echt bewust. Er gaat dan ook niet maandelijks een bedrag naar mijn spaarrekening. Als ik aardig wat geld op mijn gewone bankrekening staat, stort ik geld over naar mijn spaarrekening. Moet zeggen dat ik goed met geld om kan gaan, ik geef niet veel geld uit en er zijn niet veel maanden dat ik meer uitgeef per maand dan dat ik die maand binnen heb gekregen. Ik heb trouwens ook geen spaardoel. Vind het daarentegen wel belangrijk om spaargeld te hebben. Ik kan gerust een nieuwe laptop/telefoon kopen als mijn huidige het begeeft, dat is wel zo fijn.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:54

Mijn doel is leren sparen :')

Misschien raak ik spontaan geïnspireerd door dit topic!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:56

Ik ben aan het sparen voor een nieuwe auto en wat kleine verbouwingen in huis.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 01:31

Ik heb altijd leren sparen. Ik was 15 en had 3 baantjes dus er kwam leuk geld binnen. Daardoor ook makkelijk mijn rijbewijs etc kunnen betalen toen ik 18 werd en iedere keer gespaard voor een leuke vakantie en natuurlijk voor 'later'.

Daarmee bedoelde ik een koophuis en bruiloft en vorig jaar was het zo ver! Een super leuk huis en een mooie bruiloft gehad:)

Nu wil ik iedere maand sowieso een groot bedrag sparen met m'n kerel voor onverwachtse dingen en onze tuin die we dit jaar gaan aanpakken. Er komt een uitbouw en veranda etc.

Ik spaar ook nog gewoon voor leuke en mooie dingen, Ik wil een nieuw dressuur zadel en mijn familie en vrienden uit eten nemen als dank voor het verbouwen van ons huis in 6 weken tijd :)

Genoeg te sparen dus!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 02:35

Ik spaar voor een nieuwe auto en voor de inboedel van mijn huisje als ik op mezelf ga ooit. :P

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:49

Kirsha schreef:
Konstantine schreef:
Het maximale spaarbedrag is voor mij 20.000 euro. Als je meer dan dat hebt, heb je geen recht meer op toeslagen en teruggaven van de belastingdienst en ook niet meer op stufi, hoewel ik dacht dat het bedrag aan spaargeld daarvoor zelfs lager lag.

Gelukkig ben ik daar nog lang niet. :')

Ik weet wel dat je boven de 20.000 meer belasting moet betalen.

Jup vanaf 20.000/21.000 ga je vermogensbelasting betalen. Dus ik probeer daar onder te blijven, wel wil ik altijd minimaal 2.000 op de rekening houden.

Ik heb gespaard voor een nieuwe auto en een paard.

Toen ik nog thuiswonende spaarde ik veel minder als dat ik nu doe, terwijl ik nu met een eigen huis meer kosten heb.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:30

Ik spaar elke maand een vast bedrag.
Ik probeer nu naar die 20.000 toe te sparen en hoop dat dit jaar wel te kunnen bereiken. Rond dit bedrag zit dan eigenlijk direct mijn max maar ook mijn minimum.

Wordt het geld dat je op je lopende rekening hebt staan dan niet meegeteld voor de vermogenschapsbelasting?

Even ter info. Ik woon samen en we hebben sinds september 2012 een koophuis samen. Mijn vriend moet op dit moment wel vermogenschapsbelasting betalen en daarom gaan we dit jaar en volgend jaar wat meer investeren in het huis en misschien een aflossing doen op de hypotheek.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:34

Volgens mij wordt het van al je rekeningen opgeteld en de grens ligt inderdaad rond de 21.000 :j
Ik heb afgelopen jaar gespaard voor mijn studieschuld en een reis naar Australië.
Budget van Australië lag hoger dan ik besteed heb, waardoor ik mooi geld over hield.
Daarnaast kan ik nu mijn studieschuld in één keer afbetalen en nog genoeg spaargeld over houden :)

Mijn volgende spaardoel is wederom een reis. Sowieso een korte vakantie naar Amerika en hopelijk terug naar Australië later in het jaar.
Hier gaat er ook elke maand automatisch een vast bedrag naar de spaarrekening.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:46

Ik werk en spaar ook echt lekker. In de zomer kan ik sowieso de helft van mijn salaris op de spaarrekening zetten, nu in de winter (minder lange dagen door minder aanbod) soms maar 1/3e (wat nog ruim voldoende is). Dat had nog meer kunnen zijn, maar juist doordat ik zoveel nog kan sparen, had ik dan ook de beslissing genomen om een eigen paard aan te schaffen.
Let op: Ik woon niet op mezelf, dus daar ligt het ook zeer zeker aan.

Mijn spaargeld dat ik nu heb is eigenlijk meer bedoelt voor de medische kosten die er misschien in de toekomst komen. Maar ook voor een nieuw zadel en de training die we in april gaan volgen. Eigenlijk is het alleen maar gericht op paardlief :+
Maar doordat ik lekker ruim en veel kan sparen, zal er altijd genoeg overblijven voor mezelf. Heb er alleen voor mezelf nog geen doelen mee.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:03

Wij sparen trouwens beiden best veel. We werken ook veel en hard. Aan de andere kant geef ik ook genoeg geld uit aan zaken die ik eigenlijk niet nodig heb :+
Daar wil ik dit jaar mijn best voor doen om dat meer en meer te voorkomen. Gerichter boodschappen doen en geen kleren meer kopen als ik ze niet nodig heb.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:22

Ik spaar al sinds ik werk en heb ook steeds een ander spaardoel.
Vorig jaar spaarden we voor onze bruiloft en daarna voor een nieuwe auto. Dit is nu allemaal achter de rug en nu sparen we voor onze reis naar Cuba + de laserbehandeling voor mijn ogen. Als we dat bij elkaar hebben dan zijn er geen spaardoelen op korte termijn, dus dan gaan we sparen voor 'later', vernieuwingen aan het huis ofzo.
Verder heb ik geen maximumbedrag, eerder een minimum :+ We hebben altijd een bepaald bedrag achter de hand.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:31

Wij sparen op dit moment voor een andere auto. Wij hebben een koophuis, mijn vriend werk fulltime en ik studeer nog. Sparen gaat dus niet heel erg hard. We sparen nu net zo lang door tot dat de auto van mijn ouders er mee ophoudt :+ Zij hebben namelijk een auto die de trailer mag trekken, en als die ermee ophoudt, kopen wij een auto die de trailer mag trekken en kunnen zij kleiner.

Als er een andere auto is, sparen we gewoon verder om te gaan verhuizen later.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:36

Wij sparen op het moment voor een nieuwe auto & trailer, een huis en een nieuw zadel voor mijn puppypaard (op 3 verschillende rekeningen, er gaat elke maand een deel naar elke spaarrekening. Voor het zadel is natuurlijk een kleiner maandelijks deel dan voor het huis).

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:38

Ik spaar heul langzaam voor een paard :Y) Als ik iets leuks zie is het altijd twijfelen, maar dan denk ik, alle kleine beetjes helpen, dus dan gaat dat geld toch in mijn spaarpot. De enige uitzondering is tweedehandsboeken die ik al lang wou hebben, maar die kosten vaak ook niet zoveel :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:40

Ik heb een bepaald bedrag wat ik iig op mijn spaarrekening wil hebben voor als er een nieuwe auto moet komen of iets dergelijks. Voor de rest spaar ik om mijn hypotheek af te lossen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:01

Ik heb altijd gespaard, meestal niet echt voor een speciaal doel trouwens. Maar het was wel erg makkelijk dat ik na mijn studie bijvoorbeeld mijn studieschuld in 1 klap af kon lossen :j
De laatste jaren sparen we veel, en voor het eerst ook gericht: we sparen voor ons volgende huis. Zodat we mooi kunnen wonen, zonder al te hoge maandlasten.
Verder ben ik redelijk zuinig ingesteld van mezelf, ik heb mezelf echt moeten leren dat geld uitgeven best mag :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:03

Ik heb flink moeten sparen voor mijn stage in de USA die ik helemaal zelf moet betalen :j Heb het nog nét niet rond (moet ook eten etc betalen) maar het komt iig wel goed :j

Als ik terugkom ga ik fanatiek sparen voor mijn rijbewijs, en daarna alles opsparen om hopelijk zo snel mogelijk het huis uit te kunnen na mijn studie :j

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:36

Zo wat een spaardoelen allemaal! Wel leuk, omdat van iedereen te horen en te zien dat het heel erg verschilt.

Weet iemand trouwens hoeveel rente je moet betalen als je rond de 21.000 zit? En je krijgt dan geen zorgtoeslag meer? En later dus geen huurtoeslag? Ik vind dat best krom, want dan zou je toch bij 20.000 spaargeld gaan stoppen met sparen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:37

Ik probeer iedere maand een vast bedrag te sparen, dit lukt bijna altijd. Een fatsoenlijke spaarrekening geeft me een gerust gevoel. Ik spaar om in mijn levensonderhoud + die van mijn paard te voorzien, mocht ik werkloos raken. Het liefst wil ik een spaarbedrag hebben dat ik mezelf en mijn paar een jaar lang kan betalen. Verder is het nieuwe spaardoel een koophuis. En ik wil ook altijd wat achter de hand hebben voor onverwachtse kosten van mijn paard. Ik heb geen maximum spaarbedrag, het liefst spaar ik gewoon zoveel mogelijk.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:39

De grensbedragen voor zorg- en huurtoeslag kun je zelf zien op www.toeslagen.nl..
En als je een beetje googelt kunt je ook wel vinden hoe hoog die rente is boven een bepaald bedrag aan spaargeld denk ik ;) .