E-nummers in vlees en vleeswaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:19

Ik denk dat het niet zozeer gaat om het mijden van ALLE toevoegingen, maar meer het mijden van wat niet nodig is.
Toevoegingen voor kleur, geur, houdbaarheid, zoetstoffen ed zijn over het algemeen niet nodig en zorgen er dus voor dat je onnodig meuk binnenkrijgt.

Lesly1987

Re: E-nummers in vlees en vleeswaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:28

Filet american is echt verschrikkelijk wat daar allemaal voor troep in zit. Nu lust ik geen vlees, maar in de vleesvervangers zitten ook veel e-nummers. Vind het erg lastig om iets gezonds te vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:33

Nogmaals, ik heb het over toegevoegde oliebol in vlees en vleeswaren Natasja, niet over tomaten en tomatensaus, die saus maak ik overigens zelf wel, daar heb ik geen kant en klaarprodukt voor nodig...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:40

http://www.ingredientencheck.nl/product/93 Filet Americain

Conserveringsmiddelen
E202: kaliumsorbaat. Bij de toegestane concentraties zijn geen schadelijke effecten te verwachten.
E211: natriumbenzoaat. Benzoëzuur kan bij een kleine groep mensen histamine vrijmaken en daardoor pseudo-allergische reacties veroorzaken.

Stabilisatoren
E415: Xanthaangom. Geen bijwerkingen
E450: Kalium- en natrium difosfaten. Hoge concentraties fosfaten kunnen allerlei bijwerkingen veroorzaken, aangezien fosfaat een essentieel onderdeel is van vele stofwisselingsprocessen.
E451: Kalium- en natrium trifosfaten.
E452: Polyfosfaten. Hoge concentraties fosfaten kunnen allerlei bijwerkingen veroorzaken, aangezien fosfaat een essentieel onderdeel is van vele stofwisselingsprocessen.

Voedingszuren
E325: natriumlactaat. Een natuurlijk zuur. Geen bijwerkingen.
E330: Citroenzuur. Een natuurlijk zuur. Geen bijwerkingen.

Verdikkingsmiddelen
E440: pectine. Natuurlijk. Bij hoge concentraties kan het verstopping veroorzaken in het maagdarmkanaal. Hiervoor wordt het ook gebruikt in dieetproducten omdat het het hongergevoel remt. Het wordt in de dikke darm gefermenteerd door de darmflora, waarbij winderigheid kan ontstaan.
E466: Carboxymethylcellulose. Geen bijwerkingen

Antioxidanten
E300: Vitamine C. Natuurlijk. Geen bijwerkingen.
E331: natriumcitraat. Geen bijwerkingen.

Smaakversterker
E621: Natriumglutamaat. Er worden veel bijwerkingen van glutamaten vermeld, maar deze zijn niet wetenschappelijk bewezen. Zie http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm en http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm voor meer informatie over glutamaten en bijwerkingen.

Antiklontermiddel
E470a: Natrium-, kalium- en calciumzouten van vetzuren. Geen bijwerkingen

Kleurstof
E120: karmijn. Een effect op hyperactiviteit bij kinderen is beschreven in een paar gevallen. Daarnaast kan het zorgen voor contactallergie op de huid bij gebruik in cosmetica.

Zuurteregelaar
E525: kaliumhydroxide. Geen bijwerkingen.

Bron: http://www.ingredientencheck.nl/product/93

Volgens mij valt het dus wel mee met de troep in Filet American. De E nummers die bijwerkingen kunnen veroorzaken doen dat alleen in hoge concentraties, 2 ervan omdat het essentiële onderdelen van je stofwisseling zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:46

KarinvdM schreef:
Nogmaals, ik heb het over toegevoegde oliebol in vlees en vleeswaren Natasja, niet over tomaten en tomatensaus, die saus maak ik overigens zelf wel, daar heb ik geen kant en klaarprodukt voor nodig...

Het maakt niet uit of het kant en klaar is.

En wat maakt het uit of ze ham of paprikachips er lekkerder mee gemaakt hebben.

E621 is een van de best onderzochte middelen en blijkt gewoon geen effect te hebben.
Dus waarom je daar druk over maken?

Vraag je liever af waarom het gebeurt.

En koop je vleeswaren bij de slager. Minder lang houdbaar en van nature umamie,
(door de E621 die er van nature in zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:48

Vjestagirl schreef:
dees_daan schreef:
Volgens mij zijn ze er mee bezig om de e-nummers van de verpakking af te krijgen en er op te zetten wat er in zit.
Dat heb ik een week of 2 geleden gelezen in ieder geval.
Dan is het probleem van echt niet weten wat er in zit opgelost.

Dat betwijfel ik. E621 heet in de volksmond Ve Tsin, maar heet ook Mononatriumglutamaat, MSG, wèijīng en mi-won genoemd.

Zo hebben meerdere stoffen 1 nummer, maar veel namen.

Wie overigens alleen E621 niet eet en E620-E627 wel komt er bedrogen uit, want dat is nagenoeg dezelfde stof.

Ik heb het niet helemaal goed onthouden, de PvdA wil van de e-nummers af:

http://m.ad.nl/ad/m/nl/1012/Nederland/a ... dsel.dhtml

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:23

Ik lees steeds meer discussies over gezond/zo natuurlijk mogelijk eten.
Wat mij opvalt is dat veel mensen alles in 1x bij een supermarkt halen.

Maar zou je al niet veel minder ''troep'' (zoals e-nummers, suikers e.d) binnen krijgen als je vlees bij de slager haalt, groente bij de groetenboer, en brood bij een echte bakker?

Ik ben het er zeer zeker mee eens dat zo gezond mogelijk eten goed is, maar slaan mensen niet door?
Suiker zou zeer slecht zijn, tuurlijk moet je het met mate nemen, maar is ene klein beetje echt zo erg?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:42

Nee Ellen, een klein beetje suiker is niet zo erg, maar het punt is dat overal suiker(s) in welke vorm dan ook worden toegevoegd (vaak ook nog verstopt door er andere namen aan te geven) en dat het dus niet bij een 'beetje suiker' blijft.
Zie bijv: http://voedzo.nl/geen-suiker/een-klein- ... et-zo-erg/
En al die geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakversterkers en alle andere toevoegingen zijn bij elkaar opgeteld meer dan 'een klein beetje' en die wil ik daar waar het kan graag vermijden.
Dat anderen er geen problemen mee hebben vind ik prima, maar ik wil ze liever niet. :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:49

Volgens mij, als ik het me goed herinner, zitten er in vleeswaren van duurzaam varkensvlees nog het minste aan E-nummers. Of het was de biologische vleeswaren :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:01

De enige oplossing die ik kan bedenken is om niets meer te kopen dat in de fabriek is gemaakt/ingepakt. En alles biologisch/niet bespoten. Maar dat kost teveel moeite (alles zelf maken en dus lang in de keuken staan) en het kost veel geld. Dus doen mensen het niet.
Word gewoon lekker zelfvoorzienend en je hebt nergens meer last van, maar dat kan natuurlijk niet omdat er geen ruimte is.

Stelletje stadshippies ook altijd..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:02

Zelf dingen maken kost niet altijd veel tijd Elise en vaak is het nog veel lekkerder ook dan dat kant en klaar spul.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:03

Punt is, denk ik, dat zowel de e nummers als zout en suiker (en veel vetten) worden toegevoegd om gebrek aan kwaliteit van een product te verhullen. Je proeft niet meer zo goed wat je eet

Voor fabrikanten is het een manier om van goedkope (en kwalitatief mindere) grondstoffen een smakelijk eindproduct te maken. En dat levert winst op

Zouden ze kwaliteitsproducten gebruiken, dan zijn die toevoegingen niet nodig, maar dan wordt de productie veel duurder en het product op de schappen dus ook.

Wil je gezond eten, dan lijkt het mij beter om gewoon kant en klaar producten zoveel mogelijk te vermijden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:08

KarinvdM schreef:
Zelf dingen maken kost niet altijd veel tijd Elise en vaak is het nog veel lekkerder ook dan dat kant en klaar spul.

Een pakje is heel wat sneller dan wanneer je bv een curry from scratch gaat maken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:08

De eerste keren kost het meer tijd, maar als je op een gegeven moment handigheid hebt en het recept kent, valt dat allemaal wel mee.
En dan ben je 10 of 15 minuten langer bezig met eten koken, wat dan nog?
Betere bezigheid dan tv kijken of facebooken en het levert je nog wat op ook.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:27

Ik persoonlijk denk er zelf ook zo over en maak mijn eigen rode kool uit de tuin ipv die uit een potje. Maar Hoe vaak zitten mensen wel niet te zeuren over zoiets en vinden dat de fabriek dan dingen moet veranderen in plaats van dat zij gewoon zelf iets veranderen?
Dat gezeur ben ik gewoon beu!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:30

O en maak zelf eens gebakken aardappeltjes van een zak kruimige aardappelen.
Eens gehad wil je nooit meer anders.
En het is zo ontzettend simpel, kost je ook nauwelijks meer tijd dan een zakje kant en klaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:58

In de parmaham van de pappie happie zit maar een E nummer een conserveringsmiddel.
Nou, dat valt mee toch.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:29

KarinvdM: Ik snap dat het tegenwoordig in veel dingen in zit. Maar wat is veel. Die link in je vorige post zegt mij persoonlijk niet zo veel. Dat is van 1 iemand de ervaring. (Zo heb ik het begrepen).

Afgelopen week was er ook in het nieuws dat er bij bepaalde supermarktketens brood werd verkocht die in ''asbestovens'' zijn gebakken. Die broden zouden dus deeltjes asbest kunnen bevatten.. lijkt mij ook niet erg prettig... Maar ja, mensen willen tegenwoordig een heel brood voor 50ct stuk... dus ergens moet het ook zitten denk ik dan..

Wij doen zelf ook nog echt ouderwets boodschappen, zoals naar de groenteboer, slager, bakker en ook een aantal dingen op de markt. (vis bijvoorbeeld) Dat geeft mij wel een beter gevoel, dan alles uit de supermarkt te halen.

Wij eten veelal ook zonder pakjes. Af en toe wel eens een kruidenmix in de macaroni of zo, maar daar blijft het ook zo ongeveer bij.

Ik vraag mij af, hoe kan je nu precies bij houden hoeveel je van alles binnen krijgt?
Mijn idee is: probeer zo gezond mogelijk te leven, maar durf ook te genieten! Als je probeert gezond te eten, en voldoende te bewegen, geloof ik niet dat die ''troep'' die je nog binnen krijgt, echt schadelijk kan zijn. (Mensen die er (over)gevoelig) voor zijn uitgezonderd)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:07

Volgens mij gebruiken veel bakkers en slagers net zo goed E-nummers hoor..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:10

Wij kopen vlees in bij iemand die de dikbillen zelf opfokt, dan naar de slager brengt en dan kun je het dezelfde dag ophalen.
Je schrijft je in en krijgt een smsje wanneer de koe naar de slager gaat.
Beter dat dan AH vlees wat een jaar in een koelhuis in Argentinie hangt....

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:25

Wij eten ook zonder pakjes en zakjes, dat scheelt al een boel e-nummers, suiker en zout.
Op ve-tsin (e621) reageren wel een boel mensen. Mijn oma kan er niet tegen (gaat overgeven en krijgt verschrikkelijke jeuk) een jongetje uit de buurt wordt er razend druk van, en zo ken ik nog wel een paar voorbeelden. Dus zo onschuldig zal het allemaal niet zijn.
Ik geloof ook niet klakkeloos de onderzoeken uit de voedingsindustrie, want als er ergens veel geld in omgaat is het dat wel, dus die zullen elkaar echt niet afvallen hoor.

Wat ik wel grappig vond om te lezen is dat tomaat barst van de e621, dat wist ik dus niet, en verklaart allicht waarom mijn zoontje erop reageert. Hij krijgt knalrode uitslag over zijn gezicht bij het eten van tomaat (ook in saus natuurlijk). Helemaal bannen uit zijn voeding wil ik het niet, want ben bang dat hij er dan ooit nog extremer op gaat reageren, maar vond het altijd wel apart. Nu denk ik dat het allicht iets met erfelijkheid te maken kan hebben.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:17

Lidewijke schreef:
Volgens mij gebruiken veel bakkers en slagers net zo goed E-nummers hoor..

Klopt :) En dat moet ook wel, om het langer "vers" te houden.

Ik bak mijn brood zelf, zonder conserveringsmiddelen. Het is niet zo lekker als bakkersbrood en het blijft maar een halve dag goed. Maar ik voel me er wel beter bij.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:19

Dan zit er niets anders op dan je eigen vleesje te schieten :') Nee, just kidding.
Mijn vriend is intolerant voor E621 (smaakversterker). Dit zit in ongelovelijk veel producten, echt super irritant :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:20

corine1981 schreef:
Wij eten ook zonder pakjes en zakjes, dat scheelt al een boel e-nummers, suiker en zout.
Op ve-tsin (e621) reageren wel een boel mensen. Mijn oma kan er niet tegen (gaat overgeven en krijgt verschrikkelijke jeuk) een jongetje uit de buurt wordt er razend druk van, en zo ken ik nog wel een paar voorbeelden. Dus zo onschuldig zal het allemaal niet zijn.
Ik geloof ook niet klakkeloos de onderzoeken uit de voedingsindustrie, want als er ergens veel geld in omgaat is het dat wel, dus die zullen elkaar echt niet afvallen hoor.

Wat ik wel grappig vond om te lezen is dat tomaat barst van de e621, dat wist ik dus niet, en verklaart allicht waarom mijn zoontje erop reageert. Hij krijgt knalrode uitslag over zijn gezicht bij het eten van tomaat (ook in saus natuurlijk). Helemaal bannen uit zijn voeding wil ik het niet, want ben bang dat hij er dan ooit nog extremer op gaat reageren, maar vond het altijd wel apart. Nu denk ik dat het allicht iets met erfelijkheid te maken kan hebben.

Maar kan jouw Oma ook niet tegen tomaten en of oude kaas?

Dat je zoontje niet tegen tomatensaus kan dat kan ook komen door andere stoffen in de tomaat.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:41

Nee mijn oma kan daar ook niet tegen. Tegen meer dingen niet, maar o.a. tomaat en aardbeien zijn triggers van uitslag en bij mijn zoontje dus ook.(overigens heb ik nooit kant en klare tomatensaus ).dus allicht toch een verband daartussen?
Zoonlief heeft ook licht eczeem, waterwratjes en kan niet goed tegen zon dus sowieso gevoelig huidje. Maar van die e-nummers in tomaat wist ik gewoon niet.