Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

Re: Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:16

Wij zitten in een soortgelijke situatie, we wonen nu in utrecht mijn vriend werkt nu in friesland en het plan is om in het noorden van het land te gaan wonen zodra ik daar werk heb. Is ongeveer 1,5 uur van onze familie en vrienden.
Heel veel succes met een keuze maken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:37

Gelukkig heb ik mijn portie duits en frans (want ja, ze spreken dat er allebei) wel gehad op school. Ik ben sowieso van zin om eens terug wat basis dingen op te frissen zodra het zover is. Ik wil mezelf ook goed duidelijk maken en vooral, ik wil verstaan wat ze zeggen.
Idd bij mensen in de buurt gaan kijken om iets te kopen of verbouwen is geen slecht idee!

Oké, ik weet nu al iets meer over het perceel dat we in gedachten hebben. Er is een deel dat we mogen bebouwen (wel een vrij steil stuk, charme van de Eifel zullen we maar denken) en een deel waar (voorlopig) niets op mag. Dat tweede deel (en overigens vlakke deel) kan ik dan gebruiken om onze paarden en de paarden van de klanten te zetten en dan maak ik ook een stukje vrij voor een piste (al dan niet ietswat illegaal ;) ).
Op mijn plannetje ziet het er alvast goed uit. Morgen gaan we nog eens kijken met de makelaar deze keer. Dan kunnen we het huis, waarin we willen wonen, eens vanbinnen bekijken.

Maar ik heb dus aan mijn ouders verteld en vooral mijn moeder zwaar depressief. Zij is tevens mijn collega sinds enkele jaren dus ik laat haar op verschillende vlak "in de steek". Maar om voor haar dit niet te doen, lijkt me toch wat psychologische chantage? En neen, ik vind dat niet makkelijk maar het is ocharme 3 uur rijden. Het is niet dat we naar Canada verhuizen (wat we ook wel zouden zien zitten haha).

Ik heb nog wat vragen aan die gemeente gesteld (in Deutsch :D ) en als die positief worden beantwoord... wordt het spannend.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:51

Kwestie van me overal over te informeren, in de gemeente is alvast een hondenschool die ook agility geeft. En laat ik dat ik nu juist graag starten met mijn hond :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:53

Cool! En: indien financieel haalbaar: doen!

Ik ben ook van Antwerpen naar Aken verhuisd en heb er geen spijt van. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om terug te gaan.

Oostkantons, he? Dan waarschijnlijk ook niet zover van Aken? Geef maar een seintje als je hulp nodig hebt met dat Duits of met andere perikelen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:02

Jeetje wat spannend Dana, veel succes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:08

bigone schreef:
Als je begin dertig bent dan echt nu doen. Tweeënhalf uur?? dat is peanuts en het voordeel is wel dat wanneer er dan mensen komen je echt contact hebt ipv even snel een bakkie. Als jullie daar wonen is het misschien wel rustig maar eenzaam kun je ook zijn met duizend man om je heen, ik voel me nooit eenzaam ondanks dat we echt heel eenzaam wonen. DOEN.

Ik ben toen ik 23 was van Groningen naar Leiden verhuisd. Ik ben veel vrienden van vroeger kwijt geraakt omdat het nu eenmaal niet te doen is om elk weekend terug te gaan of mensen over te laten komen, tenminste niet op de lange termijn. DAT vind ik persoonlijk een groot verlies. Ik had een aantal mensen graag nog om me heen gehad en ja in een stad op 3 uur afstand van waar je geboren bent, ken je niemand en de mensen die je kent, ken je nog maar kort en niet van jongs af aan. Je loopt daar dan niet even een bekende van vroeger tegen het lijf - van de kleuterschool, middelbare school of later. DAT vind ik ook een gemis. Ik zou nu niet snel meer uren van mijn huidige locatie verhuizen zodat ik mijn contacten weer zou verliezen en opnieuw zou moeten opbouwen. En tuurlijk krijg je nieuwe vrienden maar dat zijn minder diepe contacten dan die jarenlange van vroeger.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:10

Pb hotchocolat is, zij is 4 geleden vertrokken naar de duitse eiffel,man,kinderen en paard alles mee.
Leuke woonboerderij met leuk stukje grond voor niet al teveel.
Het bevalt hun daar erg goed.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:14

Ik ben zo'n 14 maanden naar de andere kant van de wereld verhuisd om mijn droom achterna te gaan. Als ik je zo hoor heb je diep van binnen je besluit al gemaakt, ik zeg doen! Het gaat een keer tegenvallen, je gaat je een keer afvragen waar je in godsnaam aan bent begonnen maar uiteindelijk wil je niks anders meer. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb sturen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:19

Klinkt al heel serieus nu.

Als je erachter staat en ook niet teveel aan mensen of huidige vrienden hecht, is het prima te doen. Maar je moet er niet op rekenen dat mensen regelmatig 3 uur gaan reizen, dan raak je teleurgesteld.

Wij woonden op 180km en dan moest er gepland worden. Sommige familie wilden wel komen, maar moesten plannen en vonden het een hele rit.
Vrienden van onze zoon bijv hebben 100x beloofd te komen en dan ook een weekendje ofzo, maar is nooit gebeurt.
Mijn moeder wordt ook een dagje ouder en mijn broer is zwaar gehandicapt, dus ik miste ze en zag het zo niet zitten. We huurden om een indruk te krijgen en zijn niet gaan kopen daar.
Nu in zelfde plaats als mijn moeder, broer en wat familie gekocht. Moeder en broer zien we veel en helpen we ook waar we kunnen. Familie zien we eigenlijk niet vaker, dus afstand zegt lang niet alles.

Het trekt me nog wel steeds om toch te doen wat we graag wilden, maar waar en wanneer??

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:25

fargo schreef:
bigone schreef:
Als je begin dertig bent dan echt nu doen. Tweeënhalf uur?? dat is peanuts en het voordeel is wel dat wanneer er dan mensen komen je echt contact hebt ipv even snel een bakkie. Als jullie daar wonen is het misschien wel rustig maar eenzaam kun je ook zijn met duizend man om je heen, ik voel me nooit eenzaam ondanks dat we echt heel eenzaam wonen. DOEN.

Ik ben toen ik 23 was van Groningen naar Leiden verhuisd. Ik ben veel vrienden van vroeger kwijt geraakt omdat het nu eenmaal niet te doen is om elk weekend terug te gaan of mensen over te laten komen, tenminste niet op de lange termijn. DAT vind ik persoonlijk een groot verlies. Ik had een aantal mensen graag nog om me heen gehad en ja in een stad op 3 uur afstand van waar je geboren bent, ken je niemand en de mensen die je kent, ken je nog maar kort en niet van jongs af aan. Je loopt daar dan niet even een bekende van vroeger tegen het lijf - van de kleuterschool, middelbare school of later. DAT vind ik ook een gemis. Ik zou nu niet snel meer uren van mijn huidige locatie verhuizen zodat ik mijn contacten weer zou verliezen en opnieuw zou moeten opbouwen. En tuurlijk krijg je nieuwe vrienden maar dat zijn minder diepe contacten dan die jarenlange van vroeger.

Maar dat heb je zelfs al als je maar een klein half uurtje verderop verhuist.
M'n 'nieuwe' vrienden hebben allemaal hier in de buurt op school gezeten, ik niet. Ik kom bijna nooit oude klasgenoten/kennissen tegen.
Maar echte vrienden blijven toch wel, of je nou een half uur of 3 uur verderop verhuist!

TS, 3 uurtjes is prima te overzien! Als je bv zorgt voor een logeerkamer in jullie toekomstige huis, dan kunnen vrienden een nachtje langs komen. Gezellig!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:46

superpony schreef:
Klinkt al heel serieus nu.

Als je erachter staat en ook niet teveel aan mensen of huidige vrienden hecht, is het prima te doen. Maar je moet er niet op rekenen dat mensen regelmatig 3 uur gaan reizen, dan raak je teleurgesteld.

Wij woonden op 180km en dan moest er gepland worden. Sommige familie wilden wel komen, maar moesten plannen en vonden het een hele rit.
Vrienden van onze zoon bijv hebben 100x beloofd te komen en dan ook een weekendje ofzo, maar is nooit gebeurt.

Mijn moeder wordt ook een dagje ouder en mijn broer is zwaar gehandicapt, dus ik miste ze en zag het zo niet zitten. We huurden om een indruk te krijgen en zijn niet gaan kopen daar.
Nu in zelfde plaats als mijn moeder, broer en wat familie gekocht. Moeder en broer zien we veel en helpen we ook waar we kunnen. Familie zien we eigenlijk niet vaker, dus afstand zegt lang niet alles.

Het trekt me nog wel steeds om toch te doen wat we graag wilden, maar waar en wanneer??

Ik ben het hier helemaal mee eens, het is heel moeilijk om contacten op de lange termijn te blijven onderhouden. En soms is het heel vervelend om op 3 uur afstand van je familie te zitten (bij ziekte en dat soort zaken vooral).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:50

Wij zijn een paar weken geleden definitief verhuisd naar frankrijk. De moeder van mijn man vind het moeilijk maar dat heeft ons zeker niet tegen gehouden. Hier kunnen we de dingen doen die we willen en kunnen we leven op een manier die beter bij ons past. Doe wat voor jullie goed voelt en 3 uur is echt niets qua afstand en prima te doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:51

Dispar_Vulgo schreef:
fargo">>>>>
[quote="bigone schreef:

Ik ben toen ik 23 was van Groningen naar Leiden verhuisd. Ik ben veel vrienden van vroeger kwijt geraakt omdat het nu eenmaal niet te doen is om elk weekend terug te gaan of mensen over te laten komen, tenminste niet op de lange termijn. DAT vind ik persoonlijk een groot verlies. Ik had een aantal mensen graag nog om me heen gehad en ja in een stad op 3 uur afstand van waar je geboren bent, ken je niemand en de mensen die je kent, ken je nog maar kort en niet van jongs af aan. Je loopt daar dan niet even een bekende van vroeger tegen het lijf - van de kleuterschool, middelbare school of later. DAT vind ik ook een gemis. Ik zou nu niet snel meer uren van mijn huidige locatie verhuizen zodat ik mijn contacten weer zou verliezen en opnieuw zou moeten opbouwen. En tuurlijk krijg je nieuwe vrienden maar dat zijn minder diepe contacten dan die jarenlange van vroeger.[/quote>>>>

Maar dat heb je zelfs al als je maar een klein half uurtje verderop verhuist.
M'n 'nieuwe' vrienden hebben allemaal hier in de buurt op school gezeten, ik niet. Ik kom bijna nooit oude klasgenoten/kennissen tegen.
Maar echte vrienden blijven toch wel, of je nou een half uur of 3 uur verderop verhuist!

TS, 3 uurtjes is prima te overzien! Als je bv zorgt voor een logeerkamer in jullie toekomstige huis, dan kunnen vrienden een nachtje langs komen. Gezellig!

Inderdaad je zult dan op straat ook niet snel bekenden tegenkomen.
Dat langskomen en logeren: die vrienden doen dat het eerste jaartje of de eerste 2 jaar en daarna wordt dat echt heel snel minder. Dat is prima, als je je dat maar realiseert.
Een half uurtje afstand is echt heel anders, dan ga je veel sneller even een middagje bij iemand langs om bij te kletsen oid, dat doe je niet met 6 uur reistijd heen en terug.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:53

Realiseer je wel dat je ook nieuwe vrienden maakt. Nu ik verhuisd ben naar Australie ben ik vrienden verloren, maar heb er ook veel voor terug gekregen. 3 uur reizen is niks, ik moet 24 uur in een vliegtuig zitten om op bezoek te gaan bij vrienden/familie :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:13

Ik zou het ook doen! Die kans krijg je maar eenmalig en als je hem niet aan grijpt krijg je er denk ik spijt van. Wat Casper zegt; 2,5/3 uur reizen is prima te doen. Toen ik in Utrecht woonde had ik mijn moeder ook 2,5 uur bij me vandaan en wij zagen elkaar toch wel eens in de 2/3 maanden :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:14

Wij hebben het gedaan. weg uit NL en op naar de Duitse Eifel.
Bevalt goed en ik wil voor geen goud meer terug naar NL

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:24

Faelivrin schreef:
Ik zou het ook doen! Die kans krijg je maar eenmalig en als je hem niet aan grijpt krijg je er denk ik spijt van. Wat Casper zegt; 2,5/3 uur reizen is prima te doen. Toen ik in Utrecht woonde had ik mijn moeder ook 2,5 uur bij me vandaan en wij zagen elkaar toch wel eens in de 2/3 maanden :)

En waar woon je nu en waar woont je moeder nu?

Ik ben nu 46 en dus nu 23 jaar weg uit mijn geboorte plaats en dus nu 23 jaar in het westen in respectievelijk Leiden, Rijswijk en Den Haag. Als het niet tijdelijk is, dan is het anders..
Betekent niet dat je het niet moet doen, maar dat je je wel dingen moet realiseren.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 13:20

soesita schreef:
Cool! En: indien financieel haalbaar: doen!

Ik ben ook van Antwerpen naar Aken verhuisd en heb er geen spijt van. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om terug te gaan.

Oostkantons, he? Dan waarschijnlijk ook niet zover van Aken? Geef maar een seintje als je hulp nodig hebt met dat Duits of met andere perikelen.

Bedankt voor het aanbod! Kan zijn dat ik het zeker wel eens nodig kan hebben. Het is toch nog een anderhalf uur van Aken, nog meer naar beneden :D

@ hotchocolat: misschien wat privé vraagje maar hebben jullie daar ook makkelijk werk gevonden of hoe hebben jullie dat gedaan?

Om het heel cru te zeggen, ik heb niet zoveel vrienden die ik hier zie. Ja, buiten eentje waar ik vooral veel contact mee heb maar soms ook in geen weken zie, is hier niemand echt die ik zoooo ga missen. Ook zijn mijn meeste vrienden, mensen met paarden die zowat overal wonen en die ik dus alleen op dagritten en weekenden zie. En het is dan te hopen dat ik die mensen toch af en toe mag verwelkomen in ons gîtes.
Maar mijn moeder is een ander paar mouwen... die is dus helemaal 8)7 . Die denkt dat ik me helemaal in de misérie ga storten (alles gaan ze kwijt zijn, zegt ze dan) en dat ik haar verlaat etc etc etc... echt helemaal depressief met een grote D.
Ze controleert alles nogal graag, begin ik nu te beseffen. Als je haar bv twee dagen niet belt, dan is het al van "nu bellen ze me niet en wat ik misdaan". Je ziet het, hier ga ik nog mijn handen vol aan hebben.
En ik heb ook graag over alles controle maar deze nacht heb ik weer zo goed geslapen. Als ik me ergens echt zorgen om maak dan slaap ik niet hoor.
Tegenwoordig heb je toch ook Skype? En het is dus ocharme 2u45 rijden.
En ja, ook ik heb wat schrik ivm onze financiën! Waarom ben ik er anders constant mee bezig?
Enfin, even genoeg gezeurd over mijn moeder.

We zijn dus gisteren met de makelaar gaan kijken en de woonst is dus veel groter dan we dachten. Wat uiteraard goed is. Er is nog een beetje werk aan maar zou in principe zo bewoonbaar zijn.

De aankoop van het huis is financieel wel haalbaar. Maar daarna hé. We willen dan wel iets openen om iets te verdienen maar een job zullen we toch ook moeten zoeken. En ja, dat is nog het enigste dat me tegenhoudt.
We zijn daar ook al een wandeling met de honden gaan doen en dan wat verder met jeep de ingang van het bos gezocht en ja, de omgeving om paard te rijden valt goed mee!! Toch zo op het eerste zicht ;)

Enfin, we gaan nu gewoon rustig verder doen. Ik ga eens een rondbrief met vragen sturen naar mensen die ik ken om te horen wat zij nu allemaal verwachten van B&B met gîtes. Over 2 weken sowieso al afspraak met boekhouder. Dus tegen dan moet ik toch al wat kosten en inkomens proberen uit te tellen.
De makelaar ging nog horen of we de grote chalet onderaan onze grond (is nog van verkoper als jachthuis) ook niet bij kunnen kopen. Dan hebben we al een start voor overnachtingsplaats. De deal zou dan zijn dat de eigenaar tijdens de jachtperiode wel over de chalet gratis mag beschikken. Dus ik ben benieuwd met wat de makelaar afkomt. Dan kunnen we een bod doen en als dat aanvaard wordt, dan is een optie van een maand absoluut geen probleem. Dus dat geeft ons nog wat tijd over het één en ander te informeren (qua vergunningen etc).

Pff, ik kan jullie verzekeren dat het één ingewikkelde boel in mijn hoofd is! Ik ga nu even denken wat ik nog aan de gemeente wil vragen ivm vergunningen dat ik nodig heb. Ik zal allicht een architect moeten aanspreken. Misschien weten zij iemand daar in de buurt die ook wat nederlands spreekt, zou makkelijk zijn!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:28

Mocht je een huisje gaan verhuren en het is voor 4 personen, dan komen wij zeker die kant op. Wij zijn nog steeds niet uitgekeken in de eiffel!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:30

Mijn man heeft binnen NL overplaatsing gehad

Mijn huidige baantje heb ik via de buren gekregen, zij heeft ook een sollicitatie brief voor mij geschreven.
Ik werk dar al weer ruim 4 jaar.

We hadden een jaar de tijd om ons huis te verkopen, binnen 2 maanden was het verkocht zonder makelaar (spaarde een hoop geld uit). Daarna hebben we nog een periode gehuurd in onze oude woonplaats en zijn we op huizenjacht gegaan.

Aansluiting was gemakkelijk er zijn hier veel paardenbezitters. De kinderen hebben ook heel snel Duits geleerd.

Ik ben niet het typ wat bij iedereen op bezoek gaat, heb ik ook geen tijd voor. Ik heb nu drie paarden lopen, sinds aug ben ik gestart met een ruitersport winkel en vanaf volgende maand ga ik weer tijdelijk 30 uur per week werken (langdurige zieke op het werk).
Mocht iemand hulp nodige hebben kunnen ze langskomen, feestje op zijn tijd is ook oke.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:31

hittepit_12 schreef:
Mocht je een huisje gaan verhuren en het is voor 4 personen, dan komen wij zeker die kant op. Wij zijn nog steeds niet uitgekeken in de eiffel!

Eifel is met 1 F zus

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:35

Sorry..... -O-

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:44

Ik woon praktisch tegenover mn ouders.... Maar er zijn maanden bij dat ze belt; " jeetje ik zie je nooit! " zelfs toen ik 2 uur rijden verderop woonde zag ik ze regelmatig vaker.... Als je echt wil, is er overal n oplossing voor!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:23

hittepit_12 schreef:

Dat zijn we dus van zin ;) .
Als het zover is, kom je het wel te weten haha

@ hotchocolat: wel de bedoeling is dat mijn vriend sowieso voltijds onze onderneming uit zou baten. Hij is de handige harry en kookt nog graag ook. Ik zou dan de administratie op me nemen en beiden zouden we kunnen gidsen als daar vraag naar is.
Maar ik zou eigenlijk dan nog een part-time job moeten vinden en dat zal niet makkelijk zijn. Mijn vriend zou daarentegen wel weer veel makkelijker werk vinden. Hij zegt altijd "ik neem mijn twee handen overal mee naartoe". Maar ja, voltijds werken (want part-time voor arbeider vind je al helemaal niet) en dan wordt het misschien wat veel.
Ik zou ook voltijds onze onderneming kunnen doen maar klusjes ... ik heb 2 linker handen.
Dus denken, denken, denken en in het begin kunnen we wel terugvallen op de sociale zekerheid maar dat is ook maar beperkt en profiteur wil ook niet zijn.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:52

Als de hondjes mee mogen, schrijf ons ook maar in. :D