Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yessy schreef:Ik begrijp het wel, TS is twee keer haar moeder bijna verloren aan een aneurysma en vervolgens wordt er stug doorgerookt. Ik zou woest zijn denk ik.. het idee dat je op je 21e je moeder zou kunnen verliezen omdat ze niet kon stoppen met roken is toch vreselijk?
Maartje1990 schreef:Maar werden die aneurysmas veroorzaakt door het roken?
Magrathea schreef:Maartje1990 schreef:Maar werden die aneurysmas veroorzaakt door het roken?
Aneurysma's zijn het gevolg van poreuze aderen, en dit kan het gevolg zijn van roken. Maar wordt ook gezien bij obesitas, ouderdom etc. Belangrijkste factor is iig erfelijkheid. Het is wel zo dat kans op een aneurysma verhoogd wordt als je al aanleg hebt en dan ook nog rookt.
Erfelijkheid verhoogt de kans, roken ook. De combinatie dus helemaal. Maar hoeft dus niet per se door het roken te komen Magrathea schreef:NRJ schreef:Eerlijk gezegd... Denk ik dat ze het stiekem doet omdat ze weet dat het jullie teleur gaat stellen. Misschien schaamt ze zich ook wel.
Maar vergeet niet, dat dat soort operaties je niet in de koude kleren gaat zitten! En in periodes van stress en innerlijke onrust val je dan makkelijk terug op het vertrouwde.
Mijn moeder heeft iets soortgelijks meegemaakt... Ze heeft borstkanker gehad en het is ook beter dat ze stopt. Maar als ze niet rookt heeft ze een ontzettend hoge bloeddruk.
Het roken houdt ze verborgen voor mijn vader, die dit toch niet gaat begrijpen.
Ik ben er ook niet blij mee, want het is toch slecht voor je gezondheid. Maar ik begrijp ook de achterliggende gedachte. Ze weet hoe ik er over denk, maar niet veroordeel omdat ze het toch doet.
Mijn advies: Toon een beetje begrip voor je moeder en vraag haar gewoon op de man af waarom ze weer is gaan roken.
Ga helemaal mee met deze post. Van die cynische rookhaatacties maak je een roker echt niet vrolijk mee, en wat doen ze dan? Juist![]()
In plaats daarvan kun je het beter positief benaderen, spreek bijvoorbeeld af dat als ze bijv. de hele dag niet gerookt heeft, dat jij en/of je zus lekker voor het gezin koken, of een klusje doen in huis. Als "kadootje". Als ze een week niet heeft gerookt met zijn allen op zondag iets leuks gaan doen. Help haar te stoppen, en laat haar inzien dat haar leven jullie veel waard is. Succes ermee!
PowerReiner schreef:Ben ik niet mee eens. Ieder volwassen persoon kan zijn eigen keuzes maken. Iederen weet wat goed of slecht voor hen is. Iemand jouw keuze opleggen zie ik niet als respect.
Tuurlijk mag je er altijd iets van zeggen, zeggen dat je het jammer vind. Je vriend voor de keus gezet? Zou ik nooit doen. Binnen roken terwijl jij niet rookt vind ik een ander verhaal, dan is zijn ongezonde keuze ook ongezond voor jou (en wellicht vervelend). Maar zoals ik die zin lees heb je hem voor de keus gezet tussen roken of jou.
Respect in dit geval = zorgen dat iemand de risico's ervan weet en beide keuzes (roken of niet roken) aanvaarden.
Magrathea schreef:NRJ schreef:
Ga helemaal mee met deze post. Van die cynische rookhaatacties maak je een roker echt niet vrolijk mee, en wat doen ze dan? Juist![]()
In plaats daarvan kun je het beter positief benaderen, spreek bijvoorbeeld af dat als ze bijv. de hele dag niet gerookt heeft, dat jij en/of je zus lekker voor het gezin koken, of een klusje doen in huis. Als "kadootje". Als ze een week niet heeft gerookt met zijn allen op zondag iets leuks gaan doen. Help haar te stoppen, en laat haar inzien dat haar leven jullie veel waard is. Succes ermee!
PowerReiner schreef:Ben ik niet mee eens. Ieder volwassen persoon kan zijn eigen keuzes maken. Iederen weet wat goed of slecht voor hen is. Iemand jouw keuze opleggen zie ik niet als respect.
Tuurlijk mag je er altijd iets van zeggen, zeggen dat je het jammer vind. Je vriend voor de keus gezet? Zou ik nooit doen. Binnen roken terwijl jij niet rookt vind ik een ander verhaal, dan is zijn ongezonde keuze ook ongezond voor jou (en wellicht vervelend). Maar zoals ik die zin lees heb je hem voor de keus gezet tussen roken of jou.
Respect in dit geval = zorgen dat iemand de risico's ervan weet en beide keuzes (roken of niet roken) aanvaarden.
superpony schreef:PowerReiner schreef:Ben ik niet mee eens. Ieder volwassen persoon kan zijn eigen keuzes maken. Iederen weet wat goed of slecht voor hen is. Iemand jouw keuze opleggen zie ik niet als respect.
Tja, dan heb je een andere mening, prima. Het is niet mijn vriend, maar mijn man en we zijn al 20jr samen. We hebben een kind samen en genoeg meegemaakt. Hij weet waar de bezorgdheid vandaan komt.
En prima als mijn man ervoor kiest om te roken, maar ik kies er idd niet voor om iemand kapot te zien gaan door roken. Daarnaast vergeet je dus even dat we een gezin zijn en het roken ook heel veel geld kost. Ik ga daar niet voor werken en zijn loon is ook van ''ons''.
Voor mijn moeder geldt hetzelfde. Zij heeft nog zorg over mijn gehandicapte broer, dus een flinke verantwoordelijkheid. Hier is het allemaal kort geschreven en ga er verder niet diep op in, maar er zijn dingen die besproken worden en dat je mensen dingen duidelijk maakt als ze dat zelf niet door hebben.
Overgewicht is ook een gezondheidsrisico en ook zij zadelt anderen op met diverse problemen als zij er niks aan zou doen.
Als je alleen bent, moeten mensen het maar zelf weten. Maar als je kinderen of een gezin hebt, heb je wel degelijk verantwoordelijkheden en neem je andere mensen mee in je problemen als je ziek wordt of overlijdt.
Even heel rot en hard; maar wij weten hoe het is als mensen dood blijven door roken, overgewicht en ongezond leven. Of door roken, drinken en ongezond leven kanker krijgen wat een lange lijdensweg is. En zo hebben we nog wat voorbeelden.
Blijkbaar zijn ze dan niet zo volwassen en verantwoordelijk om alleen maar zelf te beslissen. Je moet wel denken aan de mensen om je heen.
Als mensen dat anders vinden, vind ik dat prima. Is alleen maar mijn mening, verder niet. Ik heb lang en veel gerookt en merk dat mensen die roken altijd heel erg negatief reageren, omdat ze het zelf niet willen zien. Maar niet rokers hebben nog dagelijks last van wel rokers en die doen er niks tot heel weinig aan om dat te verminderen. Tja, verslaafd zullen we maar zeggen dan.