Moeder rookt achter onze rug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:54

Herken het. Mijn moeder is ook opgenomen geweest in het ZKH, maar dan wegens een acute 'astma' aanval. Ze was ingestort en zat aan de zuurstof. Toen is ze natuurlijk een paar weken gestopt, maar toen ze weer thuis was, is ze langzaam weer begonnen (eerst ook 'stiekem').

Mijn vader had wel zijn teleurstelling geuit (wij wonen niet meer thuis en ze wonen aan de andere kant van het land, dus we kregen sowieso niet veel mee), maar dan werd mijn moeder juist boos en gefrustreerd. Want ja, het is ook heel moeilijk om te stoppen..

Maar toen is mijn tante, haar zus waar ze samen een winkel mee heeft, heel boos op haar geworden. Waar ze nou eigelijk mee bezig is: haar man en kinderen zijn zich rot geschrokken dat ze met spoed naar het ZKH moest, dat ze daar dagen heeft gelegen. Het is duidelijk wat de oorzaak is, en dan toch weer die sigaret opsteken? Hoe egoïstisch ben je dan? Ja, het is moeilijk om te stoppen (tante heeft ook gerookt, ik ook..) maar het is nog veel moeilijker voor de mensen die achterblijven als je eraan overlijdt.

Dit heeft blijkbaar toch gewerkt, want mijn moeder is nu echt gestopt. Maar er moet eerst een knop om, en bij iedereen zal die ergens anders zitten..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:03

Het is gewoon zo verslavend. Het heeft niet echt te maken met een knop omzetten. Sommige mensen kunnen er gewoon echt niet zonder. Mijn vader was alcoholist maar heeft het altijd ontkend. Hij is overleden aan kanker en heeft doorgedronken tot aan zijn dood. Hij kon er gewoon niet zonder.
Voor een niet verslaafde is het niet te begrijpen hoe je kan kiezen voor iets waarvan je weet dat je er dood aan gaat.

kleinvosje

Re: Moeder rookt achter onze rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:06

Mijn vader is bijna 5 jaar geleden overleden aan de gevolgen van longkanker. Mijn moeder is sindsdien niet gestopt met roken...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:09

Yessy schreef:
Ik begrijp het wel, TS is twee keer haar moeder bijna verloren aan een aneurysma en vervolgens wordt er stug doorgerookt. Ik zou woest zijn denk ik.. het idee dat je op je 21e je moeder zou kunnen verliezen omdat ze niet kon stoppen met roken is toch vreselijk?

Dit vind ik heel hard gezegd nog steeds geen reden.
Ik ben mijn mams ook 3 x bijna kwijt geweest waarbij ze afgelopen april zelfs op een haar na is gered wegens een laatste reanimatiepoging.
En jawel ze rookt nog steeds, het haar eigen keuze en leven.
Maar we wijzen haar er wel op als ze weer flink begint te roken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:10

Stoppen met roken is zwaar, waarom ga je geen gesprek met je moeder aan waarin je aangeeft achter haar te staan en dat je haar wilt helpen? Daar heeft ze meer aan dan aan boos worden.
Misschien is elektrisch roken een (tijdelijk) alternatief voor haar?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:16

Maar werden die aneurysmas veroorzaakt door het roken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:17

Mijn Oma ging ook door met roken. Ik heb niets gezegt....ze rookte tenminste minder.
Als ik haar zou confronteren zou ze ook weer roken waar ik en de kinderen bij zijn.

Roken is gruwelijk verslavend,...zie er maar eens vanaf te komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:18

Maartje1990 schreef:

Nee, dat is een zwakke plek in een bloedvat.

Maar roken verhoogd je bloeddruk en dat kan er voor zorgen dat een zwakke plek knapt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:20

Maartje1990 schreef:

Aneurysma's zijn het gevolg van poreuze aderen, en dit kan het gevolg zijn van roken. Maar wordt ook gezien bij obesitas, ouderdom etc. Belangrijkste factor is iig erfelijkheid. Het is wel zo dat kans op een aneurysma verhoogd wordt als je al aanleg hebt en dan ook nog rookt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:24

Magrathea schreef:
Maartje1990 schreef:

Aneurysma's zijn het gevolg van poreuze aderen, en dit kan het gevolg zijn van roken. Maar wordt ook gezien bij obesitas, ouderdom etc. Belangrijkste factor is iig erfelijkheid. Het is wel zo dat kans op een aneurysma verhoogd wordt als je al aanleg hebt en dan ook nog rookt.

Kan ook erfelijk bepaald zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:25

Ja dat zeg ik toch :) Erfelijkheid verhoogt de kans, roken ook. De combinatie dus helemaal. Maar hoeft dus niet per se door het roken te komen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:39

Tja wat moet je doen. Persoonlijk zou ik me mond houden. Je moeder rookt nu minder omdat ze het wil verbergen. Op het moment dat ze weten dat jullie het weten hoeft ze het niet meer te verbergen en dan kan ze weer volop gaan roken. Ik denk dat ze het verbergt uit schaamte en bang is jullie teleur te stellen omdat het haar maar niet lukt. Kwaad worden of op een vervelende manier confronteren zou ik niet doen. Als je er wel over wil praten dan moet je gewoon eens om de tafel gaan zitten. Kijken of er nog hulpmiddelen zijn die ze eventueel kan gebruiken met het stoppen. Al doen die hulpmiddelen meestal niet veel.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:43

Wat ontzettend jammer dat je moeder het gevoel heeft om dit stiekem te moeten doen. Zoals ik het zie geeft het feit dat ze dat nodig vind al genoeg spanningen.
Ze is volwassen en kan heel goed keuzes voor zichzelf maken. Ze weet zelf de risico's van roken en heeft blijkbaar zelf gekozen om weer te beginnen. Ik snap dat jullie teleurgesteld zijn, maar besef eerst hoe je je moeder kwetst voor dit aan haar te uiten. Laat haar in haar waarde en ga haar vooral niet vertellen wat ze wel of niet moet doen.

ik vind het idee van een aansteker geven wel een goede, zo ga je er lekker normaal mee om. Later kun je nog altijd aangeven dat je het jammer vind dat ze weer is begonnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:53

Ik denk dat je een boekje of iets kan halen met adviezen hoe en waarom te stoppen etc...

Ze mag dan wel volwassen zijn, maar het gaat om wederzijds respect. Ik ben lang geleden gestopt, was mijn keus.
Mijn man is een aantal keren gestopt en weer begonnen. Een paar jaar geleden heb ik toch wel hem voor de keus gezet.
Ten eerste leef ik met hem en ik wil niet in de rook zitten. Ten tweede willen we hem nog niet onnodig kwijt. Ten derde is bijv kanker echt heel naar. Ben mn vader verloren en je doet het ook de mensen om je heen aan. Heb nu ook gezegd dat als hij iets krijgt door het roken, hij het ok ons aandoet.
Naast dit alles hebben we een gezinsinkomen en ben ik het er simpel niet mee eens dat er iets van ''ons'' geld naar roken gaat.

Onze zoon is 16 en niet volwassen, maar mag zeker wel iets zeggen. Dat je niet wil dat je ouders ziek zijn of overlijden is toch uit liefde. Ik vind dat daar wederzijds respect moet zijn en je ook aan je kinderen moet denken als die er zo erg mee zitten.
Stoppen met roken is dan wel moeilijk, dat weet ik zelf. Maar het is het minst erge in het hele verhaal. Ziek zijn, overlijden doe je je nabestaande meer en langer ellende mee aan.

Mijn moeder is 70 en heeft overgewicht. Ik klaag er ook over tegen haar en bemoei me er wel degelijk mee. Als het me niks zou kunnen schelen, zou dat veel erger zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:33

Ben ik niet mee eens. Ieder volwassen persoon kan zijn eigen keuzes maken. Iederen weet wat goed of slecht voor hen is. Iemand jouw keuze opleggen zie ik niet als respect.
Tuurlijk mag je er altijd iets van zeggen, zeggen dat je het jammer vind. Je vriend voor de keus gezet? Zou ik nooit doen. Binnen roken terwijl jij niet rookt vind ik een ander verhaal, dan is zijn ongezonde keuze ook ongezond voor jou (en wellicht vervelend). Maar zoals ik die zin lees heb je hem voor de keus gezet tussen roken of jou.

Respect in dit geval = zorgen dat iemand de risico's ervan weet en beide keuzes (roken of niet roken) aanvaarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:33

Magrathea schreef:
NRJ schreef:
Eerlijk gezegd... Denk ik dat ze het stiekem doet omdat ze weet dat het jullie teleur gaat stellen. Misschien schaamt ze zich ook wel.
Maar vergeet niet, dat dat soort operaties je niet in de koude kleren gaat zitten! En in periodes van stress en innerlijke onrust val je dan makkelijk terug op het vertrouwde.
Mijn moeder heeft iets soortgelijks meegemaakt... Ze heeft borstkanker gehad en het is ook beter dat ze stopt. Maar als ze niet rookt heeft ze een ontzettend hoge bloeddruk.
Het roken houdt ze verborgen voor mijn vader, die dit toch niet gaat begrijpen.
Ik ben er ook niet blij mee, want het is toch slecht voor je gezondheid. Maar ik begrijp ook de achterliggende gedachte. Ze weet hoe ik er over denk, maar niet veroordeel omdat ze het toch doet.

Mijn advies: Toon een beetje begrip voor je moeder en vraag haar gewoon op de man af waarom ze weer is gaan roken.

Ga helemaal mee met deze post. Van die cynische rookhaatacties maak je een roker echt niet vrolijk mee, en wat doen ze dan? Juist :j
In plaats daarvan kun je het beter positief benaderen, spreek bijvoorbeeld af dat als ze bijv. de hele dag niet gerookt heeft, dat jij en/of je zus lekker voor het gezin koken, of een klusje doen in huis. Als "kadootje". Als ze een week niet heeft gerookt met zijn allen op zondag iets leuks gaan doen. Help haar te stoppen, en laat haar inzien dat haar leven jullie veel waard is. Succes ermee!

:j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:36

PowerReiner schreef:
Ben ik niet mee eens. Ieder volwassen persoon kan zijn eigen keuzes maken. Iederen weet wat goed of slecht voor hen is. Iemand jouw keuze opleggen zie ik niet als respect.
Tuurlijk mag je er altijd iets van zeggen, zeggen dat je het jammer vind. Je vriend voor de keus gezet? Zou ik nooit doen. Binnen roken terwijl jij niet rookt vind ik een ander verhaal, dan is zijn ongezonde keuze ook ongezond voor jou (en wellicht vervelend). Maar zoals ik die zin lees heb je hem voor de keus gezet tussen roken of jou.

Respect in dit geval = zorgen dat iemand de risico's ervan weet en beide keuzes (roken of niet roken) aanvaarden.

Mijn moeder is niet zo oud en heeft ook zwaar overgewicht icm copd en diabetes en tig andere zaken.
Uiteraard heb ik haar gewezen op de risico's van overgewicht, ik heb haar jaren geholpen om af te vallen wat maar niet lukte omdat ze zo koppig is. Uiteindelijk opgegeven. Ze doet toch wel wat ze zelf wil. Ik zeg en zeur er niet meer over, ze heeft haar eigen keuze gemaakt daarin.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:38

Magrathea schreef:
NRJ schreef:

Ga helemaal mee met deze post. Van die cynische rookhaatacties maak je een roker echt niet vrolijk mee, en wat doen ze dan? Juist :j
In plaats daarvan kun je het beter positief benaderen, spreek bijvoorbeeld af dat als ze bijv. de hele dag niet gerookt heeft, dat jij en/of je zus lekker voor het gezin koken, of een klusje doen in huis. Als "kadootje". Als ze een week niet heeft gerookt met zijn allen op zondag iets leuks gaan doen. Help haar te stoppen, en laat haar inzien dat haar leven jullie veel waard is. Succes ermee!

:j

Dit vind ik inderdaad ook een leuke mocht ze willen stoppen en daar hulp bij willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:45

Het uitspreken is wel goed, wat je moeder er dan mee doet moet ze zelf weten. Als je het niet uitspreekt krop je het alleen maar op.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:16

Als eerste vraag ik me af of je moeder het zelfstandig probeert of hulp krijgt bij het stoppen. Veel mensen vinden dat ze het zelf moeten kunnen, terwijl het echt weinig mensen alleen lukt. Het is een hele serieuze verslaving en hulp vragen is daarbij echt geen schande.
Ik zou in dit geval wel aan je moeder aangeven dat je weet dat ze het stiekem doet maar kijk uit dat je niet te verwijtend wordt. Zoals velen hier al aangeven, kan dat juist averechts werken. Probeer begrip te tonen, geef aan dat je je zorgen maakt over haar gezondheid en probeer haar te helpen als ze dat wil. Wat ze verder doet, is totaal HAAR keus. Jij kan alleen vertellen wat je denkt en voelt maar ze blijft toch echt zelf verantwoordelijk voor haar eigen gedrag.

Ik heb dus ook zo'n moeder. Ik ben de tel kwijt hoe vaak ze in het ziekenhuis heeft gelegen vanwege longen of bloeddruk maar ondanks dat is ze past recent gestopt. Ik geloof niet dat ze helemaal is gestopt, omdat ze de ontelbare vorige pogingen ook elke keer stiekem rookte en hierover loog. Ik ben alleen opgehouden me ermee te bemoeien en me er druk over te maken. Hoe meer wij ons ermee bemoeiden, hoe slechter zij zich voelde en hoe stiekemer ze werd. Het is haar strijd, haar keus. Als het lukt is dat super en anders is het jammer maar helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:25

PowerReiner schreef:

Tja, dan heb je een andere mening, prima. Het is niet mijn vriend, maar mijn man en we zijn al 20jr samen. We hebben een kind samen en genoeg meegemaakt. Hij weet waar de bezorgdheid vandaan komt.
En prima als mijn man ervoor kiest om te roken, maar ik kies er idd niet voor om iemand kapot te zien gaan door roken. Daarnaast vergeet je dus even dat we een gezin zijn en het roken ook heel veel geld kost. Ik ga daar niet voor werken en zijn loon is ook van ''ons''.

Voor mijn moeder geldt hetzelfde. Zij heeft nog zorg over mijn gehandicapte broer, dus een flinke verantwoordelijkheid. Hier is het allemaal kort geschreven en ga er verder niet diep op in, maar er zijn dingen die besproken worden en dat je mensen dingen duidelijk maakt als ze dat zelf niet door hebben.

Overgewicht is ook een gezondheidsrisico en ook zij zadelt anderen op met diverse problemen als zij er niks aan zou doen.

Als je alleen bent, moeten mensen het maar zelf weten. Maar als je kinderen of een gezin hebt, heb je wel degelijk verantwoordelijkheden en neem je andere mensen mee in je problemen als je ziek wordt of overlijdt.

Even heel rot en hard; maar wij weten hoe het is als mensen dood blijven door roken, overgewicht en ongezond leven. Of door roken, drinken en ongezond leven kanker krijgen wat een lange lijdensweg is. En zo hebben we nog wat voorbeelden.

Blijkbaar zijn ze dan niet zo volwassen en verantwoordelijk om alleen maar zelf te beslissen. Je moet wel denken aan de mensen om je heen.

Als mensen dat anders vinden, vind ik dat prima. Is alleen maar mijn mening, verder niet. Ik heb lang en veel gerookt en merk dat mensen die roken altijd heel erg negatief reageren, omdat ze het zelf niet willen zien. Maar niet rokers hebben nog dagelijks last van wel rokers en die doen er niks tot heel weinig aan om dat te verminderen. Tja, verslaafd zullen we maar zeggen dan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:30

Laten we er nou geen wel of niet roken discussie van maken...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:33

Nee, heb je gelijk in. Maar ts vraagt meningen en blijkbaar moet je die dan gaan verdedigen.

Ik zeg dus TS dat ze moeten praten of met dingen aan moeten komen hoe moeder kan stoppen. Ik vind dus wel dat de moeder moet stoppen omwille van haar kinderen. Misschien komt dat uit eigen ervaring waar mensen niet zien wat ze hun kinderen aandoen met hun verslaving (en), tja, dat is dan maar zo.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:34

superpony schreef:
PowerReiner schreef:

Tja, dan heb je een andere mening, prima. Het is niet mijn vriend, maar mijn man en we zijn al 20jr samen. We hebben een kind samen en genoeg meegemaakt. Hij weet waar de bezorgdheid vandaan komt.
En prima als mijn man ervoor kiest om te roken, maar ik kies er idd niet voor om iemand kapot te zien gaan door roken. Daarnaast vergeet je dus even dat we een gezin zijn en het roken ook heel veel geld kost. Ik ga daar niet voor werken en zijn loon is ook van ''ons''.

Voor mijn moeder geldt hetzelfde. Zij heeft nog zorg over mijn gehandicapte broer, dus een flinke verantwoordelijkheid. Hier is het allemaal kort geschreven en ga er verder niet diep op in, maar er zijn dingen die besproken worden en dat je mensen dingen duidelijk maakt als ze dat zelf niet door hebben.

Overgewicht is ook een gezondheidsrisico en ook zij zadelt anderen op met diverse problemen als zij er niks aan zou doen.

Als je alleen bent, moeten mensen het maar zelf weten. Maar als je kinderen of een gezin hebt, heb je wel degelijk verantwoordelijkheden en neem je andere mensen mee in je problemen als je ziek wordt of overlijdt.

Even heel rot en hard; maar wij weten hoe het is als mensen dood blijven door roken, overgewicht en ongezond leven. Of door roken, drinken en ongezond leven kanker krijgen wat een lange lijdensweg is. En zo hebben we nog wat voorbeelden.

Blijkbaar zijn ze dan niet zo volwassen en verantwoordelijk om alleen maar zelf te beslissen. Je moet wel denken aan de mensen om je heen.

Als mensen dat anders vinden, vind ik dat prima. Is alleen maar mijn mening, verder niet. Ik heb lang en veel gerookt en merk dat mensen die roken altijd heel erg negatief reageren, omdat ze het zelf niet willen zien. Maar niet rokers hebben nog dagelijks last van wel rokers en die doen er niks tot heel weinig aan om dat te verminderen. Tja, verslaafd zullen we maar zeggen dan.

He bah je lijkt mijn opa wel.
Vroeger zelf de longen meer dan zwart gerookt en nu de wijze geleerde spelen.
Ik vind je trouwens tegenover je man qua houding alles behalve respectvol.
Je gaat niet werken voor zijn roken maar zijn geld wat hij verdiend is wel jullie geld?

Ondanks dat het heel offtopic is is het wel gelijk mijn gedachten bij het lezen van je bericht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:40

Ik ben al heel lang gestopt. Als je begint als je 13 bent, weet je nog niet wat je 20 jaar later wel weet....Dus eerste opmerking vind ik laag. Daarnaast altijd beter stoppen dan dan maar doorgaan.

En ja, als je getrouwd bent, heb je een gezamenlijk inkomen. Je moet dan samen beslissen en sigaretten zijn abnormaal duur in een normaal gezin.

Hij hoeft niet bij me te blijven hoor, het is hier geen gevangenis. Blijkbaar is hij het er wel mee eens en wil hij zelf ook liever niet roken en een lijdensweg gaan di hij ook meerdere malen heeft gezien. Hij had alleen meer moeite met stoppen en had zonder ons, zijn gezin, vast minder redenen gehad om te stoppen.

Maar dat is verder iets prive en tussen ons. We kennen elkaar al eventjes, dus zal wel goed zitten, denk je niet?