Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik ga er zeker wat mee doen 

boeflover schreef:In nl is het idd belachelijk vroeg dat je moet weten wat je tot je 67e wilt gaan doen. Het liefst zou ik je een jaar reizen en werken aanraden om erover na te denken, maar je bent natuurlijk nog leerplichtig dus je moet naar school..
Probeer iig voor jezelf duidelijk te krijgen wat je leuk lijkt/vind, in welke omgeving jij je prettig voelt (formele of informele sfeer, liever veel mannen of meer vrouwen of juist veel alleen), en waar je goed in bent.
Mocht je dat op een rijtje hebben ga dan is zoeken/vragen wat voor beroepen daarbij passen. Als je eenmaal een top 3 of 5 hebt, ga dan is op zoek naar mensen die dat beroep doen en vraag hun is de oren van het lijf over hoe dat beroep precies is, voor en nadelen enz. Mooiste zou nog zijn als je is een dagje mee zou mogen lopen zodat je het zelf kan ervaren.
En probeer verder alles eruit te halen wat erin zit, ik had op de middelbare school ook vwo kunnen doen maar was wel tevreden met havo, nu zo'n spijt van dat ik toen niet m'n schouders eronder heb gezet!
Iig heel veel succes met kiezen!!
jaa reizen zou top zijn
ik wou altijd naar australie werken of gewoon op ameland bij mijn vakantiewerk werken maar dat is helaas geen optie... het was tog eerst tot je 16e leerplichtig? Shariell schreef:Iedereen heel erg bedanktik ga er zeker wat mee doen
zelf vind ik beroep kiezen op deze leeftijd ook een beetje raar...
vooral omdat ik ook snel van mening kan veranderen...
mn moeder zegt verpleegkundige kan je altijd werk in vinden en mn vader wil dan weer het stoerdere beroep ahaha
HAVO is echt geen optie zoals ik nu ben haal ik TL+ met allemaal 6en en soms een 7 of 8 ertussen (ik doe er vrij weinig voor) ik kan HAVO heus wel maar ik ben gewoon helemaal klaar met school zo zegmaar (weet niet of iemand het gevoel kent) in de 1e en de 2e ging het heel goed allemaal 8en enz en langzamerhand in de 3e werd ik steeds luier deed er minder voor ...
), je hebt een jaar langer om na te denken wat je qua studie wilt gaan doen. En het is een mega gave ervaring die je van je leven niet meer zult vergeten! 
) dan ben ik 18 en kan ik rondreizen of misschien weet ik dan wel wat ik wil 

Ruby1995 schreef:Sorry maar switchen raad ik echt niet aan, zoveel geld en zo zonde.
wil94 schreef:Mijn advies: kijk op YouTube filmpjes van opleidingen en beroepen.
Bij MBO scholen kun je ook een beroepentest doen.
Doe zelf de opleiding recreatie en ja het is meer een pret opleiding want deze branche leeft van stagiaires.
O ja en havo raad ik af.. Kwam van tl en vond de overstap te groot.

Shariell schreef:sterreke98 schreef:Hee een lotgenoot
Ik heb er ook last van haha. Ik zoi wel naar de havo kunnen, maar geen zin meer haha. Welke sector heb je dan? Wat zijn je interesses?
Ik houd zelf erg van creatief met de pc doen. Dus ik ga richting mediavormgever.
Mijn sector ks zorg en welzijn echt heel raar ging zo raar op school maar uiteindelijk zorg en welzijn ik heb 2 xtra vakken zegmaar je moet er nmlijk 6 en ik heb er 8 en het ging zo chaotisch op school dat ik opeens dacht bij vakken wat doe ik hier
Ja zoiets gaat mijn vriendin ook doem en media word ook steeds belangrijker
Ik ben zelf ook veel met filmpjes en fotos bewerken bezig
en bedankt voor de tips