Geleidt water stroom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:29

Dus daarom kunnen er mensen geëlektrocuteerd worden als ze in bad zitten, omdat leiding water geen stroom geleid? Tof!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:29

ilaan schreef:
Lach me toch helemaal dood. En mijn scheikunde docent ook. Heb haar meteen gemaild omdat ik lichtelijk begon te twijfelen door de felle reacties. Denk dat iemand die uni hewft gestudeerd scheikunde (dus ook stofeigenschappen) het wel weet :D

En het antwoord is...?

Naar mijn weten wordt stroom ook geleid door water.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:30

ilaan schreef:
Lach me toch helemaal dood. En mijn scheikunde docent ook. Heb haar meteen gemaild omdat ik lichtelijk begon te twijfelen door de felle reacties. Denk dat iemand die uni hewft gestudeerd scheikunde (dus ook stofeigenschappen) het wel weet :D

waar in het dagelijks leven kom jij zuiver water tegen dan :?
Water zelf is geen geleider, maar een normal persoon komt dat van zijn leven nergens tegen.

cam

Er bestaat geen leidingwater zonder iets erin.dus leidingwater geleidt echt wel stroom.
Alleen demi water wat niet in contact komt met de buiten lucht geleidt niet,werd vroeger zelfs als isolatie gebruikt bij hoogspanningsschakelaars.
Zodra demi water in contact komt met de buiten lucht regeert het met stoffen in de lucht en dan is het eigelijk geen demi water meer en geleidt het wel weer,maar dan wel minimaal.

Liselot

Wat ilaan probeert te zeggen is dat het water an sich niet geleid. Máár de opgeloste stoffen in het water.

CastaMickey

Re: Geleidt water stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:32

En daarom word je dus gebraden als je in bad zit met een haardroger?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:33

Ik ga misschien heel iets raars zeggen.

Maar uhm, als jij je paard uit het weiland wilt halen, en je moet door een stroomdraad. als je dan je paard eruit wilt halen en dan perongelijk het draad in een waterplas uit, willen sommige paarden toch ook niet door de waterplas?

Ik heb altijd geleerd dat dat kwam omdat de stroom door het water ging en dat (sommige) paarden dat voelen..

of is dit een fabeltje? :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:33

ilaan schreef:

Dus jouw scheikunde lerares is er niet van op de hoogte dat er zelfs in gedestilleerd water zich een klein deel van de watermoleculen in geioniserende toestand bevinden en dat dat water weliswaar slecht, maar wel degelijk iets geleidt?
Dat is niet om te lachen, dat is om te huilen... :D
Hier, alles over watereigenschappen; http://en.wikipedia.org/wiki/Properties_of_water
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 03-01-14 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:35

Lynn_Nikita schreef:
volgens mij ben je dan toch echt al gebraden voor die zekering eruit is

Dat zou niet moeten.

Als er een zekering in de voeding van de droger zit slaat die er eerst uit. Als je bad fatsoenlijk geaard is dan slaat ook de aardlekschakelaar van je huis eruit.
Het voelt waarschijnlijk niet lekker maar een gezond mens zou er niet aan dood moeten gaan.

Maar ik ga het niet testen :D

Hopke89

Schoon puur H2O geleid niet. Maar wanneer kom je in het dagelijks leven nou schoon H2O tegen...
Het is best apart wat er allemaal wel niet in dat water zit wat uit de kraan komt.

Wat paarden die door waterplas moeten lopen betreft.. ik had laatst de draad van de poort in de plas, kreeg paard dikke schok! Oeps. Dat moet antwoord genoeg zijn.

_San87_

Kuggur schreef:
ilaan schreef:

Dus jouw scheikunde lerares is er niet van op de hoogte dat er zelfs in gedestilleerd water zich een klein deel van de watermoleculen in geioniserende toestand bevinden en dat dat water weliswaar slecht, maar wel degelijk iets geleid?

_O-.

Liselot schreef:
Wat ilaan probeert te zeggen is dat het water an sich niet geleid. Máár de opgeloste stoffen in het water.

Dat klopt. Maar die opgeloste stoffen maken het water tot een bepaald soort water. Daarmee geleidt water in principe dus stroom :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:37

Ergo; water geleidt stroom.

Kuggur :') _O-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:38

Oké ik snap het :)
Maar ze willen er niet aan :=
Achja ik weet nu dat ik gelijk heb en daar gaat het om :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:39

Ladubird dat klopt hoor,alleen is het idd zo dat het water geleidt omdat er zouten in het water zit.
Maar net wat andere zeggen,water zonder zouten komen wij niet tegen,gelukkig niet.
Echt demi water reageert met elk stof die oplosbaar is water,

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:39

ZeSteigert schreef:
Oké ik snap het :)
Maar ze willen er niet aan :=
Achja ik weet nu dat ik gelijk heb en daar gaat het om :)

Een goed moment voor een weddenschapje 8-).

Hopke89

Re: Geleidt water stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:40

We hebben het op school trouwens wel nagemeten en demi water geleid inderdaad minimaal.
H2O geleid niet, maar dat kon hij dus niet laten zien
Kraanwater geleid prima :P Dus voor je een weddenschap over water gaat doen.. wel even goed afspreken wat voor water je gebruikt :P

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:40

cam schreef:
Ladubird dat klopt hoor,alleen is het idd zo dat het water geleidt omdat er zouten in het water zit.
Maar net wat andere zeggen,water zonder zouten komen wij niet tegen,gelukkig niet.

Maar regenwater is toch zoetwater? :?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:41

Kuggur schreef:
ilaan schreef:

Dus jouw scheikunde lerares is er niet van op de hoogte dat er zelfs in gedestilleerd water zich een klein deel van de watermoleculen in geioniserende toestand bevinden en dat dat water weliswaar slecht, maar wel degelijk iets geleidt?
Hier, alles over watereigenschappen; http://en.wikipedia.org/wiki/Properties_of_water

Gedestilleerd water is niet het zelfde als demi water

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:41

Haha, maar niet alle zouten smaken ook zout :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:42

Hopke89 schreef:
We hebben het op school trouwens wel nagemeten en demi water geleid inderdaad minimaal.
Kraanwater geleid prima :P Dus voor je een weddenschap over water gaat doen.. wel even goed afspreken wat voor water je gebruikt :P

maar dit heb je waarschijnlijk gewoon zo in de lucht gedaan... dan is een deel van je demiwater al weer gereageerd...
zo zal de ph van demi water ook steeds lager worden als de co2

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:43

Hopke89 schreef:

Demiwater dat in contact komt met de buitenlucht reageert direct en neemt zouten en zuren op uit de buitenlucht.
Alleen in een gesloten systeem is demi water zo schoon dat het niet geleidt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:44

Ladybird schreef:
cam schreef:

Maar regenwater is toch zoetwater? :?

Ook in zoet water zit zout :+

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:45

Liselot schreef:
ilaan schreef:
Alleen zout water geleid goed. Gewoon water is zelfs een slechte geleider. Dus zout in water geleid goed, kraan/leiding water zelf dus niet.

Dan daag ik je bij deze uit om in een bad te gaan liggen en er een werkende fohn in te gooien ;)

pfieuw zou het maar niet doen, dat wordt je dood

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:46

Niet om te mierenne*ken ofzo maar het zijn tochde vrije elektronen van de ionen in het water die geleiden?

Bij mij is er altijd ingestampt: GELEIDING VEREIST BEWEGENDE LADING!!
Ook op die manier ja :')

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:46

unihorses schreef:
Hopke89 schreef:

maar dit heb je waarschijnlijk gewoon zo in de lucht gedaan... dan is een deel van je demiwater al weer gereageerd...
zo zal de ph van demi water ook steeds lager worden als de co2

Omdat demi water inderdaad vaak in contact komt met lucht spreek ik dus bij het niet geleiden ook van H2O en niet van demiwater omdat demiwater vrijwel altijd besmet is :P