Melk: wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:02

[***] schreef:
Magrathea schreef:
Overdaad schaadt geldt natuurlijk voor alles (of nou ja, in sommige gevallen 'overdaad heeft geen nut' :+ )

Het is ook niet dat ik van plan ben melk te schrappen als het echt slecht blijkt (alcohol is ook slecht voor je, nja, dat drink ik ook zat... :+ ) of het super veel te gaan drinken als het toch gezond blijft. Maar ik ben gewoon enorm benieuwd naar hoe het nou écht zit.

Ben het helemaal met je eens. Het is gewoon compleet onduidelijk hoe het nu werkelijk zit. Ik drink ook gewoon melk (en alcohol :j ), maar ben wel benieuwd hoe het zit met melk. Van alcohol weet ik intussen dat 'teveel' niet prettig voelt (vooral de volgende dag). :o

Je meent het :o

Boeken zijn leuk! Misschien dat ik die een keer bij de bieb haal ofzo, bedankt! :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:03

Er is imo een reden waarom alleen babies en jonge dieren melk drinken en ik ben dan ook van mening dat je melk als volwassene dus niet zou moeten drinken, al helemaal niet van een andere diersoort dan je eigen.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook gewoon hartstikke vies.
Ik moet zeggen dat ik het stuk van die huisarts wel interessant vind, vooral wanneer hij met cijfers en verhoudingen komt, iets wat in het tweede stuk meer lijkt op selectief schrijf om het, imo, beter te laten lijken dan het waarschijnlijk is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:05

Magrathea schreef:
Ik vind het in deze wel een interessante kwestie omdat je bij melk met dieren te maken hebt, in de zuivelindustrie worden nog steeds kalfjes bij de moeder weggehaald, en waarom? Voor een voedingsmiddel dat we niet nodig hebben, en dat misschien wel ongezond is? Dat vind ik een beetje een nare gedachte. Vandaar dit topic.

Maar wist je dat er bijv. ook bestanddelen van melk in medicijnen zitten? Melk is zoveel meer dan uhm alleen melk :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:06

Ik lust geen melk (een van de bovenstaande topics is van mij), drink het ook niet. Dribk af en toe yoghi of optimel, dagelijks schaaltje vla en bijna dagelijks kaas.
Verder is koemelk anders dan mensenmelk, dus waarom drinken?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:07

Toen ik echt nog klein was, was ik allergisch aan koemelk. Dat is nu wel beter, maar ik heb het dus nooit leren drinken en drink het nog steeds nooit (soms wel in chocomelk, en yoghurt en zo eet ik ook wel, hoewel vaak soja-yoghurt). En ik ben perfect normaal, dus is het alleszins al niet waar dat je melk absoluut nodig hebt.
En ik ga helemaal mee in het argument over KOEmelk: mensen zijn de enige levende wezens op aarde die de melk van een ander zoogdier drinken, en dan nog na de periode dat ze eigenlijk zuigeling zijn... Vreemd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:15

Iolanthe schreef:
En ik ga helemaal mee in het argument over KOEmelk: mensen zijn de enige levende wezens op aarde die de melk van een ander zoogdier drinken, en dan nog na de periode dat ze eigenlijk zuigeling zijn... Vreemd

Ja, maar mensen zijn toch ook de enige zoogdieren die cola drinken en sigaretten roken?

Begrijp me niet verkeerd hoor, want ik weet echt serieus niet of melk nu goed of slecht is, maar ik vind de vergelijking een beetje mank.

Iolanthe

Re: Melk: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:17

Je hebt een punt, maar cola en sigaretten zijn geen natuurlijke stoffen. Mensen dronken waarschijnlijk ook al melk van andere dieren voordat ze zelf voeding of drank begonnen samen te stellen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:18

Ik denk dat het nu even om natuurproducten (melk, groente) gaat, en niet om ongezonde uitvindingen van de mens, dan klopt de vergelijking prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:20

Ja, daar hebben jullie gelijk in. Ik vraag me ook daadwerkelijk af, wat melk doet. Ik vind het in ieder geval erg lekker en ga er ook niet mee stoppen.

Verder blijf ik het vergelijken van mensen met andere diersoorten lastig vinden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:21

Blacky94 schreef:
Er is imo een reden waarom alleen babies en jonge dieren melk drinken en ik ben dan ook van mening dat je melk als volwassene dus niet zou moeten drinken, al helemaal niet van een andere diersoort dan je eigen.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook gewoon hartstikke vies.
Ik moet zeggen dat ik het stuk van die huisarts wel interessant vind, vooral wanneer hij met cijfers en verhoudingen komt, iets wat in het tweede stuk meer lijkt op selectief schrijf om het, imo, beter te laten lijken dan het waarschijnlijk is.

Dat dacht ik dus ook. De meeste 'pro-melk' artikelen zijn veelal geschreven door mensen wiens vakgebied het eigenlijk helemaal niet is, of het voedingscentrum, of de campina (om maar een zijstraat te noemen)
De huisarts is trouwens een vrouw :+
Nu moet ik wel zeggen dat er in de opleiding geneeskunde nauwelijks voedingsleer komt kijken. Alles wat deze mevrouw schrijft heeft ze of zelf uitgezocht of is het resultaat van logisch nadenken (bijv het eerste kopje "Een mens is geen koe " )

Rianneke schreef:
Magrathea schreef:
Ik vind het in deze wel een interessante kwestie omdat je bij melk met dieren te maken hebt, in de zuivelindustrie worden nog steeds kalfjes bij de moeder weggehaald, en waarom? Voor een voedingsmiddel dat we niet nodig hebben, en dat misschien wel ongezond is? Dat vind ik een beetje een nare gedachte. Vandaar dit topic.

Maar wist je dat er bijv. ook bestanddelen van melk in medicijnen zitten? Melk is zoveel meer dan uhm alleen melk :o

Oh zeker, ik zeg ook niet dat iedereen nú per direct 100% alle melk uit de voeding moet bannen, maar ik gok zo dat toch wel 3/4 van alle melk die gebruikt wordt in melkpakken verkocht wordt. En dat is meestal om te drinken: ik kende iemand die elke dag zo'n 2 liter tank wegklokte. Dat kan imo... tja.. wel wat minder :o
Het is gewoon niet verkeerd om bewust na te denken over je voeding en niet hardnekkig vast te houden aan de ideeën waarmee je bent opgegroeid (ik dronk vroeger ook ontzettend veel melk)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:22

[***] schreef:
Ja, daar hebben jullie gelijk in. Ik vraag me ook daadwerkelijk af, wat melk doet. Ik vind het in ieder geval erg lekker en ga er ook niet mee stoppen.
Verder blijf ik het vergelijken van mensen met andere diersoorten lastig vinden.

Ik vind mensen en dieren vergelijken ook vaak lastig, maar niet in deze puur fysische situatie ;)
Laatst bijgewerkt door Iolanthe op 03-01-14 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:22

Nee, melk is niet zozeer slecht als goed voor je. Je hebt het in principe niet nodig en de regel "overdaad schaad" is inderdaad meer van belang dan de regel "melk is goed voor elk".

Melk is voor zuigelingen, en koemelk is dus gewoon bedoeld voor de kalfjes. Maar die krijgen het niet meer omdat de consument zo gericht is op dat "melk is goed voor elk". Melk is dus alleen goed voor je wanneer je nog lactase aanmaakt (dus als zuigeling) en de lactose in melk goed kan omzetten in dat wat je nodig hebt voor je groeien. Als volwassene haal je niks extra's uit melk die je niet uit andere producten zou kunnen krijgen.

Ik heb niks tegen melk, ik lust het en ik neem het sporadisch bij mijn cornflakes. Wat ik veel erger vind is de melkindustrie en de schijnbare tolerantie dat kalfjes direct bij hun moeders weggeplukt kunnen worden. Dat het normaal is om die kalfjes individueel op te hokken en hun moeders weer te bevruchten voor de melkproductie. Dát is wat me de laatste tijd meer doet dan melk an sich. Want zeg nou zelf, waar is het voor nodig?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:28

[***] schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Maar lees dit stukje nog eens:

Citaat:
1. Een mens is geen koe
Het is zo logisch als het maar zijn kan en toch schijnen we het niet te zien, of misschien willen we het niet zien. Een mens is geen koe, in de verste verte niet. Een mens weegt bij geboorte zo'n 3,5 kg en een koe 40 kg. Bovendien kost het een kalf een paar minuten om te gaan lopen en geen 9-18 maanden. Na twee maanden koemelk heeft die 'baby-koe' het gewicht van een volwassen mens. Een volwassen koe weegt 600 kg. Een koe eet gras. Ze heeft vier magen en meters darmen nodig om dat gras te verteren. Een mens is een omnivoor en heeft aan één maag genoeg.

Omdat de mens ergens in de evolutie vlees en vis is gaan eten, was er meer energie over om de hersenen te kunnen laten groeien, zowel in grootte als in functies. Daardoor heeft de mens naar verhouding veel grotere hersenen dan een koe. Een magere 0.08 % van het lichaamsgewicht voorspelt weinig goeds voor de intelligentie van de koe. De melk van een koe heeft als doel de baby-koe zo snel mogelijk te laten groeien. Is dat wat je als mens wilt?

Je zegt mensen niet met dieren te kunnen vergelijken, maar daarom is het juist interessant om je af te vragen waarom wij dan moedermelk van een ander dier drinken. Een koe lijkt in de verste verte niet op de mens namelijk...

Flux schreef:
Nee, melk is niet zozeer slecht als goed voor je. Je hebt het in principe niet nodig en de regel "overdaad schaad" is inderdaad meer van belang dan de regel "melk is goed voor elk".

Melk is voor zuigelingen, en koemelk is dus gewoon bedoeld voor de kalfjes. Maar die krijgen het niet meer omdat de consument zo gericht is op dat "melk is goed voor elk". Melk is dus alleen goed voor je wanneer je nog lactase aanmaakt (dus als zuigeling) en de lactose in melk goed kan omzetten in dat wat je nodig hebt voor je groeien. Als volwassene haal je niks extra's uit melk die je niet uit andere producten zou kunnen krijgen.

Ik heb niks tegen melk, ik lust het en ik neem het sporadisch bij mijn cornflakes. Wat ik veel erger vind is de melkindustrie en de schijnbare tolerantie dat kalfjes direct bij hun moeders weggeplukt kunnen worden. Dat het normaal is om die kalfjes individueel op te hokken en hun moeders weer te bevruchten voor de melkproductie. Dát is wat me de laatste tijd meer doet dan melk an sich. Want zeg nou zelf, waar is het voor nodig?

Precies!

Nu is er wel de positieve ontwikkeling gaande waarbij kalfjes bij de moeder mogen blijven in de biologische industrie. Hier is (nog) geen keurmerk voor maar steeds meer boeren kiezen hier uit zichzelf voor. Om die reden kies ik voor biologisch voor dat ene pak melk en stuk kaas dat hier in de maand erdoorheen gaat :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:50

Magrathea schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik snap de hype rond melk helemaal niet. Lekker toch, melk van een ander zoogdier? Hmmmmmm! Echt een glaasje melk drinken doe ik niet meer, nu moet er altijd wel Ovomaltine in of gaat het over de cornflakes, maar het blijft onderdeel van mijn dagelijkse voeding. Dat zal ook niet verdwijnen door deze negativiteit en ik denk voor een hoop andere mensen ook niet.

Ovomaltine? Soort chocomel?

Heb hetzelfde als jij, een bekertje chocomel met amaretto met dit koude weer gezellig met vriendje op de bank, heerlijk <3

En ik weet nou niet of je eerste regel sarcastisch bedoeld is of niet :o

Ja inderdaad, typisch Zwitsers drankje. Nou ik begrijp niet waarom die melk nu opeens zo onder schot staat, in twijfel getrokken word. Ze zoeken altijd wel weer iets nieuws..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:57

toen ik de titel van dit topic las, dacht ik, weer zo'n alternatieveling die meent dat melk niet goed is, tuurlijk is melk goed.

Maar na het lezen van de hele openingspost zitten er toch wel goede punten in, of beter gezegd: negatieve dingen over het drinken van melk, dus oke, mijn mening is bijgesteld.
Maar ook ik denk maar zo: zolang je het niet al te veel drink zal het geen kwaad kunnen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:43

@flux en Margrathea, e.e.a. zet mij inderdaad aan het denken. Maar goed, zoals ik ook al eerder schreef, is het mij niet duidelijk of het nu goed of slecht is.

En net zoals Knakker schrijft, als je het met mate drinkt, geloof ik niet dat het ontzettend slecht voor je is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:58

Wat offtopic, maar de Voedselzandloper (geen voorstander van melk) is een interessant boek voor jou, hoe ik je inschat. :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:09

Welke industrie is er bij gebaad, als de melk consumptie naar beneden gaat????

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:24

Boek van Amber Albarda (eet jezelf mooi, slank en gelukkig) zal je ook wel interessant vinden.

Melk van zoogdieren heeft altijd als doel een klein zoogdiertje zo snel en goed mogelijk te laten groeien. Er zitten dus aardig wat groeihormonen in. Die wil je als volwassen mens waarschijnlijk niet binnen krijgen. We vinden het maar raar dat er kinderen ouder dan een jaar borstvoeding krijgen (dat is toch immers helemaal niet nodig?), maar het is wel normaal dat ze borstvoeding van een koe krijgen :+
Alle zoogdieren hebben ook een andere samenstelling van de melk, zodat deze optimaal is voor dit diersoort. En dus niet voor een ander...
Dat je melk nodig hebt voor je calcium is ook onzin, in koemelk zit vrij veel forfor en daar hecht calcium aan. Dan kun je het als mens helemaal niet opnemen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:25

Nee Magrathea, de schijf van vijf is verouderd en achterhaald. Het hele voedingscentrum is krom en niet onafhankelijk want de voedingsindustrie zit daar achter...
Daar zijn ook genoeg discussies over.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:45

@Knakker en [***]: Klopt hoor melk is niet schadelijk voor je, mits je niet lactose intolerant bent geworden (wat dus eigenlijk een normaal proces is). Ik geloof ook niet dat iemand dat hier zegt :) Het is alleen ook niet zó goed voor je als de melkindustrie je probeert te doen geloven ("melk is goed voor elk", "van melk krijg je sterke botten" etc) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:24

Flux schreef:
@Knakker en [***]: Klopt hoor melk is niet schadelijk voor je, mits je niet lactose intolerant bent geworden (wat dus eigenlijk een normaal proces is). Ik geloof ook niet dat iemand dat hier zegt :) Het is alleen ook niet zó goed voor je als de melkindustrie je probeert te doen geloven ("melk is goed voor elk", "van melk krijg je sterke botten" etc) ;)

Dat ben ik met je eens, maar zo zijn er een heleboel voedingsmiddelen waarvan de industrie je laat geloven dat het HEEL erg gezond voor je is. Kijk maar eens naar de prachtige "Ik kies bewust" logo's en vinkjes.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:07

Dat is allemaal vooral slimme marketing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:39

Maartje_M schreef:
Dat is allemaal vooral slimme marketing...

Ja en veeeeeel geld verdienen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:23

mee eens!