Hoe ga ik dit vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:39

Robin schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik niks zeg, en dat als zij over mijn studie beginnen ik dan vermeld dat ik niet meer naar school ga, en per september weer aan een nieuwe opleiding start. Maar dan nog krijg ik de rotzooi over me heen.

Lijkt mij ook een goed plan.
En zodra ze met rotzooi komen om over je heen te gooien, gewoon weg gaan. Kom nou, daar ben je te goed voor en ze hebben er hard gezegd niks mee te maken. Zoals ik het lees zal je nooit voldoen aan de eisen van je oma, zelfs al ga je medicijnen studeren of iets dergelijks. Als niet voldoenende kleindochter schudt je een bepaald beeld vaak toch niet van je af. Moet je ook niet proberen, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. Doe de dingen waar jij gelukkig van wordt, jij moet straks verder met de opleiding en baan die je gekozen hebt en niet je grootouders.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:42

Ik zou helemaal niets vertellen, ze merken het vanzelf, je bent hun geen verantwoording schuldig. Je hebt het met je ouders besproken en dat is voldoende en als ze het er niet mee eens zijn is dat hun probleem. Het is jouw leven en jij moet doen wat jij leuk vindt en niet wat je opa en oma leuk en goed vinden. Ik word altijd een beetje kriegelig als ik hoor dat mensen zo bepalend willen zijn, ze hebben niet in de gaten dat ze hun kinderen of kleinkinderen van zich wegjagen.

susannevdv

Re: Hoe ga ik dit vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:45

Helemaal mee eens, maar dat gold voor de mensen in mijn omgeving ook (enthousiasme en ervaring) maar dat heeft ze niet voldoende geholpen ben ik bang, daarom stipte ik het aan. Maar ja ben zelf ondernemer dus ik sta volledig achter je dromen volgen maar om ze waar te maken moet je vaak wel erg creatief zijn.

Succes iig met het melden en de studie!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:50

Je bent je opa en oma helemaal niets verplicht. Het gaat ze totaal niets aan wat jij met je leven doet, zeker niet als ze overal commentaar op hebben.

Als zij al jarenlang hun ongezouten mening over jouw leven geven, wat houd je dan tegen om hetzelfde te doen? Persoonlijk zou ik, als er weer gezeur komt, ze 1 keer vriendelijk verzoeken om hun mening voor zich te houden. Werkt dat niet? Dan zou ik alle jarenlange frustratie die hun gezeik veroorzaakt heeft, ze voor hun voeten gooien. Je opa en oma moeten van je houden, en je steunen, om wie je bent :) Hun gedrag is echt enorm onbeschoft, en dat mogen ze best eens te horen krijgen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:50

Je moet niets vertellen en als ze er naar vragen vertel je het gewoon in grote lijnen.
Je bent 21 jaar en go wat ben je onzeker het lijkt wel alsof je grootouders alles en iedereen manipuleren.

Vergeet niet dat jij zelf dit laat gebeuren omdat je ergens zo graag hun goedkeuring wilt terwijl je weet dat dit toch niet gaat gebeuren.

Houd een beetje afstand en leg hun opmerkingen naast je neer ga vooral geen gesprek aan , doe je dit niet dan maak je het alleen voor jezelf moeilijker.

Meid concentreer je op je eigen toekomst je eigen leven dit is het enige dat belangrijk is.
Ik begrijp je wel maar je zult toch moeten leren je niet te laten raken door anderen en geloof me dat is mogelijk.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:51

lady62 schreef:
Je moet niets vertellen en als ze er naar vragen vertel je het gewoon in grote lijnen.
Je bent 21 jaar en go wat ben je onzeker het lijkt wel alsof je grootouders alles en iedereen manipuleren.

Vergeet niet dat jij zelf dit laat gebeuren omdat je ergens zo graag hun goedkeuring wilt terwijl je weet dat dit toch niet gaat gebeuren.

Houd een beetje afstand en leg hun opmerkingen naast je neer ga vooral geen gesprek aan , doe je dit niet dan maak je het alleen voor jezelf moeilijker.

Meid concentreer je op je eigen toekomst je eigen leven dit is het enige dat belangrijk is.
Ik begrijp je wel maar je zult toch moeten leren je niet te laten raken door anderen en geloof me dat is mogelijk.

Wat je in je tweede zin zegt klopt ook. Mijn grootouders manipuleren ook alles en iedereen.
En ja, dat maakt mij heel erg onzeker. Vooral richting hun. Maar dat is ook hoe ik ben.

Ik wil het graag voor iedereen goed doen, ik wil niemand teleurstellen. Dat moet ik ook loslaten, en misschien is dit dan de eerste stap.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:56

Het feit dat jouw opa en oma jouw eigenheid, jouw keuzes totaal negeren ten gunste van 'mooie sier willen maken' naar de buitenwereld, (waarbij zij het rationele aspect van een mens totaal overschatten/overwaarderen ..., dat is hun tekortkoming niet de jouwe) ), het feit dat zij jouw niet op de juiste waarde weten te schatten, geeft jouw het volste recht om de afstand tussen hen en jou volledig te respecteren. Dat wil zeggen, beleefd blijven, maar...leef je eigen leven, maak je eigen keuzes, en maak ze geen deelgenoot meer van jouw belevenissen. Waarmee je aantoont dat je veel meer wijsheid in je donder hebt dan zij! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 03-01-14 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:00

Je kan niet altijd iedereen tevreden houden.. heb ik inmiddels geleerd. Ik zou er ook enorme moeite mee hebben, en ook goedkeuring willen. Heel typisch, ik moet altijd bevestiging hebben en vraag het ook af en toe bij mensen waarbij ik bij voorbaat al weet dat ik niet het antwoord krijg waar ik op hoop.

Kies voor jezelf. Het is jouw leven, jouw geld, jouw toekomst.

Wat niet weet wat niet deert in dit geval :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:03

Lekkere familie zeg...
Gewoon vertellen en je niet er veel van aantrekken. Je ouders staan achter je dat is het belangrijkste :)
En als ze het er niet mee eens zijn zou ik gewoon de band verbreken. Sorry hoor maar ze hebben je te nemen zoals je bent. MBO/HBO/LBO/Uni who cares, als jij maar happy bent!!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:05

Door je onzekerheid geef je ze alle kans en ruimte om zo te doen.

Feit is, als zij oud zijn en verzorgd moeten worden, dan heb jij de keus of je er wel of niet voor ze wil zijn. Misschien moest je ze dát maar eens vertellen tussen neus en lippen door.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:07

Het is echt een vrouwelijke eigenschap om iedereen tevreden te willen stellen en te helpen.
Ik ben inmiddels wat ouder en ben er door de jaren heen achter gekomen dat dit niet mogelijk is sterker nog ik heb er heel veel last van gehad net als jij nu.
Ook ik heb moeten leren voor mezelf te kiezen en me niet te veel te laten raken en negeren.
Dit is heel moeilijk als je erg gevoelig bent.
Het was een lange weg maar ik heb geleerd dat je eerst tevreden en gelukkig moet zijn met jezelf zodat die onzekerheid wegvalt.
Want dan pas ben je sterk genoeg om opmerkingen van anderen naast je neer te leggen

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:09

Spreken is zilver en zwijgen is goud.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:11

Robin schreef:
Ik wil het graag voor iedereen goed doen, ik wil niemand teleurstellen.

Als je iedereen tevreden wilt houden, stel je uiteindelijk jezelf teleur.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:13

Iedereen tevreden houden is zo ondankbaar werk. Wordt je onwijs moe van.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:17

Ik word er ook moe van, als ik dat nou niet had dan had ik nu mijn schouders opgehaald en gedacht : mijn keus, lekker boeiend voor de rest.

Maar zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval. Het heeft mijn ogen wel even geopend :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:20

Nou meis ik vind het stoer dat je toch nog een opleiding bent gaan doen en nu toch voor jezelf kiest!! Kies altijd voor jezelf en niet voor wat iemand anders wil :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:20

Ik herken jou situatie wel. Ik ben ook het zwarte schaap onder de klein kinders en opa en oma aan mijn vaders kant kunnen het niet uitstaan dat ik na de havo ben gestart met hbo, uni en weer hbo maar uiteindelijk mbo heb gedaan (wel 4 jaar in 1, dat dan weer wel) dat er een heel verhaal van een depressie achter zat weten ze niet eens, ik heb het Ze nooit meer verteld.

Ik heb daarnaast ook nog de pech dat ik echt een kind van mijn moeder ben een laten we het er maar op houden dat ze mijn moeder nooit als vrouw voor mijn vader hebben gezien en ze zelfs nog geprobeerd hebben om van haar af te komen ( ze zijn al sinds hun 16e bij elkaar).

Ik ben er mee op gehouden Nog naar ze te luisteren. Ik kwam er eigenlijk alleen nog als we ook naar mn oma van mn moeders kant gingen, maar aangezien die afgelopen zaterdag is overleden en ze gisteren gecremeerd is vind ik het wel best en zie ik ze alleen nog op verjaardagen wat mij betreft (naar de mijne zijn ze al 2 jaar niet meer gekomen, want ik zou het vast te druk hebben, maar die van mn broer en neefje en nichtje komen ze wel gewoon).

Ik zou gewoon lekker je eigen pad trekken en doen waar jij je gelukkig bij voelt, dat is t aller aller belangrijkste

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:24

Ik zou gewoon naar jouw opa en oma toe gaan, en het vertellen.
Zeg tegen je ouders dat je het ze verteld hebt, zodat als ze bij jouw ouders komen aankloppen, zij het gesprek kunnen afkappen omdat het hun zaak niet is.

Als ze vervolgens mij jouw komen zeuren, leg je ze uit dat jij je eigen keuzes maakt, en dat je het op prijs stelt dat zij zich er niet mee bemoeien. Het zijn jouw opa en oma, niet jouw ouders.

Ik had het tegenovergestelde, bij mij was het niet goed dat ik als enige vwo deed. Waarom?, geen idee. Jaloezie toch niet lijkt me?
Ouderdom kwaaltjes denk ik? :P

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:24

Kun je het niet van de leuke kant benaderen?

Je faalt NIET, je maakt een superGOEDE keuze, door geen geld weg te gooien aan een opleiding, maar je hebt een opleiding gevonden die nóg beter aansluit bij dat wat je wil! Super toch?

Niks zeggen, ruzie maken, je opa en oma dingen voor de voeten gooien gaat denk ik niet werken. Je woont naast elkaar en bent familie.

Breng het als een positieve verandering! En ook die mindset, niet: oh gut, ik moet ze slecht nieuws brengen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:25

TS je moet gaan zorgen dat je eerst tevredennbent met jezelf, pas daarna kun je anderen tevreden gaan stellen. Dit leer je met vallen en opstaan en dat is pijnlijk maar hoe het nungaat kan niet, dan zou je hele leven in dienst van een ander zijn. Nu is het moment om op te staan en voor jezelf op te komen, pas dan gaan mensen rekening met jou houden. Je mag er zelf ook zijn hoor!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:27

Robin, wat is de opleiding van jouw opa en oma? Wat hebben zij gedaan in hun leven dat ze jou zo mogen veroordelen?

Je lijkt zelf heel duidelijk te weten wat je wil. JIJ moet je eigen brood verdienen, dus ga lekker doen wat jij wil (wat je ook doen! Top!) en als zij het daar niet mee eens zijn, dan is dat hun probleem en ik zou jouw mening ook niet onder stoelen of banken steken.

In de eerste instantie zou ik niets zeggen en als ze dan "boos" worden dat je het niet hebt gezegd, kun je natuurlijk als reden geven "Omdat jullie toch altijd negatief reageren en ik kan het toch niet goed doen, dus waarom zou ik het dan aan jullie vertellen? Ik word hier blij van, daar gaat het om."

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:27

Je grootouders hebben er in principe niks mee te maken, dus het is aan jou om het wel of niet te vertellen.

Maar misschien is het een idee om het ze in een brief te schrijven, waarin je ook aangeeft dat dit voor jou de enige optie is omdat je geen zin hebt om weer gekwetst te worden door ze. En wellicht kun je daarin een opsomming maken van alle zaken waar ze je in het verleden al mee gekwetst hebben en ze vragen of ze wel beseffen hoe naar dit voor je is en ze ook vragen of ze het belangrijker vinden dat je gelukkig bent of dat je alleen maar moet voldoen aan hún plaatje. Je kunt aangeven dat je 21 bent en inmiddels nergens meer toestemming voor hoeft te vragen en dat bovendien je éigen ouders erachter staan, maar je kunt er ook bij aangeven dat je het wel belangrijk vindt dat ze je keuze respecteren en of ZIJ daar eens over na willen denken....

Niet geschoten, altijd mis en wellicht snappen ze het dan. En zo niet: pech voor hun, maar dan ben jij het in ieder geval kwijt.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:29

Robin schreef:
Het gaat ze in principe ook helemaal niks aan. De mensen die het wél wat aan gaat weten het ondertussen al.
Ik zat denk ik een beetje vast in het stuk 'ik moet het ze vertellen' maar jullie hebben misschien wel gelijk. Ik moet het ze niet vertellen. Het is mijn leven.

En als ik niet kan voldoen aan hun ideaalbeeld, dan is dat meer hun probleem, dan die van mij.

@Susannevdv Ik weet dat deze opleiding geen hoge banenkans biedt, maar ik weet wel dat ik heel erg gemotiveerd ben om er iets van te maken. Ik heb bijna 2 jaar in de sector gewerkt en ik weet hoe hard en moeilijk het is. Maar als je iets heel graag wil, moet je er voor gaan. Toch?

het is idd JOUW leven JOUW keuze...
ze kunnen teleurgesteld zijn maar dat is HUN probleem (komt beetje hard over maar ik denk er wel zo over)
ik had ook een HAVO advies, ben uiteindelijk geslaagd met een VBO diploma op B/C Niveau
ja mijn moeder wist dat ik veeel beter kon maar daar zijn nooit "vuile" woorden over gevallen
mijn opa en *oma hebben mij altijd gesteund en aangemoedigd in alles wat ik gedaan heb en nog steeds doe

de belangrijke dingen bespreek je met je ouders, als je een goede band met ze heb ook met je opa en oma maar die horen niet bij "het gezin" in die zin dat ze niet in jullie huis wonen
en ja ik snap je opa en oma ook maar hun probleem is gewoon dat hun verwachtingen TE hoog liggen naar jou toe
ik heb mezelf ook altijd vergeleken met mijn zusje
ik was heel makkelijk lerend, en mijn zusje dus niet

met andere woorden: je opa en oma moeten ieder als INDIVIDU (sorry als het fout is geschreven :) ) gaan zien en NIET iedereen over 1 kam gaan scheren: hun hebben HAVO dus JIJ moet dat ook maar kunnen
misschien zou je daar is een gesprek over aan kunnen gaan
als je denkt dat dat niks zal uithalen, laat ze lekker in hun waarde en zeg ja en amen ;)

nogmaals het is JOUW leven ;)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:30

Agossie schreef:
Robin, wat is de opleiding van jouw opa en oma? Wat hebben zij gedaan in hun leven dat ze jou zo mogen veroordelen?

Je lijkt zelf heel duidelijk te weten wat je wil. JIJ moet je eigen brood verdienen, dus ga lekker doen wat jij wil (wat je ook doen! Top!) en als zij het daar niet mee eens zijn, dan is dat hun probleem en ik zou jouw mening ook niet onder stoelen of banken steken.

In de eerste instantie zou ik niets zeggen en als ze dan "boos" worden dat je het niet hebt gezegd, kun je natuurlijk als reden geven "Omdat jullie toch altijd negatief reageren en ik kan het toch niet goed doen, dus waarom zou ik het dan aan jullie vertellen? Ik word hier blij van, daar gaat het om."

Mijn opa heeft ergens een hoge directiefunctie gehad en veel geld verdient. Mijn oma heeft de huishoudschool gedaan en heeft nog een tijdje voor de klas gestaan. Toen kreeg ze een burn-out en heeft ze nooit meer gewerkt.

Ik denk dat ik het daarom ook niet durf te vertellen, ze reageren toch negatief. Dat is dan ook de beste reden inderdaad als ze er toch iets over zeggen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:35

Lastig. Ik herken mezelf hier ook wel in. Meeste neefjes/ nichten hebben hogere opleiding.
Zeg je niets tegen je opa of oma komen ze er toch achter en dan....... je bent het niet verplicht om te zeggen. Het is jou leven en je moet doen waar JIJ je gelukkig bij voelt.
Het is van een andere kant makkelijk gezegd maar trek je niet te veel van hun aan..........