Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
YellowGray schreef:Ik vraag me wel een beetje af wat voor overgangsregeling je dan had gewild. Dat je elke dag een glaasje minder mocht drinken in plaats van ineens niks meer? Ik kan het nog niet helemaal voor me zien denk ik
zou wat zijn, vanaf vandaag nog maar 1 glaasje per week 
hutch84 schreef:blacky94 bedankt dat jij je mening zo onderbouwt ipv te roepen dan verhuis je zelf toch ook !!
ik begrijp ook wel dat je een 16 jarige geen sterke drank moet geven maar van af vandaag mag je pas als 18 jarige en wijntje of biertje drinken. toen ik die leeftijd had ben ik 1 keer flink dronken geweest en heb daar dus danig van geleerd dat ik het nooit meer gedaan heb. je ontneemt sommige ook die leer school.
in mijn ogen is het juist jou laatste zin waar aan er in nederland gewerkt moet worden en als we dat weer hebben als land dan zijn de fatsoen regels weer terug en hoeft de rest niet
ik heb een redelijk strenge opvoeding gehad sta op in de bus of trein voor oudere ipv te blijven zitten.
ik neem mijn afval mee naar huis ipv op straat te dumpen
ik ruim de poep van mijn hond op binnen de bebouwde kom
doe vrijwilligers werk omdat ik de tijd heb.
in mijn ogen is het de taak van de meerderheid om de slechtere er op aan te spreken als een van mijn vrienden te veel drink zeg ik met een lach nu is het genoeg en vaak luisteren ze dan ook nog.
Ik denk dat het wat dat betreft ook niet zo heel veel uitmaakt.Eileen_ schreef:YellowGray schreef:Ik vraag me wel een beetje af wat voor overgangsregeling je dan had gewild. Dat je elke dag een glaasje minder mocht drinken in plaats van ineens niks meer? Ik kan het nog niet helemaal voor me zien denk ikzou wat zijn, vanaf vandaag nog maar 1 glaasje per week
Nee ik bedoel dat de mensen die nu 16 zijn nog gewoon mogen drinken. Ja is sneu voor de nu 15-jarigen, maar die hebben het nog nooit gemogen. Ik vind het gewoon zo raar dat je het al gemogen hebt, en dan opeens nier meer. Dan weet je al wat t is en ben je t al gewend, en opeens mag t nier meer.
Uitgaan zonder alcohol is namelijk ook niet meer mogelijk. Alle kroegen worden nu 18+. Je komt er gewoon niet meer in. Controle is nu ook nog extra streng, omdat de kroegen een heel zware boete krijgen als er alcohol aan 18- wordt geschonken (en ze worden betrapt).
En wat denk je van cassieres? Of horeca? Die baantjes zouden eigenlijk dan ook 18+ moeten worden, je mag nml geen alcohol verkopen als je zelf nog geen alcohol mag drinken. Er zouden eigenlijk dus veel jongeren (die jouw serveren, en die jouw eten bij de supermarkt af laten rekenen) moeten worden ontslagen. Maar dit wordt dan weer nier gedaan.
hutch84 schreef:wat ik gewoon te vind is dat andere voor mij gaan verbieden dat ik wel of gen sinterklaas mag vieren
wel of geen kerst plofkip eet wel of geen vuurwerk afsteek.
en ik wel of niet de puber van 16 een pilsje geef we zijn toch volwassen
hutch84 schreef:Toen het net kerst geweest was begon de klaag zangen al weer over het vuurwerk want dat er een aantal niet er mee om kunnen gaan daarvoor moeten de goede weer bloeden ?
want het is niet normaal een kat te laten ontploffen
en dan nu weer een petitie tegen volgend jaar vuur werk
LesleyxLinn schreef:Eileen_ schreef:zou wat zijn, vanaf vandaag nog maar 1 glaasje per week
Nee ik bedoel dat de mensen die nu 16 zijn nog gewoon mogen drinken. Ja is sneu voor de nu 15-jarigen, maar die hebben het nog nooit gemogen. Ik vind het gewoon zo raar dat je het al gemogen hebt, en dan opeens nier meer. Dan weet je al wat t is en ben je t al gewend, en opeens mag t nier meer.
Uitgaan zonder alcohol is namelijk ook niet meer mogelijk. Alle kroegen worden nu 18+. Je komt er gewoon niet meer in. Controle is nu ook nog extra streng, omdat de kroegen een heel zware boete krijgen als er alcohol aan 18- wordt geschonken (en ze worden betrapt).
En wat denk je van cassieres? Of horeca? Die baantjes zouden eigenlijk dan ook 18+ moeten worden, je mag nml geen alcohol verkopen als je zelf nog geen alcohol mag drinken. Er zouden eigenlijk dus veel jongeren (die jouw serveren, en die jouw eten bij de supermarkt af laten rekenen) moeten worden ontslagen. Maar dit wordt dan weer nier gedaan.
Ze hebben de leeftijd naar 18+ gedaan omdat ze willen dat er niet meer op zo'n vroege leeftijd gedronken wordt. Dat geldt dan toch net zo goed voor de nu 16 en 17 jarige. Want daar is het ook niet goed voor. De uitspraak dat die het al 'gewend' zijn is juist het probleem. Ze 'kunnen' tegenwoordig niet meer zonder alcohol. En dat je niet meer uit kan gaan is ook niet waar. Er waren toch ook genoeg uitgaansgelegenheden voor mensen onder de 16. Er zullen ook wel genoeg uitgaansgelegenheden zijn voor de mensen onder de 18, waar ze geen alcohol schenken of waar ze met bandjes gaan werken.
Daarnaast snap ik de gedachte niet dat je als 16 jarige geen alcohol mag verkopen. Ze willen alleen niet dat een 16 of 17 jarige alcohol drinkt.
maargoed dat is dan maar zo. Eileen_ schreef:Alcohol is voor niemand goed. Of je nou 13 of 70 bent. Of tenminste, niet veel. Ze doelen ook echt niet op de jongeren die soms eens wat drinken. Ze doelen op de jongeren die zo dom zijn zich helemaal klem zuipen. Die zijn idd nog niet verstandig genoeg om alcohol te drinken. Want helaas ken ik er ook genoeg die het stoer vinden om zich klem te zuipen. Dat zie je veel op 15, 16, 17 ja. Dat zou je bij 18+ minder zien. Dat is de reden dat ze deze regel hebben ingevoerd. Dus voor de jongeren die nog niet verstandig genoeg zijn. En helaas is door die kleine groep de rest daar de dupe van, zoals t vaak gaat bij regels invoeren.
Niet meer zondee alcohol kunnen? Ik zou er echt wel zonder kunnen, ik bwn niet verslaafd. Ik vind het wel lekker om soms eens een wijntje bij t eten te hebben, of een biertje/ mixje te drinken. Of met uitgaan eens wat te drinken. Net als iedereen dus.
Ik zie dat he zelf 22 bent. Als ik t goed heb, is het in een bepaals land pas legaal om (sterke?) drank te drinken als je 23 bent. Als Nederland dit niu ook in zou voeren, zou jr dit dan niet heel raar vinden? Opeens mag je niet meer je drankje kopen/ hebben terwijl je dat al zo lang hebt gemogen.
Genoeg uitgaansgelegenheden onder 16? Hmm ik ken er maar 1 en die is dan ook nog een eindje rijden. En dan woon ik nog in een redelijk grote stad ook.
Ik ken maar 1 kroeg die met bandjes gaan werken. Zou dan wel hartstikke druk worden van de 16-jarigen, jammer want vind oudere (18+) jongens veel leukermaargoed dat is dan maar zo.
Dat is geen gedachte, het is een feit. Officieel mag je geen alcohol verkopen als je t zelf niet nier mag nuttigen. Je mag onder de 16 officieel niet in de horeca werken waar alcohol geschonken wordt, ook mag je pas achter de kassa als je 16 bent. Al denk ik dat dar (ook) met iets anders te maken heeft, want in een kledingwinkel mag je ook niet achter de kassa onder de 16.
Niet zo serieus nemen pls
Kir_Ples schreef:Tja als mensen niet met vuurwerk om kunnen gaan snap ik heel goed dat mensen die er last van hebben willen dat het stopt en een petitie aan gaan.
Zelfde voor alcohol als al die pubers van 16 zich niet zo misbruiken was er geen grens van 18+ gekomen ze doen het zich allemaal zelf aan dat is het mooie van het verhaal....

xZiva_ schreef:Kir_Ples schreef:Tja als mensen niet met vuurwerk om kunnen gaan snap ik heel goed dat mensen die er last van hebben willen dat het stopt en een petitie aan gaan.
Zelfde voor alcohol als al die pubers van 16 zich niet zo misbruiken was er geen grens van 18+ gekomen ze doen het zich allemaal zelf aan dat is het mooie van het verhaal....
pardon? Niet elke 16 jarige is zo. Doordat een deel zich zo gedraagd, mag ik nu niet af en toe een glaasje voor de gezelligheid als ik uitga.
zoals ik al vaak zeg, alle tieners worden over 1 kam geschoren als onbeschoft, niet vriendelijk naar mensen en lui enz. zo jammer
overigens, heb ik van mijn ouders gewoon toestemming om thuis alcohol te drinken. Zoals mijn moeder zei: ze mocht het al die tijd, dus om het nu opeens voor een jaar niet te mogen, vind ik ook flauwekul (word over ong
3 maanden 17 )