Eten laten bezorgen... fooi geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Eten laten bezorgen... fooi geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:54

Als ik het heb, geef ik fooi. Maar nu heb ik net sushi besteld en online betaald, geen munten op zak dus geen fooi.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:56

Ik betaal altijd met iDeal en moet daar extra voor betalen, daar word ik altijd woest om want volgens mij willen ze juist ivm beroving dat die bezorgers zo min mogelijk geld hebben!!
Verder is het dan afhankelijk of ik wat kleingeld heb en hoe snel de bezorging komt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:58

Marley schreef:
Ik betaal altijd met iDeal en moet daar extra voor betalen, daar word ik altijd woest om want volgens mij willen ze juist ivm beroving dat die bezorgers zo min mogelijk geld hebben!!
Verder is het dan afhankelijk of ik wat kleingeld heb en hoe snel de bezorging komt.

Bij veel bezorgers kan je pinnen als je dit vooraf vraagt.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:58

Ik zie fooi als een extraatje om te bedanken dat het eten goed smaakte en de bediening goed was. Of het eten smaakt weet ik niet van te voren en je bent een bezorger dat is je werk en daar wordt je voor betaald. Je wordt sowieso geacht vriendelijk te zijn naar klanten. Iemand in de bediening kan wel net dat beetje extra voor je doen als je daar om vraagt, zij verdiend het dan in zo'n geval.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:12

Als ze onbeleefd zijn of gewoon veel te laat bezorgen oid geef ik geen fooi, bij normale service is het afhankelijk van of ik zelf genoeg overhoud de rest vd week en bij zeer goede service geef ik eigk altijd wel fooi.
Hier in 't dorp zit een zeer goede patatzaak die erg vlug bezorgd (vaak binnen 15-20 minuten) en zeer goede service verleent, vaak zit ik op €13,- (hun minimum bestelbedrag inc bezorgkosten) en dan maak ik er meestal €15,- van als blijk van waardering. :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:58

Ik zal dan wel een hork zijn, maar waarom zou je fooi geven? Dat krijgt iemand als een arts of ambulancebroeder toch ook niet? Je krijgt een loon van je werkgever en daarmee ben je akkoord gegaan. Het lijkt me niet meer dan normaal om dan gewoon je best te doen, ook onder fooi.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:07

Hangt er vanaf wat we in huis hebben. Verschilt tussen 1 en 2 euro wat we geven. Ook als we via iDeal hebben gedaan, geven er altijd wel iets. Als we helemaal niets in huis hebben, nou ja dan niet :+
We wonen 3 hoog dus dan zeg ik altijd: voor het trap lopen :+

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:11

Ik geef nooit fooi, ik betaal altijd met iDeal. Ik geef ook geen fooien in restaurants trouwens. Ik hou daar niet zo van. Ik rond weleens af naar boven als ik met vrienden ga eten, want dan ga ik niet moeilijk doen om een paar centen maar dat doe ik dan niet omdat ik de service zo geweldig vond.
Overigens is het ook niet overal zo dat de serveersters/ober zelf hun fooien mogen houden, dan gaat het naar de baas of in de algemene fooienpot. Dan heeft het ook niet zoveel zin om iemand te belonen voor hun goede service.

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:38

Ik snap persoonlijk ook dat hele fooi gedoe niet.
Er zijn ook buschauffeurs die wel eens stoppen waar geen bushalte is speciaal voor jou.
Pakketbezorgers die naar je ouders/familie gaan om je pakketje te bezorgen omdat jij niet thuis bent.
En die krijgen ook niks extra's.

Moet wel zeggen dat ik wel eens fooi geef als ik ergens zit of inderdaad 50cent of 1euro.
Maar meestal kunnen we wel een uur op ons eten wachten als het niet langer is.
Dan geef ik geen fooi want wij wonen 10min rijden vanaf al die eettenten.
Daarnaast betalen wij nu eigenlijk altijd wel via iDEAL.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:42

Toen ik nog bij mijn ouders woonde gaf ik wel altijd fooi. Meestal 2 of 3 euro. Wij woonde 4 hoog zonder lift. Nu woon ik samen met mijn vriend in een benedenwoning wij geven nog steeds fooi, maar meestal een euro.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:57

Ik geef wel altijd een fooi als ik eten laat bezorgen. Ik heb vroeger in de keuken van een bezorgrestaurantje gewerkt.
Ik weet dat de bezorgers bij dat bedrijf echt een oliebol laag loontje kregen en dat ze het echt van de fooien moesten hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:23

Ik geef wel altijd een fooitje, ik betaal wel altijd online maar zo'n knul komt door weer en wind. Goed het is zijn baantje, maar ik hoor ook dat het zo slecht betaald dat je zo'n knul een extraatje gunt. Liever dat ze een baantje hebben dan dat ze het plaatselijke park terroriseren.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:10

Ja, een klein beetje. 50 cent of een euro vind ik voldoende!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:14

hier krijgen ze fooi als het eten netjes bezorgd is, en op tijd. Wij bestellen soms wel eens bij de Italiaan hier, maar als het zoals eerder koud aan komt en alsof het in de was machine zat word bezorgd,krijgen ze niks en mogen ze t weer meenemen. Er is er 1 die altijd netjes bezorgd die komt hier dan ook het bijna altijd brengen,die krijgt dan wel altijd fooi. Hele nette jongen en eten ziet is netjes en is warm, geven hem vaak 1 of 2 euro fooi

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:17

Ik geef heel makkelijk fooi. Bezorgers 1 of 2 euro.
Vaak zijn het niet de best betaalde baantjes.
Heb het dan wel graag op de tijd dat ze zeggen te komen :D
Meer dan een half uur later of bij onvriendelijke service geef ik ook geen fooi.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:20

Als we per Ideal betalen geven we eigenlijk geen fooi, bij contante betalingen wel. Gister mochten we maar liefst 2 uur en 10 minuten op ons eten wachten, nou, dan kunnen ze de fooi wel vergeten uiteraard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:23

Ik doe dat nooit, vind het ook nogal onzin..
In een restaurant doe k dat wel als ik zelf betaal zeg maar.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:24

Nope, doe het niet meer, betaal gewoon met iDeal. Was er helemaal klaar mee toen 2 keer achter elkaar bezorgers van de New York Pizza niet genoeg wisselgeld op zak hadden, terwijl je van tevoren moet aangeven waarmee je betaald. Dus was eigenlijk verplicht om fooi te geven terwijl die pizza's al belachelijk duur zijn. Ben toen ook erg boos geworden, omdat ik het echt aso vond. :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:26

Wij doen het wel altijd eigenlijk, ook als we via ideal al betaald hebben en anders is het vaak afronden, afgerond bedrag --> wat extra's...

Alleen dan jammer als het achteraf het echt niet waard is.. Bij 1tje krijgen we nu ook elke keer wat blikjes drinken van de zaak :') Maar dat is een zaakje die echt goed eten heeft en niet duur is...

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:25

Wij geven eigenlijk altijd wel fooi :).

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:19

Ik geef altijd wel fooi. De bezorgers moeten het van de fooi hebben, uurloon is niet veel. Ligt eraan hoeveel de bestelling is, rond altijd af naar boven, meestal rond de 1/2 euro.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:22

Ik geef geen fooi. Nooit.

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:27

Ik rond de bedrag altijd gewoon naar boven af, bijvoorbeeld kost het 9,25 dan betaal ik met een briefje van 10. Kost het 10,45 bijvoorbeeld, betaal ik met een briefje van 10 euro en een muntje van 1 of 2 euro.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:28

In restaurants geef ik meestal wel fooi, maar dit is meer als bedankje achteraf zoals Belle_Boef zegt.. dat het eten smaakte, de bediening vriendelijk was en het een leuke avond was.

Als ik bij thuisbezorgd o.i.d. bestel, bestel ik 9 van de 10 keer met iDeal. Dan zit er al extra kosten bij en meestal is er ook nog een minimale bestelwaarde anders komen ze het niet brengen. Dan geef ik geen fooi.

Bij contante betaling aan de deur rond ik het gewoon af, meer omdat ik geen zin heb in dat gepruts met kleingeld dan dat ik nou zo blij ben met de bezorging :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:30

Ik merkte wel dat toen ik als bezorger werkte dat de bezorgers sneller weg gingen naar klanten die standaard fooi gaven. Daar wilde ze namelijk allemaal naar toe en als die dan klaar lag, was die snel weg (als er natuurlijk geen andere bezorgingen meer lagen) omdat ze anders bang waren dat een ander die meenam.