Pas huis kopen met een vast contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:57

Dat is ook het lastige. Ik wil ook een huis kopen waar we lang kunnen blijven en waar ruimte genoeg is voor kinderen. Dit betekend wel dat het een wat duurder huis zou worden. Dit is waarom ik nog 3 jaar wil blijven huren. Dan zou ik wat eigen geld hebben en mijn vriend aan het werk zijn en ik waarschijnlijk wat meer salaris krijgen. Ik vind het lastig om te wachten(vooral omdat ik het niet kan laten om op funda te kijken en dan soms perfecte huizen zie) maar ik weet waar ik het voor doe.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:10

Poeh, 210.000 voor een huis vind ik vrij veel voor starters (en dan nog kk erbij, verbouwen,nieuwe meubels)! Volgens mij zijn er in het oosten van het land genoeg eengezinswoningen met een leuk tuintje voor 150.000 hoor. Daar kan je ook ruim 20 jaar in verder ;)

Je kan allerlei ideeen hebben over hoe je het liefste woont, maar in de praktijk is het toch heel veel fijner om iets kleiner te wonen en zorgeloos je boodschappen te kunnen halen. De stress van niet kunnen rondkomen lijkt me vreselijk, daar krijg je slapeloze nachten van, en is een iets groter huis je dat waard? Vooral met het feit dat je voor jezelf wilt starten vind ik het risico wel echt heel groot. Als ondernemer heb je niet zomaar een goed lopend bedrijf.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:49

Ik zit in de zelfde situatie.

Vriend bijna 26 ik bijna 22. Wellen graag kopen, naar dat kan niet, want we krijgen geen vast contract. Dus we willen dan maar huren. Echter, wordt mijn vriend zijn contract niet verlengy en is hij onlanhs in de WW terecht gekomen door ziekte.

Ik ben blij dat we nog geen geschikt huis hebben gevonden in dit geval. Anders hadden we dik in de oliebol gezeten.

In jou situatie zou ik het misschien nog wel aandurven, al ben ik zelf wel een zekerheidsmiepje. Ik weet niet hoe breed jullie opgeleid zijn en hoeveel kansen en mogenlijkheden jullie hebben binnen de arbeidsmarkt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:04

Peelie: ook zonder vast contract kun je in sommige gevallen dus een hypotheek krijgen, er wordt dan gekeken naar het gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar. Vervelend van je vriend!

Ik ben ook een zekerheidsmiepje (en mijn vriend ook) en als ik nou wist dat ik / mijn vriend over bijvoorbeeld 2 jaar een vast contract zou krijgen, dan zou ik sowieso hebben gewacht. Maar ja, die garantie hebben we niet. Ook niet 'de kans is wel groot'. Ik ben breed opgeleid (bedrijfskunde), mijn vriend vrij specifiek maar ook hij zou op verschillende vlakken (universiteit als in het bedrijfsleven) aan de slag kunnen met zijn opleiding.

Lynn_Nikita

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:58

zoals ik al zei heeft mijn broer van 23 net deze week de hypotheek afgesloten, werkt pas 1 jaar en ook geen vast contract, dus minimaal 3 jaar werken, vast contract en 2 inkomens hoeft echt niet hoor
nu is zijn hypotheek met nhg rond de 135.000, geen 210,000

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:08

Lynn_Nikita schreef:
zoals ik al zei heeft mijn broer van 23 net deze week de hypotheek afgesloten, werkt pas 1 jaar en ook geen vast contract, dus minimaal 3 jaar werken, vast contract en 2 inkomens hoeft echt niet hoor
nu is zijn hypotheek met nhg rond de 135.000, geen 210,000

mag ik vragen wat hij in zijn eentje verdient?(mag uiteraard per pb)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:07

je hebt pb

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:12

dorientjuh schreef:
Peelie: ook zonder vast contract kun je in sommige gevallen dus een hypotheek krijgen, er wordt dan gekeken naar het gemiddelde loon over de afgelopen 3 jaar. Vervelend van je vriend!

Ik ben ook een zekerheidsmiepje (en mijn vriend ook) en als ik nou wist dat ik / mijn vriend over bijvoorbeeld 2 jaar een vast contract zou krijgen, dan zou ik sowieso hebben gewacht. Maar ja, die garantie hebben we niet. Ook niet 'de kans is wel groot'. Ik ben breed opgeleid (bedrijfskunde), mijn vriend vrij specifiek maar ook hij zou op verschillende vlakken (universiteit als in het bedrijfsleven) aan de slag kunnen met zijn opleiding.

Dan krijg je waarschijnlijk ook geen intentieverklaring en zonder intentieverklaring krijg je ook geen hypotheek. Op basis van je salaris kun je dat bedrag wellicht wel krijgen, maar banken gaan geen risico lopen.
Je zag al in het centrale topic, dit zijn de berichten over intentieverklaring.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:15

En die intentieverklaring is ook onzin, ik kreeg hem, kreeg hypotheek en maand erna zat ik zonder werk. Zelfs met intentieverklaring heb je geen zekerheid. Snap niet dat de hypotheken daar zoveel waarde aan hechten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:31

De banken hechten er waarde aan. ;) En het geeft ze toch wat meer zekerheid. Wanneer je geen intentieverklaring krijgt, zegt dit toch wel iets over de werkzekerheid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:49

alleen kunnen ze er geen rechten aan verlenen, als ze een maand later willen ontslaan, kan het nog steeds, in mijn geval zou ik 3e dus vast contract krijgen, kreeg intentie verklaring en dus hypotheek en maan erna verliep mijn contract en kreeg ik toch geen vast contract en zat ik zonder baan met een nieuw huis.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:58

een vast contract zegt in deze tijd niks meer. meer de slechte economie worden vaste contracten ontbonden omdat het slecht gaat met het bedrijf. met een jaarcontract weet je dat je je contract in ieder geval mag uitzitten (anders moeten ze je uitbetalen tot dat het contract afloopt kost bedrijf veel meer geld). wij willen ook een huis gaan kopen met een vast contract en een jaarcontract. als je geen tophypotheek neemt zodat je het bijv. ook kunt betalen als 1 van jullie tijdelijk geen baan heeft loop je geen onnodig risico. de kans dat je beide geen werk meer hebt is niet zo groot.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:51

Dat vaste contracten niets zeggen is niet waar. Ik heb een vast contract, werk bij een bedrijf met 8000 werknemers, een bedrijf waar het enorm schommelt en ik al veel mensen gedwongen heb zien gaan. Maar, een bedrijf met een dusdanige strategie dat ik nergens voor hoef te vrezen. De jaarcontracten vliegen nog altijd voor de vaste contracten, omdat het ontbinden van de vaste contracten veel geld kost (juridische kwestie). En juridisch krijgt een bedrijf het ook niet makkelijk voor elkaar om vaste contracten voor jaarcontracten te ontslaan. En ook bij vaste contracten zit er een "oprotpremie" aan vast die een bedrijf genoeg kost. Heb inmiddels al 4 rif-rondes gezien bij het bedrijf waar ik werk, ik weet inmiddels wel wat dat inhoudt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:54

Vriend en ik hebben beide geen intentieverklaring en we zouden toch een hypotheek kunnen krijgen. Dus het hoeft niet per se.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:59

ik heb een soort van gelijk probleem.
mijn vriend (23) en ik (20) willen heel graag samen een huis kopen we huren nu al meer dan 1 jaar.
maar hij krijgt in maart zijn vast contract als alles goed blijft lopen, waar we niet zo bang voor zijn.
en ik heb een half jaar contract tot februari die waarschijnlijk wel weer met een half jaar verlengd word.

we zitten nu te twijfelen of we niet allebei beter een vast contract kunnen hebben.
omdat je dan natuurlijk meer kan lenen kwa hypotheek.
maar stiekem hebben we ons 'Droom' huisje al wel gevonden op funda. :o
we zijn bang als we nog 1 jaar wachten dat huisje al weg is ;(

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:02

lauwie schreef:
een vast contract zegt in deze tijd niks meer. meer de slechte economie worden vaste contracten ontbonden omdat het slecht gaat met het bedrijf. met een jaarcontract weet je dat je je contract in ieder geval mag uitzitten (anders moeten ze je uitbetalen tot dat het contract afloopt kost bedrijf veel meer geld). wij willen ook een huis gaan kopen met een vast contract en een jaarcontract. als je geen tophypotheek neemt zodat je het bijv. ook kunt betalen als 1 van jullie tijdelijk geen baan heeft loop je geen onnodig risico. de kans dat je beide geen werk meer hebt is niet zo groot.

bij de rabobank is mij verteld bij een vast contract krijg je 100 % en bij een deel tijd contract maar 70 % zodat als je in de ww terecht komt je ook maar 70% uitgekeerd krijgt en dus altijd je hypotheek kan blijven betalen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:05

dorientjuh schreef:
Vriend en ik hebben beide geen intentieverklaring en we zouden toch een hypotheek kunnen krijgen. Dus het hoeft niet per se.

Zegt de hypotheekadviseur of zegt de hypotheekverstrekker dat? Dat is ook een heel verschil. En dat weet je pas bij de offerte-aanvraag. :)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:21

Mijn huis heb ik ook ooit gekocht op een intentieverklaring. Het vervelende was dat ik toch geen vast contract kreeg. Ik kreeg wel weer een andere baan, maar verdiende veel minder. Ik moest een tijdlang dubbeltjes omdraaien. Tweedehands kleding, goedkope merken eten, en de zorgen of ik nog een keer kon tanken. Niet echt fijn, vooral niet als je auto een dure reparatie moet hebben. Ik heb ontzettend veel geluk gehad, omdat het iedere keer toch weer op zijn pootjes terecht kwam. En ik had een stuk minder geleend dan mijn hypotheekadviseur had aangeraden.

Vaste contracten krijg je haast niet meer, dat klopt. Als je echt een huis wilt kopen, dan is het verstandig om naar goedkopere huizen te kijken (desnoods met wat opknapwerk waar je voor kunt sparen in de betere tijden). Als je een hoge hypotheek hebt, hoeft er maar iets te gebeuren, en je zit in de problemen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:30

Mijn vriend en ik zijn ook van jullie leeftijd maar wij hebben er bewust voor gekozen om geen koophuis te nemen puur vanwege de onzekerheid in de banen.
Mijn vriend heeft wel een vast contract maar ik heb een jaarcontract maar wel uitzicht op een vaste aanstelling. Ik wacht toch liever daarop dan dat we dadelijk een huis hebben gekocht, mijn contract niet verlengd wordt en ik gebonden ben in een straal van ±100km van mijn woonplaats voor werk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:14

Neonlight schreef:
dorientjuh schreef:

Zegt de hypotheekadviseur of zegt de hypotheekverstrekker dat? Dat is ook een heel verschil. En dat weet je pas bij de offerte-aanvraag. :)

De hypotheekadviseur, maar hij zei dat hij met dezelfde toetsing werkt als de hypotheekverstrekkers.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:30

Met het grote verschil dat hij geen geld hoeft te verstrekken. ;)
Vraag maar eens aan Berdien, zij zit ook in de hypotheken, zij zegt dat het theoretisch inderdaad zonder kan, maar dat er eigenlijk geen hypotheken worden verstrekt zonder.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:41

dorientjuh schreef:

Je hebt idd niet perse een werkgeversverklaring nodig en ook geen vast contract voor een hypotheek te kunnen krijgen maar zonder werkgeversverklaring krijg je wel een lagere hypotheek.
Een werkgeversverklaring verplicht de werkgever niks dus word meestal wel afgegeven door werkgever indien ze tevreden zijn over je.
Een bank hecht zelf veel waarde aan een werkgeversverklaring.
ik heb zelf jaren voor de Rabobank gewerkt en heb er ook diverse opleidingen voor gevolgd (en diploma) en dan echt op de afdeling hypotheekverstrekkingen/geldleningen/einde rentevastperiodes etc dus mocht je nog iets willen weten dan mag je me altijd pben :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:33

Dat lijkt me heel sterk dat je een hypotheek krijgt als je beide geen vast contract heb en niet eens een intentieverklaring krijgt, dat is wel heel weinig zekerheid voor een bank.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:38

Kan wel... maar dan heb je zeker een degelijk inkomen over de afgelopen 3, 4, 5 jaar gehad, en dan kun je ook aantonen dat dat de komende jaren ook te voorzien is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:49

In de toekomst kun je toch niet kijken. Ook al heb je een vast contract, zelfs dat is geen garantie dat je voor eeuwig werk houdt. Als jullie alle twee vrij zeker zijn dat je voorlopig gewoon werk houdt, kun je volgens mij rustig naar een huis gaan kijken.

Gewoon niet te gek doen, niet boven je budget gaan zitten. Denk er inderdaad ook aan dat er behalve aan de aanschaf van een huis vaak nog extra kosten zijn, zoals verbouwen maar ook het onderhoud van een huis.

Bovendien kun je met zaken als NHG en verzekering aardig wat dichttimmeren, zodat mocht je in de onfortuinlijke situatie komen dat je het echt niet meer kunt opbrengen je een achtervang hebt.
Natuurlijk is kopen een groter risico dan huren, maar je bouwt iets op; je doet een investering ipv geld te storten op de rekening van een huisbaas of corporatie.