Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:58

Wat is intelligentie? Wie bepaald wie slim is of niet? Dat de een moeite heeft met logica, wil niet zeggen dat er geen intelligentie zit. Deze persoon kan ergens anders weer beter in zijn dan een persoon die met een iq test hoger scoort en beter is in logica.
Een mooi gezegde, wat normaal is voor een spin, is chaos voor de vlieg. Ik denk dat dit ook goed hier bij past.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:01

[***] schreef:
Boodschap is inderdaad duidelijk ;)

Bedoel natuurlijk niet dat alles moeilijk te lezen is en dat er overal fouten in zitten. Snap heus wel dat het leesbaar moet zijn en dat het soms irritant kan zijn, maar om er een hele discussie over te beginnen, vond ik persoonlijk niet gepast. Maar dat is mijn mening :)

Trouwens als ik typ: hont krijg ik er rode lijntjes onder en een suggestie wat het wel moet zijn, dus die fouten snap ik dan niet (weet niet of alle internet dingen dat hebben? Ik heb Chrome)

Ik wilde eigenlijk gewoon je 'als de boodschap maar duidelijk is'-argument onderuit halen, want 'als de boodschap maar duidelijk is' is gewoon geen argument voor slecht taalgebruik, want in mijn zin was de boodschap ook duidelijk ;). Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, en de discussie is wellicht ook niet nodig (ik ken het topic niet). Toch juich ik dat soort discussies wel toe. 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord en het staat gewoon, naar mijn mening, oerdom om dat woord te gebruiken als er 'mijn' moet staan.

Ik heb ook een standaard spellingcheck in Chrome. Firefox heeft deze mogelijkheid ook en IE dacht ik ook, maar dat weet ik niet zeker.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik mensen die 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruiken, niet serieus neem.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:03

Knoffer schreef:
Nies_ schreef:
Onderschriften waarin al smoesje staan voor het slechte taalgebruik, daar lees ik de berichten niet eens van. Spellingsfouten maakt iedereen, als jij er dan wat meer moeite voor moet doen heb je pech. Doe je die moeite niet, hoef je ook niet te verwachten dat anderen door je berichten gaan worstelen.

Wat vind jij een smoesje? Ik hoop niet dyslexie. Stel je voor, je wil gewoon een beetje lekker op een forum posten, maar bent vervolgens uuuren kwijt om een paar posts te schrijven, waar iemand anders een uurtje over doet, omdat iemand anders niet over een paar spelfoutjes heen kan lezen. Dan is de lol er snel af.

Geloof mij, mijn spelling is dramatisch. Daar is de spellingscontrole voor uitgevonden, hoef je er echt geen uur over te doen hoor. Je leert er ook nog eens wat van, ook mooi meegenomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:03

IE heeft ook een spellingschecker als optie

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:04

Dos_Caballos schreef:
Sheran schreef:
Mijn eerste reactie op de openingspost was: als je je daar druk over maakt, en mensen stickers opplakt met 'daarvan zal wel vermoed worden dat hij een laag intelligentieniveau heeft' dan ben je niet goed bezig. Ik weet welke topics je bedoelt, maar zelf heb ik dat soort fenomenen nog nooit aan een lage intelligentie gewijd, maar meer aan 'ongelukkig uitdrukken' of 'geen tijd nemen om je post te schrijven.'

Uit jouw reactie maak ik op dat je het haast een taboe vindt om te vermoeden dat iemand niet gemiddeld intelligent is. Jij denkt eerder dat mensen zich ongelukkig uitdrukken, ik denk (bij SOMMIGE mensen) dat het aan het intelligentieniveau ligt. Wij hebben waarschijnlijk allebei een ander referentiekader. Ik probeer met dit topic juist aan te geven dat het helemaal niet erg is om niet gemiddeld intelligent te zijn. Ik vind het bizar dat Sassol bijvoorbeeld zegt dat ze rekening houdt met fouten door dyslexie, maar rekening houden met fouten door een lage intelligentie is uit den boze?

Wat ik voornamelijk bedoel, is dat ik het ver vind gaan om op basis van posts conclusies te trekken over iemands intelligentie. Ik zal dus inderdaad dat soort dingen online eerder wijten aan luiheid. Op internet kan alles zo vervormd overkomen, dat ik mensen liever niet direct zie als meer of minder intelligent. Dat soort conclusies trek ik pas als ik ze live heb meegemaakt _O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:04

Dos_Caballos schreef:
Sassol: Misschien heb je gelijk dat bokkers die reacties geven in de trant van ''grow up'' etc. er misschien niet eens bij stilstaan dat de TS benedengemiddeld intelligent kan zijn, en het daarom dus ook niet kunnen veroordelen. In dat geval zou het eigenlijk juist beter zijn om wél een laag intelligentieniveau te vermoeden, omdat men zijn reactie daarop kan aanpassen. In plaats van ''goh door je manier van praten dacht ik dat je nog een puber was'', kan men daadwerkelijk advies geven waar de TS echt wat aan heeft.

Door de studie die ik heb gedaan ben ik misschien meer gefocust op het cognitief functioneren, maar wat is daar mis mee? Je beticht mij van veroordelend zijn, terwijl ik juist pleit voor iedereen in zijn waarde laten.

Ik vind het nogal wat dat je aannames maakt over iemand vanachter een pc over iemands intelligentie. Dat jij iemand niet slechter vindt, ondanks je vermoedens van een beneden gemiddelde intelligentie, wilt niet zeggen dat je ze niet veroordeelt. Of beter gezegd: dat betekent niet dat je niet vooroordeelt. Want dat is precies wat je wel doet.
Adhv een paar kenmerken, heb jij je oordeel al klaar: waarschijnlijk minder intelligent, laat ik daar maar wat spellings-/taalfouten ontzien. Of laat ik ze er maar niet op wijzen dat ze een puberale kijk op het probleem hebben die ze niet verder helpt.

Dus misschien dat ik maar een topic moet openen over vooroordelen over mensen met spellings-/taalfouten, puberale kijk op dingen etc. ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:07

Waarom is de conclusie trekken dat iemand lui is, beter dan je bedenken dat er misschien een andere reden is waarom iemand iets op een bepaalde manier schrijft.

Nies_ schreef:
Geloof mij, mijn spelling is dramatisch. Daar is de spellingscontrole voor uitgevonden, hoef je er echt geen uur over te doen hoor. Je leert er ook nog eens wat van, ook mooi meegenomen.

Je spellingscontrole doet niets met zinsopbouw, interpunctie en is zeer beperkt wat betreft grammatica.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:09

Sassol! Dat bedoel ik ook! :)

@Knoffer: omdat je in mijn ogen iemand meer tekort doet met het label 'gebrek aan intelligentie' dan met het label 'luie poster'.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:09

Dat mensen dat niet snappen heb ik nooit begrepen. Zijn gewoon doodeenvoudige regels die je kunt leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:10

_San87_ schreef:
[***] schreef:
Boodschap is inderdaad duidelijk ;)

Bedoel natuurlijk niet dat alles moeilijk te lezen is en dat er overal fouten in zitten. Snap heus wel dat het leesbaar moet zijn en dat het soms irritant kan zijn, maar om er een hele discussie over te beginnen, vond ik persoonlijk niet gepast. Maar dat is mijn mening :)

Trouwens als ik typ: hont krijg ik er rode lijntjes onder en een suggestie wat het wel moet zijn, dus die fouten snap ik dan niet (weet niet of alle internet dingen dat hebben? Ik heb Chrome)

Ik wilde eigenlijk gewoon je 'als de boodschap maar duidelijk is'-argument onderuit halen, want 'als de boodschap maar duidelijk is' is gewoon geen argument voor slecht taalgebruik, want in mijn zin was de boodschap ook duidelijk ;). Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, en de discussie is wellicht ook niet nodig (ik ken het topic niet). Toch juich ik dat soort discussies wel toe. 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord en het staat gewoon, naar mijn mening, oerdom om dat woord te gebruiken als er 'mijn' moet staan.

Ik heb ook een standaard spellingcheck in Chrome. Firefox heeft deze mogelijkheid ook en IE dacht ik ook, maar dat weet ik niet zeker.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik mensen die 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruiken, niet serieus neem.

Je hebt wel gelijk dat ME lelijk staat, maar als de tekst verder heel duidelijk is (en geen fouten verder), vind ik dat persoonlijk niet een groot probleem. Ik zou daar geen discussie over beginnen.
Helaas worden dat soort fouten er niet uitgehaald bij spellingcheck.

Alsnog zou ik iemand niet bestempelen als 'dom' als die persoon me i.pv. mijn gebruikt. Zegt niets over de intelligentie namelijk. Ik denk eerder dat grammaticale fouten aan hele andere dingen te wijten valt. (Denk aan MSN, Twitter etc. ) Daar typ je 'even snel' iets en controleert niemand of het goed is of niet. (Overigens mijn mening en ervaring met mensen uit mijn directe omgeving)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:12

Dos_Caballos schreef:
Ik vind het bizar dat Sassol bijvoorbeeld zegt dat ze rekening houdt met fouten door dyslexie, maar rekening houden met fouten door een lage intelligentie is uit den boze?

Dan heb je mij niet goed begrepen TS. Ik zeg dat ik rekening houd met mensen die AANGEVEN dyslexie te hebben. Ik ga zelf niet uitpluizen of ze het hebben of niet.
Als iemand zelf AANGEEFT 'minder intelligent' te zijn en daardoor moeite heeft met spelling, natuurlijk zal ik ook dan de spellingsfouten door de vingers zien. Ik maak alleen geen aannames en ga er inderdaad vanuit dat iedereen 'normaal' is tot anders aangegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:13

Nies_ schreef:
mariekekroon schreef:
ik heb volgens me iq test ook een beneden gemiddeld iq, zo wat dan nog?

Dat wil niks zeggen. Ik heb op gymnasium gezeten en geloof mij, ook daar zitten domme mensen. Ken mensen die het laagste van het laagste gedaan hebben en daar valt gewoon goed mee te praten. Domme mensen ga ik niet mee om, minder intelligente mensen wel.

Onderschriften waarin al smoesje staan voor het slechte taalgebruik, daar lees ik de berichten niet eens van. Spellingsfouten maakt iedereen, als jij er dan wat meer moeite voor moet doen heb je pech. Doe je die moeite niet, hoef je ook niet te verwachten dat anderen door je berichten gaan worstelen.

"Me hond" is gewoon super irritant, lelijk, dom, stom etc.

Wat ook echt mega irritant, lelijk, dom, stom is, is 'spellingsfouten'. Dat is namelijk ook geen Nederlands.

Ik veroordeel mensen niet op het schrijven van spelfouten wanneer een stuk tekst nog gewoon leesbaar is. Het is immers een forum, geen groot dictee der Nederlandse taal.
Wat ik wel irritant vind is mensen die posts maar half lezen en daaruit dan een conclusie trekken. Begrijpend lezen kan denk ik voor niemand te moeilijk zijn? Dit kost naar mijn weten ook niet meer tijd dan slordig lezen en het voorkomt gezeur in topics.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-13 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:13

Niet iedereen is in staat om doodeenvoudige regeltjes te leren. Die hoeven niet persee meteen '' niet '' intelligent te wezen.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 15:13

Ik zeg ook niet dat ik zeker weet wat iemand intelligentieniveau is, ik zeg dat ik af en toe wel vermoedens heb door de manier waarop iemand praat en problemen uitlegt, in combinatie met zijn/haar leeftijd. Zeggen dat er totaal geen aanwijzingen bestaan voor zo'n indicatie is simpelweg niet waar. Mensen die zeggen dat ondanks intelligentieniveau je best correcte interpunctie etc. kan gebruiken, hebben denk ik weinig kennis van laag intelligente mensen. Vaak kunnen ze een verhaal simpelweg niet beter dan op die manier uitdrukken, maar daar wordt geen rekening mee gehouden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:16

Rowdine schreef:
Nies_ schreef:
Dat wil niks zeggen. Ik heb op gymnasium gezeten en geloof mij, ook daar zitten domme mensen. Ken mensen die het laagste van het laagste gedaan hebben en daar valt gewoon goed mee te praten. Domme mensen ga ik niet mee om, minder intelligente mensen wel.

"Me hond" is gewoon super irritant, lelijk, dom, stom etc.

Wat ook echt mega irritant, lelijk, dom, stom is, is 'spellingsfouten'. Dat is namelijk ook geen Nederlands.

Ik veroordeel mensen niet op het schrijven van spelfouten wanneer een stuk tekst nog gewoon leesbaar is. Het is immers een forum, geen groot dictee der Nederlandse taal.
Wat ik wel irritant vind is mensen die posts maar half lezen en daaruit dan een conclusie trekken. Begrijpen lezen kan denk ik voor niemand te moeilijk zijn? Dit kost naar mijn weten ook niet meer tijd dan slordig lezen en het voorkomt gezeur in topics.

Zinnen beginnen met "ik"? "begrijpen lezen"

Jammer dat je zelf ook fouten maakt als je mijn super grove fout aanhaalt :oo

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:16

Rowdine schreef:

Ik veroordeel mensen niet op het schrijven van spelfouten, wanneer een stuk tekst nog gewoon leesbaar is. Het is immers een forum, geen groot dictee der Nederlandse taal.
Wat ik wel irritant vind is mensen die posts maar half lezen en daaruit dan een conclusie trekken. Begrijpen lezen kan denk ik voor niemand te moeilijk zijn? Dit kost naar mijn weten ook niet meer tijd dan slordig lezen en het voorkomt gezeur in topics.

Dit is voor mij wel heel moeilijk, ben ik dan meteen dom en wordt ik ondergeschaald onder de catogorie '' niet intelligent?''.

Nou red ik me wel aardig op het forum, geef mij maar geen brieven van overheidsinstanties. De helft snap ik gewoon niet, ook niet als ik het nog een keer lees.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:18

Nies_ schreef:
Dat mensen dat niet snappen heb ik nooit begrepen. Zijn gewoon doodeenvoudige regels die je kunt leren.

Voor jou misschien. Jij kan niet beoordelen of dat voor anderne ook zo simpel is. Wat Babeth schreef vond ik een goede: wat normaal is voor een spin, is chaos voor de vlieg.

Sheran schreef:
@Knoffer: omdat je in mijn ogen iemand meer tekort doet met het label 'gebrek aan intelligentie' dan met het label 'luie poster'.

Ben ik met je oneens. Bovendien gaat het niet om iemand labelen. Het gaat er juist om, om andere mogelijkheden in je achterhoofd te houden. Dat hoeft niet te zijn een lage intelligentie, het kán. Iemand kan ook een hersenbloeding gehad hebben of gewoon slecht zijn in taal of wat dan ook. Juist iemand niet labelen als 'gemiddeld', maar de optie open houden dat iemand wellicht op een bepaald vlak (buiten zijn schuld) beperkt is (geraakt) en daarom bijv. meer fouten maakt. Zie het gewoon door de vingers, wat is daar het probleem van. (Dit is uiteraard een grijs gebied, sommige teksten zijn gewoon onleesbaar.)

Hoe kom je erbij dat het fijner is als je beperkt bent, dat andere mensen ervan uitgaan dat je maar gemiddeld bent. Tuurlijk het andere uiterste is dat je onderschat wordt, dat is ook niet leuk. Maar als je in een rolstoel zit en iemand gaat er in eerste instantie vanuit dat je niet loopt omdat je lui bent... dat is niet cool. Natuurlijk is het evident als iemand een rolstoel zit, maar er zijn zoveel beperkingen die je in eerste instantie niet aan iemand ziet. Als je je continu moet verdedigen, omdat je beperkt bent, is dat niet cool, en is het een stuk prettiger als mensen je het voordeel van de twijfel geven.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 20-12-13 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:19

Hier in Portugal ken ik heel wat mensen die nog nooit een school van binnen hebben gezien of een paar klassen hebben gehad en die vergeef ik dan ook hun slechte taalgebruik.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland mensen zijn die niet op z´n minst lagere school hebben gehad en toch geleerd moeten hebben dat het "mijn paard" is en niet "me paard" bv.
Doch lijkt men dit op gote schaal elkaar aan te leren en te accepteren als normaal.
Overigens geef ik niet eens de schuld aan intellect, maar het gebruik van sms-taal, gewend zijn aan korte kreten via de sociale media oa. Dit is over de hele wereld gaande. Men wordt gewoon minder vaardig in taal. Het wordt niet belangrijk gevonden.

Zelf ga ik gewoon in op de inhoud, voor zover die te begrijpen is, en niet op taalfouten of de persoon. Sterker nog, ik kan ook nog wel eens mensen er op wijzen om bij het onderwerp te blijven.

Overigens vind ik bokt heel mild vergeleken andere fora waar zo iemand onmiddelijk aangevallen wordt en voor "Tokkie" uitgescholden en bijna niemand bij het onderwerp blijft.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 15:20

Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd, maar het is niet zo dat als mensen spelfouten maken ik direct denk dat deze persoon benedengemiddeld intelligent is. Nogmaals: het gaat om het totale plaatje, inclusief de denkwijze en manier van beredeneren. Dat zijn zeker wel aanwijzingen. Dus mensen die zich aangevallen voelen en zeggen ''ik maak ook spelfouten, dat betekent niet direct dat ik niet intelligent ben''. Nee, dat denkt niemand, je hoeft je niet te verdedigen. En al zou het wel zo zijn, dan is mijn punt juist dat het niet erg is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:25

[***] schreef:
_San87_ schreef:

Je hebt wel gelijk dat ME lelijk staat, maar als de tekst verder heel duidelijk is (en geen fouten verder), vind ik dat persoonlijk niet een groot probleem. Ik zou daar geen discussie over beginnen.
Helaas worden dat soort fouten er niet uitgehaald bij spellingcheck.

Alsnog zou ik iemand niet bestempelen als 'dom' als die persoon me i.pv. mijn gebruikt. Zegt niets over de intelligentie namelijk. Ik denk eerder dat grammaticale fouten aan hele andere dingen te wijten valt. (Denk aan MSN, Twitter etc. ) Daar typ je 'even snel' iets en controleert niemand of het goed is of niet. (Overigens mijn mening en ervaring met mensen uit mijn directe omgeving)

Ik bestempel die persoon ook niet als dom, ik zeg alleen dat het dom staat.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:26

Sassol schreef:
Dan heb je mij niet goed begrepen TS. Ik zeg dat ik rekening houd met mensen die AANGEVEN dyslexie te hebben. Ik ga zelf niet uitpluizen of ze het hebben of niet.
Als iemand zelf AANGEEFT 'minder intelligent' te zijn en daardoor moeite heeft met spelling, natuurlijk zal ik ook dan de spellingsfouten door de vingers zien. Ik maak alleen geen aannames en ga er inderdaad vanuit dat iedereen 'normaal' is tot anders aangegeven.

Ik heb het ook al in vorige posts geschreven, maar ik vind het dus zo intolerant om er maar van uit te gaan dat iedereen 'normaal' is tot anders aangegeven. Weet je hoe vermoeiend het is om altijd maar je oliebol te moeten uitleggen en heel assertief te moeten zijn, om te voorkomen dat mensen hun neus voor je ophalen. En wat is normaal? Iedereen heeft wel iets. Laat dat gewoon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:27

@_San87_ :o Mijn excuses te snel gelezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:28

Lijkt me logisch om er vanuit te gaan dat mensen 'normaal' zijn. Ik geloof dat ik beledigd zou zijn als mensen er vanuit gaan dat ik wel iets zal hebben als ik rare fouten maken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:30

Edit; er is een post weggehaald.

Nies_

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:34

Iemand boven die post vroeg waarom dat daar zo veel commentaar op kwam. Dat heb ik uitgelegd, staat nergens dat ik er ook zo over denk. Beter lezen. Daarnaast heb ik ook nergens gezegd dat mensen geen fouten mogen maken. Sterker nog, er staat dat iedereen fouten maakt. Beter lezen dus.