rare ingredienten in voedingsmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: rare ingredienten in voedingsmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:42

Ooit het 'pink slime' verhaal van Jamie Oliver gehoord?
Bij het maken van 'gehakt' voor oa chicken fingers wordt er ammoniak gebruikt om de vleesvezels kapot te maken. Omdat de ammoniak gebruikt wordt om het product te bewerken en niet als additief moet het ook niet op de verpakking.

De mac heeft laatst officieel gereageerd op het pink slime verhaal en liet zien hoe chicken fingers gemaakt werden: uit gemalen kipfilet... en kippenvel. De verhoudingen werden interessant genoeg niet vermeld... Smakelijk!!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:45

Laat Mc Donnalds spul eens een jaar liggen... Dan zie je gelijk wat voor troep wij ons lichaam in stoppen, staat ook niet op de burger.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:51

In mentos zit varkenshaar verwerkt. :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:53

KingYasFenn schreef:
joleinn schreef:
schijnbaar zit er ook een stof in brood (wat brood langer vers houdt) gehaald uit MENSENHAREN.

Niet wat voor langere versheid zorgt, maar de eiwitten uit mensenharen.
die voor een goede structuur van brood zorgt (lucht inhoud) :j

(Hier iemand die opleiding Food Design doet en alle manieren van conserveren etc. moet leren, dus ik heb wekelijks opeens dat ik een paar dagen .... niet kan eten, omdat ik geleerd heb hoe ze het maken en met wat :') )

Gatver....
Dat ik geplette luis eet, geen probleem mee. Maar eiwitten uit mensenharen??? -O-
En weg is de eetlust :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:54

Ik denk zelf dat veel mac donalds verhalen niet overeen komen met NL...

En nogal wiedes dat het er na een jaar nog hetzelfde uitziet, het is zout en vet...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:00

Nou,...ik heb wel eens iets van de mac onder mijn autostoel vandaan gevist en dat zag er ...euh...niet meer uit zoals ik het gekocht had zullen we maar zeggen :')

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:05

Ik heb mijn spreekbeurt over de mac gedaan en al die verhalen kloppen niet ee zijjn geen botten door je hamburger enz. ik had de unieke kans om mee te gan naar ee n aardappeteler en een koeienboer die voor de mac leveren

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 01:08

Ik maak me er niet zo druk over. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en let ook wel op wat er allemaal in zit.

Maar ik ga me echt niet druk maken om de eiwitten uit mensenhaar in brood. Eet het al jaren en daarbij zijn het niet eens haren meer. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat dat soort dingen gebeuren.

Drink dan weer geen cola ed maar vlees zal ik toch moeten kopen. Dus dan maar met conserveringsmiddelen ipv duurder vlees.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:03

KingYasFenn schreef:
Hier iemand die opleiding Food Design doet en alle manieren van conserveren etc. moet leren, dus ik heb wekelijks opeens dat ik een paar dagen .... niet kan eten, omdat ik geleerd heb hoe ze het maken en met wat :')

Oeps.

Op zich nuttige kennis, maar dat er een complete opleiding 'food design' bestaat, wist ik niet.
(En ik hoor tot diegenen die maar liever het design van moeder natuur eten.)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:02

ilaan schreef:
Ik maak me er niet zo druk over. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en let ook wel op wat er allemaal in zit.

Maar ik ga me echt niet druk maken om de eiwitten uit mensenhaar in brood. Eet het al jaren en daarbij zijn het niet eens haren meer. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat dat soort dingen gebeuren.

Drink dan weer geen cola ed maar vlees zal ik toch moeten kopen. Dus dan maar met conserveringsmiddelen ipv duurder vlees.

Zo denk ik er ook over. Zolang ik dingen niet proef vind ik het niet erg. Net zoals gestampte luizen in m&m's en roze koeken. Kijk ik eet sowieso niet vaak snoep of koek, maar als ik dan een keer trek heb in een roze koek dan laat ik hem niet liggen vanwege gestampte luizen. Ik dacht ook altijd dat ik 'goed' bezig was met volkoren pasta i.p.v. witte pasta. Net koffietijd gekeken en schijnt volkoren pasta ook vol te zitten met suiker (of de koolhydraten hierin worden omgezet in suikers, ben het ff vergeten). De lucht die wij inademen zal waarschijnlijk ook niet 100% gezond zijn, moeten we dan maar meteen stoppen met ademen :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:10

Die vrouw gaf inderdaad de indruk dat het allemaal slechte dingen waren.
Later zei ze ja dat kan dat de koolhydraten net zo schadelijk zijn als suikers ALS je daar gevoelig voor bent! :?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:16

Ja klopt! Dat hoorde ik ook, ik dacht meteen uhh hoe weet ik of ik daar gevoelig voor ben? En Quinty meteen maar wat kan je dan wel eten? Ja groente en vlees.. Maar daar kan je toch geen 3 hoofd (en evt. 3 kleine) maaltijden van maken elke dag :?

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:18

Interessante topic. Ik lees even mee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:20

Dungen schreef:
Dan is het toch wel vegetarisch maar niet veganistisch? Of zeg ik nu iets heel doms :=

Nee het klopt!
Vegetarisch is geen vlees, veganistisch is niks wat uit een dier komt, dus melk, eieren etc.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:21

jillhorses schreef:
Ik heb mijn spreekbeurt over de mac gedaan en al die verhalen kloppen niet ee zijjn geen botten door je hamburger enz. ik had de unieke kans om mee te gan naar ee n aardappeteler en een koeienboer die voor de mac leveren

Maar je weet wel dat het vlees van de Mac gewoon afval is toch?
Alle restjes van de dieren zeg maar?
Het kan wel 100% koe zijn, maar dat zegt niks over welk deel van de koe.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:26

xNathaliee schreef:
Ja klopt! Dat hoorde ik ook, ik dacht meteen uhh hoe weet ik of ik daar gevoelig voor ben? En Quinty meteen maar wat kan je dan wel eten? Ja groente en vlees.. Maar daar kan je toch geen 3 hoofd (en evt. 3 kleine) maaltijden van maken elke dag :?

Dat kan prima, maar je moet in het begin vooral creatief zijn ;) Dan leef je vooral op groenten, fruit, vlees en dierlijke producten, noten en zaden. Hier doe ik het ook en bevalt mij prima. Wel krijg je er meer trek van, omdat je de (enorme) suikerpieken na een koolhydraten maaltijd mist ;)

Koolhydraten worden omgezet in suikers en vet, in het menselijk lichaam.

Stremsel komt uit de lebmaag van een kalf. Het kalf moet geslacht worden om stremsel te krijgen. Wellicht daarom is het discutabel of het de stempel vegetarisch waard is.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:37

@ LhinnOlijf
Zij haakte ook aan dat fruit 'slecht' is want tja in fruit zitten fruitsuikers. Oke in sommigen soorten fruit meer dan de ander maar zo blijft er wel heel weinig over.
Als jij trek krijgt wat doe je dan?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:51

Dan is dit wel goed dan weer niet.
Hetzelfde als die superfoods. Veel mensen zweren er bij terwijl er ook onderzoeken zijn dat te veel antioxidanten juist weer kankerverwekkend zijn.

Je kan beter gewoon eten aan de hand van wat je lichaam aan geeft..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:09

Dungen schreef:
terwijl er ook onderzoeken zijn dat te veel antioxidanten juist weer kankerverwekkend zijn.

Nou - nee.

Voor gezonde mensen geldt, dat het kanker helpt voorkomen.

...heb je helaas kanker, dan blijkt, dat de tumoren zo slim zijn, dat ze de anti oxidanten voor hun karretje kunnen spannen en dat de tumoren sterker worden (ipv. jijzelf) van de antioxidanten.

Dungen schreef:
Je kan beter gewoon eten aan de hand van wat je lichaam aan geeft..

+:)+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:11

Ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb := zal wel weer een of ander flutonderzoek of verzinsel zijn :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:15

xNathaliee schreef:
Net koffietijd gekeken en schijnt volkoren pasta ook vol te zitten met suiker (of de koolhydraten hierin worden omgezet in suikers, ben het ff vergeten).

Ah, weer eentje van de anti-granen mafia :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:15

LhinnOlijf schreef:
xNathaliee schreef:

Dat kan prima, maar je moet in het begin vooral creatief zijn ;) Dan leef je vooral op groenten, fruit, vlees en dierlijke producten, noten en zaden. Hier doe ik het ook en bevalt mij prima. Wel krijg je er meer trek van, omdat je de (enorme) suikerpieken na een koolhydraten maaltijd mist ;)

Koolhydraten worden omgezet in suikers en vet, in het menselijk lichaam.

Stremsel komt uit de lebmaag van een kalf. Het kalf moet geslacht worden om stremsel te krijgen. Wellicht daarom is het discutabel of het de stempel vegetarisch waard is.

Ik ben als vegetarier plm. een jaar terug anders gaan eten, met minder koolhydraten. Vlees en vis zijn nergens voor nodig. Eiwitten kun je uit heel veel andere bronnen halen.

Dat is even wennen, maar bevalt heel goed.

Ik heb niet gemerkt, dat ik er meer trek van kreeeg - juist minder. De suikerpieken (die ik vroeger niet herkende) verdwenen.
Of ach - misschien had ik wel geen suikerpieken, maar ik had wel heel vaak een vaag gevoel van "dit smaakte goed, maar ik heb nog ergens trek in..."
Als ik een keer bij vrienden een koolhydraatrijke maaltijd krijg, steekt dat gevoel acuut weer de kop op.
Voed ik mezelf met groente, fruit, noten, linzen (..falaffenballetjes!!) en noem maar op - dan kan ik uren en uren en uren achter elkaar door, zonder dat gevoel. Ik taal al die tijd niet naar eten - heerlijk rustig. (En tien kilo moeiteloos kwijt, ook iets waard.)

Voor vegetarische kaas gebruikt men idd ander stremsel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:19

Wendy schreef:
xNathaliee schreef:
Net koffietijd gekeken en schijnt volkoren pasta ook vol te zitten met suiker (of de koolhydraten hierin worden omgezet in suikers, ben het ff vergeten).

Ah, weer eentje van de anti-granen mafia :+

;) ;) Of het nou volkoren is of geraffineerde graan: graan is koolhydraat.

Koolhydraat is een suiker - en wie koolhydraatrijk eet, komt makkelijk aan. (un je gewoon zelf uitproberen.)

Koolhydraten zijn nl bedoeld, om acuut verbrandingsvoedsel te zijn. (...tijdens de marathon ofzo.)
Volkoren spul doet het iets langzamer dan witte pasta etc., maar het effect is hetzelfde.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:26

Er zit helemaal geen haar in brood, alleen maar een stofje wat eruit wordt gehaald. Als het in een lab zou worden gemaakt met allemaal enge chemische middeltjes, en ik zeg dat dat in je brood zit is dat toch ook niet helemaal juist.

Mensen paniekeren gewoon teveel om dit soort dingen. Gaat bijvoorbeeld nog steeds rond dat er koeienogen in een frikandel zitten. Al zou dit zo zijn, blijkbaar is het lekker en er is nog nooit iemand doodgegaan door het eten van koeienogen. :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:27

Toch jammer dat bij bijna al die gezonde voedselpatronen het blije resultaat is dat je gewicht verliest. Maar ik wil juist GEEN gewicht kwijt! Ik heb al moeite genoeg om juist niet af te vallen.. Dus als ik maar zie dat je ergens makkeljk door afvalt streep ik het al door :+ Terwijl het best verder erg gezond kan zijn..