Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:39

Heb het ong. 4 maanden gevolgd, voelde me er heel goed onder EN kreeg geen menstruatiepijn meer, terwijl ik normaal echt een dag enorme pijn heb. Ben in die 4 maanden ong. 8 kilo afgevallen totaal, maar ben daarna weer meer dingen gaan toevoegen doordat ik nog bij m'n ouders woon. Wil het zsm weer oppakken, vind het een erg fijne leefstijl.

liiza

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:38

Interessant topic! Ik heb ook PDS. Tarwe heb ik inmiddels al een aantal maanden in mindering gebracht omdat ik merk dat ik daar klachten van kreeg. Melk heb ik nooit lekker gevonden dus dat drink ik niet.
Wat ik merk is dat ik echt suiker verslaafd ben en hierdoor sluipen de kilo´s eraan. Ik ga me eens flink inlezen en wellicht in het nieuwe jaar beginnen :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:54

Wat volgens mij het grote nadeel is van deze diëten, is dat de meeste mensen het moeilijk vinden om het levenslang vol te houden. Zeker als je ook nog een sociaal wezen bent dat niet alleen in z'n eentje en altijd thuis eet. :+
Bepaalde producten schrappen lukt vaak nog wel (in de thuissituatie), maar andere producten gebruiken en speciaal bereiden is voor de meeste mensen niet heel lang vol te houden.
Persoonlijk vind ik de recepten te tijdrovend. Het vermijden van suiker en melk is al een hele kunst. Als je dat lukt, ben je al een heel eind op weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:48

Hoi Senna,
ik herken niet, wat jij schrijft!! Ten eerste: "vol houden" klinkt naar moeite doen - en dat doe ik dus niet.
;) Uiteraard ben ik een sociaal wezen en eet ik regelmatig met vrienden. Vegetarisch eten met liefst weinig zuivel, zo moeilijk is dat echt niet! (Hangt uiteraard af van je vriendenkring, als iedereen erg op vlees, melk en suiker is, wordt het idd lastiger, maar in restaurants valt het wel mee.)
En ach, af en toe een pizza, het zij zo.

senna21 schreef:
Bepaalde producten schrappen lukt vaak nog wel (in de thuissituatie), maar andere producten gebruiken en speciaal bereiden is voor de meeste mensen niet heel lang vol te houden.
Persoonlijk vind ik de recepten te tijdrovend. Het vermijden van suiker en melk is al een hele kunst. Als je dat lukt, ben je al een heel eind op weg.

Eh...
Ik sta doorgaans een half uur in de keuken en dan is het klaar en lekker. (Meestal.)

Speciaal bereiden...? Geen idee. Belangrijk is nou juist dat er niet te veel bereid wordt. (Geen e nummers, liefst gewoon vers, etc.)
Lupine van de H**gvliet schijn je precies zoals vlees te moeten bakken (al weet ik niets van vlees bakken, sorry). Is in 5 minuten oid. klaar, samen met een pakje wokgroenten ben je dus al in 10 minuten klaar.

En allerlei toeters en bellen, speciale producten, etc. heb je in het geheel niet nodig. (Er is een hotemetoot, die mensen aanraadt, om "niets te eten wat je oma niet als voedsle zou hebben erkend". Probleem is wel, dat lang niet iedereen weet, hoe haar oma kookte.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:58

liiza schreef:
Wat ik merk is dat ik echt suiker verslaafd ben en hierdoor sluipen de kilo´s eraan. Ik ga me eens flink inlezen en wellicht in het nieuwe jaar beginnen :)

Hoi Liiza,
de oplossing ligt in de richting van "train je alvleesklier"! Heb je een "luie" alvleesklier, dan heb je non stop behoefte aan koolhydraten (= suikers, maar graan bevat ook veel koolhydraten) en van koolhydraten word je veel gauwer dik dan van vet en eiwit.... Tenzij je koolhydraat echt gebruikt, waar het in wezen voor bedoeld is: acuut hard weglopen of vechten (=drankjes tijdens het lopen van de marathon: dat moet koolhydraat zijn).

Naast het beperken van koolhydraat heeft het zin, om "nuchter" te bewegen. ;) Liefst krachtsport op een lege maag.

En vetverbranding is chemisch niet zo heel erg eenvoudig. Okee - je bent er op gebouwd, je lichaam kan het. Maar je lichaam kan het alleen, als je dus "volwaardig eet" (voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer, magnesium binnenkrijgt) en als je een beetje een "getrainde" alvleesklier hebt.

En wantrouw het advies, om bahalve 3 maaltijden ook nog een aantal tussendoortjes te eten.
Een gezond mens met een sterkte alvleesklier kan makkelijk een maaltijd overslaan en taalt niet naar tussendoortjes.
(Okee - ben je nog niet zo ver, dan kan het plannen van een gezond tussendoorje zin hebben, het is beter dan "snaaien".)

De kunst is dus, om bij de maaltijd precies zoveel te eten als je nodig hebt, zodat je fris (...geen zwaar, suf, etc. gevoel!) van tafel gaat, maar ook met het vertrouwen, dat je voldoende voor de komende x aantal uren hebt gegeten.
Een leuke website is http://www.natuurdietisten.nl/publications_list.php

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:30

Ik weet natuurlijk niet hoe rigoureus jullie je eetpatroon om willen gooien. Maar bij dieet denkt men meestal al een lange weg, om iets te bereiken (zoals bv afvallen). Maar in dit geval zit er niet direct een streef "iets" aan vast. Het is meer voedingsmiddelen vervangen. En als je voelt dat je lichaam er positief op reageert, dan is het niet moeilijk "vol te houden".
Ik begon eerst ook heel "streng" maar dat is inderdaad bijna niet vol te houden, met ook nog andere gezinsleden die wel hun "normale" eten willen hebben. Ik heb er een balans in gevonden, om een paar keer per week zo'n Paleo-Balansdag in te voeren zeg maar. Dan is het niet zo'n aanslag op je normale leven, maar je lichaam is wel dankbaar.

Als ik wel eens een paar dagen denk "what the heck" lig ik vaak 'snachts al met spijt in mijn bedje. Maagzuur, pijn in mijn zij, het gevoel echt misselijkmakend vol te zitten, moeite met stoelgang de dagen erna, een vol opgeblazen gevoel. Ja, dan ga je toch graag weer een Paleo-Balansdag inlassen ;) :D

secricible

Re: Het Paleo 'dieet', wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:46

Nou, ik heb zojuist het boek van puur gezond gehad, dis in het nieuwe jaar ga ik mijn experiment starten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:04

Limitless schreef:
Het paleo Dieet is gebaseerd op de oermens en er mogen in dit dieet alleen dingen gegeten worden die jager-verzamelaars tienduizenden jaren geleden aten; vlees, noten, fruit, groenten en peulvruchten. Zuivel en graan producten zijn bij dit dieet dan uit den boze.

Misschien een leuke lezing van een expert (PhD van Harvard University in DNA analyse en paleodietary reconstruction) over wat mensen in de oertijd aten:
http://www.youtube.com/watch?v=BMOjVYgYaG8

Key abstract:
- oermensen aten vlees maar alleen wild vlees wat zeer mager is en totaal niet vergelijkbaar met wat jij en ik in de supermarkt kopen (of bij de vrije uitloop boer).
- oermensen aten wel degelijk tarwe/granen/gerst/mout.
- oermensen aten veel groente en fruit maar dat is, qua samenstelling, volledig anders dan elke soort groente die mensen nu eten (tam versus wild en daardoor totaal niet vergelijkbaar). Veel groente van nu bestonden in die tijd niet eens (broccoli bijvoorbeeld).
- oermensen aten geen olieen zoals we dat nu doen (alle olieen die we nu eten worden op chemische wijze onttrokken op olijfolie na).
- oermensen aten alleen wat er lokaal aanwezig was: iemand die nu inkopen in een supermarkt doet krijgt producten van over de hele wereld en geen oermens zou die combinatie van producten ooit hebben kunnen eten.

Kort samengevat: het paleodieet heeft niets te maken met wat de oermens at.

Limitless schreef:
Ik heb me hier zeer sterk over ingelezen en las veel goede ervaringen van mensen.

Kies een dieet dat is geintroduceerd in de afgelopen 50 jaar en je zal voornamelijk positieve ervaringen erover lezen. De reden hiervoor is dat vooral mensen die successen ermee hebben bereikt van zich laten horen terwijl mensen die geen successen hebben behaald niets erover posten (ze geven zichzelf de schuld of schamen zich dat ze het misschien niet goed hebben gedaan).

En zelfs bij de mensen die successen hebben behaald moet je goed nagaan of dat volledig door het dieet komt. Aangezien dit dieet moeite kost zullen vooral gemotiveerde mensen hieraan beginnen en die mensen zullen ook andere dingen daarnaast doen (sport, extra bewegen, veel lager in kcal gaan zitten, etc).

Het valt mij op dat elke zomer een nieuw dieet uitkomt (Body for Life, Cookie diet, Hacker's diet, Nutrisystems diet, weight watchers diet, breatharian diet, atkins diet, dukan diet, south beach diet, stillman diet, etc) en iedereen is dolenthusiast in het begin. Maar dan zijn we een jaar verder, zijn de meeste mensen weer terug bij af, en beginnen we allemaal weer met een nieuw dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:33

Janneke2 schreef:
de oplossing ligt in de richting van "train je alvleesklier"! Heb je een "luie" alvleesklier, ...

Dit klinkt als een vroeg stadium van diabetes type 1. Helaas zijn hier geen preventie maatregelen voor. Je kan je alvleesklier dus niet trainen.

Janneke2 schreef:
En wantrouw het advies, om bahalve 3 maaltijden ook nog een aantal tussendoortjes te eten.
Een gezond mens met een sterkte alvleesklier kan makkelijk een maaltijd overslaan en taalt niet naar tussendoortjes.

Hier ben ik het volledig mee oneens. Hier is onderzoek naar gedaan en het blijkt inderdaad dat mensen die maar 1 maaltijd per dag eten ietjes meer afvallen, echter, het percentage uitvallers was zeer hoog in deze onderzoeken. Met andere woorden: dit is voor de meeste mensen niet vol te houden. Reden hiervoor is dat je hongergevoel toeneemt naarmate je dit langer doet. En als je een soortgelijk dieet zelf doet, en dus niet onder toezicht, is de kans groot dat je vaak de fout in zal gaan en juist de dingen eet die je niet zou moeten eten.

Zelf hou ik het op 6 maaltijden per dag: elke 3 uur een (kleine) maaltijd met voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten. Hierdoor blijft mijn bloedsuikerspiegel redelijk stabiel gedurende de dag en heb ik voldoende energie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:09

Hoi Enzino, diabetes type een is een auto immuunziekte. Wat ik aanduidde met luie alvleesklier, kan, het hoeft niet, een voorstadium zijn van type twee - vroeger bekend als 'ouderdomssuiker'.
Verder pleit ik niet voor "als je maaltijden overslaat val je meer of sneller af".
Ik heb het simpelweg over training van de alvleesklier, tot de tijd dat iemand als dat zo uitkomt makkelijk een maaltijd kan overslaan (andermaal, niet met het doel om af te vallen) kan het idd zin hebben om dan maar de gezonde tussendoortjes te plannen (want die noten of die appel zijn beter dan gesnaaid snoep).
En idd: het gaat mij nadrukkelijk niet om "kan ik of wie dan ook dit volhouden".
(Je moet ook geen marathon willen volhouden als je niet bent getraind.)
En met een dieet heeft het voor mij ook weinig te maken. Met hoe we duizenden jaren terug aten wel degelijk. (Nergens staat de regel, dat je per se in de supermarkt je eten moet halen, of dat je vanuit de gedachte dat fruit belangrijk is, maar aalbessen uit de kas of Australië moet eten. ) De regel dat voedsel uit je eigen regio om meer dan 1 reden beter is, is ouder dan het hele idee van paleo eten...