Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:24

Silly1972

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:25

hmmm, dat is wel een erg groot verschil, daar zou ik ook niet aan beginnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:25

Ik zou een benzine auto met meer dan 150/175 op de teller laten staan.

Diesel kan makkelijk nog tot zo'n 250. Maar die gaan qua kilometers veel langer mee.

Voorkeur gaat natuurlijk uit naar zo min mogelijk kilomteres maar gezien je eisen en budget zit je snel aan een behoorlijke km stand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:27

Ik zweer bij de Mitsubishi Carisma. Mijn vorige is helaas deze maand overleden (ruim 350000 op de teller en de versnellingsbak ging kapot), maar ik heb weer een nieuwe gehaald hoor! Ruime auto, rijdt goedkoop en kost weinig in aanschaf. Ook niet te duur in reparaties zoals audi of vw. Ik vind het een onderschat merk.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:28

ja dat scheelt in de prijs idd... maar een benzine met 118.000 is prima hoor!
wij hebben de tijd gehad om rustig rond te kijken en de afstand die wij moesten reizen maakte ons niet veel uit. zo hebben wij een relatief goedkope auto gevonden.
auto van ML 1450 euro met 88.000 op de teller uit 2001
mijn auto 1750 euro met 95.000 op de teller uit 2001
beide benzine auto's en de auto van ML hebben we nu een half jaar, en mijn auto ruim 2,5 jaar..
verder nooit iets mis mee geweest als gewoon het hoognodige aan banden, wissers etc.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:28

Een diesel maakt meer km's dan een benzine.
Im de prijsklasse die je zoekt ga he niet snel wat vinden met onder de 150.000 km. Maar die kunnen (diesel dan) vaak nog wel even mee. Maar dan wel goed naar de onderhouds historie kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 13:32

keshia schreef:
ja dat scheelt in de prijs idd... maar een benzine met 118.000 is prima hoor!
wij hebben de tijd gehad om rustig rond te kijken en de afstand die wij moesten reizen maakte ons niet veel uit. zo hebben wij een relatief goedkope auto gevonden.
auto van ML 1450 euro met 88.000 op de teller uit 2001
mijn auto 1750 euro met 95.000 op de teller uit 2001
beide benzine auto's en de auto van ML hebben we nu een half jaar, en mijn auto ruim 2,5 jaar..
verder nooit iets mis mee geweest als gewoon het hoognodige aan banden, wissers etc.

Ja ik vind het ook niet erg om er verder voor te rijden, maar dan kan ik de auto niet laten checken voor ik hem koop en dat durf ik niet zo goed aan.
Voor hetzelfde geld is hij zo goedkoop omdat er wat mis mee is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:37

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:38

Ik zou dus absoluut niet voor een auto met meer dan 150.000 km gaan, ook niet bij een diesel. Klopt dat die heel wat kilometers aankunnen, maar dat wil niet zeggen dat er geen onderhoud moet worden gedaan of dat er niet iets kapot kan gaan. Na 150.000 kilometer koop je eigenlijk (het vaak achterstallig) onderhoud van een ander.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:47

ik heb een Renault senice. met trekhaak ongeveer 222000 op de teller. benzine en 1.6 trekt 2 paard s trailer met gemak.
bwjaar 1998 volgensmij moet ik ff checken. staat eventueel tekoop omdat ik een vrachtwagen tot beschikking heb en dus geen trekhaak meer nodig heb . pb staat open

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:50

Toyota avensis. Wij rijden er met gemak 1:17 mee. Fijne en zuinige auto waar nooit iets aan mankeert.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:53

Je moet gewoon geluk hebben... Ken ook mensen met gloedjenieuwe auto's die niet anders dan in de garage staan. En voor de rest gewoon goed opletten en de autopas site gebruiken. Ook opletten op hoe mensen doen en reageren. En evt. bij onafhankelijke garage op de brug, dat soort dingen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:57

sita12 schreef:
ik heb een Renault senice. met trekhaak ongeveer 222000 op de teller. benzine en 1.6 trekt 2 paard s trailer met gemak.
bwjaar 1998 volgensmij moet ik ff checken. staat eventueel tekoop omdat ik een vrachtwagen tot beschikking heb en dus geen trekhaak meer nodig heb . pb staat open

Een benzine van jaren oud met ruim twee ton die dan ook nog eens is gebruikt voor het trekken van een 2-paardstrailer terwijl het maar een 1.6 is? Niet zo slim dat je dat hier zo plaatst, want dit is imo nu echt heel voorbeeld van een auto die je niet tweedehands wilt kopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:01

Dus 2 ton is voor een benzineauto al veel?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:05

Die zou ik ook laten staan...ik ben ook aan het kijken. Wij raken een zakelijke auto kwijt en moeten er dus een auto bijkopen maar gezien de omstandigheden geef ik er het liefst zo weinig mogelijk aan uit maar ja, eigenlijk wil ik wel de trailer ermee kunnen trekken!

Op dit moment kijk ik naar een Kia Magentis, daar hebben we al eerder mee gereden en voor weinig geld met niet al te veel km te koop. Maar goed echt zuinig is ie niet want die rijdt gewoon ook 1 op 10. Maar dan rij ik wel iets minder kilometers......

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:08

anneliesdj schreef:
Dus 2 ton is voor een benzineauto al veel?

Nou, het is niet weinig. En als die auto erg intensief is gebruikt, is het veel. Stel, je koopt een Passat (oké, ik weet dat je niet voor VW bent ;-) ), 2.0, nette auto, 200.000 kilometer en altijd dealer-onderhouden. Maar die auto is altijd net te zwaar belast, zoals het trekken van een tweepaardstrailer. Op papier kan zo'n auto dat nét hebben dus dan wordt het ook gedaan. Dan kun je dus wachten op problemen. Want dat een auto iets kán, wil niet zeggen dat het goed is. Zo'n Passat zou dan bijvoorbeeld zo maar eens problemen met het massa-vliegwiel kunnen krijgen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:09

Dat is volgens mij ook erg merkafhankelijk (het aantal km).

Zelf heb ik de ballen van auto's, maar ik had een hele handige collega die me heeft geholpen met een tweedehands zoeken.
Mijn eisen waren dat het vooral een betrouwbaar merk moest zijn, niet te duur in onderhoud en dat deze een 1,5 paards trailer makkelijk moest kunnen trekken.

Mijn collega heeft mee een paar merken aangeraden en wat tips mee gegeven. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een derdehands Volvo V40 2 liter benzine motor uit 1995. Met ongever 150.000 kmop te teller. Was niet dealer onderhouden en koste maar 1500,-. De auto reed alleen wel helemaal prima en het onderhoudsboekje leek te kloppen. Dus we hebben de gok genomen, ook omdat die collega aangaf dat Volvo's makkelijk tot 3 ton km kunnen.

De auto is met vlag en wimpel door de APK gekomen. Van de week hebben we groot onderhoud laten doen, ook dat viel ontzettend mee. Het is dus afkloppen, maar voorlopig ben ik er nog erg blij mee.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:10

Wij hebben een ford mondeo, diesel uit 2003
Heeeeeerlijke sterke auto! En zijn helemaal niet duur.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:11

Elke auto kan in principe veel kilometers rijden. Ik heb zelf al veel BMW's gehad, rijd ook heel veel kilometers en heb met de één 400.000 kilometer gereden (nieuw gekocht) en met de andere 350.000 (jong gebruikt gekocht). Maar desondanks zou ik toch echt niet zo'n auto kopen als er al veel kilometers op zouden staan, dus zo eentje van mij, zeg maar ;-). Want je weet wel dat er de normale slijtage is en dat dat bij die kilometers de dure onderdelen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:21

Rumpleteaser schreef:
Mijn collega heeft mee een paar merken aangeraden en wat tips mee gegeven. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een derdehands Volvo V40 2 liter benzine motor uit 1995. Met ongever 150.000 kmop te teller. Was niet dealer onderhouden en koste maar 1500,-. De auto reed alleen wel helemaal prima en het onderhoudsboekje leek te kloppen. Dus we hebben de gok genomen, ook omdat die collega aangaf dat Volvo's makkelijk tot 3 ton km kunnen.

Goh het lijkt ons verhaal wel, alleen zit die van ons nu op 190/2 ton en is wel 'op'.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:26

Je weet het toch niet, mijn vader had een Mercedes c200 station als bedrijfsauto, jeeeeeetje wat is daarin gereden (geragd, pap doet in grond/weg/waterbouw en op het hele bedrijf is niet één personeelslid te vinden met een normale rijstijl incl pap) en altijd rijden als een zonnetje. Toen onze vorige auto het begaf hebben wij de eer gehad er een paar maanden in te mogen rijden, nou ik weet het wel hoor! <3
Alleen dan wel graag handgeschakeld ipv automaat :D
Ik heb hem toevallig net een berichtje gestuurd met de vraag wat die op de teller had, waren ook wel heel wat tonnetjes :P
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-12-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:31

Ik weet een s60 op benzine te koop met 3 ton op de teller, zou m nog niet gratis willen hebben. Er zijn alleen maar zware lasten mee getrokken en amper normaal mee gereden.
Ben je niet blij mee als er kosten aan gaan komen.
Er staan genoeg leuke auto's op gaspedaal met een redelijke km-ter stand als je even de tijd neemt om te zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:40

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:43

MarliesV schreef:
Ik zou een benzine auto met meer dan 150/175 op de teller laten staan.

Diesel kan makkelijk nog tot zo'n 250. Maar die gaan qua kilometers veel langer mee.

Voorkeur gaat natuurlijk uit naar zo min mogelijk kilomteres maar gezien je eisen en budget zit je snel aan een behoorlijke km stand.

Dan laat je veel staan. Fatsoenlijk onderhouden benzine-gebakje draait tegenwoordig net zo moeiteloos 300k als een Diesel.
Ik zag laatst mijn range naar de 170k gaan (mijlen, dus x1,6) en die loopt ook nog als een tierelier.

Maarre, een hele andere insteek: wat kost het daadwerkelijk om die Volvo te laten repareren? Wellicht is die reparatie duurder dan de feitelijke dagwaarde, maar je moet je eigenlijk afvragen: is de auto met die ingreep weer up-to-date en kan ie er weer meedere jaren tegen, afgezet tegen de kosten van een andere auto kopen (en wat doe je met een afgekeurde Volvo?).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:44

ikke schreef:
Maarre, een hele andere insteek: wat kost het daadwerkelijk om die Volvo te laten repareren? Wellicht is die reparatie duurder dan de feitelijke dagwaarde, maar je moet je eigenlijk afvragen: is de auto met die ingreep weer up-to-date en kan ie er weer meedere jaren tegen, afgezet tegen de kosten van een andere auto kopen (en wat doe je met een afgekeurde Volvo?).

Nee, hebben wij ook al over gedacht en naar geinformeerd maar nee :+