Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Re: Iemand helpen doe je toch niet voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:41

Iemand helpen doe ik voor diegene, niet voor iemand anders of mezelf. Ik heb daarna wel een gevoel van dat ik een soort van trots op mezelf kan zijn maar daarvoor doe ik het niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:46

naomi_g1998 schreef:
Iemand helpen doe ik voor diegene, niet voor iemand anders of mezelf. Ik heb daarna wel een gevoel van dat ik een soort van trots op mezelf kan zijn maar daarvoor doe ik het niet.

geloof me onbewust doe je het daar wel voor.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:51

toch wel mooi dat er in dat artikel staat dat die man is gepromoveerd.

Maar aan de andere kant, dat eten of geld wat je anders zou weggeven geeft je ook een goed gevoel om het te hebben...

Ik denk dat dit een deel egoisme/altruisme is maar ook een deel normen en waarden. Het is maar niet waar je mee opgevoed wordt. Als je opgevoed word met iedereen is gelijk en je moet elkaar helpen enzo doe je eerder aan liefdadigheid en is het normaler, terwijl als je word opgevoed met iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf doe je het minder snel en vind je het misschien meer bijzonder. En het is nu best wel een trend, en goeie welliswaar, maar dan zet je er eerder iets over op internet. En iedereen zet alles op internet, daar is behulpzaam zijn geen uitzondering van.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:07

Die foto's in dat artikel zijn toch duidelijk door anderen gemaakt, of wa? Ze zijn gemaakt in midtown Manhattan en Times square, enig idee hoe druk het daar is en hoe veel mensen er continu met een telefoon met camera rondlopen? Er lopen er zelfs heel veel gewoon met een camera rond, dus dat er foto's van gemaakt worden is echt zo gek niet.

Sok schreef:
Altruïsme bestaat niet :P

Dat denk ik inderdaad ook.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:12

Altruïsme bestaat wel degelijk. Bij dieren komt het ook veelvoudig voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:13

Lavien schreef:

Dieren doen het om te overleven :D
Dus oooooooook weer voor zichzelf.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:16

Altruisme bestaat niet. Alles wat een mens doet (en ook alle menselijke relaties) is/zijn gebaseerd op nut. Het zijn survivalstrategieën. Niet heel verheven, wel erg handig in het kader van overleven en voortbestaan :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:16

Nah, ik denk dat het heel negatief gedacht is. Zowel in de mensenwereld/de dierenwereld/en kleine kinderen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:20

Bizzybijtje schreef:
Lavien schreef:

Eigenlijk voor het in standhouden voor de soort.
Tevens is het nooit bewezen dat waarlijk altruïsme niet bestaat. Wetenschappers zijn het niet eens daarover.

Jorge Moll and Jordan Grafman, neuroscientists at the National Institutes of Health and LABS-D'Or Hospital Network (J.M.) provided the first evidence for the neural bases of altruistic giving in normal healthy volunteers, using functional magnetic resonance imaging. In their research, published in the Proceedings of the National Academy of Sciences USA in October, 2006,[18] they showed that both pure monetary rewards and charitable donations activated the mesolimbic reward pathway, a primitive part of the brain that usually lights up in response to food and sex. However, when volunteers generously placed the interests of others before their own by making charitable donations, another brain circuit was selectively activated: the subgenual cortex/septal region. These structures are intimately related to social attachment and bonding in other species. Altruism, the experiment suggested, was not a superior moral faculty that suppresses basic selfish urges but rather was basic to the brain, hard-wired and pleasurable.[19]
Another experiment funded by the National Institutes of Health and conducted in 2007 at the Duke University in Durham, North Carolina suggests a different view, "that altruistic behavior may originate from how people view the world rather than how they act in it."[20] In the study published in the February 2007 print issue of Nature Neuroscience, researchers have found a part of the brain that behaves differently for altruistic and selfish people.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Verschillende kanten worden belicht in bovenstaande link.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:22

lieveli schreef:
Nah, ik denk dat het heel negatief gedacht is. Zowel in de mensenwereld/de dierenwereld/en kleine kinderen.

Nee dat vind ik niet hoor. Het is misschien allemaal wat ver geredeneerd en je moet er ook niet teveel bij nadenken als je iets goeds doet.
Wat natuurlijk wel is dat als je een sterk geweten, plichtsbesef hebt, je sociaal en empatisch bent je natuurlijk eerder zult helpen omdat je een goed mens wilt zijn. En daar is niks mis mee hoor.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:28

Ik vind helpen ergens niet meer dan normaal.
Deur open houden voor iemand, "bejaarden met rollator" even helpen met een stoepje, kinderwagen uit een trein tillen voor een moeder alleen. Maar ik denk dan altijd "je moet een ander behandelen zoals je zelf ook behandelt wil worden"

En ik droom wel eens over het winnen van een grote prijs en wie ik dan allemaal blij zou maken met geld van die grote prijs. Maar hé dan geef ik mijzelf ook een heel groot deel van die prijs en voel ik mij ook helemaal gelukkig. :')

Maar feit blijft, mensen die van helpen geen goed gevoel krijgen of gewoon zonder gevoel door kunnen lopen zonder te helpen zijn toch uhm zeldzaam denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:08

Lavien schreef:
Bizzybijtje schreef:

Eigenlijk voor het in standhouden voor de soort.
Tevens is het nooit bewezen dat waarlijk altruïsme niet bestaat. Wetenschappers zijn het niet eens daarover.

Jorge Moll and Jordan Grafman, neuroscientists at the National Institutes of Health and LABS-D'Or Hospital Network (J.M.) provided the first evidence for the neural bases of altruistic giving in normal healthy volunteers, using functional magnetic resonance imaging. In their research, published in the Proceedings of the National Academy of Sciences USA in October, 2006,[18] they showed that both pure monetary rewards and charitable donations activated the mesolimbic reward pathway, a primitive part of the brain that usually lights up in response to food and sex. However, when volunteers generously placed the interests of others before their own by making charitable donations, another brain circuit was selectively activated: the subgenual cortex/septal region. These structures are intimately related to social attachment and bonding in other species. Altruism, the experiment suggested, was not a superior moral faculty that suppresses basic selfish urges but rather was basic to the brain, hard-wired and pleasurable.[19]
Another experiment funded by the National Institutes of Health and conducted in 2007 at the Duke University in Durham, North Carolina suggests a different view, "that altruistic behavior may originate from how people view the world rather than how they act in it."[20] In the study published in the February 2007 print issue of Nature Neuroscience, researchers have found a part of the brain that behaves differently for altruistic and selfish people.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Verschillende kanten worden belicht in bovenstaande link.

Overleven is i.m.o. gelijk aan het in stand houden van hun soort, dat bedoelde ik iig wel :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:20

Anoli schreef:
Deur open houden voor iemand, "bejaarden met rollator" even helpen met een stoepje, kinderwagen uit een trein tillen voor een moeder alleen. Maar ik denk dan altijd "je moet een ander behandelen zoals je zelf ook behandelt wil worden"

Zo zie ik het ook! En de dingen die jij omschrijft vind ik eigenlijk niet eens helpen :o

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 21:49

Ik vind opstaan voor oudere mensen in een drukke bus terwijl ik m'n laptop en teken spullen enz bij heb echt niet leuk en een goed gevoel krijg ik er ook niet door, ik moet immers staan maar het zijn normen en waarden en je helpt iemand. Ga je er een foto van maken en op fb zetten 'ik ben netjes opgestaan voor een bejaarde' dan pas vind ik persoonlijk dat het gaat voor een goed gevoel opperen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:56

Chimello, voel jij je goed als je lekker blijft zitten en de oude persoon laat staan, of voel je je dan toch rot dat je niet helpt? :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:02

Ligt aan de attitude die ik krijg van ze :p
Er is ook de kans dat iemand anders opstaan en dan hoef ik niet te staan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:18

Ceriadwen schreef:
naomi_g1998 schreef:

geloof me onbewust doe je het daar wel voor.

Inderdaad.
Alles wat je doet en alle keuzes die je maakt doe je voor jezelf.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:18

Rianneke schreef:
Anoli schreef:

Zo zie ik het ook! En de dingen die jij omschrijft vind ik eigenlijk niet eens helpen :o

Nee ik vind het niet meer dan normaal dat je zulke dingen voor een ander doet :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 22:57

Ja, meer iets van normen en waarden dat niet zozeer gedaan worden omdat het je een goed gevoel geeft maar omdat je weet dat het zo hoort.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:03

Ik doe het omdat het me een goed gevoel geeft, maar ik geef toe dat is voornamelijk een soort trots.
Van karakter ben ik best wel een pleaser, als de stalbaas aan het mesten is doe ik ook even een paar stalletjes mee, als iemand wat nodig heeft kunnen ze het aan mij altijd vragen, etc.

Maar of die drijfveer nu trots op mezelf is, of een andere emotie, doet er in mijn geval denk ik niet zo toe. Ik hoef het namelijk niet aan iemand te laten zien om die trots te ervaren.
Meestal is het ook meer voor vrienden, familie. Ik hoef geen foto's van mijn heldendaden te maken. :+