Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Het opnemen van een gesprek, zonder dat de gesprekspartner daarvan op de hoogte is, is strafbaar.
Nee hoor, dat is niet waar. Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je ook (ongevraagd) opnames maken. De meningen zijn misschien verdeeld daarover, de juridische kant is vrij helder.Citaat:Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling. Als een leerling goede cijfers haalt en gemotiveerd is, dan zie ik geen reden waarom de onderwijsinstelling een leerling zou willen verwijderen.
Risicobeheersing. Leerlingen met autisme worden bv ook gewoon (tegen de regels in) geweerd. Ook als ze prima cijfers hebben op de vooropleiding. Niet omdat ze slechte leerlingen zijn ofzo, of dat er werkelijk een probleem is, maar vooral omdat het wel eens een probleem zou kunnen worden en dat kost geld en daar heeft het MBO geen zin in.
Of dat hier ook aan de orde is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar er is wel dusdanig vaak gedoe met MBO-scholen dat het verstandig is om ook met minder goede intenties rekening te houden.
Electra63 schreef:Dan is het niet strafbaar, maar niet bruikbaar. Behalve dat, vind ik het niet ethisch om stiekem een gesprek op te nemen.
Electra63 schreef:Ik kan hier niet echt over oordelen, tenslotte kennen wij de leerling niet. Maar ik vind dat hier erg snel en gemakkelijk de schuld bij de onderwijsinstelling wordt gelegd.
Dani schreef:Qua kennis kan ik hem absoluut helpen maar motivatie en koppeling huiswerk/praktijk kan ik niet voor hem doen. Dat ligt deels bij de leraren (door stof anders aan te bieden en opdrachten beter uit te leggen) en bij hem (door het gewoon te doen omdat het moet, ook als hij niet begrijpt welk doel het dient), maar volgens mij kan ik daar bitter weinig in bijdragen.
pinto_1 schreef:Dan hoef je ze toch niet tot het laatste moment aan de hand te houden, maar zullen ze ook een stukje zelfstandigheid moeten leren.
Citaat:Je werd niet bij de hand genomen omdat het vak je niet aansprak of de docent het niet interessant genoeg uitlegde, waarom zou dat nu anders zijn.
Sommige mensen willen graag, maar kunnen niet en sommige mensen willen niet, maar kunnen wel.
Stagebedrijven waren zeer lovend over hem, evenals zijn vakantiewerk en vrijwilligerswerk (beide met kinderen). Dit komt echt vanuit het docententeam zelf. Het werk heeft hij júist in zich, het probleem zit 'm in de weg er naartoe. Electra63 schreef:Ik leg niet de schuld bij de leerling,
Citaat:maar ik geloof ook niet, dat een school zomaar, zonder een goede reden, een leerling laat stoppen met de opleiding. Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling.
Citaat:Ik vraag mij af, wat jij dan wel weet van MBO-scholen uit eigen ervaring?
Citaat:Onderwijsinstellingen en werkgevers maken fouten, maar ook leerlingen en werknemers.