Verplicht met opleiding stoppen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:19

@Electra63
Dat is niet strafbaar, alleen mag je het niet gebruiken in bv een strafzaak als bewijs.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:28

Brainless schreef:
@Electra63
Dat is niet strafbaar, alleen mag je het niet gebruiken in bv een strafzaak als bewijs.

Dan is het niet strafbaar, maar niet bruikbaar. Behalve dat, vind ik het niet ethisch om stiekem een gesprek op te nemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:31

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Het opnemen van een gesprek, zonder dat de gesprekspartner daarvan op de hoogte is, is strafbaar.

Nee hoor, dat is niet waar. Als je zelf deelnemer bent aan een gesprek, mag je ook (ongevraagd) opnames maken. De meningen zijn misschien verdeeld daarover, de juridische kant is vrij helder.

Citaat:
Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling. Als een leerling goede cijfers haalt en gemotiveerd is, dan zie ik geen reden waarom de onderwijsinstelling een leerling zou willen verwijderen.

Risicobeheersing. Leerlingen met autisme worden bv ook gewoon (tegen de regels in) geweerd. Ook als ze prima cijfers hebben op de vooropleiding. Niet omdat ze slechte leerlingen zijn ofzo, of dat er werkelijk een probleem is, maar vooral omdat het wel eens een probleem zou kunnen worden en dat kost geld en daar heeft het MBO geen zin in.
Of dat hier ook aan de orde is kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar er is wel dusdanig vaak gedoe met MBO-scholen dat het verstandig is om ook met minder goede intenties rekening te houden.

Ik zou ook zeker rekening houden met de minder goede intenties van leerlingen.

Daarom eerst maar de motivatie van de instelling afwachten, voordat men allerlei (voorbarige) conclusies trekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:46

Electra63 schreef:
Dan is het niet strafbaar, maar niet bruikbaar. Behalve dat, vind ik het niet ethisch om stiekem een gesprek op te nemen.

Ach, ik vind het ook niet ethisch om leerlingen van het onderwijs te weren op oneigenlijke gronden en ook zonder de juiste procedures te volgen. (En dat laatste is in elk geval zeker het geval.) Ik zou ook liever hebben dat de wereld anders is, maar in de tussentijd denk ik dat het altijd mogelijk moet zijn om aan te tonen hoe de zaken daadwerkelijk zijn gegaan. Als het mbo werkelijk goede intenties heeft blijkt dat uit het gesprek en is er dus niks aan de hand. Het 'ik heb niks te verbergen'-argument moet zeker ook opgaan voor organisaties.

Een strafzaak gaat het verder niet worden natuurlijk, en in civielrecht is het wel toelaatbaar.

Woogy

Re: Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:54

Shadow0, hoe weet jij vanaf deze afstand of deze persoon echt niet verder kan gaan met de studie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:07

Ik heb even gechecked bij de studieloopbaanadviseurs hier op school en wat jij beschrijft is geen reden tot uitschrijving en al helemaal niet zonder dat daar minimaal 3 a 4 gesprekken aan vooraf zijn gegaan.
Daarnaast is het rare beslissing van een school om een leerling die het verder goed doet uit te schrijven omdat dit ze gewoon geld kost.
Grote kans dat er dus echt meer aan de hand is of er sprake is van een misverstand.
Sowieso kunnen ze niet zomaar uitschrijven zonder zijn handtekening dat kan pas na aangetekende brieven en dan kan je alsnog bezwaar maken tegen een uitschrijving.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:10

Woogy, wat bedoel je precies? Ik weet niet hoe het gesprek gaat verlopen. Misschien dat het alsnog goed komt, en dan is er bijna niets aan de hand (behalve dan dat je er zelf achteraan moet en het een hele vreemde manier van communiceren is van het mbo.)

Maar ik weet wel dat er vaker leerlingen door het mbo geweigerd worden omdat ze bv puur op basis van een labeltje bv het risico te groot vinden, EN ik geloof Dani in elk geval zonder meer als ze zegt dat de school het heeft gezegd maar de procedure (eerst gesprekken met de leerling en daarna een heldere brief) niet heeft gevolgd. Da's alvast -2 voor het mbo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:39

Het gesprek is geweest. Uiteindelijk ben ik er zelf bij geweest (op hun verzoek, omdat ik me er zo in verdiept had). Ze gaven gelukkig al vrij snel toe dat ze R. (kennis) inderdaad niet zomaar van de opleiding kunnen sturen en dat het eerdere gesprek niet zo had mogen lopen. Wel adviseren ze hem met klem om iets anders te gaan doen, omdat ze denken dat hij hierin geen diploma kan halen vanwege beperkte capaciteiten i.c.m., in hun ogen, beperkte motivatie (in míjn ogen is er eerder sprake van een begeleidingsprobleem dan van een motivatieprobleem, maar goed). Hij mag dus wel doorgaan, maar gevolg van dit gedoe is dat hij vreselijk onzeker is geworden en nu dus inderdaad beter kan stoppen omdat hij niet meer gelooft dat hij 't kan. Ze gaan hem daarin wel helpen zoeken, zodat hij in februari aan iets anders kan beginnen.

Ik denk dat het een triest gevolg is van de manier waarop het onderwijs is ingericht. De mentor en opleidingscoördinator kwamen beide heel betrokken over, maar er is duidelijk geen ruimte voor een persoonlijkere aanpak. Verdorie, als je ziet dat een leerling talent heeft, als hij zegt dit vak dolgraag te willen, en tegelijk komt hij in de les niet gemotiveerd over, dan zou het mogelijk moeten zijn om in gesprek te gaan en de lesstof anders aan te bieden. Toevallig heeft R. laatst (niet vanuit school) een workshop gehad over één van de vakken die hij ook op school krijgt. Een vak waarvan de mentor zei dat hij in die lessen buitengewoon ongeïnteresseerd overkomt. Die workshop vond hij fantastisch en hij heeft zelfs een boek over dat onderwerp besteld omdat hij het zo gaaf vond. De motivatie is er wel, alleen heeft hij een andere aanpak nodig dan hem nu geboden wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:50

Goed dat je mee bent geweest! En wat vreselijk zonde dat hij door dit gedoe onzeker is geworden. Ik hoop dat hij toch niet opgeeft! Is het mogelijk om over te stappen naar dezelfde opleiding op een andere plek? Druk hem in elk geval maar wel op het hart om nu nog gewoon alles eruit te halen wat erin zit, dat komt bij een overstap of wat dan ook alleen maar van pas. Dus niet nu bijltje erbij neergooien, want dan blijf je problemen houden.

Ik vind het handelen van het MBO nog steeds erg kwalijk in elk geval.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:17

Ja, dat laatste vind ik ook, kan me er echt boos om maken. Maar het leek me niet zinvol daar uitgebreid de discussie over aan te gaan, aangezien dat weinig oplost nu.

Hij wil dit werk heel graag doen, maar ziet niet altijd de link tussen de praktijk en de huiswerkopdrachten. Hij begrijpt de theorie wel, en past het in stages/vrijwilligerswerk ook toe, maar kan zich moeilijk motiveren voor opdrachten als hij niet begrijpt wat het nut ervan is. In theorie is dat simpel op te lossen door de lesstof net iets anders aan te bieden, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Overstappen is niet echt een optie, wéér opnieuw beginnen zal hij niet willen. Dan liever een niveau lager met iets meer zekerheid dat het nu wel echt gaat lukken.

Ik vind het maar vreemd. Juist op het MBO zitten mensen die relatief jong zijn, die gemiddeld slechter om kunnen gaan met impulsbeheersing, lange-termijndoelen, en eigen verantwoordelijkheid, en toch krijgen ze nauwelijks begeleiding in die kwaliteiten. Leerling zegt gemotiveerd te zijn maar zit in de les met zijn telefoon en de conclusie is dan dat hij niet gemotiveerd is. Míjn conclusie zou dan zijn 'kennelijk richt ik mijn les niet goed in.' En dan zit dat joch helemaal ontredderd in zo'n gesprek omdat zijn droombaan hem wordt afgenomen. Zó ontzettend sneu.. En voor mij wel een verhelderende, en bepaald niet positieve, blik op ons onderwijssysteem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:29

Zonde, zonde. Ik vind het ook heel jammer dat opleidingen steeds meer gericht zijn op het selecteren (en vooral: afwijzen), ipv het opleiden. Mensen worden heel snel afgerekend op zaken waar ze zelf nauwelijks inzicht in hebben. Alsof je op je 17e al precies weet hoe dat allemaal moet. Als je pubers en jongvolwassenen af moet gaan rekenen op dat soort zaken dan weet je gewoon zeker dat je problemen creeert. Terwijl het in verreweg de meeste gevallen gewoon vanzelf goedkomt en alleen even wat tijd en vertrouwen nodig heeft.

(Mijn reactie op de telefoon zou trouwens denk ik nog weer anders zijn: geen conclusie over zijn houding, ook niet direct over mijn les, maar vooral een punt dat ik duidelijk moet maken dat je daar aandacht aan moet besteden om duidelijk te maken wat wel gewenst is. Hoewel, misschien is dat ook wel wat jij bedoelt met inrichting van de les.)

Levert een lager niveau wel iets haalbaars op? Is er op een niveau lager nog steeds wel iets te vinden dat aansluit bij zijn interesse?

En is anders bijles geen optie? (Desnoods van jou?) Gewoon toch doorzetten met hulp van iemand van buiten, advies van het MBO negeren en doorgaan, ondanks de onzekerheid?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 15:40

Nou ja, als een leerling die in de basis heel geïnteresseerd is in een onderwerp tóch niet oplet tijdens de les ga ik me afvragen wat er dan aan de les schort. En dan zou ik gaan praten met zo'n leerling, "Joh, je zegt dit heel leuk te vinden maar ik merk het niet aan je gedrag, hoe kan dat?" En uiteraard daarnaast ook duidelijk maken dat er gedragsregels zijn en dat met je telefoon klieren gewoon niet mag, punt.

Hij heeft wel een paar opleidingen op niveau 3 die hem aanspreken, met name Sport en Bewegen. Het liefst zou hij gaan werken met jonge kinderen, maar daar zijn verder niet echt opleidingen voor. Bijles zou ik hem met alle liefde geven maar ik weet niet hoe. Qua kennis kan ik hem absoluut helpen maar motivatie en koppeling huiswerk/praktijk kan ik niet voor hem doen. Dat ligt deels bij de leraren (door stof anders aan te bieden en opdrachten beter uit te leggen) en bij hem (door het gewoon te doen omdat het moet, ook als hij niet begrijpt welk doel het dient), maar volgens mij kan ik daar bitter weinig in bijdragen. Of heb jij daar toevallig goede ideeën over?

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:49

Wordt de opleiding niet op een andere onderwijsinstelling aangeboden? Misschien hebben die een andere methode die meer bij hem aansluit? Ik vind het namelijk erg zonde dat als hij zo gemotiveerd is hij zijn toekomstbeeld opgeeft vanwege een niet aansluitende aanpak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:59

Ik kan hier niet echt over oordelen, tenslotte kennen wij de leerling niet. Maar ik vind dat hier erg snel en gemakkelijk de schuld bij de onderwijsinstelling wordt gelegd. Leerlingen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid, hij is geen 14 jaar meer, op het MBO houden ze nu eenmaal niet meer je hand vast en is wel enige zelfstandigheid gewenst, tenslotte wordt je klaargestoomd voor een beroepsopleiding.
Behalve het spelen met de telefoon tijdens de les, schrijft TS ook, dat de leerling niet de motivatie kan opbrengen voor het maken van opdrachten als hij daar het nut niet van inziet. Als de leerling werkelijk alles voor deze opleiding over heeft, dan maakt hij, zonder te zeuren, deze opdrachten. Juist om te laten zien dat je gemotiveerd bent en alles voor je opleiding/diploma over hebt. Je kan de praktijk wel leuk vinden, maar er is nu eenmaal een theoretische ondergrond nodig. Ik kan mij wel vinden in het advies van de onderwijsinstelling, hij lijkt er niet geschikt voor. Om het tegendeel te bewijzen, zou ik als leerling in ieder geval al mijn opdrachten maken om te laten zien, dat de motivatie goed is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:13

Electra63 schreef:
Ik kan hier niet echt over oordelen, tenslotte kennen wij de leerling niet. Maar ik vind dat hier erg snel en gemakkelijk de schuld bij de onderwijsinstelling wordt gelegd.

eens!
Is het van de school ook niet een betrokkenheid om juist nu de leerling er op aan te spreken dat zijn keuze wsl niet de juiste is....

Ik heb ook een x de school gebeld omdat een stagiaire echt geen verbetering gaf na praten/uitleg en vele kansen..
School was hier erg blij mee, want de meeste bedrijven lieten zo'n halve hulp "gewoon erbij lopen".
Nu kon het meisje wat eerder worden begeleid voor een andere opleiding.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:19

Ik begrijp hoe het overkomt maar zo bedoel ik het niet helemaal. Hij máákt de opdrachten namelijk wel, hij heeft altijd alles ingeleverd. En dat met de telefoon was een voorbeeld, geen structureel probleem. Hij wil de theorie ook graag begrijpen, alleen hij straalt die motivatie niet altijd uit tijdens de les. Ik vind het een gebrek van de school en, in bredere zin, van ons onderwijssysteem dat hij nu hierdoor afvalt. Daarmee leg ik niet zozeer de schuld bij de school -al snap ik dat het zo kan lijken-, want ik begrijp ook wel dat zij niet de mogelijkheid hebben alles op een individu aan te passen en de lesstof is nu eenmaal wat-ie is. Maar een gebrek vind ik het wel. Want met een andere lesaanpak was de motivatie wél hoger geweest (zoals bij die workshop), en had hij het maximale uit zijn capaciteiten gehaald (hij kan dit niveau nét aan, dus met beperkte motivatie qua huiswerk wordt dat snel net niet). Ik begrijp de situatie, neem het ze niet per sé kwalijk, maar vind het wél jammer en onnodig. Wat ik ze wél kwalijk neem is de gebrekkige communicatie hierover, dat had beslist beter gekund.

Ik weet niet of dat duidelijk is? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:26

Dani schreef:
Qua kennis kan ik hem absoluut helpen maar motivatie en koppeling huiswerk/praktijk kan ik niet voor hem doen. Dat ligt deels bij de leraren (door stof anders aan te bieden en opdrachten beter uit te leggen) en bij hem (door het gewoon te doen omdat het moet, ook als hij niet begrijpt welk doel het dient), maar volgens mij kan ik daar bitter weinig in bijdragen.

Lastig, want ik ken de jongen niet en ook de opleiding niet, maar soms kan het al heel veel schelen om gewoon voor de betrokkenheid te zorgen en inderdaad regelmatig te zeggen "joh, ook al weet je niet waar het voor dient, doe het nou toch maar."
En een beetje te experimenteren door zelf de zaken eens van een andere kant te bekijken, vaak kom je met gezond verstand dan al wel een end. Laat het hem bv desnoods aan jou uitleggen, dat kan soms al heel veel schelen.

@Electra: tsja, jij legt toch ook makkelijk de schuld bij de leerling? Dat deed je al voor je het verhaal van de jongen kende. Net als diverse anderen.

Verschil is dat ik van de leerling niets weet, maar van het mbo wel: namelijk dat die mbo-scholen heel vaak aantonen weinig begeleiding te bieden aan hun leerlingen, terwijl overduidelijk is dat diverse leerlingen dat nog wel nodig hebben. En ook al meerdere keren in het nieuws zijn doordat ze leerlingen op onjuiste manieren van hun opleiding weren. Oftewel: mijn wantrouwen komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is gebaseerd op informatie over wat vaker gebeurt.

Daarnaast snap ik er niets van. Het is voor ons allemaal een stuk handiger als jongeren gewoon een opleiding afmaken, wat ouder worden en daarna vanzelf wel op hun plek vallen (met de meeste jongeren gebeurt dat immers gewoon), dus ik begrijp echt niet waarom onze maatschappij zo graag mensen wil afrekenen op foutjes. Dat zorgt alleen maar voor meer jongeren die geen opleiding hebben en geen behoorlijk werk vinden. Daar heeft helemaal niemand wat aan. Niet alleen voor de jongere is dat vervelend (maar goed, veel mensen interesseert dat niet, want dan hadden ze maar), maar het is voor ons allemaal nadelig.

Daarnaast heeft het MBO het op een vreemde manier aangepakt.
Ik vind dat een school, die dus professioneel handelt, aan iets hogere standaarden moet voldoen dan de leerling. Veel van de leerlingen op het mbo zijn niet eens volwassen. Toch wordt van hen een zeer volwassen instelling verwacht, terwijl het mbo zich regelmatig niet eens aan de eigen regels kan houden. Ik vind dat vreemd.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:40

@shadow: ben ik niet helemaal met je eens. Begeleiding moet er zijn, maar een leerling heeft zelf ook de verantwoordelijkheid om een opleiding af te ronden. Ze zijn (nog) niet volwassen, maar wel bijna, er wordt wel verwacht dat ze na het MBO een reguliere baan kunnen vinden. Dan hoef je ze toch niet tot het laatste moment aan de hand te houden, maar zullen ze ook een stukje zelfstandigheid moeten leren.
Heb me vroeger heel vaak afgevraagd wat het nut van het vak geschiedenis was, maar het hoorde erbij en je moest je best er maar voor doen. Je werd niet bij de hand genomen omdat het vak je niet aansprak of de docent het niet interessant genoeg uitlegde, waarom zou dat nu anders zijn.

Overigens denk ik, TS, dat je kennis bij een overstap naar een andere opleiding hetzelfde probleem krijgt. Daar zal hij ook niet voor alles de motivatie kunnen vinden, of dingen saai of onlogisch vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:47

pinto_1 schreef:
Dan hoef je ze toch niet tot het laatste moment aan de hand te houden, maar zullen ze ook een stukje zelfstandigheid moeten leren.

Leren ja. Niet veroordelen omdat het niet lukt. Want wat levert dit nou op? Hij heeft immers totaal niet de mogelijkheid gekregen om het beter te doen, en dat is toch een belangrijke voorwaarde voor leren. Fouten maken, aanwijzingen krijgen, de gelegenheid te kijgen om het beter te doen.

Citaat:
Je werd niet bij de hand genomen omdat het vak je niet aansprak of de docent het niet interessant genoeg uitlegde, waarom zou dat nu anders zijn.

Ik heb een goed deel van mijn middelbare schooltijd poppetjes zitten tekenen. Daar werd ik gelukkig niet op afgerekend. Mijn proefwerken voldoende maken was een ding, maar als ik ook nog had moeten uitstralen dat ik gemotiveerd en enthousiast was geweest had ik nooit mijn diploma gehaald. Ook hoefde ik niet voortdurend alles toe te passen: het ging om huiswerk maken, leren en je proefwerken goed maken. De toepassing daarvan, de verbanden, die kwamen vaak pas jaren later. Zo ontzettend veel dingen die ik eerst gewoonweg geleerd heb, omdat het moest, zijn pas veel later op z'n plek gevallen.

Ik heb die mazzel gehad - waarom zou dat nu anders moeten zijn? Waarom verwachten we nu van jongeren dat ze dat allemaal perfect doen? Dat hoefde vroeger niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:51

@Shadow,
Ik leg niet de schuld bij de leerling, maar ik geloof ook niet, dat een school zomaar, zonder een goede reden, een leerling laat stoppen met de opleiding. Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling. Ik hoop juist dat de school een leerling niet laat blijven, om geld op te brengen/klasvulling, terwijl men al ziet, dat een leerling het niet gaat halen, maar een leerling op tijd adviseert, zodat leerling op tijd een andere, betere keuze kan maken voor een passende opleiding.
Dit is niet alleen een probleem op het MBO. Ik ken genoeg HBO-studenten die halverwege het 1e of 2e jaar afhaken, omdat ze de opleiding toch niet leuk/interessant vinden. Scholieren moeten vaak te vroeg al keuzes maken, terwijl ze niet de goede afwegingen maken of zich niet goed hebben verdiept in de opleiding en/of mogelijkheden.

Ik vraag mij af, wat jij dan wel weet van MBO-scholen uit eigen ervaring? Ik heb 2 dochters, die allebei een MBO-diploma hebben behaald en ik heb veel te maken met stagiaires van MBO-scholen. Sommigen zijn geweldig, die krijgen ook direct een vakantiebaan of arbeidsovereenkomst aangeboden. Sommige stagiaires zijn "vreselijk". Die komen te laat, nemen geen initiatief, tonen geen interesse, zijn ongemotiveerd, kortom: die willen niet leren. Wat dat betreft is het net de echte maatschappij. :D Sommige mensen willen graag, maar kunnen niet en sommige mensen willen niet, maar kunnen wel.

Onderwijsinstellingen en werkgevers maken fouten, maar ook leerlingen en werknemers. Soms is de klik er niet of werkt de combinatie niet. Je kunt alleen oordelen per individueel geval en als je alle in's en out's weet. Vaak hoor je maar één kant van het verhaal.

TS, ik hoop dat je vriend een opleiding kan volgen, waar hij thuis hoort, waar hij zich kan voorbereiden op een leuke baan met toekomst en ik hoop dat hij goed begeleid wordt. Door de onderwijsinstelling, door zijn stagebedrijf en door vrienden zoals jij.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:52

Zoiets komt niet van een opleiding zelf, maar ook van de stagescholen waar hij heeft stagegelopen.
Bij een dergelijke opleiding is vooral de praktijk erg belangrijk.
Ik zit zelf in het onderwijs en heb regelmatig meegemaakt dat mensen goede cijfers haalden en zelf gemotiveerd waren, maar die het inderdaad gewoon niet in zich hebben om dit werk te doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 16:56

Akhal_Teke, dat is in dit geval pertinent niet waar. :n Stagebedrijven waren zeer lovend over hem, evenals zijn vakantiewerk en vrijwilligerswerk (beide met kinderen). Dit komt echt vanuit het docententeam zelf. Het werk heeft hij júist in zich, het probleem zit 'm in de weg er naartoe.

Pinto, klopt, dat zal ook ongetwijfeld (zoals bijna elke leerling denk ik trouwens, ik denk dat er weinig zijn die altijd alert in de les zitten en al het huiswerk leuk en nuttig vinden). Alleen is dat wel een niveau lager en zal hij dan op 70% motivatie toch nog voldoendes halen. Vooralsnog heeft hij dat nu trouwens ook gehaald, alleen zegt zijn mentor bang te zijn dat hij in de hogere jaren alsnog te lage cijfers zal gaan halen en daar willen ze hem voor behoeden. En het zou goed kunnen dat die angst terecht is, dat zal ik echt niet ontkennen, want dit niveau is gewoon behoorlijk pittig voor hem.

Wat betreft de eigen verantwoordelijkheid: we hebben het hier over een leerling die zijn werk op tijd inlevert en goed presteert op stages. Dat lijkt mij voldoende. Dat hij soms in de lessen ongemotiveerd overkomt en niet altijd alles met 100% inzet doet vind ik niet een probleem wat je eenzijdig op de leerling af kan schuiven. (let wel, niet eenzijdig betekent niet 'niet', natuurlijk heeft iemand óók zelf de plicht om zijn best te doen en te bewijzen dat je het aankan).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:58

Ik vind wel dat onderwijs en praktijk vaak niet goed op elkaar zijn afgestemd. Dat praktijkopdrachten door de stagebegeleiders worden goedgekeurd, maar door de studiebegeleiders worden afgekeurd. Daar zou veel meer op elkaar moeten worden afgestemd. Maar dat is moeilijk. Iedere werkgever/stagebedrijf heeft een andere werkwijze/methode, maar de basis moet wel uniform zijn. Stagebegeleider en studiebegeleider zouden meer contact moeten hebben over een stagiaire, maar dat is door tijdgebrek vaak niet mogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:03

Electra63 schreef:
Ik leg niet de schuld bij de leerling,

Nou ja, jij nam al wel vast aan dat hij iets verzweeg.

Citaat:
maar ik geloof ook niet, dat een school zomaar, zonder een goede reden, een leerling laat stoppen met de opleiding. Ik ga uit van de goede intenties van de onderwijsinstelling.

Dat mag natuurlijk - het is alleen vreemd omdat al bewezen is dat onderwijsinstellingen vaker leerlingen weren zonder goede redenen.

Citaat:
Ik vraag mij af, wat jij dan wel weet van MBO-scholen uit eigen ervaring?

De ervaring: leerplicht, leerkrachten die te maken hebben met dergelijke zaken, leerkrachten die zelf bijles verzorgen die het mbo niet biedt, uitspraken (tot de rechter aan toe) dat mbo-scholen leerlingen op oneigenlijke gronden weren en te weinig begeleiding bieden, ook een gebrek aan respect voor andere regelingen (zoals onderwijskosten) en diverse ouders die hemel en aarde hebben moeten bewegen om hun kinderen onderwijs te laten volgen.

Citaat:
Onderwijsinstellingen en werkgevers maken fouten, maar ook leerlingen en werknemers.

Zeker, maar sommige zaken zijn structureel. In het tertiair onderwijs is de onderwijsfunctie structureel een stuk minder belangrijk geworden ten opzichte van prestatie (goede mensen zo snel mogelijk een diploma, slechte mensen zo snel mogelijk wieberen) en wordt er meer in geld gemeten dan in leerlingen. Het belang van de jongeren verdwijnt dan nog wel eens uit het oog, en dat is voor de jongeren niet goed en voor ons ook niet.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:12

Hoi TS

Ik ken de opleiding wel en weet ook hoe ze de opleiding aanbieden.
Ze gaan er vanuit dat de leerling zelfstandig is en alles doet wat ze zeggen.
Doe je dit niet word er gelijk vanuit gegaan dat je niet gemotiveerd bent.

Ik heb deze opleiding zelf ook gedaan en binnen een half jaar afgerond.
Evt zou ik hem met liefde willen helpen. Klinkt als een enthousiaste leerling die een steuntje in de rug nodig heeft. Net iets meer begeleiding als de andere leerlingen.