Auto of scooter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:48

myou schreef:
Sanne9489 schreef:

Je kan de verzekering op je ouders hun naam zetten. Er even vanuit gaande dat je nog niet geweldig kan rijden als je geslaagd bent en een ongeluk in een klein hoekje zit, gaat de no claim van je ouders eraan (opgebouwde korting op de verzekeringkosten) als jij ongelukken maakt. Uiteraard kan je ook geen ongelukken maken, maar als ouder zijnde zou ik het niet leuk vinden als mijn kinderen mijn opgebouwde no claim om zeep helpen.

Verder kan je dit bij je scooter niet doen. Je bent niet verzekerd als je ongelukken maakt als je scooter is verzekerd door iemand die ouder is dan jij. Je moet met een scooter altijd door de jongste laten verzekeren. Dan kan iedereen erop rijden.

Verder is het met beide gevaarlijk als het sneeuwt/glad is. Ik denk dat dat geen afweging is. Je zit alleen met regen lekker droog.

Ik heb mijn auto al weken niet meer gebruikt en ga op de scooter naar werk. Is wel koud 's ochtends maar je bent sneller en het is lekker goedkoop.

Even op het stukje waarop je zegt dat je je scooter verzekering niet op je ouders hun naam kan zetten inv. met jongere bestuurder. Dit is dus niet waar, bijvoorbeeld bij de anwb kun je aangeven dat een jonger persoon ook op de scooter rijdt waardoor de scooter dus alsnog op de naam van je ouders kan komen te staan. En dit scheelt erg veel geld!

Ik zie het! Dit kan bij onze verzekering niet :+
Gelijk maar even overstappen!

Edit: dit is voor ons helemaal niet voordeliger. Dit is waarschijnlijk alleen voordelig als je onder de 25 bent én weinig tot geen schade vrije jaren hebt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:51

Hoe vaak komt extreem weer als gister voor?
Dat is maar een paar keer per jaar lijkt me.
Neem je een auto betaal je het hele jaar door extra kosten.

Als ik jou was zou ik voor een scootertje gaan.
Scheelt je al stukken qua fietsen etc.
Kan je afentoe de auto van je ouders pakken als je hem nodig hebt.
En die keren dat het vreselijk slecht weer is, is in de auto zitten vaak ook niet veilig, misschien kan je dan wat met je ouders afspreken, dat ze je brengen, of dat je dan de fiets pakt ofzo.

Tenzij je makkelijk zit met je geld, dan zou ik lekker voor comfort kiezen en voor de auto gaan haha.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:54

Ik heb om dezelfde reden een scooter aangeschaft en mijn auto weggedaan. Ik gebruikte mijn auto te weinig en was te duur. Scooter is koud, ja. Maar zoals gezegd kun je je daar op kleden. En kost geen drol. Ik rijd 2 weken op 1 tank a 6 euro.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 16:56

Ik zit even te googlen op brommobiel, maar die zijn toch ook alweer aardig aan de prijs? het nadeel van zo'n ding vind ik weer dat hij 'maar' 45 km p/u kan en ik dus het verkeer zo ophoud. Moet namelijk naar school ook over een 80 km/u weg. (mogen ze daar uberhaupt wel komen haha)
Bedankt voor de tips mbt de verzekering van de scooter! Ik ben een leek wat dat betreft. Nou ik zelf zit helemaal niet makkelijk in mijn geld, heb alleen een oppasbaantje dus laten we zeggen dat ik gemiddeld 50-70 euro per maand binnen breng. :+ Maar financieel word ik wel gesteund door mijn ouders, maar ze gaan natuurlijk niet alle kosten van de auto betalen. Heb het over de kosten nog niet echt met ze gehad. Ze zijn het er namelijk ook niet over eens of ik een scooter of auto krijg(of nouja krijg, moet wel meebetalen natuurlijk) m'n vader zegt auto, m'n moeder zegt scooter. :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:03

Met een elektrische fiets ga je denk ik wel minder snel onderuit... :+ Als ik zelf fietst ga ik tenminste wel minder snel onderuit dan op de scooter, harde zijwind heb je ook minder last van...

Ik heb zelf op mijn 16e een scooter gekregen, die is ook gewoon op mijn naam komen te staan maar mijn ouders betalen de verzekeringskosten. Enigste wat ik betaal is de benzine... Het voordeel hiervan is dat ik al een aantal jaar schadevrije jaren heb op gebouwd en die mee kan nemen nu als ik een auto aan schaf en die op mijn naam zet! ;)

Daarnaast is verzekering van de scooter volgens mij ook wel goedkoper..

Toen ik eenmaal mijn rijbewijs had voor de auto ben ik vader de auto mee gaan pakken en is de scooter meer stil komen te staan, tegenwoordig heeft mijn broertje ook rijbewijs (auto overigens) maar pakt juist veel de scooter mee. Wij hebben overigens maar 1 auto voor de deur staan en 4 volwassenen die daar gebruik van maken, gaat hier prima zolang er goede afspraken worden gemaakt en rekening word gehouden met elkaar. Zo heb ik vaak de auto in de avond uren in gebruik en mijn ouders weer overdag.. ;)

Ik zou in jou geval denk ik gaan voor een scooter, stuk goedkoper en je bouwt al wel schadevrije jaren op. Volgens mij (kan natuurlijk niet in jullie agenda's kijken) kun je nog best vaak een auto mee nemen en met slecht weer gewoon goed aanpassen, zorgen voor een skibroek en een goed regenpak. Met zijwind, sneeuw en gladheid even goed voorzichtig zijn en echt rustig rijden (en als het echt te slecht is vragen of iemand je kan brengen, dan is immers fietsen vaak ook haast niet meer te doen..). Ik heb vorige winter ook hele winter op mijn scooter door gereden (moest voor stage), had een skibroek aan, een winterjas en de jas van mijn regenpak, plus dikke sjaal en ski handschoenen. En heb het eigenlijk helemaal niet echt koud gehad. ;)

Ik zou dus even goed de kosten vergelijken, evenals jullie agenda's.. :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:05

Heeft de 80 km/h weg geen fiets/brompad ernaast? Dat is vaak wel zo. Daar mag je gewoon komen. En volgens mij gaan de meeste scooters over het algemeen wel wat sneller dan 45. Mijne althans wel :+ die gaat 60.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 17:17

Ja dat is er wel naast inderdaad. Oh ik dacht dat het snelst 45 was? Is hij niet opgevoerd dan? Dacht dat je alleen van die 25 km dingen had en 45 km. Maar hoe sneller hoe beter natuurlijk haha.

Dat over die noclaim met scooter is handig! Die ga ik dan zeker op mijn eigen naam zetten! Ja dat is wel het slimst om even wat dingen af te spreken. Maar mijn moeder is heel erg van, het is mijn auto dus ik gebruik hem wanneer ik wil en jij mag er in als ik hem niet nodig heb. :+ Aan de ene kant wel logisch, ik zou m'n auto ook niet af willen staan haha.
Laatst bijgewerkt door xJess op 06-12-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:18

XxLMMxX schreef:
Hoe vaak komt extreem weer als gister voor?
Dat is maar een paar keer per jaar lijkt me.
Neem je een auto betaal je het hele jaar door extra kosten.

Afbeelding

Het is net sex, 1x lol en dan zit je er voor de rest van je leven aan vast :+
Als je er op let valt zelfs regen al heel erg mee (ben in een half jaar naar de manege fietsen 1 of 2x nat geworden), laat staan echt slecht weer. Bovendien, wat is nu 130 km in de week? toen Rex_Rolfo nog jong was .... }:0

Twilight

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:34

ik rij al sinds ik 16 ben op een scooter in elke weer omstandigheden, straks wel een rijbewijs maar ik blijf bij me oude vertrouwde scootertje. Idd die paar keer dat het pokke weer is overleef je wel, de kou wen je aan. Schaf een goede wind/water dichte jas aan met een regenbroek dan red je het gemakkelijk, dit doe ik al 6 jaar zo. (ook goede motor handschoenen in de winter is fijn :D )

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:52

Kijkend naar de kosten, zou ik zeker voor een scooter gaan! Het is dat mijn paard 30km verderop staat (waar geen bus of trein stopt) en ik daar dus zonder auto niet echt handig kan komen, maar hopelijk duurt het niet heel lang meer tot ik daar dichterbij woon en dan gaat mijn lieve Ford Ka de deur weer uit... Man wat kost zo'n ding veel...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:20

Ik zou ook voor de auto gaan, maar ik zou wel even kijken of je dat geld eraan uit wilt geven en wat jij er zelf aan kwijt wil.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:33

Een brommobiel is in aanschaf wel duur. Maar wel hartstikke fijn.

Als je het kan betalen, zou ik voor een auto gaan. Ik vind het enorm koud op de scooter en niet fijn met erge wind.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:36

Heb niet alles gelezen :D

Maar ik zou persoonlijk voor een auto gaan. Ik heb zelf ook een aantal jaar een scooter gehad en daarna een auto. Ik kwam zó vaak verkleumd thuis als ik met de scooter ging (gemiddeld zo'n 12 km) en met die erge sneeuw ging ik met de bus.. Ik was veelste bang om uit te glijden met mn scooter.

Ik heb een erg leuke en vrij nieuwe auto voor een redelijke prijs (scooter verkocht natuurlijk) en ouders hebben mij wel gesponsord. Maar ik ben er iedere dag nog zooo blij mee! In de winter moet je wel krabben maar daarna zit je wel warm in de auto. Ik weet alleen niet precies wat ik kwijt ben aan m'n auto per maand.. Verzekering iets van 70 euro.

Maar aan de andere kant is steeds kleine stukjes rijden niet heel erg goed voor je auto..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:20

Ik verkies de auto ook boven de brommer. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar een auto brengt je in alle weertypes op de plaats van bestemming, een brommer niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:20

xJess schreef:
Shadow0 schreef:
Zou ipv een scooter dan eerder een electrische fiets kiezen.

Zou je dat misschien kunnen onderbouwen? :)
Die gaan toch weer een stuk langzamer? Ik zou, als ik een scooter neem, dan wel een 45 km scooter nemen.
Die elektrische fietsen zijn niet veel goedkoper dan een scooter toch?
Ja alles bij elkaar is het toch wel een flink bedrag per maand voor een auto.

Nope, elektrisch fietsen gaat tegenwoordig harder dan brommen.
Kost een paar centen, maar dit fietst aan 50km/h (officieel 45km/h): http://www.stromer.ch/bx-nl/home/

Kost inderdaad een paar centen (reken op zo'n 4500 - 5000 euro) maar het combineert de snelheid van brommen met de beweging van fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:53

In jouw situatie zou ik toch echt een scooter nemen, omdat dit gewoon veel goedkoper is en haalbaar is met jou 'maand salaris'. Indien er een auto staat kun je die eventueel pakken.
Die kilometers die je rijd is niks voor een scooter, dan is een eigen auto zonde. Als je wel geld genoeg had, zou ik zeggen koop een auto.
Is heerlijk.

Ik zou dan wel een scooter met windscherm nemen, dan is het ook een stuk minder koud (mijn ervaring)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:00

Heb je op dit moment dan een scooterrijbewijs?
Ik geloof namelijk dat je tegenwoordig niet meer standaard op een scooter mag rijden met je auto rijbewijs?
Omdat je nu speciaal af moet rijden voor een scooter rijbewijs.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 23:02

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe! Die tip van een windscherm is idnerdaad wel een goeie, scheelt ook weer voor regen en sneeuw.
Nee am krijg je bij je b, heb het expres nog opgezocht. Dacht dat ik gehoord had dat het eruit zou gaan maar ik kan dat nergens op internet terug vinden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:08

Als je genoeg verdiend om een auto te kunnen betalen is het echt wel een zalige luxe hoor. :o
Maar..... daar denk je overigens ook anders over als je sochtends eerst 10 min bezig bent met krabben en je dan bedenkt dat je met je scooter al meer dan halverwege zou zijn. Pff, het heeft zo zn voordelen en zn nadelen allebei. Ja, het is heel koud op de scooter, maar ik heb een overbroek liggen (van de Divoza) die je over iedere broek aan kan trekken met ritsen die zowel van boven naar beneden als beneden naar boven lopen.

Echt als je moet krabben dan ben je echt sneller met de scooter.
Vooral omdat het niet superver is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:21

Iris82 schreef:
Als je genoeg verdiend om een auto te kunnen betalen is het echt wel een zalige luxe hoor. :o
Maar..... daar denk je overigens ook anders over als je sochtends eerst 10 min bezig bent met krabben en je dan bedenkt dat je met je scooter al meer dan halverwege zou zijn. Pff, het heeft zo zn voordelen en zn nadelen allebei. Ja, het is heel koud op de scooter, maar ik heb een overbroek liggen (van de Divoza) die je over iedere broek aan kan trekken met ritsen die zowel van boven naar beneden als beneden naar boven lopen.

Echt als je moet krabben dan ben je echt sneller met de scooter.
Vooral omdat het niet superver is.

Ehm, ook voor krabben is een oplossing: http://www.webasto.com/nl/
Een nadeel: heb je eenmaal een auto met standkachel gehad, dan is eentje zonder voor de mindere goden.
Een even weinig voorkomend middel tegen krabben: voorruitverwarming.........

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:24

ik heb een tijdje in ongeveer dezelfde situatie gezeten, ook een km of 10 naar school en paard. Ik had een brommer en mocht toen ik mijn rijbewijs had af en toe de auto pakken. Vond het prima te doen en ja, als het regent of koud is is het ***. Aan de andere kant was ik in met mooi weer heel blij met mijn brommertje (deze is inmiddels dan ook ingeruild voor een motor :o ) Ik zou lekker voor de scooter/brommer gaan :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:29

Ik vind scooters eng en wiebelig (maarja hee, ik heb er 1 keer op gezeten toen ik 15 was dus luister vooral niet naar mijn niet-onderbouwde mening :P) en vind daarom mijn autootje fijner. Maar het is inderdaad een stuk duurder en dan heb ik nog het geluk dat ik hem deel met een vriendin en dus maar de helft van de verzekering en belasting betaal. Als ik op een scooter durfde te rijden dan zou ik vast ook een goed alternatief vinden. Je hebt niet minder last van regen en kou, maar daar bestaat iets voor dat warme kleding heet :+

Je mag trouwens nog steeds gewoon op een scooter rijden met een B-rijbewijs. Staat er standaard op bij de mijne (tenzij dat in de afgelopen 2 jaar is veranderd maar ik dacht van niet).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:30

ikke schreef:
Ehm, ook voor krabben is een oplossing: http://www.webasto.com/nl/
Een nadeel: heb je eenmaal een auto met standkachel gehad, dan is eentje zonder voor de mindere goden.
Een even weinig voorkomend middel tegen krabben: voorruitverwarming.........

Of een bediende die het voor je doet! :))

Maarruh, ik heb zo het idee dat TS een klein bakkie van 20 jaar oud zou kopen zonder luxe optie als voorruitverwarming. :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:36

Sanniej_ schreef:
Heb je op dit moment dan een scooterrijbewijs?
Ik geloof namelijk dat je tegenwoordig niet meer standaard op een scooter mag rijden met je auto rijbewijs?
Omdat je nu speciaal af moet rijden voor een scooter rijbewijs.

Is een hoax: niks van waar.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:57

Ik zou kiezen voor een scooter, ik rijd zo'n 20km om naar school te kunnen met de scooter, goed te doen met warme kleding aan(motorhandschoenen, winterjas en snowboardbroek aan :P ). Ik heb geen windscherm omdat als het regent/sneeuwt je niet meer goed zicht heb, je vizier kan je omhoog doen, je windscherm kan niet naar beneden o.i.d. Scooter is ook goedkoper in benzine, onderhoud en verzekering.