Wat doe ik verkeerd? Was stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:14

azijn moet je toevoegen aan je wasmiddel, het is geen vervanging van ;)
en flinke sheut erbij dus

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:15

of in het wasverzachterbakje.

of je doet het zoals ik, gewoon een keer overal in en op kookwas. heb je alles gehad en de volgende keer gewoon bij in het wasverzachterbakje. :+

hoeveel wasmiddel gebruik je btw?
Laatst bijgewerkt door minikatje op 06-12-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:16

Ik heb laatst mijn wasmachine ook even kookwas gedraaid met een scheut schoonmaakazijn. Ik heb het in het bakje gedaan waar je vloeibaar wasmiddel ook in doet. Weet niet of je het ook in de trommel kunt gooien. Ik heb er een flinke scheut in gegooid.
Na de kookwas even met een doekje langs al het rubber, daar hoopt zich ook veel rotzooi en vieze plak op.

Daarna heb ik er geen last meer van gehad.

x_Irisje_x

Re: Wat doe ik verkeerd? Was stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:16

Goede tips! Ik vind de was soms ook niet lekker ruiken....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:17

wat mij nu ook te binnen schiet, laat jij het deurtje van je wasmachine open staan of doe je hem dicht?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:18

om schoont te draaien doe ik er geen wasmiddel bij (als ie leeg draait dan he )
ja, vaatwasserblokjes(2) en een halve fles azijn,
wij hebben een oude machine en we kregen hem niet emer fris,
heb hem dus twee keer op kookwas gedraaid , leeg.
1ste keer met twee vaatwasblokjes en een halve fles azijn
2de keer met een flinke schep soda en de andere helft van de fles azijn.
daarna was hij fris en fruitig

maar sommige kledingstukken(sport/zweetkleding) gooi ik nog steeds in de week in een emmer water met een flinke scheut natuurazijn voor ze de was in gaan omdat het luchtje anders blijft hangen, de azijn breekt dat al af voor het gewassen word.

(nu staat deze wasmachine ook op de nominatie voor vervanging ergens in de komende week, niet omdat ie niet meer fris is, maar iets met huppelen, aanlopen en gewoonweg op zijn)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:19

Er zijn wasmiddelen die inderdaad die lucht afgeven.
Ik heb het ook wel eens gehad met volgens mij witte reus ofzo.
Ben weer naar mijn oude vertrouwde Dash overgegaan en nooit meer last gehad.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:35

nog een tip - geen natte spullen in de wasmand doen! Daar gaat je was pas echt muf van ruiken.

En sportkleding zo nu en dan op 65 graden helpt ook goed tegen zweetluchtjes.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:37

oh en laatste tip: maak eens de binnenkant van het rubber van je wasmachine schoon. Daar ligt misschien iets in wat eeh niet zo lekker meer ruikt

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:41

Zweetshirts zet ik ook wel in een emmer met een scheut dettol. Zweetlucht komt door bacteriën en die worden in dettol gekild :-) maar azijn zal ook wel zo'n effect hebben omdat hier veel mensen dat aanhalen :-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:43

Ceriadwen schreef:
Je moet (je moet niks) je wasmachine een keer laten draaien met wasmachine reiniger, gewoon in de supermarkt te koop.

Ik doe dat ook 2 keer per jaar omdat de hondenkleden ed ook gewoon in de wasmachine gaan, en dan gaat die op den duur stinken inderdaad

Dit dus.
Was bij mij na maanden tobben ook de oplossing.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:43

geregeld de machine op kookwas met soda. Zorgt ervoor dat de wasluis. Zo wordt dat genoemt, weggaat/wegblijft. En niet teveel wasmiddel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:44

Ik heb een dure nieuwe Miele en sindsdien was ook niet fris.
Leeg draaien, kookwas, azijn en wasmachinereiniger deed ik al.
Volgens mij komt het omdat die nieuwe dingen veel te zuinig zijn, dus ik mik er een liter water bij

Voor zweet even dettol voorweken of in de voorwas bak doen en azijn in de wasverzachter bak zodat je die dettol geur weer kwijt bent!

En bij mijn machine blijft er idd heel veel water in het rubber staan

Maar goed, dik 1000 euro uitgegeven en geen frisse was meer

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:51

Ik ga mee met mijn voorgangers:
Rubbers en het vakje waar je je wasmiddel in doet schoonmaken,
Leeg laten draaien op kookwas met eventueel een schep soda.
(die van de vaatwastabletten kende ik niet, maar zal vast ook helpen)
Was gelijk eruit halen op ophangen
deurtje open laten staan, tot rubbers droog zijn (eventueel met een doekje er overheen als er water in blijft staan)..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 14:00

Wow wat een tips al zeg :D
Het deurtje liet ik meestal al open staan maar daar zal ik nu nog meer op letten. Bezwete kleding zal ik de volgende keer even voor weken in schoonmaakazijn en de machine staat nu heet te draaien met een flinke scheut azijn erbij :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:05

liekensancho schreef:
Zweetshirts zet ik ook wel in een emmer met een scheut dettol. Zweetlucht komt door bacteriën en die worden in dettol gekild :-) maar azijn zal ook wel zo'n effect hebben omdat hier veel mensen dat aanhalen :-)

klopt, azijn breekt de eiwitten etc die het luchtje veroorzaken af , en de wasmachine kan daarna alle muik lekker makkelijk wegwassen.

ander probleem van tegenwoordig, zelden heet wassen,
als je bijna nooit warmer dan 30 a 40 graden was, zal er sneller vettige troep achterblijven met vetluis en bacteriegroei tot gevolg.
"koud"wassen is prima, maar eens in de x tijd, moet je toch even een hete was doen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:11

Maartje1990 schreef:
Doe je het deurtje na gebruik altijd dicht? Dit is slecht voor je rubbers en kan ook de stank verklaren.

Ik heb het deurtje altijd dicht in verband met de ruimte waar de wasmachine staat. En heb nog nooit stinkende was gehad.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:14

wat wij dus ook vaak doen is met extra water laten draaien dat scheelt bij ons ook een hoop. (vriend is timmerman dus die werkkleren ruiken niet altijd lekker en ik 24/7 paardrijmuts dus onze was had ook het probleem met stinken)
Bij onze machine kan je buiten je normale programma om ook extra water aan zetten.
Honden en paarden dekens / dekjes gaan in een aparte wasmachine (handig samen gaan wonen en ieder al een wasmachine)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 14:21

Ik was inderdaad ook standaard op 40 graden, misschien toch eens wat vaker heet wassen dan!

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:31

truus1970 schreef:
geregeld de machine op kookwas met soda. Zorgt ervoor dat de wasluis. Zo wordt dat genoemt, weggaat/wegblijft. En niet teveel wasmiddel gebruiken.

Wasluis?
Ik was al van plan om een kook was te draaien, maar nu dus zeker! ieuw!

Wat ik altijd doe, is inderdaad kookwas draaien met wasmachine blokjes erin.
Maar misschien is een wasmachine reiniger of schoonmaakazijn ook een idee. Mijn (ouder dan oudje) ruikt ook af en toe niet zo fris. Het rare is, dat dit wisseld. Heeft niks met te lang laten zitten te maken, ook als ik het er meteen uithaal kan het ruiken.
Mijn oplossing was een niewe wasmachine, maar is zo sonde als deze het nog heel goed doet..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:37

vraagje over de vaatwasmachineblokjes.

Welke gebruiken jullie daarvoor?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:42

die van de aldi, C5 heten ze, kwamen als beste uit de test van de consumentenbond.. T kost me altijd behoorlijk veel moeite om van een A merk over te stappen naar een goedkoper alternatief, maar deze vaatwasblokjes doen hun werk echt goed!

Overigens heb ik een Miele van een jaar oud, ook hier af en toe stinkende was (draai wel een was of 8 per week)... bij mij gewoon 95graden programma met vaatblokje, en het wasmiddelbakje uurtje in emmer met kokend water laten weken, is daarna schoon te spoelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:53

Marie, net wat ik in huis heb , 1 keer per maand gaan er twee vaatwasblokjes in, 90 graden en gaan

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:55

Als je "milieuvriendelijk" wast op 30° krijg je ook vaak geurtjes.
Je wasmachine is dan nooit echt schoon.
Dus af en toe kook wasje doen en voor de rest kan je dan weer een hele tijd op 30° of zo wassen.
Na het wassen zowel deurtje als wasmiddel vak beetje open laten staan zodat de machine lucht krijgt.
Krijg je ook niet snel schimmels op je rubbers of in je wasbakje.
(zie ik helaas vaak op de plaatsen waar ik ga kuisen)
Af en toe laat ik mijn machine ook leeg draaien op hoge temperatuur (zodat vieze sladdertjes goed verdwijnen, je ziet ze vaak niet, maar kan ze wel ruiken) met daarin een flinke geut schoonmaakazijn.
Voor honden en paardenspullen hebben we een aparte oude wasmachine. Maar doe je die dingen ook door je gewone wasmachine, dan kan je best naspoelen, want dat geeft ook een geurtje als je dan je machine even leeg laat staan.
Kan best zijn dat je volgende wasje dan een apart parfum meekrijgt. :D

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:31

Azijn is zo achterhaald en slecht voor rubbers in alle machines. Af te raden dus.

Ik was een keer in de maand/2maanden de handdoeken heel heet. En 2 keer per jaar machinereiniger.
Wassen op lage temperaturen wil inderdaad ook nog wel eens voor geurtjes zorgen (mijn wasjes roken ook niet meer zo haha)