Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:10

Dat weet ze toch?! Wat veranderd het wel of niet zwart op wit hebben daaraan?!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:11

Ik denk dat je al veel verder bent dan menig persoon die niet weet wie zijn/haar vader of moeder is.
Je vader geeft duidelijk te kennen geen contact te willen. Je hebt het een aantal keren geprobeerd. Het was duidelijker en beter geweest als hij hier heel duidelijk op had gereageerd, maar geen reactie is ook een bevestiging op deze kwestie lijkt mij.
Je kunt het niet afdwingen. Je hebt ook zijn grenzen te respecteren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:12

janderegelaa schreef:
Geryon schreef:
Dat je zo graag een kind wilt zijn van een vreemdganger... :D

Zal alle energie die je erin stopt het waard zijn? Ik denk het niet.. Zou inderdaad gewoon de eer aan mezelf houden als ik jou was.

Hoezo graag een kind van een vreemdganger willen zijn? Ze IS het kind van een vreemdganger en dat is niet háár keuze!

Ze heeft alle recht om te weten wat haar roots zijn.

Op papier.. Erkent..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:19

meggiemeg schreef:
Ik denk dat je al veel verder bent dan menig persoon die niet weet wie zijn/haar vader of moeder is.
Je vader geeft duidelijk te kennen geen contact te willen. Je hebt het een aantal keren geprobeerd. Het was duidelijker en beter geweest als hij hier heel duidelijk op had gereageerd, maar geen reactie is ook een bevestiging op deze kwestie lijkt mij.

Dat vind ik eigenlijk gek.. Zijn grenzen te respecteren? Hij is haar verwekker dus die grens heeft hij niet te kiezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:19

Geryon schreef:
Op papier.. Erkent..

Alleen de emotionele waarde al van het op papier hebben staan wie je ouders zijn heeft een grotere impact dan je je mischien kunt voorstellen.

De TS heeft geen enkele schuld aan haar bestaan hier op aarde. Haar moeder heeft (een beetje) haar plicht gedaan door in ieder geval te melden wie haar vader is.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
En misschien gaat dat huwelijk stuk. Nou en? Ik denk dat de meeste vrouwen hier er ook niet achter moeten komen dat ze in een huwelijk leven met een hele grote leugen erin.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:21

Als ik naar mijn reactie kijk, heeft het er werkelijk niets mee te maken of zijn huwelijk wel of niet kapot zou gaan, maar puur om dat ik echt nooit zoveel moeite zou doen voor iemand die mij niet wil (her)kennen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:21

Tabaluga12 schreef:
meggiemeg schreef:

Dat vind ik eigenlijk gek.. Zijn grenzen te respecteren? Hij is haar verwekker dus die grens heeft hij niet te kiezen.

Wie zegt dat hij er blij mee was dat haar moeder zwanger was of überhaupt op de hoogte?
Wij weten maar 1 kant van het verhaal.
TS heeft geprobeerd om contact te zoeken, heeft daar geen resultaat mee geboekt.
Ze weet wie het is en dat is meer dan menigeen weet.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:24

Hoe het in NL in zijn werk gaat weet ik niet. In België staat het belang van het kind altijd centraal, en hoe dan ook heeft TS er alle belang bij dat ze een vaderlijke afstammingsband heeft. Niet alleen op persoonlijk en emotioneel vlak, maar ook op juridisch en financieel vlak - al is het maar voor de erfrechten van TS' kinderen.

Ik zie dan ook niet in waarom TS de grenzen van de verwekker zou moeten respecteren. Aan kinderen verwekken hangt nu eenmaal een verantwoordelijkheid vast. En gelukkig kan TS dan een beroep doen op het rechtstelsel om deze erkenning af te dwingen.

TS, wel uitkijken: in België zit er een bepaalde termijn op, een bepaalde leeftijd tot op welke je zelf een onderzoek kan afdwingen. Omgekeerd kan eender wie er op elk moment voor kiezen om jou juridisch als zijn kind te beschouwen, dat heeft hier geen termijn. Succes!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:25

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:26

meggiemeg schreef:
Wie zegt dat hij er blij mee was dat haar moeder zwanger was of überhaupt op de hoogte?

Dan had haar vader hem er maar niet in moeten steken :Y) blij of niet, van s.ex kun je zwanger worden, dus dan had hij beter na moeten denken ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:32

ik vind dat je het recht hebt om mee te weten.
wat toen der tijd is gebeurd is al belachelijk dat hij je nu ook nog wegduwt uit angst voor gevolgen in zijn levenssituatie zou niet mogen! Hij heeft dit toen der tijd gedaan en het is zijn vreemdgaan.
hij moet maar eens ophouden met baby spelen en accepteren dat jij zijn kind bent.
Ja, ik zou gaan voor DNA afdwingen en zien dat het zijn pa is.
Maar makkelijker nog zou ik gaan voor een van zijn zonen contacteren en hun om help vragen om jou vader tot zinnen te brengen dat hij wel contact met je opneemt.
Hij heeft kinderen! en hij heeft jou!
hou kan hij nou in godsnaam uit eigen ego zo zwak zijn om jou niet te accepteren als de zijne?

Ja ik maak me boos hierover,
ik haat vreemgangers ENORM. maar nog extremer mensen die dan niet de gevolgen willen inzien en dat wegdrukken.

Ga opzoek naar je pa, ga opzoek naar zijn anderen kinderen en breng die je verhaal maar eens :)
..

hij pakt je een enorm deel van je leven weg, een deel waar jij recht op hebt!
en als hij het niet wil, moeten mensen soms maar eens voelen hoe het voelt om een stukje uit je leven te missen ;)

de waarheid behoort altijd boven tafel te komen!
van uit jou kant en vanuit zijn kant.. jij weet dit en wordt het zwijgen opgelegd.
onder tussen ben je zo volwassen dat je hem maar eens moet overstappen en moet laten zien waar hij al die tijd over zwijgt!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:37

KingYasFenn schreef:
ik vind dat je het recht hebt om mee te weten.
wat toen der tijd is gebeurd is al belachelijk dat hij je nu ook nog wegduwt uit angst voor gevolgen in zijn levenssituatie zou niet mogen! Hij heeft dit toen der tijd gedaan en het is zijn vreemdgaan.
hij moet maar eens ophouden met baby spelen en accepteren dat jij zijn kind bent.
Ja, ik zou gaan voor DNA afdwingen en zien dat het zijn pa is.
Maar makkelijker nog zou ik gaan voor een van zijn zonen contacteren en hun om help vragen om jou vader tot zinnen te brengen dat hij wel contact met je opneemt.
Hij heeft kinderen! en hij heeft jou!
hou kan hij nou in godsnaam uit eigen ego zo zwak zijn om jou niet te accepteren als de zijne?

Ja ik maak me boos hierover,
ik haat vreemgangers ENORM. maar nog extremer mensen die dan niet de gevolgen willen inzien en dat wegdrukken.

Ga opzoek naar je pa, ga opzoek naar zijn anderen kinderen en breng die je verhaal maar eens :)
..

hij pakt je een enorm deel van je leven weg, een deel waar jij recht op hebt!
en als hij het niet wil, moeten mensen soms maar eens voelen hoe het voelt om een stukje uit je leven te missen ;)

de waarheid behoort altijd boven tafel te komen!
van uit jou kant en vanuit zijn kant.. jij weet dit en wordt het zwijgen opgelegd.
onder tussen ben je zo volwassen dat je hem maar eens moet overstappen en moet laten zien waar hij al die tijd over zwijgt!

Amen! _/-\o_

Anoniem

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:45

Weet je zeker dat je dit wil?
Het zal niet makkelijk worden, en zij houding zal niet zomaar veranderen, weet je zeker dat je dit jezelf aan wil doen? Dat het je dat allemaal waard is? Zo ja, doen.. Maar ik zou er echt goed over nadenken of hij je niet alleen maar meer pijn gaat doen door de houding die hij naar jou toe heeft..

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:50

De meeste mensen hebben dezelfde vraag, waarom wil ik dit? Ik ben altijd alleen geweest met mijn moeder en haar ouders, daar was ik vaak en mijn opa heeft mij opgevoed alsof hij mijn vader was. Ik heb geen broers of zussen, en mijn moeder ook niet. Mijn opa en oma zijn beiden overleden, dus de enige "familie" die ik nog heb, zijn mijn moeder en mijn zoontje (en vriend).

Mijn vader heeft wel broers en zussen, en ook ouders. Die wil ik ook leren kennen, dat is ook mijn familie. Maar ik ken ze niet, mijn moeder weet hoe ze heten, maar verder ook niet hoe ze zijn qua karakter en hoe die op mij zouden reageren. Dat mijn vader geen contact wil, dat snap ik inmiddels. (Hoewel mijn moeder altijd gezegd heeft dat hij zei toen hij weg ging, dat ik bij hem mocht komen als ik 18 was. Heb dat toen niet gedaan, omdat ik inderdaad geen contact wilde met iemand die geen enkele moeite voor mij deed.)

Maar toen mijn zoontje kwam, veranderde dat gevoel. Het is ook zijn familie, en ik zie hem wel fietsen met de kinderen van zijn stiefkinderen. Dat doet wel zeer, maar goed, dat wil hij niet blijkbaar. Maar dan is er nog wel de rest van zijn familie, waar ik dus nog wel een kans bij maak. Helaas was mijn moeder niet de enige waar mijn vader mee vreemdging... Volgens mijn moeder is dat een algemeen bekend familiegeheim, en ja, ook zijn vrouw weet dat. Zij weet ook van mijn bestaan, al vanaf mijn geboorte. Het zou mij niet verbazen als mijn kaartjes nooit zijn aangekomen, dat zij de post haalt en bekijkt voordat hij het onder ogen krijgt.

Maar goed, aangezien het dus een skelet in de familiekast is, én ik hen niet ken, zou ik het toch iig fijn vinden om iets van "bewijs" in handen te hebben, alvoor ik bij hen aanklop. Wie zegt dat ik het enige onechtelijke kind ben dat er van hem rondloopt? En de eerste die zich bij hen komt melden? Van de ervaring met mijn vader zelf, heb ik geleerd zeg maar. Ik wil niet nog ongewenster zijn, en ik wil dat mijn zoontje een familie heeft die van hem houdt, en niet slechts oma en opa en pappa en mamma. Stel ik kom daar aan en er ontstaat 1 of andere paniek, waarbij ik niet gelooft wordt. Dan heb ik graag op dat moment iets bij me, ipv dat er weeken of maanden overheen gaan, weken of maanden waarin zij al een oordeel geveld hebben voordat ze me uberhaupt kennen. Mocht er zo'n situatie ontstaan, dan kan ik dat met een papiertje meteen duidelijkheid geven en kunnen ze verder met de volgende stap; accepteren en misschien zelfs nieuwsgierig worden.

Overigens ben ik 29 jaar, dus alimentatie is niet aan de orde. Ook niet als je dat met terugwerkende kracht kunt vorderen, want zo wil ik niet bekend staan. Vind dat een lage streek.
Ow ja, en ik woon in Nederland. :D Mijn vader in Duitsland, mocht dat nog iets uitmaken voor het 1 of ander juridisch iets. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:58

Maar jij bent dus van plan bij zijn familie aan te kloppen onder het mom dat jij familie bent, je vader geen contact met jou wilt en je hoopt te worden opgenomen in de familie van je verwekker, omdat jij daar behoefte aan hebt?
Ik denk dat de rest van de familie jou ook niet met open armen ontvangt, want dat zou een wig kunnen drijven met jouw vader en de rest van hun familie.

Nee, als ik jou was zou ik het laten voor wat het is, hoe moeilijk dat ook voor je is :(:)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:04

Tja, ik heb er ook niet om gevraagd he? Dan heb ik liever dat ze in elk geval een keus hebben... Hoelang mijn opa en oma nog leven weet ik ook niet, laat staan óf ze nog leven (waarschijnlijk niet eens, want mijn vader is al 67...) dus het is ook niet alsof ik daar nog zeeën van tijd voor heb. Maar ik weiger om stilletjes in een hoekje te gaan zitten kijken, hoe haar zoons het leven hebben dat ik eigenlijk zou moeten hebben gehad, terwijl ik zelf mijn mond moet houden omdat ik mijn vader niet zo goed uit kom. Als mijn moeder iets gebeurd, heb ik niemand meer. Als mijn zoon zoiets zou doen, zou ik nog veel teleurgestelder zijn dan ik al was, als ik dood ging zonder er iets van te weten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:07

Heel goed! Go for it!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:08

Grappig TS. Wij hebben beiden exact hetzelfde familie/opgroei-verhaal :) Alleen heeft mijn biologische vader geen vriendin of geen gezin, en ook hij wil van geen contact weten (hoewel hij wel alimentatie betaalt op grond van 'wettelijk vermoeden van vaderschap'). Op den duur zit je gewoon met zo'n kleine sociale kring dat je daar verdrietig van wordt. Mijn professor Familierecht noemde mij een 'bijna-weeskind'...

Ik vraag mij af of hij daadwerkelijk nog een band met je zal willen de eerste jaren na een gerechtelijke erkenning, en of hij het niet nog steeds voor zich zal houden. Langs de andere kant heb je het dan wel op papier, en ergens lijkt het mij dat op zich al een erg fijn iets om te hebben.

Ik ben benieuwd hoe het gaan zal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:08

In hoeverre kun jij je vader dan dwingen mee te werken? Volgens mij gaat dat helemaal niet.

Heb jij de kant van je vader ook wel eens gehoord van iemand of alleen de kant van je moeder?

Je wilt zijn familie dus toevoegen aan de jouwe, wie zegt dat ze dit willen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:13

Als jij erkend wordt als zijn dochter, zit je ook met erfeniskwestie later.
Heel goed mogelijk dat hij en zijn vrouw en haar 2 zoons dat niet zien zitten.
Het is niet alleen dat hij jou erkent als zijn dochter, maar er zit veel meer aan vast.
Er komt een hele zakelijke kant bij kijken, waar het jou niet om draait, maar wat er wel bij komt kijken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:14

Mindim schreef:
In hoeverre kun jij je vader dan dwingen mee te werken? Volgens mij gaat dat helemaal niet.

Heb jij de kant van je vader ook wel eens gehoord van iemand of alleen de kant van je moeder?

Je wilt zijn familie dus toevoegen aan de jouwe, wie zegt dat ze dit willen?

De rechter kan hem wel degelijk verplichten had ik al gelezen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:17

Bedankt janderegelaa en Bhriseis :)
Mindim, aan een gerechtelijk bevel moet hij meewerken, anders zitten daar consequenties aan. (wat weet ik niet) Nee, ik heb nooit de kant van iemand die hem kent, gehoord. Ik ken verder niemand die hem kent. Maar hij heeft ontelbare kansen gehad om het zelf te doen. Mijn moeder heeft hem nooit slecht gemaakt, dus waarom zou ik haar niet geloven?
En je laatste punt, die keus wil ik hen dus graag zelf geven :)
mika11: Dat is dan heel jammer voor zijn vrouw en haar zoons. Zij weet van mij en houdt ook haar mond. En waarom zou ik mijn mond houden zodat zij de erfenis niet hoeven te delen? Hebben zij daar meer recht op? Zij zijn niet eens bloedelijke familie. ik vind dat echt niet mijn probleem.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:19

Maar denk je echt dat zijn familie je plots met open armen gaan ontvangen als jij daar plots out of the blue staat met een officieel papiertje? Ik denk juist dat ze dat nog véél bedreigender gaan vinden dan als je gewoon zonder heel dat juridisch gedoe eens contact met hun opneemt. Willen ze niks met je te maken hebben dan gaan ze dat ook niet willen als je met honderd bewijsstukken afkomt dat je familie bent. Geloven ze gewoon niet dat jij familie bent en denk je dat ze wel nog openstaan voor toenadering als je het kan bewijzen, dan kan je nog zien of je juridische stappen neemt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:22

Ik begrijp je aan de ene kant wel, maar het idee dat je met een soort bewijs in handen contact met hen kunt opnemen gaat moeilijk worden. Voor zo'n DNA onderzoek zullen ze toch DNA materiaal nodig hebben. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet maar als er een brief komt dat hij materiaal in moet leveren weten ze natuurlijk al dat er iemand bezig is met bewijs verzamelen. Je komt dus nooit blanco maar mét bewijs binnen.

De kans is groot dat je de deur dan voor altijd dicht trekt omdat ze dan denken dat het je om zijn geld te doen is. Geld waar je trouwens recht op hebt als hij sterft, je hebt recht op je kindsdeel (mits hij geld heeft welteverstaan).

Als het je om bewijs op papier en eventueel geld te doen is moet je het doen. Maar reken er maar op dat het een langdurige en kostbare zaak wordt, dit soort dingen zijn extra lastig als het tussen twee landen in wordt beslecht en het kan zo zijn dat hij niet vrijwillig meewerkt.

Als je echt kans wilt maken op contact en een grotere familie voor je zoontje zou ik het persoonlijk eerder via zijn (stief?)kinderen spelen dan via hem (en dan dus vanzelf ook via zijn vrouw). Die kinderen snappen misschien wel dat je hen wilt leren kennen en ze kunnen je misschien meer over hem vertellen. Uiteindelijk zullen je vader en zijn vrouw moeilijk nee kunnen zeggen tegen contact met jou als je al contact met zijn zoons en hun kinderen hebt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:24

ukkiepuk schreef:
meggiemeg schreef:

Dan had haar vader hem er maar niet in moeten steken :Y) blij of niet, van s.ex kun je zwanger worden, dus dan had hij beter na moeten denken ;)

Oh ja, want jij weet of het überhaupt vrijwillig was of niet en of die moeder wist dat hij een vriendin had etc? ;)

Ik ben zelf ook een kind met 'alleen een moeder' (alleen heb ik hem nooit gekend) en zelfs na je verhaal snap ik nog steeds niet waarom je dit zou willen. Uit je laatste reactie lijkt het ook meer dat het je om de erfenis gaat. Vind het een beetje raar dat je hem wilt verplichten te erkennen dat hij je vader is. Hij wilt toch geen contact? Waarom zou jij dan überhaupt nog contact willen met die vent?
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 04-12-13 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt