Bitcoins hoe werkt het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 01:30

[HTT] Cryptocurrency
Cryptocurrency topic

Ik denk niet dat het te laat is om in te stappen... Maar zou niet instappen met geld wat je nodig hebt om je dagelijkse boodschappen te doen :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:35

Er zit 100% zeker een toekomst in cryptocurrency. Of dat het bitcoin netwerk is, of een andere platform, dat moet de toekomst uitwijzen. Het originele bitcoin netwerk heeft zeker problemen wat het niet volledig geschikt maakt voor massaler gebruik, maar aan die issues wordt hard gewerkt. Het aantal verwerkbare transacties, de energie die het geheel kost, het schalen van cost/reward. Ja, het staat nog in de kinderschoenen.

Bovendien zijn er ook andere coins/netwerken die in een enorme groei zitten die wellicht bitcoin van zijn troon zal gaan stoten. Onder andere ethereum is hard op weg.

De meeste mensen die er niet zo veel verstand van hebben, zien alleen maar de enorme fluctuaties van de bitcoin en de hele hoge prijs. Maar om bitcoin écht te laten werken, moet de bitcoin nog veel en veel duurder worden. Moet je nagaan als er in totaal maar 21 milj euro's waren. Kun je nagaan hoeveel 1 euro dan waard zou moeten zijn, gezien hoeveel mensen met euro's willen betalen?

Het punt is. De blockchain is écht revolutionaire techniek die nog volwassen moet worden. Je kunt de blockchain nu vergelijken met het internet begin jaren 90. Het gaat groot worden. Héél groot.

Ik verwacht dat de daadwerkelijke winnaar een soort netwerk wordt van verschillende blockchains, die gaan samenwerken, waarin verschillende coins dominant kunnen zijn. Maar dat blockchain en crypto blijft, en in de toekomst een dagelijkse rol zal gaan spelen in ieders leven in de komende 10/20/30 jaar, daar kan denk ik niemand omheen. Daar is deze techniek veel te krachtig voor.

En het is nooit te laat om in te stappen, zolang je niet met geld speelt dat je niet bereid bent te verliezen. Ik ben eind december ingestapt met iets van 5% van mijn spaarrekening. Ik ben verdubbeld, vervolgens is de waarde weer terug gezakt naar mijn inleg, en inmiddels alweer bijna hersteld naar de verdubbeling. Verwacht niet over een jaar in een lambo te rijden. Maar ik zou het bijvoorbeeld best leuk vinden als ik aan het eind van het jaar mijn telefoon of laptop kan vervangen. En zo niet... nah jah, jammer dan. Maar er zijn er ook meer dan genoeg die op een verkeerd moment zijn ingestapt en op dit moment nog maar iets van 30% van hun inleg hebben. En ook dat hersteld waarschijnlijk wel weer, maar dat zou zomaar een jaar kunnen duren. Dus nogmaals. Doe het alleen met geld dat je kan missen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:55

Alleen maar jargon...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:12

En dan heb je natuurlijk altijd nog mensen die hun geld het liefste in hun sok onder hun matras willen bewaren.... ook prima. Maar over 20/30 jaar doe jij ook mee. Mark my words.

En dat mag je ontkennen, daar mag je weerstand tegen bieden, je mag me een idioot noemen. I really don't care. :+ Wat mij betreft is de onvermijdelijke toekomst van de blockchain gewoon een feit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:41

Ik noem niemand een "idioot", leg me geen woorden in de mond.
Maar ook jij klinkt als een enthousiate verkoper van dit idee, met een boel spannende buzz woorden, en verregaande claims en toekomstvoorspellingen.
Maar nergens een simpele duidelijke verklaring waar de waarde van de bitcoin van afhangt, wat de monetaire waarde van deze valuta is. Zoals ik eerder zei, je krijgt alleen circulaire antwoorden, simpel gezegd de bitcoin is waard wat de bitcoin waard is.
En dat maakt me zéér sceptisch ten aanzien van dit fenomeen, het ruikt naar windhandel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:52

Kan jij mij dan uitleggen waar de waarde van de euro vanaf hangt? Of van welke andere valuta dan ook? Die vraag is namelijk niet anders.

Daarnaast blijf jij alsmaar hangen op de waarde van die bitcoin. Blockchain technologie is veel meer en veel groter dan de bitcoin.

Ik zei trouwens niet dat je me een idioot noemde. Ik zei dat je me hierom een idioot mag noemen, dat me dat niks kan schelen. Het boeit me echt geen zak dat er sceptici zijn die de kracht van Blockchain niet in zien. Er komt vanzelf een moment dat je er niet omheen kunt.

Er zijn hele grote bedrijven die zich er al tegen aan bemoeien. Grote wereldbanken hebben zelfs een eigen crypto coin. IBM, kodak, disney, Macdonalds, en zo zijn er nog tientallen voorbeelden. En het gaat ook niet alleen maar over geld. Of betaalmogelijkheden. Blockchain gaat zich verspreiden door alle lagen van de digitale wereld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:58

Of tegenvragen inderdaad, dat is óók een geliefde ontwijk tactiek .
De euro staat hier niet ter discussie, zie topic titel.
Maar goed ik denk eigenlijk niet dat ik hier een antwoord zal krijgen op mijn simpele vraag. Ik vermoed dat jullie het gewoon niet weten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:11

De waarde is de emotionele toegekende waarde van de meerderheid. Net als met een paard: de waarde is de slachtprijs maar ze worden voor meer verkocht omdat je er op kan zitten en mee knuffelen. Willen meerdere mensen hetzelfde paard dan wordt hij duurder. Gaat het paard stuk dan is hij slechts de slachtwaarde of hij kost geld.

Bij crypto's gaat het veel meer om de mogelijkheden er om heen. Daarom zijn er meerdere munten die elk hun eigen sterke punten hebben. Bij Bitcoin is het vooral fijn dat je er mee kan betalen op thuisbezorgd.nl :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:14

Maar het is geen simpele vraag. Je verwacht een simpel antwoord op een ingewikkelde vraag. Je vraagt naar hoe de economie werkt. En dan kun je zeggen dat het niet over de euro gaat. Maar daar gaat het wel degelijk over. De waarde van bitcoin is geen andere discussie dan de waarde van welke valuta dan ook.

Een munt is waard wat die waard is omdat mensen die munt accepteren als betaling voor een dienst of een product of voor uitwisseling van een andere munt. Dat geld voor de euro, de dollar, de yen en dus ook de bitcoin, of ethereum, of Ripple. Etc etc etc.

Op het moment dat de pleuris uitbreekt en de dollar kei hard crasht, dan is die euro of dollar ook geen zak meer waard. Dan sta je ook te flapperen met je papiertje die je op dat moment beter kunt gebruiken om de openhaard mee aan te steken om warm te blijven. Waarom is de dollar vandaag 1,60 euro, en morgen nog maar 1,20... dat is éxact hetzelfde.

Iets heeft een waarde, omdat mensen dat als waarde accepteren.

Over 10/20 jaar betaald half Azië digitaal hun bigmac met OMG munten op het ethereum netwerk zonder dat ze zelf een bankrekening hebben. OmiseGo is een prachtig project om mensen zonder toegang tot een bankrekening toch digitaal toegang te geven tot betalingen en diensten. Een project met veel visie, toekomst, en backing van hele grote bedrijven zoals Macdonalds, maar ook bedrijven van betaalautomaten waar mensen hun cash kunnen gaan uitwisselen voor OMG.

Kodak, die de betaling van eigendomsrecht van foto's online gaat vast leggen middels de Blockchain.

Verzekeringen, eigendomsrechten van vanalles en nog wat. Alles zal via de Blockchain gaan lopen.

Grote banken, die door middel van hun eigen coin Ripple, goedkoper en sneller betalingen kunnen regelen over de hele wereld heen en tussen diverse andere valuta.

Er zijn nu al zoveel veel belovende implementaties van crypto currency en de Blockchain. Het is zoveel meer en zoveel groter dan enkel een bitcoin waar mensen mee handelen.

Je kunt je kop in het zand steken en het een bubbel noemen en weet ik veel van wat er allemaal door de media en sceptici verspreid wordt. Its here to stay.

Iets is waard wat het waard is omdat het voor die waarde geaccepteerd wordt. Dat heet nou economie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:32

De bitcoin is geen economie, als verschijnsel is het veel eenvoudiger, het is valuta voor zover ik begrijp.
Van "normale" valuta is me globaal bekend hoe daarvan de waarde wordt vastgesteld, door wie en waarom.
Dat is me van bitcoin niet duidelijk.
En wat betreft "de kop in hef zand steken", vertel me eens, wat is het niet stellen van dergelijke kritische vragen?
Wat ik doe is zo ongeveer het tegenovergestelde van mijn kop in het zand steken....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:55

De bitcoin is net zo goed onderdeel van de economie als elke andere valuta. Het is een betaalmiddel waarmee je producten en diensten kunt kopen en kan verhandeld worden tegen andere betaalmiddelen.

Dat die digitaal is en nieuw en via een alternatief netwerk verloopt, maakt dat niet minder waar.

Je denkfout zit hem in dat omdat bitcoin niet fysiek is en geen centrale regulatie heeft, het dús geen betaalmiddel en valide valuta is. Maar dat is gewoon niet waar.

Bitcoin heeft valide waarde, zolang die als betaalmiddel geaccepteerd wordt. Net als met euro's. Net als met guldens. Die heeft nu ook geen waarde meer, omdat die niet meer als betaalmiddel wordt geaccepteerd. Allemaal hetzelfde principe.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:03

Shiloh schreef:
Je denkfout zit hem in dat omdat bitcoin niet fysiek is en geen centrale regulatie heeft, het dús geen betaalmiddel en valide valuta is. Maar dat is gewoon niet waar.

Dit beweer ik nergens; je legt me (alweer) woorden in de mond.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:21

Ik heb je werkelijk ng geen 1 keer woorden in de mond gelegd. en je bent ondertussen zelf een ster in het ontwijken en negeren van antwoorden. Je blijft maar roepen dat je geen antwoord krijgt. Maar je hebt dat antwoord ondertussen al 6 keer gehad.

Jij vraagt: hoe werkt de waarde van bitcoin.
Ik zeg: het is economie. Hoe heeft alles jn de wereld waarde?
Jij zegt basically: ik snap hoe economie werkt, en de waarde van de euro. Maar bitcoin is geen economie.
Ik zeg: jawel. Dat is het wel. Bitcoin is niet anders dan euro of dollar.

Dat jij het ene economie vind en het andere niet, maakt dat je dus vind dat het verschillend zou moeten werken. En bitcoin niet gewoon een valuta is als elk ander.

Je weet hoe het met de euro werkt. Vervang euro voor bitcoin en je hebt je antwoord.

En als je het dan nog niet snapt, moet je misschien specifiekere vragen stellen....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:34

Ach wat jij "concludeert" uit mijn woorden is jouw fantasie.
Maar die zaken die jij hier als heilige waarheid verkondigt, dat de bitcoin een valuta is " net als iedere andere" is simpelweg nonsens.
Bitcoin is in werkelijkheid zeer omstreden, wordt slechts door weinige handelaren geaccepteerd ( en dat aantal daalt). Bekende economen hebben de mogelijkheid geopperd dat bitcoin een Ponzi bedrog is.
Dat is bepaald niet hetzelfde als wat voor een normale valuta als de euro geldt.
Ik heb niets tegen op bitcoin op zich, waarom zou ik ? Geen belangen voor of tegen...Ik drink alleen niet zomaar de koolaid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:16

Valuta = neutraal ruilmiddel dat makkelijk geacepteerd word omdat de verkoper weet dat die er voor vrijwel dezelfde waarde vrijwel overal iets anders mee kan kopen. Bitcoin's waarde fluctueerd (nog) veel te veel om daar aan te voldoen. Het is nu een gokmunt ipv een stabiele betaalmunt en dat is buiten hoeveel plekken de munt accepteren (o.a. omdat de waarde zo fluctueerd). Euro/Dollar zijn munten waarvan de waarde redelijk stabiel is en die eigenlijk overal herkend en geaccepteerd worden/simpel zijn in te wisselen voor lokale valuta.
Zo'n valuta voldoet aan deze eisen : Portable/ Durable / Divisible/ Of equal exchange / Of fungible value.
Bv. een koe is te groot en niet deelbaar (zeker als je enkel een appeltje wil kopen), aardolie is lastig sjouwen en voedsel rot te snel (naast ook lastig sjouwen). Echter een euro of dollar biljet/munt/digitale versie is dit alles, en het maakt niet uit van wie je hem krijgt, ze worden geaccepteerd. Bij bv de koe is er meteen discussie over kwaliteit van de koe, aardolie idem.

Noch de Dollar, noch de Euro, noch bitcoin heeft een onderliggende waarde anders dan het blinde vertrouwen dat de volgende persoon/bedrijf waar je het naar toe brengt er goederen/diensten voor zal willen ruilen waarbij de waarde vergelijkbaar is met waarvoor jij het geruild hebt. Geen van deze 3 valuta hebben een fysieke fundering onder de munt zoals dat voor 1971 (koppeling goud aan dollar en inwisseling mogelijk) gebruikelijk was. Dat maakt inflatie en dus betaalbaar houden van schulden makkelijk, maar voor de gewone burger is het een kostbare zaak, want de inkomens stijgen niet zo hard als de werkelijke inflatie (nu ong. 3%/jaar). Groot deel van de "fundering" onder valuta is de belasting die er in betaald moet worden.

De hoeveelheid geld blijft stijgen, waardoor o.a. de beurskoers stijgt, evenals de grond en huizenprijzen (en die landbouwgronden kunnen echt niet zoveel meer produceren ongeacht de groene revolutie van na WOII). Al dat geld wil ergens naar toe en op dit moment is de laatste tulpenbollenrage bitcoin. Beurs zit eng hoog, obligatiemarkt is weinig interessant met langdurig lage tot negatieve rentes, onroerend goed heeft ook grenzen, bitcoin veel minder. Dat geld moet namelijk rente/winst opbrengen zodat de eigenaar het niet opgebruikt heeft voordat die overleden is.

De echte interesse van bedrijven zit helemaal niet in die bitcoin, maar in de onderliggende blockchain technologie, daarmee zijn zeker nuttige mogelijkheden die WEL inkomen opleveren voor de werkelijke economie en dus banen voor de gewone mensen (en hopelijk ook hun pensioenvoorziening).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 01:20

Natuurlijk is de waarde nog instabiel. Maar hoe de waarde tot stand komt is niet anders dan bij andere valuta. Vraag en aanbod. Het gebruik is ook nog zeer omstreden. En daarom fluctueerd de prijs ook zo, maar dat maakt niet dat de werking van hoe de waarde tot stand komt anders werkt dan andere valuta en aandelen.

Duhuh. Tuurlijk is het omstreden. Het is nieuw en gaat tegen de volledige gevestigden orde in. Het hele principe dat het zelf controlerend is is nieuw.

Geen wonder dat er ook grote verhalen tegen zijn en paniek gezaaid wordt. Veel bedrijven en instanties en overheden zijn als de dood voor bitcoin. Omdat ze er een stuk controle mee verliezen. Maar daarmee is het nog niet tegen te houden. Ik garandeer je, dat bedrijven die mee werken beter uit de verf gaan komen dan de paniek zaaiers.

Het aantal dat het accepteerd fluctueerd. En sommige vervangen bitcoin juist weer voor een andere coin. Een grote reden daarvan zijn de traagheid en de kosten van het bitcoin netwerk. Maar ook daar wordt aan werkt. De techniek is niet af. Het lightning netwerk wat dit jaar uit komt gaat daar hele grote stappen in zetten. Er is een constant gevecht gaande tussen verschillende varianten van de techniek (en dus ook coins) om de uiteindelijke "winnaar" te worden. Zie het als een gevecht om het internet tussen interne explorer, Firefox en Chrome.

Maar dat alles veranderd niks aan dat de waarde van bitcoin of andere coins op de zelfde manier fluctueerd als elke andere valuta. Vraag en aanbod en de waarde die mensen accepteren.

Tuurlijk zijn er veel mensen die op dit moment investeren omdat ze geloven in de waarde van crypto in de toekomst en niet perse om wat ze er vandaag de dag ermee kunnen doen.

Als ik in 1990 een stukje internet had kunnen kopen had ik het ook gedaan. Het is niet anders dan investeren in andere nieuwe technieken of een aandeel kopen in een nieuw bedrijf.

Ik denk zelf niet eens dat bitcoin het gaat redden. Ik verwacht dat voor 2020 dat het ethereum netwerk de overhand neemt.

De prijs is nu extreem volatiel. Maar is dat erg? Ik denk het niet. Naarmate dat de techniek verbeterd en volwassener wordt en meer gebruikers trekt, zal de prijs steeds stabieler worden.

Het is gewoon voor het eerst dat een betaalmiddel helemaal nieuw geïntroduceerd wordt, zonder dat het gereguleerd wordt door een bank of een overheid. Het is een munt voor de massa, gecontroleerd door de massa. Door de gebruikers. Maar dat maakt het niet ongereguleerd. Dat het een ponzi scheme zou zijn slaat dan ook helemaal nergens op. Alles wat er op het netwerk gebeurd is volledig openbaar en traceerbaar. Sterker nog. Het is wat dat betreft op termijn betrouwbaarder dan de dollar. Het aantal Bitcoins staat vast(van vrijwel alle crypto coins). In tegenstelling tot de dollar die gewoon vrolijk dagelijks wordt bij geprint. Over illusie en bedrog gesproken.

Hoe meer het gebruikt gaat worden, hoe meer het waard wordt en hoe stabieler het wordt. Dat is gewoon simpele logica.

Ja. De waarde die het vandaag heeft, kan morgen gehalveerd of verdubbeld worden. Dat ontkent niemand. Is dat over 20 jaar nog steeds zo?

Nee zeker niet.

En natuurlijk zal er een stuk toch gereguleerd moeten worden. Dat gebeurd ook al. Steeds meer. Het is heel lastig om op legale wijze euro's om te zetten in crypto of crypto om te zetten in euro's zonder je identiteit bekend te maken of traceerbaar te zijn.

Er is niemand die beweerd dat de waarde nu ook maar enigsinds betrouwbaar is. Maar je kunt er nu al wel mee betalen en de waarde blijft een kwestie van vraag en aanbod. En naarmate dat het op steeds meer plekken als betaalmiddel geaccepteerd wordt, hoe hoger de vraag en dus ook hoe hoger de waarde.

Mensen die nu investeren geloven in de toekomst van crypto en de Blockchain. Natuurlijk nemen ze daarmee een risico. Net als elke andere investering. En daarom moet je er alleen instoppen wat je kan missen als je eraan begint.

Als je er niet in geloofd, dan doe je er Toch gewoon niks mee.

De dag dat je niet meer echt een andere keus hebt, komt vanzelf.

De techniek is zó revolutionair... een wereld zonder is inmiddels gewoon ondenkbaar. De mogelijkheden zijn eindeloos en gaan veel en veel verder dan enkel één digitaal betaalmiddel, genaamd bitcoin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 06:34

bromfiets schreef:
Waarschijnlijk komt het grootste gedeelte terecht bij de multinationals, banken en overheden. Ook de grootste bitcoinfarms zijn in beheer van voorgenoemde, daar kun je als huis- tuin- en keukenminer echt niet aan tippen.

Nee, multinationals, banken en overheden doen hier zo goed als niet aan mee.
Waarom zouden ze? Waarom zou een multinational speculeren met bitcoins terwijl ze schatrijk aan het worden zijn met het verkopen van luiers en shampoo? En waar zouden ze het mandaat vandaan halen? Zouden de aandeelhouders willen dat Unilever al zijn geld in bitcoin stopt? Dat kan je veel efficiënter zelf doen, daar heb je de CEO van Unilever niet voor nodig (en die persoon wil toch ook een flink loon). Verwar dit trouwens niet met enkele grote bedrijven die een eigen "currency" introduceren om aan goedkope financiering te komen.

De CEO van een grote bank heeft al aangegeven dat de eerste handelaar van zijn bank die in bitcoin handelt dezelfde dag eruit vliegt.

De farms zijn voornamelijk in handen van particulieren (en hun investeerders). Overheden doen hier nauwelijks (niet) aan mee, overheden werken ze zelfs actief tegen met regelgeving. Behalve dan misschien noord-korea.

Een groot deel van de bitcoins is in handen van enkele mensen die hier mee begonnen zijn (1000 mensen zouden 40% van alle bitcoins in handen hebben).
https://www.bloomberg.com/news/articles ... the-market

Edit: ik sluit me trouwens bij Kugger aan, ik zie een paar voorstanders hier hele verhalen typen maar als econoom prik je daar zo doorheen. Het zijn allemaal buzzwoorden die de gemiddelde persoon misschien zal overtuigen in een bar tijdens een biertje, maar als je dit als basis voor een bachelor thesis zou schrijven dan krijg je je diploma niet (laat staan als het voor de masters gebruikte). Het is vooral onsamenhangend zonder een link weten te leggen naar hoe een economie functioneert. Dat wil trouwens niet zeggen dat de waarde daarom niet verder kan stijgen, ook tulpenbollen hebben een goede tijd meegemaakt toen ze maar in waarde bleven stegen.

Edit edit: ikzelf zie de waarde flink dalen de komende jaren. De enige mensen die echte noodzaak hebben bitcoin aan te houden zijn criminelen. Denk aan mafia groepen en een staat als noord-korea die sancties probeert te omzeilen. Zo snel de waarde daalt en niet meteen meer hersteld zullen de meeste speculanten er genoeg van hebben en uitstappen (misschien zien we nog een paar "dead cat bounces" en dan is het over met een waarde van een paar dollar of zelfs een paar centen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:27

Shiloh schreef:
Er zit 100% zeker een toekomst in cryptocurrency. Of dat het bitcoin netwerk is, of een andere platform, dat moet de toekomst uitwijzen. Het originele bitcoin netwerk heeft zeker problemen wat het niet volledig geschikt maakt voor massaler gebruik, maar aan die issues wordt hard gewerkt. Het aantal verwerkbare transacties, de energie die het geheel kost, het schalen van cost/reward. Ja, het staat nog in de kinderschoenen.

[...]

Het punt is. De blockchain is écht revolutionaire techniek die nog volwassen moet worden. Je kunt de blockchain nu vergelijken met het internet begin jaren 90. Het gaat groot worden. Héél groot.

[...]

Wat ik niet goed snap is waarom je hier zo geinteresseerd in zou moeten zijn als particulier (behalve dan het speculatie gedeelte om snel wat geld te verdienen).

Stel, morgen worden we wakker en de overheid heeft besloten compleet over te stappen op een cryptocurrency. Laten we het de digital euro (DEURO) noemen. Diezelfde dag krijg je een mail van je bank met de mededeling dat je 2.000 euro omgezet is in 2.000 Deuro. Die middag ga je naar de supermarkt en kost een kilo bananen geen 70 eurocent, maar 70 deurocent.

En nu?

Nu zitten we op de blockchain met een cryptocurrency.
Maar eigenlijk veranderd er niets, behalve dan dat je geen cash transacties meer kan doen.

Dus wat is die revolutie nou?

Voor bedrijven en banken is het waarschijnlijk mooi omdat ze kosten kunnen besparen, of heel slecht omdat ze niet meer kunnen uitlenen dan ze hebben waardoor de economie in zal storten, voor overheden (centrale banken) is het minder mooi omdat ze de economie niet meer kunnen reguleren met behulp van inflatie. Maar voor de particulier veranderd er niets. Behalve misschien als de wereld overgaat naar de Deuro en je niet meer hoeft te wisselen om buiten Europa te betalen.

Dus mijn oprechte vraag, wat zou de revolutie precies zijn?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:50

Ik probeer het te snappen maar vind het lastige materie. Omdat ik altijd denk “al doende leert men” heb ik afgelopen weekend nav dit topic voor een klein bedrag bitcoins gekocht, heb nu een digitale Wallet, houd koersen in de gaten en probeer zo uit te vogelen hoe eea werkt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:03

Unilever zal inderdaad niet minen, dat ben ik met je eens. Waarschijnlijk is mijn uitleg wat kort door de bocht. De bedrijven zelf minen niet, niet als onderdeel van het bedrijfsplan, maar er is bekend dat er privé wel enorme transacties zijn gedaan door CEO's.
Venezuela lanceert trouwens binnenkort zijn eigen crypto. Of het iets positiefs is is een tweede, maar het is wel een overheid.

Ik geloof trouwens dat de kracht juist ligt in het feit dat het niet door de overheid of banken gereguleerd wordt. Jouw voorbeeld van de Deuro zie ik momenteel exact gebeuren, maar dan vanuit banken. Alles wordt digitaler en cash wordt steeds verder ontmoedigd. Hier in de kleinere dorpjes van de semi-randstad moet je kilometers rijden om te kunnen pinnen en er verdwijnen er steeds meer (en crypto's kun je ook pinnen by the way).
Crypto's halen de monopoliepositie van banken weg waardoor men kan gaan kiezen hoe men betaalt en tegen welke kosten, in plaats van een bank en zijn (veranderende) regeltjes slikken omdat het niet anders kan. Je salaris in een sok onder je matras bewaren en alleen cash uitgeven is namelijk al lang geen optie meer.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:08

Begrijpelijk dat veel mensen hier terughoudend tegenover staan, maar zoals Shiloh al aangaf, draait het vooral om de technologie erachter.
Misschien moeten jullie die eens even opzoeken en je erin verdiepen, vooraleer er geroepen wordt dat het een corrupte maffiazaak is...

De technologie biedt namelijk een veel 'veiligere' en gecontroleerde manier van transacties aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:57

bromfiets schreef:
maar er is bekend dat er privé wel enorme transacties zijn gedaan door CEO's.

Wat ze privé doen heeft niets met het bedrijf te maken. Ook CEO's maken soms rare en slechte beslissingen privé.

bromfiets schreef:
Crypto's halen de monopoliepositie van banken weg waardoor men kan gaan kiezen hoe men betaalt en tegen welke kosten, in plaats van een bank en zijn (veranderende) regeltjes slikken omdat het niet anders kan. Je salaris in een sok onder je matras bewaren en alleen cash uitgeven is namelijk al lang geen optie meer.

Betaal jij zoveel kosten voor je betaalpakket dan? Het betaalpakket bij mijn bank is redelijk goedkoop, die kosten verminderen zie ik niet als een revolutie. Bovendien is mijn spaargeld bij de bank verzekerd (tot een bepaald bedrag), iets wat ook wat waard is.

Ook creëert een bank geld door meer uit te lenen dan ze heeft. Valt de functie van waardecreatie plotseling weg, dat is immers niet mogelijk met een cryptocurrency, dan zullen aardig wat bedrijven in de problemen komen (failliet gaan).

En voor ons (de particulier) zal het onmogelijk worden een lening te krijgen. Huis kopen? Hopelijk heb je genoeg want zonder banken kan je nergens een lening krijgen.

Edit: de kosten van een bitcoin transactie zijn op dit moment rond de $3.50. Mijn bank laat mij gratis pinnen in een winkel.

Dus nogmaals, hoe zie je die revolutie precies gebeuren?

bromfiets schreef:
Misschien moeten jullie die (de technologie achter crypto) eens even opzoeken en je erin verdiepen, vooraleer er geroepen wordt dat het een corrupte maffiazaak is...

De technologie biedt namelijk een veel 'veiligere' en gecontroleerde manier van transacties aan.

Niemand riep hier dat het een corrupte maffiazaak is. Dus misschien moet jij eerst beter lezen vooraleer dingen te roepen.

En biedt het werkelijk een gecontroleerde manier van transacties aan? Is niet een van de grote voordelen van crypto dat het anoniem is? Zijn crypto's niet veel gebruikt in criminele transacties?
En is het daadwerkelijk veiliger? Het geld op mijn bankrekening is verzekerd, jouw crypto portefeuille niet. Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in Thailand was er afgelopen maand nog een geval waar inbrekers iemand in gijzeling namen voor zijn wachtwoord. Die man is nu al zijn crypto-currency kwijt, en kan fluiten naar zijn centen aangezien het oncontroleerbaar is. Tel daar bij op de hoeveelheden crypto-currency die gestolen zijn met cyberattacks op trading websites. Klinkt allemaal heel veilig :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:15

Misschien moet jij beter lezen, want die laatste quote is niet van mij :) Net zo min als dat ik het een revolutie heb genoemd. Ik ben wel van mening dat het een bruikbaar systeem kan zijn náást het huidige systeem. Over de bruikbaarheid kunnen we prima van mening verschillen. Jij vindt het niks, dan doe je het niet.

Over veiligheid kan ik ook talloze voorbeelden aanhalen waarbij mensen hun bankrekening leeggehaald wordt omdat mensen hun pincode onder dwang of door scams afgeven. Wat dat betreft is geen enkel systeem 100% veilig. Dat je geld dan verzekerd is kan een voordeel zijn, maar in mijn omgeving ken ik geen mensen die na zo'n incident ook daadwerkelijk hun geld terugkregen, allemaal 'wegens gebrek aan bewijs'. Dus ik zou dat geen garantie willen noemen.

Crypto's worden ook net zo veel gebruikt door het criminele circuit als het huidige systeem. Hoeveel crimineel geld staat op Zwitserse banken of de Kaaimaneilanden? (Wolf of Wallstreet gezien? ;) ) Bovendien ben je bij grote transacties verplicht om je id bekend te maken, anders kun je niet traden. De grens daarvan ligt bij de meeste platforms op 5000 of 10.000 dollar. Niet echt interessant om dan een miljoen weg te sluizen, ook gezien de transactiekosten. Alle transacties zijn trouwens terug te zoeken, zodra je iemands adres(sen) weet is alles na te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:18

bromfiets schreef:
Misschien moet jij beter lezen, want die laatste quote is niet van mij :)

klopt, copy/paste foutje.

bromfiets schreef:
Net zo min als dat ik het een revolutie heb genoemd. Ik ben wel van mening dat het een bruikbaar systeem kan zijn náást het huidige systeem. Over de bruikbaarheid kunnen we prima van mening verschillen. Jij vindt het niks, dan doe je het niet.

Excuses, haalde je idd door de war met Shiloh.

En een systeem naast het huidige systeem is heel goed mogelijk, zelfs waarschijnlijk.
Misschien handig in geval je geld globaal rond wilt sturen als particulier, mits the koersschommelingen verdwenen zijn, maar verder niets bijzonders of nieuws. Net zo dat je nu cash hebben, je kan geld overmaken, betalen met een chipknip (ook al niet meer, maar ja), een creditcard kunt gebruiken, etc.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:34

Dan zijn we het met elkaar eens :)

Er zitten zeker nog kinderziektes in de verschillende crypto's, maar ik geloof dat die zichzelf mettertijd zullen gaan oplossen. Daarmee zullen er ook crypto's ten onder gaan. Bitcoin zelf is daarvoor een goede kanshebber, al zijn een aantal moeilijkheden daarvan al opgelost. De tijd zal het leren.

Ik denk dat je crypto's vooral moet zien als een soort belegging waarbij je geld tegelijkertijd toegankelijk is om uit te geven zoals dat bij gewone beleggingen (of spaarrekeningen) veel minder makkelijk is. En ja, daar zitten risico's aan vast maar dat weet je van te voren.