Jouw pitjes zijn goud waard!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 00:44

Cassidy schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat doe ik ook :).

Dus die rechtszaak tegen die boer die per ongeluk kruisbestuiving kreeg in zijn NIET bij Monsanto aangeschafte zaden is niet waar?

Welk gedeelte van "daar gaat dit topic niet over" en "ik hou me buiten de Monsanto discussie" begrijp je niet? :). Dan kan ik het wat duidelijker uitleggen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:17

Vjestagirl

Re: Jouw pitjes zijn goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 09:21

Mooi, dan kunnen we hier nu verder met praten over het goede doel :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:25

hutch84 schreef:
ik heb ik een winkel gewerkt met bloemen planten en zaden.
hoewel het erg leuk idee is. mag je vaak geen zaden enz invoeren richting een ander land nu zal het binnen de eu niet zo moeilijk zijn. omdat de zaden eu keurmerken hebben
wij hadden een flinke map waarin stond waaraan de zaden moesten voldoen als je ze op wilde sturen naar een bepaald land /
vaak moesten ze alsnog eerst gecontroleerd worden en 100 % ziekte vrij verklaard worden en dan is verzenden een dure grap geworden

maar weet wel als je gewoon zo maar zaad opstuur je de natuurlijke flora en fauna in het land waar ze terecht komen ga verstoren. ook heb je een grote kans dat je een ziekte mee stuurd.
daarom is deze actie in mijn ogen niet goed doordacht om de mensen op te roepen zaden op te sturen de kans op ziekte verspreiding is in mijn ogen kleine als je gegarandeerd ziekte vrij zaden op stuurd

Je hebt een punt dat je met het verspreiden van dergelijke zaden eventueel ook ziektes verspreid. Aan de andere kant ga je daar wel de grote monocultuurgewassen van Monsanto en aanverwantte zaadproducenten tegen. Ik heb een kennis die in de tomatenzaadproductie zat. Een aantal jaar geleden ging de tomatenzaadproductie vanuit Nederland naar Afrika toe, omdat het daar goedkoper kon. Persoon in kwestie hier zijn hele kassen zo omgebouwd om op iets anders over te stappen, kwamen ze met grote vaart weer terug bij hem omdat de kwaliteit in Afrika toch te wensen overliet.

Dus ja, kwaliteit is belangrijk. Maar als het voor de lokale bevolking niet haalbaar blijkt om de mooie dure genetische aangepastte zaden te blijven kopen, ze daardoor failliet gaan en verhongeren of zichzelf zo in de schulden steken dat ze zelfmoord plegen, waar zij we dan mee bezig?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:34

In- en uitvoer van planten en zaden is verboden bij de wet mits het door een gecertificeerd bedrijf wordt gedaan.
(zie plantenziektenwet en zaaizaad en plantgoedwet)

Naast de kans op het introduceren van plantenziekten in een land/continent die daar nog niet bestaat, kan ik me ook voorstellen dat telers hier niet al te blij mee zijn.

Daarnaast meen ik me te herinneren dat nog niet zo lang geleden de europese wetgeving is veranderd waardoor (hobby)telers ook geen zaden meer mogen verkopen/ruilen, er mag alleen nog maar gebruik gemaakt worden van gecertificeerde zaden (en sorry Vjestagirl maar dit is een link naar Monsato)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:41

Monsanto heeft alleen rechten op zaden die een gen bevatten die de plant resistent maken tegen Roundup. Er zijn meer dan genoeg andere zaden van andere zaadproducenten (ook gecertificeerd) waar dat gen niet in zit.

Desalniettemin denk ik dat dit 'pitjes' initiatief weinig zoden aan de dijk zet. En niet alleen wegens importbeperkingen, en ook niet vanwege dat er niet eens grond (of water) beschikbaar is om eten te telen, maar meer omdat de zaden uit wat wij eten domweg geen 'basis' eten is. Wij kunnen geen rijst- of maiszaad sturen, want dat eten we zelf - als we het al vers hebben. Idem voor andere granen of bv. aardappelen.
Wat voor basisbehoeften moet een mens in de 3e wereld nou in godsnaam uit tomaten, paprika en fruit halen? Ja, wat vitamines. Maar calorietjes zitten er nauwelijks in, en honger gaat het dus niet oplossen. De schaarse grond en beperkte hoeveelheid water kan beter aan rijst of andere koolhydraatproducten worden besteed dan aan luxevoer als perziken...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:49

Ibbel schreef:
Monsanto heeft alleen rechten op zaden die een gen bevatten die de plant resistent maken tegen Roundup. Er zijn meer dan genoeg andere zaden van andere zaadproducenten (ook gecertificeerd) waar dat gen niet in zit.

Desalniettemin denk ik dat dit 'pitjes' initiatief weinig zoden aan de dijk zet. En niet alleen wegens importbeperkingen, en ook niet vanwege dat er niet eens grond (of water) beschikbaar is om eten te telen, maar meer omdat de zaden uit wat wij eten domweg geen 'basis' eten is. Wij kunnen geen rijst- of maiszaad sturen, want dat eten we zelf - als we het al vers hebben. Idem voor andere granen of bv. aardappelen.
Wat voor basisbehoeften moet een mens in de 3e wereld nou in godsnaam uit tomaten, paprika en fruit halen? Ja, wat vitamines. Maar calorietjes zitten er nauwelijks in, en honger gaat het dus niet oplossen. De schaarse grond en beperkte hoeveelheid water kan beter aan rijst of andere koolhydraatproducten worden besteed dan aan luxevoer als perziken...

Nee basis eten is het niet, maar het is wel GEZOND eten. Vitamientjes zijn zo belangrijk. En daar is ook een schrijnend tekort aan.

facebook:
https://www.facebook.com/groups/306683870332/

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:37

dit project is in mijn ogen alleen levensvat daar als de zaadjes illigaal de grenzen over geholpen worden.
dus in een koffer.
ik zou niet blij zijn als mensen andersom zo produkten mee zouden nemen naar nl ( denk eens aan de plaag van die grote kikkers in geloof ik amerika
die zijn toevallig mee genomen. helaas is er geen natuurlijke vijand waardoor er nu zo een grote populatie is dat de mensen er gek van worden
ze kunnen ze niet eten ze zijn giftig de beesten kunnen ze niet eten ze zijn giftig en de beesten die wel tegen hun gif kunnen. zijn er niet

dus denk goed na voor dat je zadel naar een adres stuurt want indien ze de tomaten dor het gebrek aan bestrijdings middelen niet kunnen beschermen tegen eenvoudige ziektes gaan ze zog steeds dood

Vjestagirl ik vind je toon wel erg scherp dat je wil voorkomen dat ze te ver an het onderwerp af gaan kan ik begrijpen maar dat mag je wel iets netter zeggen
.
persoonlijk neem ik geen deel aan dit project. en ik raad het iedereen af om eigen zaden uit eigen groente op te sturen naar deze adressen
koop dan een zakje zaad laat deze controleren op ziekte en stuur dit dan op kost even iets meer maar je heb wel zekerheid dat je iets goeds opstuur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:46

Dat kost dan iets meer dan alleen die postzegel.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:03

hutch84 schreef:
dit project is in mijn ogen alleen levensvat daar als de zaadjes illigaal de grenzen over geholpen worden.
dus in een koffer.
ik zou niet blij zijn als mensen andersom zo produkten mee zouden nemen naar nl ( denk eens aan de plaag van die grote kikkers in geloof ik amerika
die zijn toevallig mee genomen. helaas is er geen natuurlijke vijand waardoor er nu zo een grote populatie is dat de mensen er gek van worden
ze kunnen ze niet eten ze zijn giftig de beesten kunnen ze niet eten ze zijn giftig en de beesten die wel tegen hun gif kunnen. zijn er niet

dus denk goed na voor dat je zadel naar een adres stuurt want indien ze de tomaten dor het gebrek aan bestrijdings middelen niet kunnen beschermen tegen eenvoudige ziektes gaan ze zog steeds dood

Vjestagirl ik vind je toon wel erg scherp dat je wil voorkomen dat ze te ver an het onderwerp af gaan kan ik begrijpen maar dat mag je wel iets netter zeggen
.
persoonlijk neem ik geen deel aan dit project. en ik raad het iedereen af om eigen zaden uit eigen groente op te sturen naar deze adressen
koop dan een zakje zaad laat deze controleren op ziekte en stuur dit dan op kost even iets meer maar je heb wel zekerheid dat je iets goeds opstuur

Waarom moet het illegaal??

Je stuurt de zaadjes niet rechtstreeks naar een land, maar naar een adres waar ze gesorteerd worden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:10

Omdat alleen een gecertificeerd bedrijf zaden mag exporteren.
Zaden waarvan de herkomst bekend is natuurlijk en de teel en droogmethodes zijn gebaseerd op het minimaliseren van de kans ziektes over te brengen.
Dat is niet hetzelfde als ieen ndividu die er de ballen verstand van heeft (niet als belediging bedoeld, ik schaar mezelf er nl ook onder :P) zelf een stel zaden gaat drogen en opsturen

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:17

Annemiek80 schreef:
Omdat alleen een gecertificeerd bedrijf zaden mag exporteren.
Zaden waarvan de herkomst bekend is natuurlijk en de teel en droogmethodes zijn gebaseerd op het minimaliseren van de kans ziektes over te brengen.
Dat is niet hetzelfde als ieen ndividu die er de ballen verstand van heeft (niet als belediging bedoeld, ik schaar mezelf er nl ook onder :P) zelf een stel zaden gaat drogen en opsturen

Voor een ecologisch gezond land waar ze zelf de planten telen kan ik het nog begrijpen.

Maar een 3e wereldland waar de planten überhaupt amper tot niet voorkomen , dus weinig kans op besmetting vind ik het onzin.

En schijnbaar word die mening gedeeld, anders had die man nooit de zaden over de grens gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:27

Ibbel schreef:

Nog wel. Maar zo vanzelfsprekend als het lijkt is het nou ook weer niet. Ten eerste dus omdat dat gen zich verspreidt, ook omdat de andere planten worden gedood met round-up (een probleem in bv India, waar jouw gewas eraan gaat als de buurman lekker kwistig met de round-up is), en ten derde wordt er dus een wet voorbereid die het verbiedt om zaden uit te wisselen, ook als ze niet gepatenteerd zijn, door registratie te eisen. Er was een uitzondering voor hobbyisten, maar men is aan het lobbyen om die uitzondering eruit te krijgen.

Citaat:
Maar calorietjes zitten er nauwelijks in, en honger gaat het dus niet oplossen. De schaarse grond en beperkte hoeveelheid water kan beter aan rijst of andere koolhydraatproducten worden besteed dan aan luxevoer als perziken...

Hmm, perziken zijn volgens mij juist behoorlijk calorierijk, vol vezels en met behoorlijk wat nuttige mineralen. Dus da's nog geen verkeerde keuze.

Rijst is daarentegen niet echt een optie volgens mij, tenminste niet op plekken met een beperkte hoeveelheid water. Naast granen zijn ook peulvruchten een goede bron van zetmeel/koolhydraten.

Het probleem met exporteren van zaden is wel een dilemma. Het introduceren van exoten die gaan woekeren en ook van onverwachte ziekten en mutaties is beslist reeel. Het is dus best risicovol om zomaar zaden op te sturen (en op bv IJsland en Australie zijn ze dan ook mordicus streng op het importeren van welk mogelijk levend materiaal dan ook, al zijn die natuurlijk ook niet de doelgroep.)

Maar het is natuurlijk ook echt echt echt van de gekke als er mensen sterven omdat ze geen zaaigoed hebben. :n

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:40

@Ibbel: de mensen kunnen hun groenten en fruit ook gebruiken als ruilmiddel, om zo water of rijst te krijgen.

Ik ga nog even wachten voor ik mee doe. Ik volg dit topic nog even.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

Wat een fantastisch initiatief. Ik werk in een keuken en gooi dagelijks veel zaden van producten weg. Ik vraag me alleen ook af hoe het zit met versturen buiten de EU? Zijn er al mensen hier op bokt die dit hebben gedaan en zaden hebben opgestuurd?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:44

Het moet bijna wel ilegaal omdat je niet zo.aar huis tuin en keuken zaden mag versturen is bij wet vast gelegd.
Juist om ziekte verspreiding te voor komen in landen waar er geen bestrijdingsmiddelen zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 00:44

De bedoeling is dat je de zaden gedroogd naar verzamelpunten stuurt (of persoonlijk komt afleveren) en hoe dat dan ter plekke komt blijft dan natuurlijk de vraag.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:59

drogen is alleen om rotting tegen te gaan drogen en ziekte heeft niets met elkaar te maken.
als ze via de normale manier naar bv afrika willen moeten ze gekeurd worden en dat is best duur