Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dorine92 schreef:Depende schreef:Geen enkele vegetariër eet wel vis, dan ben je namelijk geen vegetariër, maar pescotariër.
Uhh ja zal wel, maar echt niemand gebruikt dat woord, want dan kijkt iedereen je vragend aan.. is een formeel woord die bijna niemand kent
friendly schreef:Dorine92 schreef:
Uhh ja zal wel, maar echt niemand gebruikt dat woord, want dan kijkt iedereen je vragend aan.. is een formeel woord die bijna niemand kent
Ik als vegetariër vindt het wél irritant als mensen dat verkeerd zeggen. Zo insinueer je dat ik ook vis zou eten terwijl ik dat niet doe. Het is gewoon niet de officiële benaming voor wel-vis eters. Mensen zouden zich imo hierin meer moeten inlezen. Vegetariërs eten gewoon geen vlees én geen vis, punt.
Edit: plus...als pescotarier leg je dan gewoon uit wat het inhoudt. Kost niet eens veel tijd. "Ik eet geen vlees, wel vis"
!
) dat mensen dan denken dat je wel vis eet..

Hevonen schreef:Het beloofde soufflérecept:
kaassoufflé
4 eieren (wit en dooier gescheiden)
135 g geraspte oude kaas
40 g bloem
40 g margarine
4 dl melk
basilicum, nootmuskaat
zout en peper
Maak een bechamelsaus. Smelt de margarine op laag vuur en roer de bloem erdoor zodra hij is gesmolten. Laat het mengsel op laag vuur, onder af en toe roeren, enkele minuten zachtjes bakken. Voeg het basilicum, de nootmuskaat, peper en zout toe en klop de melk er met een garde geleidelijk door.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Splits de eieren en klop de eiwitten met een mespuntje zout in een schone, vetvrije kom stijf. Zo stijf dat je de kom op zijn kop kunt houden. Vet een soufflévorm (van ca. 1 liter) in. Neem een lang stuk bakpapier, vouw dat overlangs dubbel en wikkel het om de vorm; zet het vast met paperclips.
Roer de kaas door de bechamelsaus en wacht tot hij is gesmolten. Laat de saus even afkoelen en klop de eidooiers er een voor een door. Schenk de saus in de soufflévorm en schep het eiwitschuim voorzichtig erdoor (de lucht moet er zoveel mogelijk in blijven).
Zet de soufflé 40-50 minuten in de oven. Laat de oven dicht.
Mocht de soufflé toch nog niet gaar genoeg zijn (moet net niet meer vloeibaar zijn), zet hem dan nog wat langer in de oven.
Laat de gare soufflé niet staan, maar serveer hem meteen. Hij zakt wel een beetje in, maar niet heel veel.
Yucca schreef:Dan misschien een filotaartje met spinazie en feta, of een gevulde paprika, of gevulde courgette?
En één bladerdeegbakje (ingrediënten voorbereiden in in een klein overschaaltje en dat afdekken met bladerdeeg) is ook zo gemaakt, of een bijzondere soufflé?
Kieffertje schreef:Vegetariers die geen vlees en vis maar wel melk en eieren gebruiken, heten officieel 'lacto-ovo vegetariers'. Je kan dus niet zeggen dat een vegetarier dit of dat is, want bijvoorbeeld in India zijn de meeste vegetariers lacto-vegetarier; zij gebruiken wel melk, maar geen eieren.
On-topic: Ik denk dat een souffle of taartje het leukste is. Dit kan je dan goed als hoofdbestanddeel gebruiken, zonder dat je de rest hoeft te veranderen. Een groot stuk kaas zou ik persoonlijk niet doen; sommige mensen zijn er gek op, maar het is nogal specifiek qua smaak. Ze zal er maar net niet van houden.
Maartje1990 schreef:Kieffertje schreef:Vegetariers die geen vlees en vis maar wel melk en eieren gebruiken, heten officieel 'lacto-ovo vegetariers'. Je kan dus niet zeggen dat een vegetarier dit of dat is, want bijvoorbeeld in India zijn de meeste vegetariers lacto-vegetarier; zij gebruiken wel melk, maar geen eieren.
On-topic: Ik denk dat een souffle of taartje het leukste is. Dit kan je dan goed als hoofdbestanddeel gebruiken, zonder dat je de rest hoeft te veranderen. Een groot stuk kaas zou ik persoonlijk niet doen; sommige mensen zijn er gek op, maar het is nogal specifiek qua smaak. Ze zal er maar net niet van houden.
Verwar je het nu niet met veganisten?
Dit heeft wikipedia erover te melden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
). Maar denk dat er wellicht nog andere bokkers zijn die dit vast fijn vinden om nog te weten!