Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
missRosanne schreef:Joukje_04 schreef:
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. De rechterlijke organisatie staat onder de verantwoordelijkheid van het OM, maar de burgerlijke rechter oordeelt toch even naar privaatrecht (regels van privaatrecht ten grondslag). Wat bedoel je met gebonden? Ken je de trias politica-leer?; er zijn drie afzonderlijke machten die elkaar in evenwicht houden; het bestuur, de rechter en de wetgever. Deze controleren elkaar.
De bevoegdheden van de rechter worden inderdaad geregeld in het formele (proces)recht. Dwingend zijn de bevoegdheden ook.
Oke, nee ik was niet bekend met de trias politica-leer. Heb even zitten googlen maar snap het eerlijk gezegd nog niet zo goed. Wij hebben het zo geleerd:
-privaatrecht regelt het recht tussen de burgers onderling en burgers en commerciële instanties
-publiekrecht regelt het recht tussen de burgers en de overheid/overheidsinstanties
Dus publiekrecht klopt dan toch?
Joukje_04 schreef:Ik bedacht me vandaag de eigenlijke reden waarom dat het boeknummer van het BW er wel wordt voorgezet en bij andere wetten niet. Neem het wetboek van strafrecht, dat begint bij art. 1 en gaat door tot (weet ik niet uit mijn hoofd). Het BW kent 7 boeken (7a niet meegeteld), maar begint bij elk boek weer bij art. 1. Daarom wordt het boeknummer ervoor gezet, omdat je anders 7 verschillende artikelen bedoelt