Recht deskundigen gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 20:28

Hoe zouden jullie de bevoegdheid van de burgerlijk rechter beschrijven?

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 20:30

Joukje_04 schreef:
missRosanne schreef:

Oké dankjewel, en waar zit dit onderscheid in?

Het wetboek van strafvordering kent geen verschillende boeken, zoals het BW dat wel kent :)

Dankjewel, Ik heb het aangepast :D

Joukje_04

Re: Recht deskundigen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:57

Ik bedacht me vandaag de eigenlijke reden waarom dat het boeknummer van het BW er wel wordt voorgezet en bij andere wetten niet. Neem het wetboek van strafrecht, dat begint bij art. 1 en gaat door tot (weet ik niet uit mijn hoofd). Het BW kent 7 boeken (7a niet meegeteld), maar begint bij elk boek weer bij art. 1. Daarom wordt het boeknummer ervoor gezet, omdat je anders 7 verschillende artikelen bedoelt :)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:01

missRosanne schreef:
Joukje_04 schreef:

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. De rechterlijke organisatie staat onder de verantwoordelijkheid van het OM, maar de burgerlijke rechter oordeelt toch even naar privaatrecht (regels van privaatrecht ten grondslag). Wat bedoel je met gebonden? Ken je de trias politica-leer?; er zijn drie afzonderlijke machten die elkaar in evenwicht houden; het bestuur, de rechter en de wetgever. Deze controleren elkaar.

De bevoegdheden van de rechter worden inderdaad geregeld in het formele (proces)recht. Dwingend zijn de bevoegdheden ook.

Oke, nee ik was niet bekend met de trias politica-leer. Heb even zitten googlen maar snap het eerlijk gezegd nog niet zo goed. Wij hebben het zo geleerd:
-privaatrecht regelt het recht tussen de burgers onderling en burgers en commerciële instanties
-publiekrecht regelt het recht tussen de burgers en de overheid/overheidsinstanties

Dus publiekrecht klopt dan toch? :o

Nee, je hebt nu het geval dat de rechter tegenover de burger staat. De rechterlijke macht staat boven het geschil; in het geschil zijn twee mensen; bijv. jij en je buurman. Dit wordt opgelost door de burgerlijke rechter. Alleen omdat de rechter bij een overheidsorgaan hoort, betekent niet dat er sprake is van publiekrecht. ER wordt immers privaatrecht toegepast in het geschil!
Zoals jij het nu hebt, is er een geschil tussen de rechter die tot de overheid behoort, en een burger. Bij het publiekrecht doelen ze op bijv. het college van Burgemeester en Wethouders van een bepaalde gemeente, die een beschikking in de zin van art. 1:3 lid 2 Awb (algemene wet bestuursrecht -> regelt verhoudingen tussen overheid en burger -> publiekrecht) neemt, bijv. de weigering van een vergunning. De burger die de vergunning had aangevraagd, is het hier niet mee eens en gaat naar de bestuursrechter (want: publiekrecht, namelijk de Awb, ligt aan het geschil ten grondslag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:19

Joukje_04 schreef:
Ik bedacht me vandaag de eigenlijke reden waarom dat het boeknummer van het BW er wel wordt voorgezet en bij andere wetten niet. Neem het wetboek van strafrecht, dat begint bij art. 1 en gaat door tot (weet ik niet uit mijn hoofd). Het BW kent 7 boeken (7a niet meegeteld), maar begint bij elk boek weer bij art. 1. Daarom wordt het boeknummer ervoor gezet, omdat je anders 7 verschillende artikelen bedoelt :)

Officieel bestaat het wetboek van Strafrecht ook uit 3 boeken.

De verschillende boeken bij het BW lijken mij eerder voort te komen uit de gelaagde structuur van het BW.
Maar ik ben te lui om in de memorie te kijken voor het echte antwoord :D

@Missrosanne: Ik zou de bevoegdheid van de burgerlijke rechter beschrijven als de rechter die kan oordelen over geschillen tussen burgers en andere rechtspersonen onderling. Waarbij niet enkel niet geschillen tussen personen beslecht kunnen worden, maar ook oneigenlijke rechtspraak, hiervan is sprake als er geen juridisch geschil is.

Dit is wel heel erg samengevat, maar het geeft de essentie wel.